Äänivallin murtumisesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä on kaverin kanssa kauan aikaa vaivannut kysymys: Kuinka voi olla mahdollista että henkilö A kuulee äänivallin rikkoutumisesta johtuvan pamauksen mutta henkilö B jonka suuntaan kone on matkalla ei ääntä enää kuulekaan. Näin on siis tapahtunut puhelinkeskustelun aikana.

Kommentit (13)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ville1SuuriI
Tai sitten kulkee,mutta se pamaus kuuluu vain äänivallin rikkoutuessa,ei koko aikaa.Pam Pam Pam,ei siis noin.

Kyllä se pamaus kuuluu aina, kun yliäänellä ohi lennetään. Kuitenkin havaitsijat kuulevat vain yhden pamauksen - shokkiaallon, joka kulkee koneen mukana.

Vierailija

Onkos toi nyt 100% tietoa?Ottaen huomioon alkuperäisen kysyjän jutun?!
Itse en varmaksi tiedä,mutta luulisin,että se pamaus kuuluu vain silloin kun äänivalli rikkoutuu,ei koko aikaa sinne minne kone kulkee.

Niin,ja miten edes pamahdus voi olla jatkuva ääni?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kun kone - tai mikä tahansa - lentää yliäänennopeutta, se saavuttaa koneesta itsestään lähtevät ääniaallot. Ääniaallot pakkautuvat näin koneen eteen ja syntyy ns. shokkiaalto, jossa äänen paine on huomattava.

Kun kone lentää ohi, niin havaitsija kuulee tämän shokkiaallon pamauksena. Koneen jatkaessa kulkuaan shokkiaalto edelleen seuraa koneen mukana, jolloin pamaus kuullaan vastaavalla tavalla aina koneen ohittaessa havaitsijan.

Havaitisja kuulee äänen siis aivan samalla tavalla kuin normaalinkin lentokoneen äänen. Yliäänen ansiosta äänen paine vaan pakkautuu ja se kuullaan pamauksena.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26996
Liittynyt13.5.2005
Volitans
Kun kone - tai mikä tahansa - lentää yliäänennopeutta, se saavuttaa koneesta itsestään lähtevät ääniaallot. Ääniaallot pakkautuvat näin koneen eteen ja syntyy ns. shokkiaalto, jossa äänen paine on huomattava.

Kun kone lentää ohi, niin havaitsija kuulee tämän shokkiaallon pamauksena. Koneen jatkaessa kulkuaan shokkiaalto edelleen seuraa koneen mukana, jolloin pamaus kuullaan vastaavalla tavalla aina koneen ohittaessa havaitsijan.

Havaitisja kuulee äänen siis aivan samalla tavalla kuin normaalinkin lentokoneen äänen. Yliäänen ansiosta äänen paine vaan pakkautuu ja se kuullaan pamauksena.

...kun kone tulee kohdalle, mutta tämän jälkeen ääni heikkenee kääntäen verrannollisesti koneen etäisyyteen.

Riittoisampi keskustelukumppani.

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005

Simo ruumishuoneelta, moi. Nyt jos koskaan kannattaa kuolla.
Sorry, Kummeli vitsi.

Alkuperäinen kysymys ei oikein auennut?

Itse olen puhunut kännyyn kun kaveri juuri ylittää äänen nopeuden.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26996
Liittynyt13.5.2005
.
Simo ruumishuoneelta, moi. Nyt jos koskaan kannattaa kuolla.
Sorry, Kummeli vitsi.

Alkuperäinen kysymys ei oikein auennut?

Itse olen puhunut kännyyn kun kaveri juuri ylittää äänen nopeuden.

Ok, onnittelut.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta äänennopeuden ylittämiseen kuitenkin:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4918936997

Eli taannoin ihmettelin videopätkää jossa äänennopeudella lentävä hävittäjä aiheutti sellaista ihmeellistä kartionmuotoista häilyväisyyttä ilmasta. Ihan kuin olis joku sellanen lisätty scifi-efekti ollut. Noh, sitten pari hakusanaa googleen ja olin taas oppinut jotain uutta. Äänennopeuden rajalla ilmanpaine konee perässä laskee, joka jotenkin JOSKUS saa aikaa "kondensaatiopilven" (condensation cloud). Tuossa videossa se ei nyt kovin ihmeelliseltä näytä, mutta se se video minkä ensin näin (ja jota en enää löydä) oli jotain ihan ihmeellisen näköistä.

Vierailija

puppeli huppeli hei, humalassa ollaan. aivan tänä surkean tiede foorumin tason mukaisesti hei, päläpälä pippelipuppeli hei jos paskaaja 24/7 saa raapustella yhtä asiasisältöisiä riipustuksia miksen minä sitten.

Vierailija

Pakko nostaa vielä tätä juttua. Yleensä pikku hiprakassa tulee kirjoteltua, joten sori..

Eli lähinnä kyse oli siitä että kuuluuko tämä äänennopeuden ylittämisestä kuuluva PAM jatkuvasti koneen edetessä. Vai vain yhden kerran.

Itse väittäisin että jatkuvasti shokkiaallon edetessä mutta silloinhan koneen yli mennessä kuulisin etääntyviä/hiljeneviä pamahduksia. Kun tosielämässä muistan aina kuulleeni vain yhden paukauksen.

Tästä on väitelty kaverin kanssa kohta jo pari vuotta..

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Halo

Eli lähinnä kyse oli siitä että kuuluuko tämä äänennopeuden ylittämisestä kuuluva PAM jatkuvasti koneen edetessä. Vai vain yhden kerran.

Itse väittäisin että jatkuvasti shokkiaallon edetessä mutta silloinhan koneen yli mennessä kuulisin etääntyviä/hiljeneviä pamahduksia. Kun tosielämässä muistan aina kuulleeni vain yhden paukauksen.

Tästä on väitelty kaverin kanssa kohta jo pari vuotta..

Maassa oleva havaitsija kuulee vain kerran shokkiaallon aiheuttaman pamauksen. Koska kone etenee äänen nopeutta nopeammin, ei lentsikasta kuulla mitään, kunnes sitten pamahtaa. Pamahdus johtuu siitä, että shokkiaalto kulkee havaitsijan ohi.

Lentokoneesta itsestään ei normaalisti juurikaan ääntä lähde. Harvemmin kuulee edes reittilentokoneiden ääniä maahan asti. Ja sekin ääni, mikä kuuluu vaimenee suuresta nopeudesta johtuen nopeasti.

Tuolta löytyy clippi, kun Concorde ylittää äänivallin:

http://www.youtube.com/watch?v=annkM6z1-FE

Vierailija

Shokkiaalto muistuttaa hyvin pitkälti sitä kiilan mallista aaltoa jonka moottorivene tekee lujaa kulkiessaan.

Rannalla seisovalle ensimmäinen aalto on huomattavasti korkeampi kuin sitä seuraavat. Ensin kuullaan pamaus ja sitten epämääräistä jyrinää kun pienemmät rippeliaallot tulevat kohdalle..

Uusimmat

Suosituimmat