Pitkäaikaiskäytetyt särkylääkkeet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä äskettäin paljastui, että eräs tuttavamme on jo vuosia (> 4v) napsinut päivittäin päänsärkyyn 2-4 tabua käsikauppatavarana myytäviä särkylääkkeitä ìlman lääkärin ohjeistusta - tarkemmin en tiedä vahvuuksia enkä merkkejä, mutta varmaan nämä normaalit merkit, annoksen ollessa siis oletettavasti 800-1600 mg. Tärkein ratkaisu on luonnollisesti etsiä syy tuohon särkyyn, mutta..

Jos täällä on lääkepuolesta jotakin tietäviä, niin kertoisitteko mitä mahdollisia haittavaikutuksia tuollaisesta lääkkeiden käytöstä on. Kertymiä tjms..? Huolettaa nimittäin hieman, sillä kyseessä "minähän-en-lääkäriin-mene-ja-tiedän-kyllä-mitä-olen-tekemässä"-tapaus.

Kommentit (9)

Vierailija

MD on jo ilmeisesti kauneusunilla, mutta eihän tuommoinen määrä hyväksi ole. Vaan paha siihen on mennä toisen mitään sanomaan.

Yleistä särkylääkkeistä: eri käsikauppalääkkeet vaikuttavat eri tavoin, mutta esim. jatkuvaan päänsärkyyn otettuna ne voivat aiheuttaa itse päänsärkyä.

Salisylaattivalmisteet (asperiini ym. rikkovat mahan limakalvon, pahin seuraus voi olla akuutti vuotava vatsahaava

Parasetamoli taas käy kovasti maksalle.

Niska ym. ahtauma/jännitysvaivoihin löytyy täsmälääkkeet ja fysioterapiaa.

Ystäväsi kannattaii ehdottomasti mennä lääkäriin. Esim. nivelrikkoon tahi päänsärkyyn on olemassa paljon tehokkaampia ja vaarattomampiakin hoitoja.

Myös lihassärkyihin tai ns. fibromyalgiaan (=jokapaikakolotukseen) löytyy tepsivä hoito.

Jos ystäväsi on mies, suosittelen pakkopaitaa tms. Ei ne muuten lääkäriin lähde. Työterveyslääkäriin hivenen helpommin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Juuri pari päivää sitten eräs tuttavani kertoi työkaveristaan, joka oli vähällä menettää henkensä, koska oli ottanut päätetyöskentelyn kipeyttämään niskaansa Panadolia, jotain muuta - olisiko ollut jokin ibuprofeeini - ja sitten vielä Mobilatia.

En tiedä asiasta tarkemmin, mutta kiva olisi tietää.

Asiaan liittyen parikin tuttavaa on kertonut, että apteekista ei heille ole myyty "buranaa" kahta pakettia. Itse olen kuitenkin lähes aina ostanut kaksi pakettia kerralla. Onkohan tästä jokin ohjeistus apteekeilla. Itse olen taitanut kuitenkin kommentoida asiaaa aina jotenkin siihen suuntaan, että toinen autoon ja toinen kesämökille tms.

Vierailija
Volitans

Asiaan liittyen parikin tuttavaa on kertonut, että apteekista ei heille ole myyty "buranaa" kahta pakettia. Itse olen kuitenkin lähes aina ostanut kaksi pakettia kerralla. Onkohan tästä jokin ohjeistus apteekeilla. Itse olen taitanut kuitenkin kommentoida asiaaa aina jotenkin siihen suuntaan, että toinen autoon ja toinen kesämökille tms.

Taitaa riippua apteekista. Tampereella olikohan yliopiston apteekki, josta ei saa kuin yhden kerralla, muualta olen kyllä aina ostanut kaksi kerralla. Kaksi siksi, että harvoin tulee apteekissa käytyä ja eihän sitä tietenkään ole kaapissa kun tarvitsisi. Viimeksi olisi kai pitänyt ostaa kolme, kun ei taas ole ja ei iskiaskivulta voi nukkua.

Vierailija
beeta
annoksen ollessa siis oletettavasti 800-1600 mg. Tärkein ratkaisu on luonnollisesti etsiä syy tuohon särkyyn, mutta..

Syynä särkyyn on varmaankin vieroitusoireet särkylääkkeistä, eli ystäväsi on jäänyt särkylääkekoukkuun. Vähän kuten alkoholisteillakin, jotka hoitavat alkoholin vieroitusoireita alkoholilla. Kahvin kittaajat taas hoitavat kofeiinin vieroitusoireita (päänsärky ja väsymys) ottamalla lisää kahvia.

Vierailija
Mummo
Salisylaattivalmisteet (asperiini ym. rikkovat mahan limakalvon, pahin seuraus voi olla akuutti vuotava vatsahaava.

Niin ne monet särkylääkkeet tekevät. Tähän voisi vielä lisätä lääkärini kommentin: " Parasta ottaa noita protonipumpunestäjiä myös säännöllisesti tuon xx:n kanssa. Vuotavan vatsahaavan ensi oire voi olla se, että kupsahtaa".

Vierailija

Aspiriini lienee haitallinen lähinnä happamuutensa takia (mutu)? Ibuprofeeni (burana, Ibuxin, ...) taas estää vatsan limakalvon uusiutumista - en itse söisi muutamaa päivää pitempään putkeen. Varsinkaan noita kahta yhtäaikaa!

Vierailija

Itse joudun valitettavasti popsimaan buranaa päivittäin 1200-1800 mg annoksen, lääkärin määräyksestä nivelrikkoon. Noin vuoden olen nyt popsinut eikä minulle ole vielä ilmaantunut mitään lääkityksestä johtuvia oireita. Pidän tästä kipulääkityksestä taukoja ja syön toisenlaisia kipulääkkeitä.

Volitans

Tuo tuntuu kyllä aika hassulta. Itse haen apteekista burana-annokseni 300 tabua burana 600mg yhdellä kertaa kolmeksi kuukaudeksi. Käsikauppaburanaa saa siis vain 10X400mg. Ehkä siinä ajatellaan väärinkäytön mahdollisuutta. Reseptilääkkeden käyttöä joillakin tavoin seurataan, käsikauppalääkkeitä ei.

Hakekaa muuten reseptit noihin särkylääkkeisiinne: 10x400mg burana maksaa 3,80 Euroa (ei reseptilääke) 100x600mg maksaa 10,78 Euroa (reseptilääke)
http://www.duodecim.fi/geneerinen/geneerinen.koti

Laskekaapa siitä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Mummo
Parasetamoli taas käy kovasti maksalle.

Hyvää infoa muuten, mutta ymmärtääkseni parasetamolia voi nauttia alkoholinkin kanssa kohtuullisesti nykytutkimusten mukaan. Vielä pari vuotta sitten vappuna apoteekissa sain varoittelua jokaiselta vastaantulijalta, mutta niin se tieto vain muuttuu.

En silti suosittele sitä viunan kanssa. Itse vedän panadoolia (aniharvoin tarvitsee) koska ibuprofeeni ei sovi vatsan perussairauden vuoksi. Lähinnä säälittää ihmiset, jotka vetävät nappia jatkuvasti pikkukipuihin. Jos kivun syytä ei hoideta kuntoon, sillä on taipumusta kroonistua(?).

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
A. Mukunen
Aspiriini lienee haitallinen lähinnä happamuutensa takia (mutu)? Ibuprofeeni (burana, Ibuxin, ...) taas estää vatsan limakalvon uusiutumista - en itse söisi muutamaa päivää pitempään putkeen. Varsinkaan noita kahta yhtäaikaa!

Puskuroinnilla ei ole suurempaa vaikutusta vatsan ärsytyksessä, koska happamuus ei ole perussyy (myös peräpuikkoina annetut tulehduskipulääkkeet aiheuttavat maha-suolikanavan verenvuotoja) sen maha-suolisto-oireisiin. Asetosalisyylihappo ja sen johdannaiset eli kaikki ns. vanhan polven tulehduskipulääkkeet (ibuprofeeri, diklofenaakki, indometasiini, naprokseeni ym.) ovat asetosalisyylihapon johdannaisia.

Nämä vanhan polven tulehduskipulääkkeet aiheuttavat ruoansulatuskanavan verenvuotoja, koska estävät prostaglandiinisynteesiä ja epäselektiivisesti sekä hyvien että huonojen prostaglandiinien synteesiä. Hyvät suojaavat limakalvoja.

Uudet eli COX-2-salpaajat, salpaavat vain huonojen prostaglandiinien synteesia eli syklo-oksygenaasi-2 entsyymin toimintaa.

Noiden aiempien tulehduskipulääkkeiden kanssa pitempiaikaisessa käytössä pitäisi aina olla suojana happosalpaaja eli protonipumpun estäjä, joka vähentää mahalaukun happamamuutta eli estää HCL:n eli suolahapon muodostusta.

Uusien COX-2 selektiivisten tulehduskipulääkkeiden johdosta happosalpaajien käyttö on romahtanut (tai oikeammin lääkkeiden myyntiluvut romahtaneet - niitähän on saatavana myös käsikauppatavarana - reseptivapaasti). Yhdessä vaiheessa eräs niistä oli maailman eniten myyty lääke. Tällä hetkellä johtopaikkaa pitää eräs statiini, lipidilääke.

Koksibit reumasairauksien kivun hoidossa.

Erikoislääkärilehti Huhtikuu 2003 ja Kesäkuu 2003

Pekka J Nykänen
Reumatologi
Helsingin ympäristön reumatoimisto

1. Prostaglandiinit, Tromboksaani A2 ja Prostasykliini

Prostaglandiini H2:sta muodostuu prostanoideja ( = prostaglandiinit, tromboksaani A2 ja prostasykliini).

PGHS-entsyymiä on kahta tyyppiä, COX-1 ja COX-2. Tulehduskipulääkkeet kilpailevat arakidonihapon kanssa kiinnittymisestä COX-entsyymin aktiiviseen keskukseen. Asetylaatio tapahtuu lähellä COX-entsyymin aktiivista keskusta Aspiriini inhiboi sekä COX-1 entsyymin että COX-2 entsyymiä asetylaation kautta ja näin arakidonihapon pääsy aktiiviseen keskukseen estyy. Kuitenkin aspiriinin inhiboiva vaikutus COX-2 entsyymiin on heikompi. Aspiriini ei vaikuta PGHS-entsyymin peroksidaasiaktiviteettiin.

Perinteiset tulehduskipulääkkeet (esimerkiksi ibuprofeeni) inhiboivat sekä COX-1 että COX-2 entsyymejä. Sen sijaan uudet tulehduskipulääkkeet rofekoksibi ja selekoksibi inhiboivat pääasiallisesti COX-2 entsyymiä ja niille on annettu yleisnimeksi koksibi.

http://koti.mbnet.fi/~nykane/COX.htm

Eikosanoidit ja tulehduskipulääkkeet

Eikosanoidit

Eikosanoidit ovat paikallisesti vaikuttavia välittäjäaineita, jotka säätelevät monia fysiologisia ja patofysiologisia toimintoja, mm. immuunivastetta, sileän lihaksen tonusta, veren hyytymistä, sisäeritystoimintaa, lisääntymistoimintoja ja synnytystä. Eikosanoidien tärkein esiaste elimistössä on 20 hiiltä sisältävä monityydyttymätön rasvahappo, arakidonihappo. Eikosanoideihin kuuluvat syklo-oksigenaasitien tuotteet prostaglandiinit, prostasykliini ja tromboksaani, joita kutsutaan yhteisnimellä prostanoidit, sekä 5-lipoksigenaasitien tuotteet, joista tärkeimpiä ovat leukotrieenit.

http://www.medicina.fi/fato/19.pdf

Last but not least!!!

Omin päin ei pitäisi pitkään syödä kipulääkkeitä. Taustalla voi olla vakavakin sairaus. Mm. veljeni, joka asui Ruotsissa valitti parin-kolmen vuoden ajan päänsärkyä, kävi lääkärissäkin, mutta annettiin vain kipulääkkeitä, ei otettu vakavasti. Viimein kuvattiin ja tutkittiin ja todettiin aivokasvain, jolle ei voitu tehdä enää mitään ja hän kuoli pian sen jälkeen 30-kymppisenä aivotuumoriin.

Pitkään käytettynä särkylääke voi johtaa särkylääkkkeistä johtuvaan päänsärkyyn. Sen katkaisuun löytyy keinoja.

Vielä yksi juttu: Parasetamolin maksa-turvallinen ehdoton max-vuorokausiannos on 3g, mutta ei sitäkään annosta suositella muuta kuin tilapäisesti.

Uusimmat

Suosituimmat