Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt5.11.2013

Täältä varmaan löytyy monenlaista seppää ja ideoijaa, joten kokeillaas.

Tuommoiseen isoon multikopteriin olisi työn alla pelastusvarjo, joka laukaistaan joko manuaalisesti tai automaattisesti ennen vapaapudotusta häiriötilanteessa tai sen aikana. Laukaisumekaniikkaa on mallinneltu jos jonkinlaista, mutta joka kerta lopputulos on syystä tai toisesta ei miellyttävä.

Toistaiseksi parhaalta ajatukselta kaikessa yksinkertaisuudessaan tuntuu räjäyttää varjo säiliöstään pihalle ja siihen kaipaisin ajatuksia.

Ison kopterin säiliö on putken mallinen 80-100mm sisähalkaisijaltaan ja siellä on 2.8m halkaisijainen päävarjo. Putken pohjalla on mäntä ja sen alla jotain, joka työntää männän pihalle. Pienemmän kopterin putki on 60mm sisähalkaisijaltaan ja periaate muuten sama.

Ideaalilaukaisu tapahtuisi sähköllä jo senkin takia, että putkeen voi tehdä "varmistimen" ihan katkaisijalla.

Minkälaisella panoksella tuon voisi tehdä laillisesti? Entä lain rajoja hipoen?

Prototyyppiä on lauottu 150N maksimivoimaisella jousella.

Sivut

Kommentit (38)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Hegu
Minkälaisella panoksella tuon voisi tehdä laillisesti? Entä lain rajoja hipoen?]



Suomessa, mikäli teillä ei ole asianmukaista lupakirjaa, et minkäänlaisella. Tuommoinen kun vaatii sähkösytytyksen ja ko. sytytystapaa ei löydy yhdestäkään kuluttajatuotteesta. Syyllistyt räjähderikokseen mikäli virittelet omatoimisesti jonkun paukun joten tästä tuskin on syytä keskustella enää lainkaan.

Sen sijaan erilaiset mekaaniset, mm. jousitoimiset keinot, ovat sitäkin mielenkiintoisemmat.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Hegu
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt5.11.2013

Tuossa on kuva viimeisestä protosta pakkolaukaisurakenteella. Mäntään on tulossa vielä lieriön sivut ja helmaa estämään kääntyminen poikittain. Mäntä kääntyi kerran testissä poikittain ja varjo pullahti ulos vasta maassa. Ekassa testissä männässä oli vain yksi levy. Toisella kerralla varjo aukesi hienosti arviolta kymmenen metrin vapaan pudotuksen jälkeen.

Nyt pitäisi keksiä erittäin varma kansirakenne, joka pitää 150N:n voiman takana ja päästää sen ulos kun tarve on. Harrasteservoihin en mielellään luottaisi tässä.

Airbag laukaisijan pistän toistaiseksi hautumaan. Niinhän tämä tehdä pitäisi, mutta juuri nyt en raaski ostaa muutamaa panosta testiä varten. Jos sitten ajan kanssa myöhemmin tekisi toisen "oikean" version. Nyt vaan jollakin tavalla tykki kuntoon ja taivaalle.

Olisiko täällä jollain lukijalla antaa mielipidettä tai ajatusta miten tuohon voisi kansirakenteen ja jousen vapautuksen tehdä? Saa heittää hullunkin kuuloisia ajatuksia. Niistä usein sikiää hyviä keksintöjä sopivalla jalostuksella.

Jotain rakenteita olen jo mallintanutkin, mutta toistaiseksi ne ovat olleet liian monimutkaisia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8640
Liittynyt16.3.2005

Rajoittuneita.

Tee laukaisu kaasupallolla (XXXL-koon kondomilla). Palloon lopuksi niin paljon painetta että posahtaa. Pallo muotoilee varjon valmiiksi oikeaan muotoon. Ja oikeaan sijaintiin, koska varjo toimii pallo sisällään aivan hyvin jo varjona ennen posautusta.

Kondomin käyttöön ei tarvita räjähdelupaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Hei,

Pääset helpomalla, kun käytät apuvarjoa. Apuvarjo lingotaan ulos pienellä jousirakenteella ja se vetää ison varjon perässään auki.

Hegu
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt5.11.2013
J-P M.
Hei,

Pääset helpomalla, kun käytät apuvarjoa. Apuvarjo lingotaan ulos pienellä jousirakenteella ja se vetää ison varjon perässään auki.




Apuvarjo oli ensimmäinen tekniikka, jota olen isolla varjolla käyttänyt. Siinä on huonona puolena isompi putki. Se ei ole vielä poissuljettu, mutta kokeilen vaihtoehtoisena suoralaukaisua ilman pilottivarjoa. Tässä videota pudotustesteistä pilottivarjolla:

http://www.youtube.com/watch?v=9i-Z6-QIN1Y

Hegu
Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt5.11.2013
vihertaapero
myooppi
Edellä väitettiin, että ohjeeni on epävarma, sitä se ei ole. 5W auton parkkivalopolttimosta hiotaan kärki pois ja polttimo täytetään mustalla ruudilla, jota saa purkamalla ilotulitteen tai hätäraketin. Sitten vain pitää kokeilla pahviputkessa tykkiä ja ruutipanosta. Ei tämä kovin laiton voi olla. Ruutia tarvitaan vain grammoja.
Hätäraketissa on lähtökiihdytystä varten pieni ruutipanos ja sytytys tapahtuu haulikon nallilla. Siitäkin voi saada tarvikkeita.



Ensinnäkin tulitteiden purkaminen on lain vastaista koska tuotetta muutetaan muuksi kuin mihin valmistaja (tai maahantuoja) on sen tarkoittanut. Joten se siitä ideasta.

Toisekseen, näillä härveleillä ei taida muutenkaan saada lentää yleisön päällä. Oikaiskoon paremmin tietävät miten laki menee.

Kolmannekseen, voisiko tässä harkita käyttää paineilmaa, hiilidioksidia tms. Pieniä hiilidioksidipatruunoita on myynnissä joka marketissa ja riittää että mokoman sinetin rikkoo ja jopa piisaa kaasua moneen hommaan.




Kuinka tuo Co2 patruunan laukaisu käytännössä menee? Onko se joku kalvotyyppinen kerrasta tyhjäksi vai painettavalla venttiilillä varustettu. Sellaista ei ole osunut käsiin koskaan.

Yleisön päällä ei saa koskaan lentää. Kuitenkin on hyvä olla joku jarru alastuloa varten ihan omaisuuttakin ajatellen ja aina ei voi olla varma mitä alla liikkuu.
Ameriikassa ovat tutkineet mistä oli järkkärin objektiivi peräisin, kun katossa oli reikä ja objektiivi olohuoneessa. Omistajaa ei tiettävästi löytynyt. Saattaa olla alan urbaanilegendakin, mutta ei ollenkaan mahdoton tilanne. Paria sataa putoava esine tekee pahaa jälkeä osuessaan mihin tahansa.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Mitäs jos sisällä olisi kuitenkin kokoonpainettu jousi joka lennättää varjon ulos putkesta tarvittaessa. Liipaisu kuten kiväärissä, pieni voima liipaisimeen ja vieteri lennättää varjon ulos. Normaalitärinöitä varten pitää liipaisimessa olla mekaaninen varmistin joka poistetaan vasta kun tullaan alas liian lujaa tai halutaan posauttaa varjo auki. Pieni elektroniikkakortti tuon osaisi hoidella. Kiihtyvyysanturikin on keksitty.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Hegu
Kuinka tuo Co2 patruunan laukaisu käytännössä menee? Onko se joku kalvotyyppinen kerrasta tyhjäksi vai painettavalla venttiilillä varustettu. Sellaista ei ole osunut käsiin koskaan.



Jousiviritelmät lienevät kaikkein turvallisimpiä mutta jos kaasua kaipaat, luulen että hiilidioksidi olisi helpoimmasta päästä. Painon suhteen sangen kustannustehokas voisi olla tällaisen patruunan käyttö:

http://www.paintballsissos.com/PublishedService?pageID=9&itemcode=6150019

Kertakäyttöinen, mutta hyvin kompakti. Saadaan laukeamaan kun patruunan kärjen sinettikalvo puhkaistaan piikillä. Varo, ettet satuta itseäsi, voima tuossa on melkoisesti vaikka onkin pieni ja viattomalta näyttävä patruuna. Luultavasti saat tarvittavan koneiston seuraavaa tuotetta modifioimalla:

http://www.paintballsissos.com/PublishedService?pageID=9&itemcode=1206031

Laukaisun voit toteuttaa esim. solenoidilla.

offtopiccina todettakoon että kun kerran olet melko uusi tapaus tällä foorumilla, kerrottakoon heti suoraan että nimimerkki "tietää" on valinnut nimimerkikseen itsensä täydellisen vastakohdan ja yleensä myös hänen sanomisensakin ovat vastakohtia todellisuuden suhteen.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Hegu

Jousi tai Co2 on nyt vahvimmat vaihtoehdot. Co2 olisi hyvä, jos sen saa fiksusti kyytiin ja kaasun ulos sähköisesti tai sähköisellä toimilaitteella.



CO2-patruunassa on kierteet ja ohut metalli, jonka saa sopivalla piikillä rikki kun kiertää sen sopiviin kierteisiin. Siihen sitte vielä solenoidiventtiili niin saat ammuttua kivasti ja välittömästi varjon ulos. Jonkinlainen tiivis lentävä mäntä vaan, jonka kyydissä laskuvarjo, niin lähtee.

Vierailija

Multikopterin saa kyllä alas ilman jekkujakin, jos ei tule mitään massiivista vikaa kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sen kuin ohjaa spiraalissa maata kohden.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
jees
Multikopterin saa kyllä alas ilman jekkujakin, jos ei tule mitään massiivista vikaa kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sen kuin ohjaa spiraalissa maata kohden.



Ootko lennättänyt koskaan multikopteria. Ilmeisesti et. Kaikki ei mee aina kuin strömsössä, vaikka olisi useampiroottorinenkin verme. Virtaa kulkee toista sataaa ampeeria helposti ja perusvermekin vaatii kW luokassa sitä energiaa pysyäkseen ilmassa.

Vierailija
Volitans
jees
Multikopterin saa kyllä alas ilman jekkujakin, jos ei tule mitään massiivista vikaa kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sen kuin ohjaa spiraalissa maata kohden.



Ootko lennättänyt koskaan multikopteria. Ilmeisesti et. Kaikki ei mee aina kuin strömsössä, vaikka olisi useampiroottorinenkin verme. Virtaa kulkee toista sataaa ampeeria helposti ja perusvermekin vaatii kW luokassa sitä energiaa pysyäkseen ilmassa.



Joo en ole, etkä ole sinäkään, sillä sitä ohjataan ohjelmallisesti. En kyllä nyt ymmärtänyt miten se energia nyt siihen liittyy.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat