Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Oulun seudulla on parin vuoden ajan ihmetelty "outoa" jakohihnan kestävyyden puolittumista. Tapauksissa yhteisenä tekijänä on ollut ruskean pölyn/mönjän löytyminen jakohihnasta, joka kuluttaa hihnapyöriä teräviksi ja terävät hampaat rispaannuttavat jakohihnat ennen aikojaan. Mönjää on analysoitu ja siitä on löydetty jäämät ns. oktomurskeesta jota käytetään alueella päällysteiden seosmateriaalina hyvän kestävyytensä takia.

ELY-keskus kiistää teiden päällysteiden olevan millään tavalla syypää havaittuihin vaurioihin:

"Tervon mukaan ely-keskus asettaa tiehankkeiden tilaajana urakoitsijoille tietyt vaatimukset, jotka pitää täyttää. Myös oktomurske täyttää laatuvaatimukset, koska se on hyväksytty käytettäväksi, Tervo sanoo.

Hänen mukaansa ely-keskus ei aio ainakaan heti ryhtyä selvittämään asiaa. "Pitää kuulostella, mitä tästä keskustellaan. Tämä on nyt niin tuore asia."

Ongelma on nyt ollut tiedossa 2 vuotta, joten ELY-keskus ottaa asian vakavissaan todennäköisesti 10 - 15 vuoden aikajänteellä, kun asia on vielä 2 vuoden jälkeenkin "tuore". Sama ELY-keskus taitaa olla Talvivaaran seurannan takana, joten oletettavasti pitäää nähdä autojen joukkotuho ennekuin asioihin aletaan ottamaan mitään kantaa. Outoa asennetta virkamiehiltä, näiden kavereidenhan pitäisi yrittää palvella kansalaisia mahdollisimman hyvin.

VTT ihmettelee, kun asiaa ei ole alettu tutkimaan. Noh, VTT tietyisti olisi voinut alkaa tutkia itsekin, mutta nykyään tällaiset ilman rahoitusta aloitettavat tutkimukset ovat karsittu lafkan listoilta pois... Selvästikin alueella on jotakin sellaista mikä laittaa jakohihnat kulumaan ja rispaantuneita jakohihnoja yhdistää tuo ruskea mönjä, joten Volkkari taitaa olla analyysissään askeleen ELY keskuksen "analyysiä" edellä.

Sivut

Kommentit (51)

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Oulun seudulla on parin vuoden ajan ihmetelty "outoa" jakohihnan kestävyyden puolittumista. Tapauksissa yhteisenä tekijänä on ollut ruskean pölyn/mönjän löytyminen jakohihnasta, joka kuluttaa hihnapyöriä teräviksi ja terävät hampaat rispaannuttavat jakohihnat ennen aikojaan. Mönjää on analysoitu ja siitä on löydetty jäämät ns. oktomurskeesta jota käytetään alueella päällysteiden seosmateriaalina hyvän kestävyytensä takia.

ELY-keskus kiistää teiden päällysteiden olevan millään tavalla syypää havaittuihin vaurioihin:

"Tervon mukaan ely-keskus asettaa tiehankkeiden tilaajana urakoitsijoille tietyt vaatimukset, jotka pitää täyttää. Myös oktomurske täyttää laatuvaatimukset, koska se on hyväksytty käytettäväksi, Tervo sanoo.

Hänen mukaansa ely-keskus ei aio ainakaan heti ryhtyä selvittämään asiaa. "Pitää kuulostella, mitä tästä keskustellaan. Tämä on nyt niin tuore asia."

Ongelma on nyt ollut tiedossa 2 vuotta, joten ELY-keskus ottaa asian vakavissaan todennäköisesti 10 - 15 vuoden aikajänteellä, kun asia on vielä 2 vuoden jälkeenkin "tuore". Sama ELY-keskus taitaa olla Talvivaaran seurannan takana, joten oletettavasti pitäää nähdä autojen joukkotuho ennekuin asioihin aletaan ottamaan mitään kantaa. Outoa asennetta virkamiehiltä, näiden kavereidenhan pitäisi yrittää palvella kansalaisia mahdollisimman hyvin.

VTT ihmettelee, kun asiaa ei ole alettu tutkimaan. Noh, VTT tietyisti olisi voinut alkaa tutkia itsekin, mutta nykyään tällaiset ilman rahoitusta aloitettavat tutkimukset ovat karsittu lafkan listoilta pois... Selvästikin alueella on jotakin sellaista mikä laittaa jakohihnat kulumaan ja rispaantuneita jakohihnoja yhdistää tuo ruskea mönjä, joten Volkkari taitaa olla analyysissään askeleen ELY keskuksen "analyysiä" edellä.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

Outokumpu on tehnyt asiasta tosin omia tutkimuksia joissa väittävät, että heidän oktomurskeensa ei voi olla syypää. Mutta olisi ihan kiva tietää mikä tämän jakohihnan elinkaaren lyhentymisen sitten aiheuttaa? Ilmastonmuutos korttiakin on jo hiukan väläytelty selittaväksi tekijäksi...

polle8
Seuraa 
Viestejä120
Liittynyt10.10.2013

Siispä tullaan saamaan uusi vero:oktomurskevero autoilijoille, koska haitallinen oktomurske aiheuttaa autoihin vikoja jotka autonkäyttäjät joutuvat korjauttamaan ja siitä itse maksamaan.

Vierailija
Remonttimies

Ongelma on nyt ollut tiedossa 2 vuotta, joten ELY-keskus ottaa asian vakavissaan todennäköisesti 10 - 15 vuoden aikajänteellä, kun asia on vielä 2 vuoden jälkeenkin "tuore". Sama ELY-keskus taitaa olla Talvivaaran seurannan takana, joten oletettavasti pitäää nähdä autojen joukkotuho ennekuin asioihin aletaan ottamaan mitään kantaa. Outoa asennetta virkamiehiltä, näiden kavereidenhan pitäisi yrittää palvella kansalaisia mahdollisimman hyvin.




No ei taida.

Oulun seutu kuuluu Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueeseen. Sotkamossa sijaitseva Talvivaaran kaivos ja sen seuranta taas on Kainuun ELY-keskuksen heiniä.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Olisiko kohtuullista odottaa auton valmistajalta pölylle arkojen osien suojaamista esimerkiksi riittävän tiiviillä koteloinnilla?

Polkupyörissähän on tuo aivan yleinen ongelma, että tiestä irtoava pöly tarttuu ketjuun ja kuluttaa sen pilalle. Mutta fillarin ketjun katkeaminen ajon aikana ei (yleensä) aiheutakaan moottorin rikkoutumista.

Eli nyt, kun on havaittu, että auton moottorin hammashihna ei kestäkään tiestä irtoavaa oktonauttipölyä, minkä verran pitäisi muistaa tien rakentajaa ja toisaalta ajoneuvojen valmistajia?

Kuluttajat äänestävät lompakoillaan, minkälaisia ajoneuvoja ostavat. Mutta ostopäätöstä tehtäessä voi olla vaikea ottaa huomioon sellaisia odottamattomia tekijöitä kuin tien pinnasta irtoavan pölyn erikoinen laatu. Tavallisille kuluttajille tällaiset asiat ovat melko mahdottomia hallita.

Yhteiskunta voisi suhtautua tähän eri tavoin ratkaisuhakuisesti.

Mitä näistä pitäisi tehdä:
1. Lisätä kuluttajille suunnattua tiedotusta, jotta kuluttajat voisivat itse varautua asiaan ostopäätöksiä tehdessään?
2. Kieltää pölylle arkojen ajoneuvojen maahantuonti?
3. Kieltää ongelmia aiheuttava tien pintamateriaali?
4. Ei mitään?

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Vierailija

Ilmassa on ... suuren moottoriurheilujuhlan tuntua.

Onko ilmassa jotain vai mistä muusta nopeammat syöpymiset voisivat johtua? Ilmassa on aina ainakin tiepölyä, mutta mitä muuta ilmassa voi olla ja mistä muualta peräisin?

Jos tähän mennessä tiepöly ei ole paljonkaan vaikuttanut hihnain kestävyyteen, jonkin on täytynyt muuttua.

Todellisuudessahan sivukiveen ei voi olla jäämättä kaivostoiminnan ja malminrikastuksen jäljiltä emäksisiä ja/tai happamia kemikaaleja, joiden käyttäminen kuluviin ja pölyyntyviín rakenteisiin hyvinkin voi aiheuttaa tarkoituksetonta ja ennakoitua nopeampaa syöpymistä. Sateellahan sivukivi/oktomurske ikään kuin liuottuu uudestaan, muttei välttämättä laimene riittävästi.

http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2100041-v-07-sivutuoteohje.pdf

Ferrokromitehtaan tuotteita on käytetty maanrakentamisessa jo pitkään.

Korkeimman Hallinto-oikeuden päätöksen 23.12.2005 (KHO:2005:90) perusteella Outokumpu Oy:n Tornion ferrokromitehtaan sivutuotteena valmistama granuloitu ferrokromikuona (OKTO-eriste) ja ilmajäähdytetystä ferrokromi-kuonasta tehty ferrokromimurske (OKTO-murske) eivät ole jätteitä, eikä niiden käyttöön siten tarvita ympäristölupaa tai ilmoitusta.




Ehkä pitäisi tarvita ympäristölupa?

Vierailija
Horizontal

Todellisuudessahan sivukiveen ei voi olla jäämättä kaivostoiminnan ja malminrikastuksen jäljiltä emäksisiä ja/tai happamia kemikaaleja, joiden käyttäminen kuluviin ja pölyyntyviín rakenteisiin hyvinkin voi aiheuttaa tarkoituksetonta ja ennakoitua nopeampaa syöpymistä. Sateellahan sivukivi/oktomurske ikään kuin liuottuu uudestaan, muttei välttämättä laimene riittävästi.



Kemin malmien rikastusprosessi on täysin mekaaninen. Siellä ei käytetä lainkaan kemikaaleja. Sivukivestä voisi kuvitella toki löytyvän louhinnassa käytettyjen räjähteiden jäänteitä.

Lisäksi oktomurske ei ole sivukiveä, eikä rikastushiekkaa, vaan granuloitua konvertterin kuonaa. Varmaankin siinä pieniä määriä metalleja on. Terästehtaan tutkimista pölynäytteistä ei ole löytynyt kromia, mikä viittaisi siihen että syy on jossain muualla. Asia varmaan vahvistuu riippumattoman tahon toimesta.

Itse tein jakohihnarempan jokin aika sitten, ja kotelo oli täynnä juuri näissä tarinoissa kuvailtua ruskeaa mönjää, ja hihna viittä vaille poikki. Autoa ei siinä vaiheessa oltu käytetty Oulun seudulla käytännössä lainkaan.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Remonttimies

ELY-keskus kiistää teiden päällysteiden olevan millään tavalla syypää havaittuihin vaurioihin:

"Tervon mukaan ely-keskus asettaa tiehankkeiden tilaajana urakoitsijoille tietyt vaatimukset, jotka pitää täyttää. Myös oktomurske täyttää laatuvaatimukset, koska se on hyväksytty käytettäväksi, Tervo sanoo.




Jos murske täyttää "tietyt vaatimukset" se ei vielä täysin poissulje sitä vaihtoehtoa, että jakohihna voisi murskeen vuoksi hajota.
Mikä tahansa tuote täyttää "tietyt vaatimukset" jos nämä vaatimukset on oikein asetettu.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Denzil Dexter
Remonttimies

ELY-keskus kiistää teiden päällysteiden olevan millään tavalla syypää havaittuihin vaurioihin:

"Tervon mukaan ely-keskus asettaa tiehankkeiden tilaajana urakoitsijoille tietyt vaatimukset, jotka pitää täyttää. Myös oktomurske täyttää laatuvaatimukset, koska se on hyväksytty käytettäväksi, Tervo sanoo.




Jos murske täyttää "tietyt vaatimukset" se ei vielä täysin poissulje sitä vaihtoehtoa, että jakohihna voisi murskeen vuoksi hajota.
Mikä tahansa tuote täyttää "tietyt vaatimukset" jos nämä vaatimukset on oikein asetettu.

JOS sattumalta murskeesta irtoava pöly osoittautuu niin erikoiseksi että se rikkoo jakohihnan, niin voiko sitä päästä myös ihmisten hengitysteihin? Siis JOS....

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
anander
Itse tein jakohihnarempan jokin aika sitten, ja kotelo oli täynnä juuri näissä tarinoissa kuvailtua ruskeaa mönjää, ja hihna viittä vaille poikki. Autoa ei siinä vaiheessa oltu käytetty Oulun seudulla käytännössä lainkaan.



Oliko vaihtoväli ylitetty tai voisiko jostain muusta päätellä mitään ennenaikaisesta kulumisesta?

Jos ongelman syyksi ilmenee tuo kyseinen asfaltin täyte, kuka joutuu asian korvaamaan? Mitä asialle tulee tehdä? Kysehän lienee enempi vahingosta, jota kukaan ei ole tarkoituksella tehnyt. Syyllinen lienee se, joka ei ole tutkinut asiaa kylliksi ja antanut luvan materiaalin käyttöön. Valitettavasti kustannukset taitaa maksaa loppukäyttäjä, mitäs ajelee autolla eikä julkisilla...

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Astronomy

JOS sattumalta murskeesta irtoava pöly osoittautuu niin erikoiseksi että se rikkoo jakohihnan, niin voiko sitä päästä myös ihmisten hengitysteihin? Siis JOS....



Ei tietenkään voi. Murske nimittäin täyttää "tietyt vaatimukset".
Sen sijaan harkitsisin autoilijoille lisäveroa jakohihnapölyn aiheuttamien ympäristö- ja terveysriskien hallitsemiseksi.

Vierailija

Kumpi on oikeassa, amiksen/kauppiksen käynyt huoltopäälikkö *) vai ne henkilöt/viranomaiset jotka joutuvat olemaan tekemisissä tienpintamateriaalien ja ympäristöasioiden kanssa **)?

*) Kun viimeksi huollossa ilmeni jotain epämääräistä tai hinta oli sovittua suurempi, oli huoltopäälikkö silloinkin oikeassa ja sinä väärässä, niin nytkin oktomurskeen pitäisi olla syyllinen asiaan, koska kaikki tietävä huoltopäällikkö niin sanoo.
**) On yleisesti tiedossa että Suomessa sää, nastarenkaat, jne kuluttavat tienpintoja ja kun siihen yhdistetään Suomen tiukat ympäristö säännöksen, oktomurskeen ei pitäisi olla syyllinen asiaan.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

On täysin epäilyksetöntä, että Volkkari on tutkinut pölynäytteet ja laboratoriossa selvittänyt, kuinka pöly syö hihnapyörät ja hihnat pilalle. Mistä kyseinen pöly on kotoisin, sehän ei sinänsä Volkkarille kuulu, mutta ovatpahan esittäneet arvauksensa siitäkin. Suomen puolella olisi hyvä tutkia asia, jotta tiedettäisiin, mitä ihmeen pölysaastetta ajoneuvot imuroivat teiltä. Olisi kaikkien etu, jos Volkkari ja ELY-keskus yhdessä selvittäisivät (tai selvityttäisivät jos omat henkiset lihakset eivät riitä) että mistä oikein on kyse.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat