sähköinen turboahdin????

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

liekö mahdollista toteuttaa n.0,5bar paine sähköisellä tuorboahtimella?
paljonkohan ahtimen tehon pitäisi olla?
entä masiinan paino/virrankulutus. jos jännite pyrittäisiin pitämään mahd. alhaalla.
mistäköhän instanssista tarvittavia osia voisi lähteä haeskelemaan??

muuta aiheeseen liittyvää nakökulmaa kaivattaisiin.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija
winstrol
liekö mahdollista toteuttaa n.0,5bar paine sähköisellä tuorboahtimella?
paljonkohan ahtimen tehon pitäisi olla?
entä masiinan paino/virrankulutus. jos jännite pyrittäisiin pitämään mahd. alhaalla.
mistäköhän instanssista tarvittavia osia voisi lähteä haeskelemaan??

muuta aiheeseen liittyvää nakökulmaa kaivattaisiin.

Ajattelitko sähkömoottorilla pyörittää jotain kompressoria mikä tekee tämän paineen?

Vierailija

ei kun ihan malliin "hiustenkuivaaja". napsun jyrkempi "flekti" tms.??
en oikeen tiä.

odottelenkin josko joku kertoisi mikä olisi mahdollista, vaiko mikään.

Vierailija

Laitteen virrankulutushan riippuu aivan siitä, minkä paljon tehoa siltä vaaditaan ja millä jännitteellä se toimii. Jos jännite nyt pitää olla matala, niin sitten virtaa menee luonnollisesti paljon.

Muuten ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Samalla tavalla sähkömoottorilla voi pyörittää turbon kompressoripyörää, kuin pakokaasuillakin. Onko siinä sitten mitään järkeä, en tiedä.

Vierailija

Joskus aikanaan tästä juteltiin, tosin autoon, ja muistaakseni ongelmakohta on siinä että tarvittava teho on varsin suuri.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
winstrol
liekö mahdollista toteuttaa n.0,5bar paine sähköisellä tuorboahtimella?



On se varmasti mahdollista. Onko se järkevää on se vaikea kysymys.


paljonkohan ahtimen tehon pitäisi olla?



Suuruusluokan saa, kun kertoo tilavuusvirran paine-erolla. Tarkemmin asiaa voi lähestyä adiabaattisen tilanyhtälön kautta.


entä masiinan paino/virrankulutus. jos jännite pyrittäisiin pitämään mahd. alhaalla.



Jännite mahdollisimman alhaalla tarkoittanee sitä, että jännitteenä käytetään ajoneuvon jännitettä. Ilmeisesti 12 volttia. Se ei ole mikään ongelma, tuolle jännitteelle saa kaupasta riittävän tehokkaita sähkömoottoreita. Samoin 12 V voidaan hyvällä hyötysuhteella nostaa tarvittavaksi, jos vaikka käytät jotain tehoonsa nähden pientä suurnopeusmoottoria, joka vaatii enemmän jännitettä.


mistäköhän instanssista tarvittavia osia voisi lähteä haeskelemaan??

Voin muistaa väärin, mutta ehkä joku puhui joskus sähköisestä ahtimesta jossain jokamies- tai vastaavantyyppisessä kilpa-autossa. En vain muista kuka siitä puhui joten en osaa arvioida jutun luotettavuutta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
winstrol
tarkennetaan vielä että moottoripyörään olisi tulollaan. esim. tuommoinen mutta puhtia pitäisi saada enempi.

http://www.electricsupercharger.com/index.shtml

Onko sinun jostain syystä pakko virittää jotain tiettyä pyörää, esimerkiksi kilpakalustoa jossain sääntöjen rajoittamassa luokassa. Huonosti tuossa kuitenkin tulee käymään, jos kone ei ole ahdettavaksi tehty.

Joka tapauksessa ahtamalla saatavat tehot ovat näpertelyä (ainakin harrastajan välineillä ja tietotaidolla, ammattilaisten otteista en puhu mitään). Sillä voi saada joitain sekunteja pois jostain kierrosajasta, mutta ei missään käytännön ajosuorituksessa merkittävää nopeudenlisää. Osta ennemmin isommalla moottorilla varustettu pyörä. Sitten kun koet reilun sadan kilowatin tuhatkuutioisen koneen tehot riittämättömiksi, on aika vaihtaa harrastusta tai hiippakuntaa.

Vierailija

onhan tässä nytkin yli 100kw.
jees, kyllähän niitä pumppuja löytyy, mutta eivät mahdu mihinkään ja sitte ne tarvis malliin 5-15kw tehoa.
lisäksi monimutkainen säätökoneisto joka haistelee kaasun asentoa/ahdon määrää ja mitälie vielä lisäksi....tulee paljon kalliimmaksi kuin pakokaasuturbo.

aluksi tuntui, että kyllähän tuommoisella jonkin pienen paineen virittelee, 0.2-05bar, lähes ilmaiseksi, muttakun ei sittenkään.

Vierailija
winstrol
onhan tässä nytkin yli 100kw.
jees, kyllähän niitä pumppuja löytyy, mutta eivät mahdu mihinkään ja sitte ne tarvis malliin 5-15kw tehoa.
lisäksi monimutkainen säätökoneisto joka haistelee kaasun asentoa/ahdon määrää ja mitälie vielä lisäksi....tulee paljon kalliimmaksi kuin pakokaasuturbo.

aluksi tuntui, että kyllähän tuommoisella jonkin pienen paineen virittelee, 0.2-05bar, lähes ilmaiseksi, muttakun ei sittenkään.

Luulisi, että pakoahdin moottoripyörässä haittaa ajettavuutta. Pyörän hallinta tulee varmaan todella hankalaksi, kun turbopotku iskee kaarteessa.

Joitain pieniä ahtoja saa aikaiseksi ram air -systeemillä. Onko se suomeksi joku patopaine tai jotain tuollaista? Monissa r-pyörissä on tuollaisia jo vakiona.

sähköinen turbo

Vierailija

Onhan noita turboja ollut pyörissä iät ajat.
701hp dynossa taitaa olla tällä hetkellä suurin saavutettu.

Deckers

Pyörän hallinta tulee varmaan todella hankalaksi, kun turbopotku iskee kaarteessa.

Nyt ei ymmärrä. Kuinka se turbopotku iskisi kaarteessa?

Vierailija
winstrol
tarkennetaan vielä että moottoripyörään olisi tulollaan. esim. tuommoinen mutta puhtia pitäisi saada enempi.

http://www.electricsupercharger.com/index.shtml

Mm. http://www.overdrive.fi :ssä oli joskus keskusteluntynkää sähköisestä ahtimesta.

Realistisesti ajateltuna sähköinen ahdin ei ole järkevä, ja melko vaikea toteuttaa.
Jos vaikka ajatellaan remmiahdinta, joka nappaa noin 15hv koneen tehosta, saadakseen 1,5bar paineen imusarjaan.
..Tosin, winstor puhui muistaakseni 0,5bar paineesta, mutta suhteessa sekin nappaisi yli 5 hv, joka olisi watteina noin 3,7kw.
12 voltilla pitäisi saada tuo 3.7kw tehoinen sähkömoottori pyörimään, joka vaatisi yli 300A virransyöttöä moottorille.

Siihen ei moottoripyörän laturi kykene. Eikä oikein monen muunkaan ajokin laturi. Hetkellisesti ehkäpä akusta saisi tuollaisen virtasen pikku pyrähdyksen ajaksi.

Ja toinen hankala asia on tuo ilman virtaus urku auki ajettaessa. Normaalissa turbossa on muistaakseni yli 100000rpm kierroksia, kun luukutellaan. Melkonen sähkömoottori saa olla, joka pystyy noihin nopeuksiin.

Ehkä itse harkitsisin kuitenkin pakosarjaan sijoitettavaa normaalia turboa.

(remmiahdin ja turbo ovat eri asioita, mutta tuon ilmanpaineen saavuttamiseksi alipaineen sijaan tarvitaan molemmissa tapauksissa rutkasti tehoa, pyöritti se sähkömoottori sitten ruuveja tai flektiä.)

Vierailija

Aivan varmasti saat tarvittavan lisätehon polttoaineseoksia muuttamalla, eikä tarvitse koneen massaa lisätä laitteilla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tuosta turbo-potkusta hieman:

Esim. alkuperäisessä Porsche 911 Turbossa tuo potku oli todella niin voimakas, että vaati erittäin kokenutta kuskia, jotta ylipäätään sai auton pysymään radalla.

Pienemmillä turboilla (vähemmän kiihtyvää massaa) turbo pääsee kiihtymään nopeammin, jolloin turbo-potkukin jää lähes huomaamattomaksi.

Pienilllä turboilla ongelmana on se, että suurille kierroksille ei ahtopainetta saadakaan tarpeeksi. Suuremmalla turbolla saadaan yläkierroksillekin lisää ahtopainetta, mutta viive kasvaa. Lisäämällä toinen ahdin saadaan tätäkin ongelmaa kierrettyä.

Ja kun nyt on kyse sähköisestä ahtimesta, niin ahtopainehan on kiinni vain ahdinta pyörittävän moottorin tehosta, joka varmaankin on säädettävä. Näin voitaisiin itseasiassa halutessa jopa tasata vääntökäyrää, jolloin ajoneuvosta tulisi sitäkautta helpommin hallittava. Toisaalta, jos ajokkinsa kunnolla tuntee, niin osaa varautua vääntökäyrän muutokseen ja jopa käyttää sitä hyväkseen pyrittäessä nopeampiin kierrosaikoihin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26898
Liittynyt16.3.2005
Tesla

Ja toinen hankala asia on tuo ilman virtaus urku auki ajettaessa. Normaalissa turbossa on muistaakseni yli 100000rpm kierroksia, kun luukutellaan. Melkonen sähkömoottori saa olla, joka pystyy noihin nopeuksiin.

Ei tuo mikään maailmoja mullistava kierrosluku sähkömoottorille ole. Tällaisessa käytössä halutaan luultavasti kevyttä massaa, joten suurnopeusmoottori voisi ollakin hyvä valinta. Ja eihän mikään estä tekemästä ahtimen kompressorista hieman isompi ja hitaampi kuin turboahtimessa.

Mutta kuten sanot, tuo tehokysymys on se iso juttu. Normaalilatureille ahtimen vaatimat kilowatit ovat liikaa. Lisälaturit ovat taas painavia ja monimutkaiset sähkösysteemit vika-alttiita. Jos ollaan vakavalla mielellä liikenteessä, turbo- tai mekaaninen ahdin ovat helppoja ja luotettavia. Jos taas viritellään muuten vaan, siihenkin sähköahtaminen on aika monimutkaista.

Vierailija
Neutroni
Ei tuo mikään maailmoja mullistava kierrosluku sähkömoottorille ole. Tällaisessa käytössä halutaan luultavasti kevyttä massaa, joten suurnopeusmoottori voisi ollakin..

Se on ihan totta, ei mikään mahdoton nopeus.
Kannattaako kuitenkaan kotivirittäjän, joka etsii normaalia ahdinta helpompaa virityshässäkkää, alkaa säveltämään yli 100kilorpm:ää kiertävää sähkömoottoria säätimineen ja tehonlähteineen penkin alle..?
Ja tietty sitten sen moottorin on vielä jaksettava painaa se tarvittava paine sinne imusarjaan.

Kyllä tuo mahdollista on, mutta järkevyydestä en menisi takuuseen.

Muuten, oli ahdin nyt mikä hyvänsä, niin jos ajatellaan, että normaalin alipaineen sijaan imusarjassa onkin vaikkapa 0,5bar paine, niin kone kyllä vaatii uuden seosten säädön (lisää bensaa).
Alkaa muuten käymään laihalla, sitten hajoaa pelit ja vehkeet.

Yksi helppo ja nopea pyörän rikkomiskonsti on esim US-parts:ista saatava NOS-kitti.
Laiton suomen tieliikenteessä, mutta..
Asennuksen ja säätöjen kanssa vaan oltava tosi tarkkana, ettei käy "köpelösti".
Maksaa apaut ~150 euroa ja tehoa saa ihan niin paljon kun haluaa ja pyörä kestää..
..Tämä nyt oli siis vaan yksi vaihtoehto muiden joukossa winstrollille..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat