Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Apua tarvitaan. Miten lasketaan kappaleen lepo- ja liukukitkakerroin? Kappale on vaakatasossa, sen massa tiedetään. Sitä työnnetään vaakasuoralla voimalla. Tiedetään myös arvo, jonka voima ylittää niin kappale lähtee liikkeelle sekä tiedetään kappaleen liikkuessa vakionopeudella siihen tarvittava voima. En laittanut arvoja mukaan, koska opin paremmin jos lasken myös itse. Ainoastaan metodit ovat epäselvät.
Kiittäen etukäteen.

Kommentit (3)

PPo
Seuraa 
Viestejä13546
Liittynyt10.12.2008
Aikuisopiskelija
Apua tarvitaan. Miten lasketaan kappaleen lepo- ja liukukitkakerroin? Kappale on vaakatasossa, sen massa tiedetään. Sitä työnnetään vaakasuoralla voimalla. Tiedetään myös arvo, jonka voima ylittää niin kappale lähtee liikkeelle sekä tiedetään kappaleen liikkuessa vakionopeudella siihen tarvittava voima. En laittanut arvoja mukaan, koska opin paremmin jos lasken myös itse. Ainoastaan metodit ovat epäselvät.
Kiittäen etukäteen.

Jaa vetävä voima kappaleen painolla (=mg), niin saat kitkakertoimen.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1567
Liittynyt12.4.2005
Aikuisopiskelija
Kiittäen etukäteen.

Tällaisissa tehtävissä kannattaa lähteä liikkeelle perusteoriasta ja sen antamista määritelmistä. Kun tuon antamani linkin opiskelet tarkkaan, niin kitkan perusteet lienevät kohtalaisen hyvin hallussa.

Vanha jäärä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat