Minkä takia ihminen vetää henkeä kylmässä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli tässä päähän sellainen kysymys, että minkä takia kylmään veteen pudotettu ihminen haukkoo henkeä eikä pysty kunnolla hengittämään? Kylmän suihkunkin kun ottaa, niin johan haukotuttaa.

Mikä on tällaisen refleksin tarkoitus?

Kommentit (5)

juahan
Seuraa 
Viestejä82
Liittynyt4.3.2006

Oliko tämä se, mikä liittyi pienen lapsen ensihengenvetoon? Eli kylmästä kohdusta tullaan kylmään maailmaan ja pitää saada kehkot ensimmäistä kertaa täyteen ilmaa. Jonkinlainen jäänne siis?

"Vastustaja ilman halua hyökätä? Se on kuin yrittäisi rakastella puuta."

Vierailija
Veikko
Tuli tässä päähän sellainen kysymys, että minkä takia kylmään veteen pudotettu ihminen haukkoo henkeä eikä pysty kunnolla hengittämään? Kylmän suihkunkin kun ottaa, niin johan haukotuttaa.

Mikä on tällaisen refleksin tarkoitus?

Liittyisiko siihen, että kylmässä lihakset supistuvat äkisti? Eli keuhkot pyrkivät painumaan ja ihminen vetäisee henkeä automaattisesti.

Vierailija

Veikko kysyi "...minkä takia kylmään veteen pudotettu ihminen haukkoo henkeä eikä pysty kunnolla hengittämään?"

Mistähän päin maailmaa näitä "kylmään veteen pudotettuja ihmisiä" voisi tavata, ihan noin testauksen vuoksi?

Itse ole tavannut lähinnä satamäärin avantouimareita, ja en koskaan ole todennut kenelläkään hengitysvaikeuksia. Jos Veikolla on enemmänkin kokemusta "pudotetuista", lienee lysymys enemmänkin säikähdyksestä tai paniikista!

Vierailija

Minun maalaisjärkeni sanoo, että jos ihminen äkisti, pudotettuna tai pudonneena, joutuu kylmään tai lämpimään veteen, hengitys automaattisesti pysähtyy, että vettä ei menisi keuhkoihin. Lienee ihan perusfysiologian mukaista hengissä pysymisen säätelyä.

Tämän jälkeen tietenkin pitää sitten 'haukkoa' henkeä.
Normaali refleksi vastasyntyneestä-vaariin ja mummoon.

Omatoimisesti avantoon meneminen ei aiheuta vastaavaa reaktiota.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005
MD
Minun maalaisjärkeni sanoo, että jos ihminen äkisti, pudotettuna tai pudonneena, joutuu kylmään tai lämpimään veteen, hengitys automaattisesti pysähtyy, että vettä ei menisi keuhkoihin. Lienee ihan perusfysiologian mukaista hengissä pysymisen säätelyä.

Tämän jälkeen tietenkin pitää sitten 'haukkoa' henkeä.
Normaali refleksi vastasyntyneestä-vaariin ja mummoon.

Omatoimisesti avantoon meneminen ei aiheuta vastaavaa reaktiota.

Omien kokemusten mukaan omatoiminenkin avantoon meneminen tai saunasta hankeen hyppääminen aiheuttaa kyllä hyvin lyhyen hengen salpautumiselta tuntuvan reaktion. Siis ainakin minulla, joka harvoin semmoisia teen. Jonkinlainen shokkihan se tottumattomalle on. Sen sijaan kokeneet avantouimarit näyttävät veteen laskeutuessaan niin levollisilta, etteivät näytä siltä että vastaavaa kokisivat.

Uusimmat

Suosituimmat