Seuraa 
Viestejä849

Energiaa tarvittaessa
Vuodet kuluu verkalleen. Energian hinta vain kallistuu vuosi vuodelta. Omavaraista energiatuotantoa olisi hyvä varuiksi rakentaa. Aurinkokennojen hinnat ovat hiukan laskeneet, ja koemielessä voisi muutamia paneleita jopa hankkia. Ongelmana on tietysti tuo kesäisen aurinkoenergian varastointi, pimeänä kaamosaikanahan energiaa tarvitaan. Akkujakin pitäisi olla varastoinnissa kohtuuton määrä, ja nekin itsepurkautuvat. Vedyn varastointi paineistettuna tuntuu sopivan vain isoille laitoksille, ja tekniikka kallista.
Tällä hetkellä katson muutaman vuoden taakse päin. Silloin otsikoissa oli vedyn tuottaminen autoihin vedestä ja alumiinista. Tiedelehden vanha artikkeli "Vetyä suoraan vedestä"
http://www.tiede.fi/uutiset/2927/vetya_suoraan_vedesta
Katsoisin kuitenkin alumiinin paremman käyttökohteen olevan energian pitkäaikaisessa varastoinnissa. Elikä, aurinkokennojen energialla tuotetaan elektrolyysillä alumiiharkkoja "halkoliiteriin" talven varalle. Pakkasten koittaessa pistetään alumiiniharkko galliumkatalyytin kanssa reaktoriin vetyä tuottamaan. Polttokenno tai mikroturbiiniin tuottaisi sähkön. Kesän koittaessa muutetaan syntynyt alumiinioksiidi takaisin elektrolyysillä alumiiniksi.
Alumiinin ja veden reaktioista
http://www1.eere.energy.gov/hydrogenand ... drogen.pdf
Galliumi on hiukan harvinaisempi aine.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gallium
Galliumin hinta oli noin dollarin grammalta.
http://www.amazon.com/Gallium-99-99-Pur ... B0051GWA3S
Pieni koereaktori voisi olla paikallaan. Onkohan kukaan kokeillut systeemiä pohjoisilla salomailla?
PS. Elohopea ei taida käydä katalyyttinä? Alumiini syöpyy kuitenkin vedessä hetkessä elohopean toimesta!

Sivut

Kommentit (96)

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

Puu tiedetään kelpo polttoaineeksi, mutta liikkuvan ajoneuvon kuten henkilöauton polttoaineena se on hankala. Ei siinä mitään, häkäpönttöautot ovat hienoja ja kunnioitettavia, mutta eivät sittenkään sovi kaikille.

Biobutanolia voitaisiin tuottaa myös Suomessa. Suomessa raaka-ainepuolen pitäisi olla valmiiksi aika hyvällä mallilla. Butanoli sopii sellaisenaan nykyisten bensiinillä kulkevien autojen polttoaneeksi.

Lisää linkkejä:

https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

https://en.wikipedia.org/wiki/Butanol_fuel

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Miten mahtaa käydä energian suhteen tulevaisuudessa? Uskon aurinkokennoihin. Tai uskoisin, nyt en usko kun otan puheeksi, koska en voi osua oikeaan tällaisessa asiassa. Mutta visiona voisin hyvin kuvitella kuinka joidenkin vuosien kuluttua tulisi ikään kuin "läpimurto", uutisoitaisiin halvasta keinosta tuottaa tehokasta kennoa.. näen sen mielessäni. Sitten kun katsoo mitä se maksaa, moni toteaa että perhana, tuohan on jopa kannattava investointi, on se niin halpaa. Sitten porukka aluksi heittelee niitä pihalle ja katolle, ja jotenkin se siitä sitten lähtee ja tuotetta jatkokehitetään niin että pian on ihan vakikäytäntönä jo teettää katot aurinkopaneelista. Samalla on onnistuttu kehittämään käteviä energiavarastointisysteemeitä, jotka on turvallisia, edullisia ja mahtuu kellariin. Alkuun vain viimeiset talvikuukaudet joudutaan turvautumaan sähkölaitosten sähköön, kun poweri ei riitä koko talveksi. Mutta vähitellen.. ja voila. Tullaan pisteeseen jossa kaikki kotitalouden tarvitsema energia voidaan tuottaa kennolla. Mutta sitten tulee jääkausi Suomeen ja me kuollaan kaikki. Tämä uusi käytäntö nimittäin varastaa liian ison osan ilmakehän lämmittämiseen tarkoitetusta aurinkoenergiasta ja käyttää sen mm. telkkari-, valo- ja tietokone-energiana jolloin ilmakehä alkaa viiletä. Lisäksi jos tuo aurinkoenergia käytetään jääkaappi- ja pakastinenergiana niin vaikutus on vielä rajumpi, lämmitykseen tarkoitettu energia muutetaan kylmän tekoon. Ehkä ne on jo ymmärtäneet nämä asiat siellä eliitissä ja sen takia aurinkokennoihin ei panosteta.

くそっ!

lokki
Seuraa 
Viestejä6105
Ronron
...Tullaan pisteeseen jossa kaikki kotitalouden tarvitsema energia voidaan tuottaa kennolla. Mutta sitten tulee jääkausi Suomeen ja me kuollaan kaikki. Tämä uusi käytäntö nimittäin varastaa liian ison osan ilmakehän lämmittämiseen tarkoitetusta aurinkoenergiasta ja käyttää sen mm. telkkari-, valo- ja tietokone-energiana jolloin ilmakehä alkaa viiletä. Lisäksi jos tuo aurinkoenergia käytetään jääkaappi- ja pakastinenergiana niin vaikutus on vielä rajumpi, lämmitykseen tarkoitettu energia muutetaan kylmän tekoon. Ehkä ne on jo ymmärtäneet nämä asiat siellä eliitissä ja sen takia aurinkokennoihin ei panosteta.


V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873

Geenitekniikalla jalostettuja vedestä ja ilmasta öljyä/alkoholia tuottavia leviä aurinkokeräimiin. Teoriassa varmaan liian tehottomia tai jotain. Hyvällä suunnittelulla/tuurilla toimisi merivedelläkin. Tai sitten uskonnolliset liikkeet vastustavat geenien muuttelua.

miilu
Seuraa 
Viestejä849

Talven pakkaset poistavat osan eksoottisista energian keräimistä.
Aurinkokennot ollee yksi mahdollisuus harvaan asutuilla seuduilla. Teollisuuden tarpeisiin ne ei riittäne, vaan ydinvoima on vielä pitkään tulevaisuudenkin ratkaisu.
Ajattelin lähinnä realistista tapaa tuottaa lämmitysenergiaa kesän auringosta talveksi. Kaupalliset systeemtit on vielä hinnakkaita, mutta itse rakentamalla voisi saada systeemin jota harrastemielessä jaksaisi ylläpitää. Aurinkokennojen hintoihin pitää laskea myös asennustelineet. Invertterikin tarvitaan, se kannattaa ostaa valmiina.
Energian varastointi alumiiniin toimisi vain pohjolassa, jossa on energian pitkä varastointiaika. Prosessi ei olle kovin energiataloudellinen, mutta paljon mainostettua "ilmaista" aurinkopaneelienergiaa riittää kesäisin. Maaseudulla voisi harrasteena tehdä edes jonkinlaisen omavaraisuuden energian suhteen.
Vedyn kehittäminen alumiinista, ja erillinen polttokennokin tarvitaan. Haasteellisin osa ollee elektrolyysilaitteisto. Pienessäkin mittakaavassa voi kokeilla.
http://www.youtube.com/watch?v=xpFMUPV1QOw

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

Sanotaanko näin, että tuo biobutanoli voisi olla ihan hyvä bisnes jollekin isommalle firmalle, kuten Neste noin esimerkiksi. Mutta pienessä mittakaavassa siinä olisi aivan kohtuuton vääntö. Ei kukaan tavallinen pieni metsänomistaja saattaisi rakentaa toimivaa pienimuotoista butanolin tuotantolaitosta omiin ja naapurin tarpeisiin.

Mutta miten olisi metanoli, jota myös puualkoholiksi on kutsuttu?

Metanoli soveltuu aivan hyvin moottoripolttoaineeksi.

Metanolin erityinen etu on sen korkea puristuskestävyys, joka mahdollistaa moottorissa korkean puristussuhteen ja sen ansiosta paremman hyötysuhteen ja tehon. Tästä syystä metanolia käytetään esimerkiksi kiihdytysautokisoissa.

Metanolin erityinen haitta on sen aiheuttama korroosio. Kaikki materiaalit eivät kestä metanolin hyväilyä, kuten ei myöskään ihminen.

Metanolin korroosiopulmat on jo ratkaistu. Jos pitää rakentaa moottori metanolipolttoaineelle, valitaan tarkoitukseen sopivat materiaalit, jotka kestävät metanolia. Metanolin myrkyllisyys on hyvin tiedossa myös, mutta eihän sitä kenenkään ole pakko maistella.

Maailmassa tuotetaan noin 45 miljoonaa tonnia metanolia vuosittain. Tuotantoon käytetään enimmäkseen fossiilisia raaka-aineita.

Puuraaka-aineen muuttaminen metanoliksi pitäisi onnistua noin 50% hyötysuhteella. Kun otetaan huomioon, että kyseessä on todennäköisesti paikallisen metsänhoidon sivutuote, hyötysuhdetta voidaan pitää jopa hyvänä.

For methanol from biomass and coal, the energy efficiency is estimated to be lower, between 50-60% (Bromberg & Cheng, 2010). This is due to the lower H/C ratio of the feedstock, as well as higher ash and char contents. In general, the overall energy efficiency of a bio-methanol plant will depend on which process steps are included, whether electricity and/or heat are co-produced, and on the size of the plant (Galindo Cifre & Badr, 2007).
www.irena.org/DocumentDownloads/Publications/IRENA-ETSAP Tech Brief I08 Production_of_Bio-methanol.pdf

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Veli H.

Erinomainen!

Siirtykää suoraan PDF:n sivulle 120.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249

Metanolin valmistuksessa tarvitaan monivaiheinen prosessi ja erilaisia pönttöjä.

Puuraaka-aine silputaan sähkökäyttöisellä hakkurilla. Puuhake kaasutetaan, jolloin saadaan synteesikaasua, pitkälti samaan tapaan kuin häkäpöntössä. Raaka synteesikaasu puhdistetaan. Puhdistettu synteesikaasu voidaan muuttaa katalyyttireaktorissa metanoliksi.

Kenties parasta tällaisessa viinapannussa on se, että Alko, verottaja ja poliisi eivät erityisemmin kiinnostu siitä, sillä tuote on juotavaksi kelpaamatonta ja pienissäkin määrissä sisäisesti nautittuna vaarallista myrkkyä. Jos tuotanto menee omaan käyttöön eikä myyntiin, verottajan on kovin vaikea lypsää siitä mitään.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

tsbmw
Seuraa 
Viestejä277

Aurinkokeräin, -kennot, maalämpö ja "pienempi" akusto.
- Kesällä varastoidaan auringon energia peruskallioon syvälle.
- Talvella pumpataan lämpö talon lämmitykseen akkuvirralla.
Homman nimi on lämmitysenergian varastointi "maa-akkuun".
Tekniikka ei ole ollut toistaiseksi varmatoimista ja halpaa.
--------
Puulämmitys, stokeri, häkäpönttö ja agragaatti, toimivat talvellakin.
Varmaa, koettua ja toimivaa tekniikkaa, vain häkäpönttö puuttuu.
Miksi ei ole käytössä omavaraistalouksissa laajemminkin jo nyt?
http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F#/watch?v=UK5_CNmOvUY

...taasko noita uusia ajatuksia...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Onko jotenkin kamalan kallista ja hankalaa porata syvälle maahan niin että päästään käsiksi kuumuuteen joka siellä lymyää? Jossain tätä käytetään mutta mites esim Suomessa? Liian paksulti kylmää maata? Kalliota? Kelatkaa tuolla maan uumenissa olisi lämpöä käytännössä rajattomasti, siihen kun pääsisi käsiksi niin energiaongelmat olisi sillä selvät. Mää vielä joku päivä perustan laitoksen joka ottaa sen hyötykäyttöön. Ei se voi olla niin vaikeaa, kyse täytyy olla vain siitä että tällä hetkellä öljyn hyödyntäminen on helpompaa ja halvempaa ja siksi se. Eihän käytännössä tarttisi kuin porata maahan notta saavuttaisi sen kuuman, sitte laittaa putki ja täyttää nesteellä ja kun se on siellä alhaalla se kiehuu ja nousee ylös, tarttisko tuohon edes pumppuakaan jos sen toteuttaisi jotenkin nerokkaasti? Sitte sillä höyryllä mitä sieltä tulee niin pyörittää turbiinia jne.

くそっ!

miilu
Seuraa 
Viestejä849
Veli H.

Kiitos artikkelista! Laaja aineisto oli kasattu yhdeksi kokonaisuudeksi, historiaa unohtamatta.
Avaikysymykseen, eli energian pitkäaikaiseen varastoimiseen, oli nihkeästi vastauksia. Pienimuotoisessa oman talouden laitoksissa varastointitavat ovat rajatut. Pyrolyysillä tuotetussa bioöljyssäkin on omat ongelmansa pitkäaikaisessa varastoinnissa, lähinnä kai sakkautuminen. Etanolin (tikkuviinan) valmistus pienimuotoisesti on harrastusmielessä mielenkiintoista. Viinaksienkaan säilyvyydestä ei ole takeita. Jos rankametsästä puut raahaa pihaan, niin klapeiksi ne on parahinta pilkkoa liiteriin. Takassa tai mieluummin pönttöuunissa voi klapit tarvittaessa polttaa lämmöksi. Öljytuotteilla tosin saisi jatkuvan ja tasaisemman lämmön. Pienimuotoista sähkön tuotantoa täytynee kokeilla savupiippuun asennettavilla peltier elementeillä.
Asuintaloon 10 000 kWh:n energiamäärän keräys aurinkokennoilla vaatisi ehkä kennopinta-alaa n. 70 m^2, ja hinnaksi muodostuisi n. 20 000 euroa. Aurinkoenergian varastointi alumiiniin vaatii myös häviöitä. Lisäksi, pieni korkealämpöinen elektrolyysilaitteisto ei toimisi ilman valvontaa. Ennen regenerointia pitäisi galliumikin erottaa sentrifugilla. Systeemi oli kuitenkin tarkastelun arvoinen. Alumiinioksidin voi tietysti kierrättää keskitetyn regenerointilaitoksen kautta, mutta tämä vaatii oman jakeluverkoston. Regeneroinnin yhteydessä lisättäisiin myös gallium. Valmiin alumiinijauheen säilyvyys on myös huomioitava, ja suojattava kosteudelta. Eiköhän tämä ollut tässä.
http://nanohub.org/resources/6570/downl ... oodall.pdf
Lämmön syöttäminen maaperään, ja sen käyttö myöhemmin lämpöpumpulla tuottaa vain lämpöä. Sähköä pitäisi kuitenkin saada. Puhdas vety olisi polttokennoja varten ihanteellinen. Vedyn varastointi metallihydrideihin on myös kiinnostava. Omakotitalon pihalla painostakaan ei olisi haittaa. Superkondensaattorit on kehityksen alla. Tietoa niiden vuotovirroista ei ole saatavilla. Veikkaisin että lataus purkautuu muutamassa vuorokauidessa.
http://www.sahkoala.fi/ajankohtaista/ar ... nsaattori/
Tulevaisuus näyttää mitkä vaihtoehdot muodostuvat kannattaviksi pientalouksissa. Ehkä löytyy jokin uusikin ratkaisu. Toistaiseksi pitää rankametsällä uurastaa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Ronron
sinnipirtti
aika syvälle pitää kairata jotta kallion lämmöllä suomessa höyryä saisit.



Sou? Sitten porataan syvälle, onko se ongelma?



raha taitaa olla se ongelma?

toisen polven pilkkuvirhe

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
miilu
Veli H.

Kiitos artikkelista! Laaja aineisto oli kasattu yhdeksi kokonaisuudeksi, historiaa unohtamatta.
Avaikysymykseen, eli energian pitkäaikaiseen varastoimiseen, oli nihkeästi vastauksia. Pienimuotoisessa oman talouden laitoksissa varastointitavat ovat rajatut.

No höh. Osa varastosta on elävänä siellä metsässä. Osa varastosta on karsittuina rankoina kuivumassa jossain ulkorakennuksessa. Osa varastosta on hakkeena jossain siilossa. Synteesikaasua ei juuri kannata varastoida. Valmis metanoli säilyy vaikka peltitynnyreissä ja kanistereissa, kunhan korkki on paikallaan. Sitä metanolia ei tarvitse olla valmiina varastossa älyttömiä määriä. Sen verran vain, ettei missään vaiheessa tarvitse voivotella menoveden loppumista.

miilu

Etanolin (tikkuviinan) valmistus pienimuotoisesti on harrastusmielessä mielenkiintoista. Viinaksienkaan säilyvyydestä ei ole takeita.

Etanoli onkin juuri niin mielenkiintoista, että poliisi tulee kyselemään.

Suomen olosuhteissa ei ole mitään syytä taikka järkeä intoilla etanolin puolesta. Toista se on Brasiliassa kasvatella sokeriruokoa ja käyttää etanoliksi. Suomessa taas on puuta.

miilu

Jos rankametsästä puut raahaa pihaan, niin klapeiksi ne on parahinta pilkkoa liiteriin. Takassa tai mieluummin pönttöuunissa voi klapit tarvittaessa polttaa lämmöksi. Öljytuotteilla tosin saisi jatkuvan ja tasaisemman lämmön.

Puuta ei sen vuoksi kannata tarpeettoman pitkälle jalostaa. Automaattinen hakekattila on se juttu, jota kodin lämmittämiseen tarvitset. Nestepolttoaineen tuottaminen tuohon tarkoitukseen menee ihan överiksi.

miilu

Pienimuotoista sähkön tuotantoa täytynee kokeilla savupiippuun asennettavilla peltier elementeillä.

Voihan sitä kaikkea kokeilla. Kas kun ei höyrymoottorilla tai stirlingmoottorilla?

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

miilu
Seuraa 
Viestejä849
Veli Hopea

Voihan sitä kaikkea kokeilla. Kas kun ei höyrymoottorilla tai stirlingmoottorilla?

Stirlingmoottori olisi hieno koriste takan päällä. Sen käynnin saanti äänettömäksi voi olla ongelmallista. Paljon on tullut kokeiltua, ja uusia kokeiluja riittää. Täytyyhän tuo peltier elementti ainakin mitata, kun vain pääsen paikan päälle täältä ruuhkasuomesta takaisin korpeen.
Aiemmin veikkasin superkondensaattoreiden purkautuvan muutamissa päivissä. Tähän hiukan täsmennystä.
"Superkondensaattorien itsepurkautuminen on nopeampaa kuin sähkökemiallisten akkujen. Orgaanisen elektrolyytin superkondensaattorit itsepurkautuvat nopeimmin. Kapasiteetti puolittuu 30–40 päivässä ja esim. NiCd-akulla kapasiteetista katoaa samassa ajassa kymmenen prosenttia. Superkondensaattorin jännite pienenee jatkuvasti kuormituksen aikana, jolloin sen koko energiamäärää ei voida käytännössä täysin hyödyntää. Sähkökemiallinen akku sen sijaan tuottaa kuormitettaessa tasaista jännitettä."
http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=1
Omalla kohdalla sähköauto on hukkaan heitetty investointi. Käytän autoa muutamia kertoja kuukaudessa, ja pelkkä akkujen itsepurkautuminen kuluttaisi kohtuuttomasti energiaa. Vanha kunnon ottomoottori on ainut vaihtoehto.
Sähköautot on kuitenkin voimakkaan kehityksen alaisina, jossain muodossa ne tulevat. Akkuteknologia ja superkondensaattorit kulkevat käsi kädessä.
http://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream/ ... sequence=1

Edelleen vain perään ratkaisua tuohon aurinkopanelien energian pitkäaikaiseen varastointiin.
Alumiini on valtaisa energiavarasto. Raaka-aine ei lopu, mutta jalostuksen vaatima energia on kiven alla. Pelkästään romualumiinin kierrätys vaatisi massiivisen voimalan. Entä mikähän Suomeen kaavaillun sulaton kohtalo on?
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/y ... een/a42191
Niin, halkopinokin säilyy liiterissä vain kohtuullisen ajan, alumiiniharkot pidempään. Energiaa voidaan siis varastoida puuhun ja alumiiniin. Alumiinilla on kuitenkin huomattava etu, koska se voidaan käytön jälkeen nopeasti regeneroida. Nyt ongelmana on pieni 10 kW:n elektrolyysilaitteisto. Virtaa tulisi vain muutama tuhat amppeeria. Pienemmälläkin kalustolla voisi ensin kokeilla, upokas ja bunsenpoltinkin löytyy ullakolta.
http://www.youtube.com/watch?v=i9xS9t-KMpc
http://www.youtube.com/watch?v=8Ndc0o5UghQ

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6653
miilu
Energian hinta vain kallistuu vuosi vuodelta.

Ainoastaan öljyn hinta kallistuu. Mutta öljyä voidaan korvata sähköllä, jonka hinta on vakaa — noin 40–60 euroa per MWh. Sähkön hinta ei voi nousta tuosta 40–60 eurosta per MWh, koska tuulivoima ja ydinvoima mahtuvat tuohon hintahaarukkaan.

Öljyriippuvuudesta eroon pääsemistä auttaa, jos akkuteknologia kehittyy nopeasti ja käyttökelpoiset sähköautot ovat halvempia kuin polttomoottoriautot. Kehittyvän pikalatausjärjestelmän ansiosta sähköautojen käyttökelpoisuus on samaa luokkaa kuin polttomoottoriautojen pitkillä matkoilla. Tesla Motorsin pikalaturit lataavat jo 135 kW:n teholla, jolla saadaan ladattua 45 kWh tai 250 km toimintasädettä lisää 20 minuutissa eli yhden kahvitauon aikana. Lataustehoa voitaneen nostaa vielä 200 kilowattiin kun akkujen koko kasvaa. Tällöin saadaan 20 minuutissa ladattua 400 km lisää toimintasädettä 100 km/h nopeudella ja 100 km jos ajonopeus on yli 200 km/h Saksan autobaanoilla.

Sähköautojen hinta lienee kilpailukykyinen joskus noin 2017 paikkeilla, jonka jälkeen sähköautot ovat halvempia kuin polttomoottoriautot. Sähköautot voidaan rakentaa myös turvallisemmiksi, jolloin esimerkiksi Turun moottoritie voidaan päivittää autobaanaksi ja nopeusrajoitus voidaan nostaa 200 km/h.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

miilu
Seuraa 
Viestejä849
Puuhevonen
miilu
Energian hinta vain kallistuu vuosi vuodelta.

Ainoastaan öljyn hinta kallistuu. Mutta öljyä voidaan korvata sähköllä, jonka hinta on vakaa — noin 40–60 euroa per MWh. Sähkön hinta ei voi nousta tuosta 40–60 eurosta per MWh, koska tuulivoima ja ydinvoima mahtuvat tuohon hintahaarukkaan.

Öljyriippuvuudesta eroon pääsemistä auttaa, jos akkuteknologia kehittyy nopeasti ja käyttökelpoiset sähköautot ovat halvempia kuin polttomoottoriautot. Kehittyvän pikalatausjärjestelmän ansiosta sähköautojen käyttökelpoisuus on samaa luokkaa kuin polttomoottoriautojen pitkillä matkoilla. Tesla Motorsin pikalaturit lataavat jo 135 kW:n teholla, jolla saadaan ladattua 45 kWh tai 250 km toimintasädettä lisää 20 minuutissa eli yhden kahvitauon aikana. Lataustehoa voitaneen nostaa vielä 200 kilowattiin kun akkujen koko kasvaa. Tällöin saadaan 20 minuutissa ladattua 400 km lisää toimintasädettä 100 km/h nopeudella ja 100 km jos ajonopeus on yli 200 km/h Saksan autobaanoilla.

Sähköautojen hinta lienee kilpailukykyinen joskus noin 2017 paikkeilla, jonka jälkeen sähköautot ovat halvempia kuin polttomoottoriautot. Sähköautot voidaan rakentaa myös turvallisemmiksi, jolloin esimerkiksi Turun moottoritie voidaan päivittää autobaanaksi ja nopeusrajoitus voidaan nostaa 200 km/h.


Öljyä voidaan kyllä korvata sähköllä, mutta tienpäällysteenä käytetyn asfaltin (bitumin)korvaaminen on vaikeampaa. Toivottavasti teitä ei aleta päällystämään betonilla, luulen kuitenkin että tiemäärärahat loppuvat ennen vuotta 2017. Eikö olisi viisainta rakentaa erillinen moottorirata niille jotka haluavat pörötellä 200 km/h. Voisi tehdä kunnon Keimolan kurvitkin. Jo nyt tiet näyttää olevan surkeassa kunnossa, tosin minua se ei niin haittaa. Tavaraliikenne kuitenkin pitäisi toimia, ja suuresti olen ihmetellyt miksi rautatieverkkoon ei ole investoitu enemmän.
Mitä taas pikalatausasemiin tulee, niin haluaisin nähdä edes yhden aseman töpselin josta voisi ottaa 135 kW:n tehot ulos. Saatika sitten kymmenelle autolle 1,35 MW:n teholla. Paljonkohan tuollaisen sähköliittymän hinta olisi huoltamoa kohti?
Kauppareissuni on vain 2 x 30km. Jos tulevaisuudessa säädetään jokin pakkolaki, jossa liikenteessä saisi käyttää vain sähköautoa, niin haluaisin kuitenkin ladata auton omasta töpselistä. Liittymä on vain 3 x 25A. Tuo 200kW:n latausteho tuntuu suurelta, ja liittymän sulakkeet palavat. Aurinkokennoja olen kovasti haikaillut. Kennoja vain kytkisi riittävän määrän yhteen, niin kyllä alkaisi pelittämään. Pellolla olisi vielä tilaakin. Jos asentaisi 250kpl/vuosi, niin vuonna 2017 olisi tuhatkunta 200W:n panelia tehoja tuottamassa. Ei sitten tarvitsisi käydä huoltoasemalla kahvilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat