Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos ei firmassa vastata mitään, niin onko silloin mitään työtä tarjolla. Vai eivätkö vain löydä roskapostin seasta viestejä.

Ei viitsi soitella joka firmaan olisi kiva seuloa paikat läpi esim. sähköpostilla. Itse ei voi käydäkkään joka paikassa.

Monesti kun soittaa sanovat että laita sähköpostilla tietoa. jne.

Kommentit (15)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos ei firmassa vastata mitään, niin onko silloin mitään työtä tarjolla. Vai eivätkö vain löydä roskapostin seasta viestejä.

Ei viitsi soitella joka firmaan olisi kiva seuloa paikat läpi esim. sähköpostilla. Itse ei voi käydäkkään joka paikassa.

Monesti kun soittaa sanovat että laita sähköpostilla tietoa. jne.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Suhteilla sain jo töitäkin, kävin haastettelussa niin työnsivät työvuorolistan kouraan. Käskin äitimuorin tiedusteleen sen työpaikalta onko avoina työpaikkoja. Firmasta kuoli yksi työntekijä ja 5 jää eläkkeelle, niin sijaisuuden sain voi irotta hommia jos on hyvä työntekijä.

Suhteilla taitaa suurinosa hommista mennä nykyään.

.

Vierailija

Firmoilla on taktiikoita. Jonkun työnhakusähköposteja silmäilee joku satunnaisesti etsien seksitarjouksia jos pääsee haastatteluun. Toinen etsii avainsanoja kuten ikä ja koulut. Yksi arpoo ja toinen heivaa ne rekryfirman syyniin, joka maksaa siitä löytämiään täkyjä vastaan. Joku voi lukea kaikki ja valitsee joitakin haastatteluunkin. Pick your favorit
On niitä jotka vartoo että joku vaivautuu kävelemään sisään kysymään työtä ja täyttää ehdot.

Jos on kuvitellut että valintaprosessi on vakioitu ja edellyttää tiettyä formua hakea, voi huuhdella päätään vessanpytyssä että pää selkenee.

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
tiäremiäs
Suhteilla taitaa suurinosa hommista mennä nykyään.

Mitähän tuohon nyt sanoisi?

Jos minä rekrytoin uutta työntekijää niin kaikista helpoimmalla pääsen jos otan jonkun luotettavan tutun suositteleman henkilön. Siis ei niin, että se suosittelija on tämän palkkattavan henkilön tuttu vaan niin, että se suosittelija tietää oikeasti millainen tuo henkilö on töissä, on esimerkiksi tuon henkilön edellinen työnantaja. Usein myös soitan tuolle entiselle työnantajalle vaikka hän ei olisikaan minulle tuttu.

Palkkaaminen "pystymetsästä" on aina hankalaa, työlästä ja riskialtista. Pitää haastatella useita hakijoita, mahdollisesti testata niitä (maksaa) jos tehtävä on vaativa yms yms. Ja silti voit vuoden jälkeen huomata saanesi todellisen "lahjan" käsiisi. Kaikki tämä aiheuttaa hankaluuksia. Toki suoraan jostain huippupareilla valmistunut voi haastattelun perusteella olla helppo valinta.

Yleissääntö rekrytöinnissä on se, että arpapelin osuus pyritään minimoimaan mahdollisimman pieneksi työnantajan näkökulmasta. Toivottavasti näistä tiedoista on apua kun haet seuraavan kerran töihin. Nyt ainakin tiedät mikä se "vastapuolen" strategia on.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
mluluke
Usein myös soitan tuolle entiselle työnantajalle vaikka hän ei olisikaan minulle tuttu.

Toivottavasti ymmärrät kuitenkin että tuo edellinen työnantaja ei välttämättä anna lainkaan totuudenmukaista kuvaa siitä työnhakijasta? Tilanteesta riippuen hän voi joko ylikehua tai ylihaukkua. Millä ilveellä sinä selvität kummasta on kyse?

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

Työkkäristä saa 6kk:n mittaisiin työrupeamiin ilmaisia palkkatuettuja pitkäaikaistyöttömiä. Ne on nykyaikana ehtymätön luonnonvara ja työkkäri tykkää, kun pummit pistetään hetkeksi lapion varteen.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

mluluke
Seuraa 
Viestejä2880
Liittynyt2.11.2012
Nobelaner
mluluke
Usein myös soitan tuolle entiselle työnantajalle vaikka hän ei olisikaan minulle tuttu.

Toivottavasti ymmärrät kuitenkin että tuo edellinen työnantaja ei välttämättä anna lainkaan totuudenmukaista kuvaa siitä työnhakijasta? Tilanteesta riippuen hän voi joko ylikehua tai ylihaukkua. Millä ilveellä sinä selvität kummasta on kyse?

Kuten totesin niin riskejä pyritään minimoimaan. Jos tuo entinen työnantaja on tuttu niin silloin tilanne on paras. Vaikka entinen työnanataja ei olisikaan tuttu niin todennäköisyys sille, että hän haukkuu loistavan työntekijän huonoksi on olemattoman pieni. Jos edellisen työnanatajan kommentit ovat epämääräisiä niin silloin ne pitää asettaa omaan kontekstiinsä ja hakea tukea päätöksenteolle muista tekijöistä.

En minä väittänyt minkään olevan vedenpitävää rekrytoinnissa. Kerroin vain tilanteen olevan silloin paras jos itselle tuttu työnantaja kehuu entistä työntekijää ja näkemystä eivät sumenna mitkään ystävyyssiteet tähän työntekijään. Kokemus kuitenkin opettaa tässäkin asiassa. En muista koskaan pettyneeni työntekijään jota edellinen työnanataja on puhelimessa vuolaasti kehunut.

PS. Jos sinulla on jotain hyviä vinkkejä niin kakaise ulos.

Vierailija

Kasvukeskusten ongelmana on asuntopula/kallit asunnot ja jos voi kertoa asunnostaan edullisessa sijainnissa työpaikkaan nähden, on jo vahvoilla. Se että kertoo valmiudesta asua jonkin shakaalin vuokraamassa komerossa ekat kaksi vuotta, ei vakuuta.

koepallo
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt19.9.2008
mluluke
Nobelaner
mluluke

Kuten totesin niin riskejä pyritään minimoimaan. Jos tuo entinen työnantaja on tuttu niin silloin tilanne on paras. Vaikka entinen työnanataja ei olisikaan tuttu niin todennäköisyys sille, että hän haukkuu loistavan työntekijän huonoksi on olemattoman pieni. Jos edellisen työnanatajan kommentit ovat epämääräisiä niin silloin ne pitää asettaa omaan kontekstiinsä ja hakea tukea päätöksenteolle muista tekijöistä.

En minä väittänyt minkään olevan vedenpitävää rekrytoinnissa. Kerroin vain tilanteen olevan silloin paras jos itselle tuttu työnantaja kehuu entistä työntekijää ja näkemystä eivät sumenna mitkään ystävyyssiteet tähän työntekijään. Kokemus kuitenkin opettaa tässäkin asiassa. En muista koskaan pettyneeni työntekijään jota edellinen työnanataja on puhelimessa vuolaasti kehunut.

PS. Jos sinulla on jotain hyviä vinkkejä niin kakaise ulos.

Tulipa tuosta mieleen yksi entinen työpaikka, josta eräs hyvä työntekijä päätti vaihtaa toiseen firmaan. No työpaikkamme pikkupomo sitten soitti tämän uuden paikan johtajalle, ja haukkui kyseisen työntekijän surkeaksi työntekijäksi yms. ennen kuin uuden työn piti alkaa. Valitettavasti ei vain siinä vaiheessa toiminut kun tämä ex-työntekijä ja uusi pomo olivat vanhastaan tuttuja. Onneksi tuo pomo lähti aika äkkiä muualle siitä firmasta. Jos nyt joskus puhutaan narsisteista, niin tämä pomo muistutti tekojensa perusteella eniten narsistia mitä minulle on tähän mennessä vastaan tullut. Ne teot eivät jääneet tosiaankaan tuohon.

Suurin osa (jotain yli 90%) pomoista on kuitenkin ollut suht asiallisia. Ne loputkin pikemminkin epäpäteviä tai ns. neste hattuun kuin tarkoituksella pahantahtoisia.

Vierailija

Eivät ole kiinnostuneet, jos ei vastausta kuulu.

Ainahan voi tietysti soittaa ja varmistaa että "olettehan saaneet sähköpostini".

Itse pienehkön alan rekrytoijana voin kertoa, että pystymetsästä otetaan vain ilmoitusten kautta. Vähintään mol.fi ssä on ilmoitus. Hyvä tunnettu tyyppi voi päästä tuon ohi.. Meillä kyllä haetaan varsin korkeasti koulutettua väkeä, ettei kysymyksessä ole hampurilaisen paisto..

jousaha
Seuraa 
Viestejä171
Liittynyt5.12.2013

taucalmille sanoisin että tuo palkkatuki ei nyt mitenkään ratkaiseva tekijä ole tuossa työnhaussa päin vastoin.Periaateessa työnkin haussa on tietty nokkimisjärjestys kun työnantaja valitsee työntekijää ja siinä palkkatukea saava pitkäaikais työtön ei ole mitenkään korkealla .

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Tällä hetkellä taitaa olla työttöminä melkoisen osaavaakin sakkia johtuen suurista irtisanomisista. Vielä muutama vuosi sitten haastattelupyyntöjä tuli melkein jokaisella hakemuksella, nykyään on sillain että hyvä jos pääsee edes joihinkin. Nykyään työhakemukset ovat kuin jostain mustasta komediasta, ruohonleikkaajahakemuksissakin näkyy vaadittavan kokemusta sekä satasien arvoista työturvakorttia näin vaikka esimerkiksi. Siivoojasta ja talonmiehestä tullut kutsumusammatteja joihin pitää erikseen saada koulutusta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat