Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Olen havainnut osan ihmisiä olevan sellaisia, että he:

a) Heräävät erittäin helposti yöllä siten, ettei heidän ohitseen pysty edes ääneti kävelemään huomaamatta. Tämähän on periaatteessa ollut erittäin hyödyllinen ominaisuus 2 miljoonaa vuotta, mutta viime vuosikymmeninä siitä on alkanut olla merkittävää haittaa. Tuollaisissa tapauksissa ihminen ei herää ääneen, ei ainakaan korvin kuultavaan.

b) Ovat erittäin herkkiä matalataajuiselle "melulle". Esimerkkinä: vihaavat yli kaiken sitä jos joku tömistää lattiaa (vaikka melutalo olisi mitattuna lähellä nollaa), saavat oireita esimerkiksi ohi ajavien autojen rengasäänistä, tuulivoimaloista, ilmastointikoneista jne.

Olisi helppo leimata nuo luulosairaiksi mutta tätä teoriaa vastaan sotii voimakkaasti se, että he pomppaavat umpiunesta hereille jos vaikkapa 3 km päässä joku lumiaura jyskyttää maantietä - Siis sellainen ääni, jota normaali ihminen ei kunnolla edes kuule voi laukaista "taistele tai pakene"-refleksin, minkä jälkeen rauhoittumista saa odotella tunnin-pari. Ei edes luulosairas keskeytä maukkaita yöunia huvikseen varsinkaan, jos ketään ei ole edes katsomassa.

Onko ajatuksia, mistä nämä ominaisuudet johtuvat? Onko kyseessä joku hämärästä menneisyydestä jäänyt matelijan piirre, vai resonoiko vain jonkun ihmisen elimistö infraäänien kanssa selvästi helpommin kuin jonkun toisen?

Kommentit (9)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Olen havainnut osan ihmisiä olevan sellaisia, että he:

a) Heräävät erittäin helposti yöllä siten, ettei heidän ohitseen pysty edes ääneti kävelemään huomaamatta. Tämähän on periaatteessa ollut erittäin hyödyllinen ominaisuus 2 miljoonaa vuotta, mutta viime vuosikymmeninä siitä on alkanut olla merkittävää haittaa. Tuollaisissa tapauksissa ihminen ei herää ääneen, ei ainakaan korvin kuultavaan.

b) Ovat erittäin herkkiä matalataajuiselle "melulle". Esimerkkinä: vihaavat yli kaiken sitä jos joku tömistää lattiaa (vaikka melutalo olisi mitattuna lähellä nollaa), saavat oireita esimerkiksi ohi ajavien autojen rengasäänistä, tuulivoimaloista, ilmastointikoneista jne.

Olisi helppo leimata nuo luulosairaiksi mutta tätä teoriaa vastaan sotii voimakkaasti se, että he pomppaavat umpiunesta hereille jos vaikkapa 3 km päässä joku lumiaura jyskyttää maantietä - Siis sellainen ääni, jota normaali ihminen ei kunnolla edes kuule voi laukaista "taistele tai pakene"-refleksin, minkä jälkeen rauhoittumista saa odotella tunnin-pari. Ei edes luulosairas keskeytä maukkaita yöunia huvikseen varsinkaan, jos ketään ei ole edes katsomassa.

Onko ajatuksia, mistä nämä ominaisuudet johtuvat? Onko kyseessä joku hämärästä menneisyydestä jäänyt matelijan piirre, vai resonoiko vain jonkun ihmisen elimistö infraäänien kanssa selvästi helpommin kuin jonkun toisen?

Vierailija

Veikkaisin kyse olevan ennemmin sen hetkisten ympäristötekijöiden vaikutuksesta tai lapsuudenaikaisista kokemuksista, en niinkään geneettisistä asioista.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
bdbdbd
Veikkaisin kyse olevan ennemmin sen hetkisten ympäristötekijöiden vaikutuksesta tai lapsuudenaikaisista kokemuksista, en niinkään geneettisistä asioista.

Kyllä tuon jotenkin pitää liittyä suoraan ihmisen rakenteeseen eli perintötekijöihin, koska ominaisuus näyttää olevan joissain suvuissa suorastaan geneettinen ominaispiirre. Olen itsekin nähnyt tilanteita joissa erittäin heikosti kuuluva/tuntuva jytinä on aiheuttanut selkeitä fyysitiä oireita; ts ihminen muuttuu sairaaksi melkein saman tien. Sanovat keuhkoihin, pumppuun ja korvan sisälle sattuvan ikään kuin oikeasti lyötäisiin. Tämä voisi viitata esimerkiksi siihen, että keuhkot resonoivat ko taajuuden kanssa.
Toinen mahdollisuus voisi olla, että vaikka korva ei rekisteröi värähtelyä äänenä, se rekisteröi sen jotenkin muuten, mikä aiheuttaa joillakin ihmisillä voimakkaan reaktion. Eli siis vähän sama kun silmään ei laitettaisi valoa vaan tökättäisiin siihen neulalla.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Bongasin seuraavan kilpailevan tiedelehden jutun:

http://tieku.fi/kysy-meilta/kylkiviiva- ... osketukset

Maaselkärankaisille ominaisten näkö-, haju-, kuulo-, maku- ja tuntoaistin lisäksi kaloilla on kylkiviiva-aisti, joka reagoi hyvin matalataajuuksiseen värähtelyyn.
Parvikaloilla on yleensä hyvä kuulo. Esimerkiksi sillikaloilla sisäkorva on yhteydessä uimarakkoon. Yhteys vahvistaa etenkin matalia ääniä, joita samassa parvessa liikkuvien lajitoverien pyrstöniskut aiheuttavat.

Eli siis osa jengistä on sen verran hiljattain vedestä noussutta, että jonkinlainen matalia, normaalisti korvin kuulumattomia taajuuksia vahvistava yhteys on osalla ihmisiä vielä jäljellä? Tuo selittäisi senkin, miksi matalataajuiset akustiset aseet eivät vaikuta kaikkiin, miksi osa koirista on ns "paukkuherkkiä" ja osa ei, jne...

Perinteinen selitys on ollut vain, että "huonot hermot", mutta se nyt ei ole selitys eikä mikään.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011

Entäs tuijotukseen herääminen?

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Vierailija
Denzil Dexter
bdbdbd

Kyllä tuon jotenkin pitää liittyä suoraan ihmisen rakenteeseen eli perintötekijöihin, koska ominaisuus näyttää olevan joissain suvuissa suorastaan geneettinen ominaispiirre. Olen itsekin nähnyt tilanteita joissa erittäin heikosti kuuluva/tuntuva jytinä on aiheuttanut selkeitä fyysitiä oireita; ts ihminen muuttuu sairaaksi melkein saman tien. Sanovat keuhkoihin, pumppuun ja korvan sisälle sattuvan ikään kuin oikeasti lyötäisiin. Tämä voisi viitata esimerkiksi siihen, että keuhkot resonoivat ko taajuuden kanssa.
Toinen mahdollisuus voisi olla, että vaikka korva ei rekisteröi värähtelyä äänenä, se rekisteröi sen jotenkin muuten, mikä aiheuttaa joillakin ihmisillä voimakkaan reaktion. Eli siis vähän sama kun silmään ei laitettaisi valoa vaan tökättäisiin siihen neulalla.

Paniikkikohtaus kuulostaa todennäköisimmältä selitykseltä tapaukseen.

Vierailija

Ajattelin aina että olen vain intuitiivinen... Tiedän nimittäin aina milloin vanhempani, veljeni, tai naapurini on tulossa lähistölle. En oikeastaan kuule auton ääntä ennen kuin se on melkein pihalla, mutta tiedän jo aiemmin. Tosin muutaman kerran olen ollut väärässä, mutta sehän saattaisi selittyä sillä, että samanlainen auto menee jossain lähistöllä.

Olen myös niitä ihmisiä jotka heräävät aina, jos joku tulee lähelle. Tai noh, herään aina jos joku käveleekin samassa talossa jossa olen (en ole kerrostalojen ystävä).

Intuition puolesta tosin puhuisi se, että olen lapsesta saakka tiennyt lähes erehtymättömästi milloin äitini tekee lättyjä/pannareita/vohveleita. Niin kauan kuin muistan olen yllättäen koulussa tunnilla vain yhtäkkiä tokaissut "lättyjä", mikä herätti suurta kummastusta kunnes opin pitämään suuni kiinni. Saattaa tietenkin olla että sattumalta lätyt tulevat aina vain mieleen samaan aikaan kun äitini niitä tekee, sillä suustani tulee ulos kaikenlaisia muitakin lausahduksia, joille en ole ikinä löytänyt selitystä...

Reiska
Seuraa 
Viestejä5252
Liittynyt6.5.2007
Denzil Dexter

Kyllä tuon jotenkin pitää liittyä suoraan ihmisen rakenteeseen eli perintötekijöihin, koska ominaisuus näyttää olevan joissain suvuissa suorastaan geneettinen ominaispiirre.

Geenien lisäks perheissä periytyy myös opitut tavat ja vastaava kasvatuksen ja kasvuympäristön vaikutuksista. oi seikat on toisinaan todella vaikea erottaa toisistaan.

Per se

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat