Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tapausselostus

Raahatessani painavaa repua ja pussia kaupasta kotiin olen tuntenut rintakipua ja joutunut joskus laskemaan kantamukseni maahan levätäkseni hetken. Aivan kauppamatkani lopulla on vielä melkoinen ylämäki, jonka hissutellen noustuani olen ollut aivan kuitti enkä ole pystynyt edes nousemaan portaita toiseen kerrokseen lepäämättä ensin. Kävelylenkillä ottaessani tuollaisia 50 metrin spurtteja olen sellaisen jälkeen tuntenut sydänväsymystä. Yleensä tämä on lakannut käveltyäni reilut puoli tuntia. Olen tulkinnut ilmiön johtuvan valtimoiden laajenemisesta rasituksen kestäessä. Myös harjoitellessani kävelemällä portaissa olen noin seitsemännen kerroksen kohdalla joutunut hetken lepäämään.

Tämä vain taustana äskettäin huomaamalleni oudolle ilmiölle. Tehdessäni itselleni aamupalaa olen säännöllisesti käyttänyt leivillä voita ja juustoa. Olen myös syönyt monta kananmunaa yms. Eräänä päivänä jätin jostain syystä voin ja juuston pois korvaten sen mätitahnalla. Hämmästyksekseni huomasin, että en lainkaan rasittunut kävelylenkillä ottamistani spurteista. Käydessäni iltasella kaupassa huomasin kantamuksista huolimatta käveleväni reippaasti viimeisenkin mäen ja jatkavani lepäämättä suoraan kotiin. Harjoitellessani portaissa nousin pysähtymättä 11. kerrokseen ja olin vain pikkuisen väsynyt.

Olen siis nyt jättänyt voin ja juuston enkä usko enää palaavani niihin, ainakaan herkkuuni juustoon. Mikä muu tahansa kokeilemani leivänpäällys, esim. mätitahna, kolme paistettua munaa tms, ei ole aiheuttanut minkäänlaista sydänväsymystä.

Sitten muistin, miten 90-luvulla bussille juostessani juoksu oli aina rasittavampaa, jos olin käyttänyt leivän päällä juustoa.

Muistin myös, että syötyäni päivällisellä seoksen, jossa on kaksi kukkurallista tl. kurkumaa, ripaus mustapippuria, kuusi teelusikallista oliiviöljyä ja kuusi ketsuppia aamuisen juuston rasitusta tuottava vaikutus ikään kuin hävisi. Nyt tulikin mieleen, että oliiviöljyn vaikutusta aamupalalla täytyy kokeilla.. (syön vain aamupalan ja päivällisen, illalla korkeintaan hedelmän verran jos sitäkään. Mutta tietysti berberiinit, C-vitamiinit ym.).

Mitä juusto elimistössäni tekee aiheuttaessaan tilan, jota ilman juustoa (ja erästä ..riiniä) ei esiinny? Mutta onko ..riini osatekijä, sitäkin täytyy kokeilla.

Sivut

Kommentit (23)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18399
Liittynyt16.3.2005

suola?

Mätitahna on aika halvatun suolasta, samoin ketsuppi.

Mekanismista ei nyt hajua (tai siis liian vähän suolaa on yhtä paha ja oireet samat kuin liikaa suolaa, kohde sydän ja verisuonet), mutta tuli aika intuitiivisesti mieleen tosta sun kertomuksesta.

edit: oletko siis vähäsuolaisella dietillä noin muuten?

Fatal and Nonfatal Outcomes, Incidence of Hypertension, and Blood Pressure Changes in Relation to Urinary Sodium Excretion

ja yhteenvedellen about suomeksi
Rajulla suolan vähentämisellä myös riskinsä

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Jospa sulla on verisuonet aivan tukossa, niin ehkä mäti pistää veren kiertämään vilkkaammin? Ainakin kalalla ja kalaöljyllä kai on sellainen vaikutus? (Aika yllättävää kyllä olisi se, jos vaikutus olisi noin nopea.)

Tuon voisi kotikonstein testata niin, että teet pienen haavan, ja otat aikaa kauanko kestää, ennen kuin verenvuoto lakkaa, eli veri hyytyy. Jos juustopäivinä hyytyy hitaammin kuin mätipäivinä, silloin tuo teoriani voisi pitää paikkansa? (Jos nyt veren hyytymisellä ja ateroskleroosilla on mitään tekemistä keskenään. AInakin veritulpilla ja hyytymistekijöillä on: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00849)

Millähän lailla noita voi testata lääketieteessä? Kaulavaltimosta kaikukuvauksella mittamaalla ehkä voi saada käsityksen siitä, kuinka pitkällä suonten tukkeutuminen on. Verikokeista erilaiset lipidiarvot kertonevat riskeistä (Kol, Trigly, HDL, LDL). Entä muuta?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Voisiko asia olla niin yksinkertaisesti että jotkut ruoka-aineet eivät ota kunnolla sulaakseen, ja jos samaan aikaan harrastaa liikuntaa kun raskas sulatusprosessi on päällä, voimat ehtyvät? Itselleni käy helposti niin että jos syön päivän pääaterian ja lähden - vaikka tunnin päästäkin vasta - lenkille, niin olo on kuin lyijypunnuksia raahaisi. Siksi mieluummin kävelen ensin ja syön raskaammin vasta sitten, jos mahdollista.

Toisaalta henkihieveri-tuntemuksia voi aiheuttaa, varsinkin nousuissa, rasitusastma.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Nuo Rousseaun teoriatkin (astma, ruoansulatus) kuulostaa uskottavalta.

Minulla on sellainen käsitys, että jos liikunta aiheuttaa epänormaalia väsymystä, silloin on syytä tutkituttaa ainakin sydän ja keuhkot, koska kyseessä voi olla jokin vakavampikin vaiva.

myooppi
Seuraa 
Viestejä3521
Liittynyt20.7.2010

Suonten tukkeutuminen juustonsyönnistä (tai sitten ei) on kuitenkin vuosien tapahtuma. Yhden päivän muutos voi johtua vain veren elektrolyytti muutoksista. Sydämen toiminta on riippuvainen natrium-, kalium-, magnesium- ja kalsiumsuolojen tasapainosta. Esimerkiksi kaliumruiske verenkiertoon pysäyttää sydämen. Magnesiumvajaus voi aikaansaada rytmihäiriöitä, jotka voivat viedä voimat nopeastikin. Aloittajalla voi olla magnesium vajausta. Juuston syönti voi nostaa kalsiumtasoja ja pumppausteho heikkenee, kun magnesium-kalsiumtasapaino kääntyy liika kalsiumin puolelle.
Hyvä kokeilu on ottaa juustoaamiaisen aikana magnesiumtabletti.

Tieteellisesti tutkittu ja todistettu - mutta silti voi olla totta.

Daneelione
Seuraa 
Viestejä1313
Liittynyt24.11.2009
BCK
Nuo Rousseaun teoriatkin (astma, ruoansulatus) kuulostaa uskottavalta.

Minulla on sellainen käsitys, että jos liikunta aiheuttaa epänormaalia väsymystä, silloin on syytä tutkituttaa ainakin sydän ja keuhkot, koska kyseessä voi olla jokin vakavampikin vaiva.

Varmasti on viisasta tutkituttaa itsensä lääkärillä jos on epäilyksiä terveytensä suhteen. Vasta sitten jos tulee lääkäriltä terveen paperit (tai vaiva selviää) voi alkaa itsehoitaa tuntemuksiaan luontaistuotteilla yms.

Nutria:“Nyt puhutaan luonnontieteistä. Ei tarvi tuota popperisekoilua nyt tuoda tähän. Sillä ei ole mitään tekemistä lipidihypoteesin kanssa.”

P.S.V.
Tapausselostus

Raahatessani painavaa repua ja pussia kaupasta kotiin olen tuntenut rintakipua ja joutunut joskus laskemaan kantamukseni maahan levätäkseni hetken. Aivan kauppamatkani lopulla on vielä melkoinen ylämäki, jonka hissutellen noustuani olen ollut aivan kuitti enkä ole pystynyt edes nousemaan portaita toiseen kerrokseen lepäämättä ensin. Kävelylenkillä ottaessani tuollaisia 50 metrin spurtteja olen sellaisen jälkeen tuntenut sydänväsymystä. Yleensä tämä on lakannut käveltyäni reilut puoli tuntia. Olen tulkinnut ilmiön johtuvan valtimoiden laajenemisesta rasituksen kestäessä. Myös harjoitellessani kävelemällä portaissa olen noin seitsemännen kerroksen kohdalla joutunut hetken lepäämään.

Tämä vain taustana äskettäin huomaamalleni oudolle ilmiölle. Tehdessäni itselleni aamupalaa olen säännöllisesti käyttänyt leivillä voita ja juustoa. Olen myös syönyt monta kananmunaa yms. Eräänä päivänä jätin jostain syystä voin ja juuston pois korvaten sen mätitahnalla. Hämmästyksekseni huomasin, että en lainkaan rasittunut kävelylenkillä ottamistani spurteista. Käydessäni iltasella kaupassa huomasin kantamuksista huolimatta käveleväni reippaasti viimeisenkin mäen ja jatkavani lepäämättä suoraan kotiin. Harjoitellessani portaissa nousin pysähtymättä 11. kerrokseen ja olin vain pikkuisen väsynyt.

Olen siis nyt jättänyt voin ja juuston enkä usko enää palaavani niihin, ainakaan herkkuuni juustoon. Mikä muu tahansa kokeilemani leivänpäällys, esim. mätitahna, kolme paistettua munaa tms, ei ole aiheuttanut minkäänlaista sydänväsymystä.

Sitten muistin, miten 90-luvulla bussille juostessani juoksu oli aina rasittavampaa, jos olin käyttänyt leivän päällä juustoa.

Muistin myös, että syötyäni päivällisellä seoksen, jossa on kaksi kukkurallista tl. kurkumaa, ripaus mustapippuria, kuusi teelusikallista oliiviöljyä ja kuusi ketsuppia aamuisen juuston rasitusta tuottava vaikutus ikään kuin hävisi. Nyt tulikin mieleen, että oliiviöljyn vaikutusta aamupalalla täytyy kokeilla.. (syön vain aamupalan ja päivällisen, illalla korkeintaan hedelmän verran jos sitäkään. Mutta tietysti berberiinit, C-vitamiinit ym.).

Mitä juusto elimistössäni tekee aiheuttaessaan tilan, jota ilman juustoa (ja erästä ..riiniä) ei esiinny? Mutta onko ..riini osatekijä, sitäkin täytyy kokeilla.

Kuulostaa melko vakavalta. Kannattaa käydä lääkärissä ja mittauttaa veriarvot.

Terapeuttisesti voisi kokeilla erittäin vähärasvaista ja vähäsuolaista ruokavaliota, jos se auttaisi oireisiin. Sait kuitenkin juuston ja voin vähentämisellä paremman olon. Eli juustot, voi, kerma ja rasvaiset lihat pois. Myös leikkeleet kannattaa jättää väliin, koska niissä on reilusti suolaa. Kolesterolisi voi olla koholla, joten nuo edellä mainitut auttavat laskemaan sitä. Myös kananmunien syöntiä voi terapeuttisessa mielessä vähentää. Normaalisuolaiset leivätkin voi jättää vähemmälle ja ostaa vähäsuolaista tai sitten leipoa itse(suuri piilosuolan lähde Suomessa). Ruoanlaitossa ei tarvitse suolaa, ruoasta saa maistuvaa ilmankin, jos osaa käyttää mausteita.

Kalaöljyjä ja muita pehmeitä rasvoja(oliiviöljy, rypsiöljy) voi kokeilla kovan eläinrasvan tilalla.

Juotko muuten kahvia tai muita kofeiinipitoisia juomia?

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
P.S.V.

Raahatessani painavaa repua ja pussia kaupasta kotiin olen tuntenut rintakipua ja joutunut joskus laskemaan kantamukseni maahan levätäkseni hetken.

Nyt vasta luin tarkemmin tuon. Rintakipu on syy ottaa välittömästi yhteyttä lääkäriin, varsinkin jos:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... lk00324#s3
Milloin hoitoon

Jos rintakivun syynä ei ole selvä lihasperäinen kipu tai lievä rintakehään osunut isku, on syytä hakeutua hoitoon.

Hoitoon on tarpeen hakeutua välittömästi, jos

- äkillisesti alkanut rintakehän alueen vaiva tuntuu puristuksena, kipuna, närästyksenä, ahtaana tunteena rinnassa
- kipuun liittyy hengenahdistusta

Saman päivän aikana on syytä hakeutua hoitoon, jos rasitukseen liittyvä rinnan kipu kehittyy tai pahenee aikaisemmasta.

Kuukausien mittaan kehittynyt rasitukseen liittyvä rintakipu edellyttää myös tutkimuksia lähiviikkoina. Äkillisen rintakivun perustutkimuksiin kuuluu sydänfilmi, ja potilaan oirekuvan mukaan tehdään tarvittavessa lisätutkimuksia.

Pitkäaikainenkin rintakehän kipu, jos se ei ajan kanssa ja tulehduskipulääkkeiden avulla ota loppuakseen, on syytä käydä tutkituttamassa.

Vierailija

Hieman omituista jos muistaa mitä söi 20 vuotta sitten kun oli tavanomaista hengästyneempi ja johtaa niistä sitten vasta myöhemmin johtopäätökset, koska niillä ei aiemmin ole ollut merkityksellisiä konnotaatioita, eikä siten mitään syytä jäädä muistiin. Tosin vain omituista.

Iskeeminen sydänsairaus. Nitropurkki povariin ja muuten jatkaa samaa rataa.

Vierailija
myooppi
Suonten tukkeutuminen juustonsyönnistä (tai sitten ei) on kuitenkin vuosien tapahtuma. Yhden päivän muutos voi johtua vain veren elektrolyytti muutoksista. Sydämen toiminta on riippuvainen natrium-, kalium-, magnesium- ja kalsiumsuolojen tasapainosta. Esimerkiksi kaliumruiske verenkiertoon pysäyttää sydämen. Magnesiumvajaus voi aikaansaada rytmihäiriöitä, jotka voivat viedä voimat nopeastikin. Aloittajalla voi olla magnesium vajausta. Juuston syönti voi nostaa kalsiumtasoja ja pumppausteho heikkenee, kun magnesium-kalsiumtasapaino kääntyy liika kalsiumin puolelle.
Hyvä kokeilu on ottaa juustoaamiaisen aikana magnesiumtabletti.

Kokeiluja on hieman turhaa tehdä kun kardiologi kuitenkin saa käsiinsä sitten informaatiota jota meillä ei ole (+tietenkin se itsestäänselvyys) esimerkiksi lisäravinteet ja mm. masennuslääkityksen.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010
jees

Jos iskeeminen sydänsairaus johtuu sepelvaltimotaudista, niin hoitona on paljon muutakin, mm. verenpaineen hoito, kolesteron alentamien, beetasalpaajat, "sydänaspiriini", ja jos oikein pahaksi äityy, niin pallolaajennus ja/tai ohitusleikkaus.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... A4nsairaus

Jos aloituskirjoittaja menee lääkäriin, niin ihan tiedoksi, pelkässä EKG:ssa ko. vaiva ei välttämättä näy, vaan tarvitaan rasituskoe ja ehkä varjoainekuvaus.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tietenkin sydänongelmat pitää poissulkea. Mainittakoon kuitenkin että minulle kerran lääkäri kertoi että jokin tietty suoli (emmä sitä enää muista mikä suoli, olin alle 20-vuotias) kulkee kehon sisällä niin korkealla, että jos se suoli jotenkin kipuilee niin sen voi aistia rintakipuna. Pistona kai kaiketi, jota olenkin joskus kokenut kun jokin ruoka ei ota sulaakseen.

Rasvaiset, eläinperäiset ruoat siis olleet kyseessä.

Vierailija
BCK
jees

Jos iskeeminen sydänsairaus johtuu sepelvaltimotaudista, niin hoitona on paljon muutakin, mm. verenpaineen hoito, kolesteron alentamien, beetasalpaajat, "sydänaspiriini", ja jos oikein pahaksi äityy, niin pallolaajennus ja/tai ohitusleikkaus.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... A4nsairaus.

Nitro ei ole hoito.

Jos aloituskirjoittaja menee lääkäriin, niin ihan tiedoksi, pelkässä EKG:ssa ko. vaiva ei välttämättä näy, vaan tarvitaan rasituskoe ja ehkä varjoainekuvaus.

EKG kuitenkin näyttää esimerkiksi pidentyneen Qt-ajan, jolloin voi jo rajata hieman niitä "miksi juuri meijerituotteet" pohdiskeluja merkittävästi.

Lääkäriin. Valitettavasti esim. yksityinen maksaa, mutta noiden vaivojen perusteella suosittelisin. Mahdollisimman perusteellinen tutkimus.

Jos tuohon voisi jotenkin kehittää sokkotestin niin näkisi ehkä johtuuko nuo ilmiöt maintsemistasi ruoka-aineista. Ostaa vaikka jotain vaaratonta vitamiinia luontaistuotekaupasta (mulla oli gingo-bilobaa kapseleissa) ja tyhjentää ne, täyttää osan juustolla/voilla ja osan tuolla mätitahnalla. Tämän voi tehdä vaikka joku läheinen, ja merkitä purkkeihin mitä missäkin on. No, vois olla vielä kolmas henkilö joka ei tiedä kuin että on purkki A ja purkki B. Tämä kolmas antaa sitten randomina jommasta kummasta purkista sinulle kapseleita tietyn määrän, (varmuuden vuoksi vielä nenäklipsi kapselia ottaessa), ja kirjaa ylös mistä purkista on milloinkin antanut. sinä kirjaat fyysiset vaikutukset ylös. Kun koe on lopussa, henkilö joka tietää purkin A ja B sisällön vertaa korreloiko saamasi aineet fyysisiin tuntemuksiisi.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat