Seuraa 
Viestejä637
Liittynyt11.5.2013

Lumilinko 11hp, itsevetävä telamalli.

Loncin on yksi maailman johtavia moottoreiden valmistajia
Rikastinjärjestelmä syöttää polttoaineen kaasuttimelle käynnistäessä tarkasti ja tekee käynnistyksestä näin helppoa
Alhaisiin lämpötiloihin suunniteltu, erikseen lumilinkoja ajatellen rakennettu moottori toimii erinomaisesti kylmälläkin kelillä
Erityisvalmisteinen ulkokuori suojaa moottoria ja elektroniikkaa laitteen päälle lentävästä ja sulavalta lumelta
Moottoriöljyn lisääminen on helppoa korkean täyttöaukon ansiosta
Kansiventtiilimoottori (OHV) tarjoaa tehoa, luotettavuutta, kestävyyttä ja toimintakykyä matalissa lämpötiloissa
Valurautarunko ei ainoastaan paranna voitelua, vaan tekee moottorista myös kestävämmän ja pidentää moottorin käyttöikää
Öljyvahti tarkkailee öljynmäärää ja sammuttaa moottorin mikäli öljypinta on laskenut liian alas
Metallinokka ja taottu kampiakseli tekevät moottorista luotettavan ja kestävän



https://kauppa.rellunkulma.fi/product/8 ... -telamalli

Kun on korviaan myöten kusessa, on parempi pitää turpansa kiinnni.
o_turunen kirjoitti:
Vai olisiko tuo paksuusyksikkö.

Sivut

Kommentit (18)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

heittotorven alku pitää olla koko matkaaltaan saman kokoinen aina heittosiiviltä heittotorveen saakka jolloin ei ahdista. nykyään joissakin lingoissa on heittotorven alussa torvea huomattavasti pienempi neliskanttinen reikä joka hidastaa lunta ja näin myös tukehduttaa lingon paksussa nietoksessa tai märän lumen kanssa. tällaisiin tapauksiin ei kannata sotkeutua.

moottorin koko on sellainen joka riittää yleisimmin vähän isommallekkin pihalle kun puhutaan yli 10hp laitteista.

vetotapa pitäisi olla hydrostaatti jos halutaan kestävyyttä. halvat mallit ovat varustettu kitkapyörällä joka käytöstä riippuen menee vaihtoon vuoden välein jos ajetaan pienillä vaihteilla. isoilla vaihteilla päästään 5 vuoden vaihtoväliin.

toisen polven pilkkuvirhe

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012

Kyllähän noilla pienet alat putsaa, juuri mihin ne on suunniteltukin pihatiet muutaman metrin levyisen.
Suoja lumi voi olla kova pala ainakin jos paksulti on, mene ja tiedä.
No ostaa traktorin jos epäilee ettei tuossa ole tehoa.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012
tietää
Kulkeeko tuollainen työntämällä moottori seis?

Kyllä saattaa hankalaa olla pitempiä matkoja, mutta jos hajoo kai sen jollain konstilla peräkärryyn saa.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Ei ole muuten helppo työntää moottoripyörääkään jos tielle jättää, muutaman kymmen metriäkin on paha jos ei ole harjotellut, poliisikoulussakin MP:kuskit usein stoppaa tuohon vaiheeseen, kun montasataa kiloo painavaa pyörää pitää tietty matka tietyssä ajassa työntää.
Äkkinäiseltä ei onnistu ollenkaan työntäminen, on nurin välittömästi.
No vähän meni aiheen ohi?

maalaisukko
Seuraa 
Viestejä495
Liittynyt15.10.2006

Mulla on tollainen (kone-glans). Juu. On siinä moottori. Kaamee rohjo. Painaa 120kg. Vaikee käsitellä. Vaatii voimaa. Hidas. Liukkaat telat. Sutii tyhjää. Ym. Ainoa hyvä on sähköstartti.
Toivottavasti hajoo pian. Ostan pyörävetoisen ketjuila.

Lue vähemmän-tiedät enemmän.

maalaisukko
Mulla on tollainen (kone-glans). Juu. On siinä moottori. Kaamee rohjo. Painaa 120kg. Vaikee käsitellä. Vaatii voimaa. Hidas. Liukkaat telat. Sutii tyhjää. Ym. Ainoa hyvä on sähköstartti.
Toivottavasti hajoo pian. Ostan pyörävetoisen ketjuila.

Eikö teloihin voi rakennella jotain (Tartuntaa) että pito paranisi.?

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä163
Liittynyt14.1.2011

Ensimmäisen viestin alla oli riitäväti todisteita, että tämähän on aivan loistava peli.

Onhan sitä jo pitkään opetettu tyhmille netinkäyttäjille, että mikä kuullostaa uskomattoman hyvältä tosiaankin pitää paikkansa. Tavallinen muovikopalla varustettu lumikola ja pitävät jalkineet päihittää konetta käyttävän lumiukon 1-0.

Täällähän on pian jopa kuusi astetta lämpimämpää joten ei sitä luntakaan tule sen vertaa, että pääsisi koeajolle.

Joskus täälläkin talkkari pari kertaa käytti linkoa mutta nykyään pitää olla lämpimän hytin omaava pieni traktorin tapainen monitoimikone jota käytetään ympäri vuoden. Lumitöissä sama kone levittää hiekan puhdistetulle alueelle yhdellä ajokerralla.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6229
Liittynyt7.7.2007

Itse ostin käytettynä Hondan telavetoisen. Olen ihan tyytyväinen, kun ensin korjasin käynnistysongelman, eli kaasuttimen ryyppyläppä ei mennyt aivan kiinni. Tuo hydrostaattinen, portaaton nopeudensäätö on aivan erinomainen. Ei mene tukkoon märällä sohjollakaan, kun säätää nopeuden sopivaksi. Telavetokin pitää tarpeeksi hyvin.

tassuttaja
Ensimmäisen viestin alla oli riitäväti todisteita, että tämähän on aivan loistava peli.

Onhan sitä jo pitkään opetettu tyhmille netinkäyttäjille, että mikä kuullostaa uskomattoman hyvältä tosiaankin pitää paikkansa. Tavallinen muovikopalla varustettu lumikola ja pitävät jalkineet päihittää konetta käyttävän lumiukon 1-0.

Täällähän on pian jopa kuusi astetta lämpimämpää joten ei sitä luntakaan tule sen vertaa, että pääsisi koeajolle.

Joskus täälläkin talkkari pari kertaa käytti linkoa mutta nykyään pitää olla lämpimän hytin omaava pieni traktorin tapainen monitoimikone jota käytetään ympäri vuoden. Lumitöissä sama kone levittää hiekan puhdistetulle alueelle yhdellä ajokerralla.


Joo, mutta täällä on lunta varsinkin vuoden vaihteen jälkeen jo niin pajon jotta kone kuin kone lumiukon päihittää pihaakin on senverran.

Itse asiassa kola on varsin huono jos lunta on tullut rivakkaan lapiokin on parempi, kolalla ei pääse minnekkään.
Alle 5 cm kola vielä jonkin matkaa toimii muulloin se on tyhjättävä eli kipattava alituiseen ja jos penkkoja alkaa olla se on hankalaa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2501
Liittynyt14.9.2006

Sanoisin, että SuperDextaan laittaa vaikka minkälaisen työvälineen sinnepäin jota voi työntää tai vetää ja ketjut alle, niin avot.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Retvoorti
Seuraa 
Viestejä160
Liittynyt12.11.2013
Diam
Sanoisin, että SuperDextaan laittaa vaikka minkälaisen työvälineen sinnepäin jota voi työntää tai vetää ja ketjut alle, niin avot.

Kyllä lähtee....

Selibatia ei ole perinnöllistä.

Octopitos
Lumilinko 11hp, itsevetävä telamalli.
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/8 ... -telamalli




Soiva peli vaan ei suoraan laatikosta. Itsellä on samalta pajalta tulleesta lingosta mennyt murtopuikkoja ruuvista, kiila heittosiivikon akselilla olevasta kiila/vauhtipyörästä, siivikon runkolaakeri, siivikon siivet taipuneet ja nyt viimeisenä murtopuikot (tai jousisokat) heittosiivikosta. Ajo on kyllä kieltämättä aika raakaa (Konetta ajetaan niin nopeasti/leveältä kuin mahdollista koneen tukehtumatta), pihassa suht paljon ajettavaa alaa ja pihan muoto sellainen että lunta joutuu perältä heittämään kahteen kertaan että sen saa sopivaan paikkaan kevättä ajatellen.

Vauriot ovat johtuneet pääsääntöisesti siivikon ja heittoaukon väliin jääneistä kivistä (Ensilumet, sula maa ja laiska syyssiivon tekijä) tai katolta pudonneen jäätyneen, lapiolla lohkotun lumen murskaamisesta (ruuvin murtosokat)

Aikanaan kun laite oli laakerin tuhoutumisen takia levällään häxäsin sitä niin että pulttasin heittosiivikkoon palaset sentin paksua kumimattoa. Palasten funktio on poistaa siivikon ja heittopesän välys. Efekti se etten ole saanut laitetta sen jälkeen tukkoon lumisohjolla (Lingosta tulee sohjobrikettikone) tai kivillä (tuukkaantuvat siivikon ja heittoputken aukon väliin) jotka aiemmin tuntuivat olevan ongelma. Mikä linkoon menee, sieltä myös poistuu. Idea on apinoitu joltain amerikkalaiselta webbisivulta.

Mekaanisesti laite on periaatteessa ihan ok. Kiilahihnaveto lingolle, hammashihnaveto teloille, planeettapyörästöt ja ketjualennukset 'ohjaustehostimille'. Ohjaustehostin toimii lukitsemalla/vapauttamalla planeettapyörästöjen ulkokehä. Kynnet ja lukituspinnat olivat uudenveroiset kun aikanaan katsoin. Jostainhan tuo on kopioitu ja vaikuttaa että kuitenkin suhteellisen hyvin. Lingon ruuvin päätylaakerointi on muovia. Kulmavaihde sinänsä vaikuttaa asialliselta.

Tietty pettymyksen riski on olemassa ellei varaudu siihen että laitetta joutuu jossain välissä sepittämään. Itse olen kaiketi mennyt tuossa hieman pidemmän kaavan mukaan mutta veikkaan että samat riesat olisivat voineet olla edessä ns. merkkilaitteillakin. Poislukien ehkä laakerin ja kiilan tuhoutuminen.

Väittäisin että näitä koneita saa jonkin ajan kuluttua hyvin edullisesti käytettyinä/romuina. Pienikin siivikon taittuminen tms. teettää aivan tolkuttoman määrän työtä joka huollossa teetettynä pistää paatuneenkin kierrättäjän pohtimaan kustannusten mielekkyyttä.

Toimenpiteitä hankinnan jälkeisen vitutuksen minimoimiseksi:

-Rasvaa heittotorven liukupintoihin ja ruuviin.
-Kaikkien vaijereiden (Niitä on, runsaasti) voitelu kylmää ja sulaa vettä kestäviksi
-Itse säilytän rakkinetta kylmässä joten lumen huolellinen puhdistaminen työn jälkeen. Kone puhaltaa jäähdytysilman eteen heittotorven luo joten sopivalla kelillä kone peittyy jäiseen sohjoon.
-Heittotorven veivin uudelleenmuotoilu niin että pyörittämiseen riittää koko käsivarren sijaan ranneliike. (Veivin pään taittaa akselilinjaa kohti vinoon)
-Lisätuet aisan keskivaiheilta runkoon (Kolmio) niin kestää enemmin jumppaa. Ei siis murru juuresta.
-Kaikki pultit ja mutterit kiristäen. Telat kannattaa säätää niin ettei niitä tarvitse säätää penkassa kone kyljellään.
-Kiinalainen moottori joten öljyt taajaan vaihtaen.
-Kannattaa merkitä kummassa asennossa polttoainehana on kiinni. Lähti nyt kokeillessani kesän jälkeen ensimmäisellä käyntiin mutta kesti sahata ja nykiä suhteellisen pitkään ennen kuin käynnistyi seuraavan kerran kaasuttimen tyhjennyttyä.
-Kannattaa hankkia akkustartilla varustettu yksilö jos sellaisen löytää. En ole erikseen lataillut tai muuten paaponut akkua. Ei tarvi nykiä käsin käyntiin kun on naapurille linkonsa hieman alentuneeseen sävyyn haukkunut. Avaimesta käyntiin ja lumet pitkässä kaaressa pellolle.
-Featureet vastaavat kuitenkin yli kaksi kertaa kalliimman laitteen ominaisuuksia tai vastaavasti, samalla hinnalla olisi saanut merkkivalmistajalta jonkun pärisevän lumikolan. Helpottaa vitutuksen hetkellä.

Se on siis vähän sama mitä vaimokin sanoo: Ihan hyvän siitä saa kun viitsii laittaa.

Mutta joo. Hieman konemestariasennetta, purkki CRC:tä ja linko hankintaan.

-

Kehittäkääs joku työtön nokianinsinööri joutessanne linkoon tuleva lisälaite joka hoitaa heittotorven suunnan ohjauksen sähköisesti niin että googlemapsiin maalataan pihan alueet minne lumi pitäisi heittää ja kännykkä ohjeistaa gps-, kompassi- ja liikeanturitiedon perusteella mihin suuntaan torvi kulloinkin osoittaa. Alennusvaihdemoottori paikkatakaisinkytkennällä, bluetooth-yhteys.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat