Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

1. Eskimo:

Keskustelu- ja ajatusvirrat, joista ei synny, tai ei rakenneta yhtään itsenäistä yhden selkeän asian muodostamaa "aliohjelmaa", ovat useimmiten jokseenkin turhia. ("Aliohjelma" on esim: runo, aforismi, tiivistelmä, 1 lause, tms, mutta napakka kuvaus)

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Kommentit (12)

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

2. Eskimo:

Jos haluat olla puolueeton ja objektiivinen, pidä huoli liikkumamahdollisuudesta erityisesti kauemmas. Jos haluat ottaa jotain todesta, jopa elämisen kautta suorittaen, mene kiinni ja imaise täysin itseesi.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

3. Eskimo:

Elämässä esiintyvien ilmiöiden ja asioiden suhteen on tilanne vaikea, sillä tarvitaan soveltamista ja vaihtelevassa määrin itsensä likoon laittamista. Onkin parempi pidättäytyä totuuksien toistelussa, jotta olisi varmemmalla pohjalla! Muuhan on oikeasti melkoisen kyseenalaista, ja mitä liekkään?

koepallo
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt19.9.2008

Ei nyt varsinaisesti liity mihinkään, tai toisaalta liittyy mihin tahansa, mutta:

Ihminen pyrkii yksinkertaistamaan erilaisia tosimaailman ongelmia siihen pisteeseen, että ihminen kykenee ymmärtämään ne. Jos tähän yksinkertaistettuun ongelmaan etsii ratkaisun (joka tietty on myös niin yksinkertainen, että kyseinen ihminen sen ymmärtää), se ei välttämättä ratkaise kunnolla, tai jossain tapauksissa ollenkaan, sitä alkuperäistä, tosimaailman ongelmaa.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
koepallo
Ei nyt varsinaisesti liity mihinkään, tai toisaalta liittyy mihin tahansa, mutta: ...

Tosi makee!

koepallo
Ei nyt varsinaisesti liity mihinkään, tai toisaalta liittyy mihin tahansa, mutta:

Ihminen pyrkii yksinkertaistamaan erilaisia tosimaailman ongelmia siihen pisteeseen, että ihminen kykenee ymmärtämään ne. Jos tähän yksinkertaistettuun ongelmaan etsii ratkaisun (joka tietty on myös niin yksinkertainen, että kyseinen ihminen sen ymmärtää), se ei välttämättä ratkaise kunnolla, tai jossain tapauksissa ollenkaan, sitä alkuperäistä, tosimaailman ongelmaa.

Hyvä, tästä tullaan myös siihen johtopäätökseen, (Tai ainakin minä tulen) ettei ongelmaa ole olemassakaan, ellei, itse sitä tee.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
fata morgana
Hyvä, tästä tullaan myös siihen johtopäätökseen, (Tai ainakin minä tulen) ettei ongelmaa ole olemassakaan, ellei, itse sitä tee.

Jep.

Tällaisenkin väittämän aukikelaus on oikeasti melkoisen mittava tehtävä,
mikäli tulee umpimetsästä suhteessa vaadittuun.

SS Ajattelu on vaikeaa, toistava "ilmaisu" nopeaa.

((LISÄTTY lainausmerkit))

koepallo
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt19.9.2008
fata morgana
koepallo

Eli ongelmat katoavat, jos päättää, että niitä ei ole? Toimii se tietty noinkin, tosin itse etsin mieluummin ratkaisun kuin odotan, että joku muu ratkaisee ongelman puolestani, ainakin jos ei näytä siltä, että ratkaisu on mahdollisesti lähiaikoina tulossa. Toisaalta voin tietty päättää, että ei minulla ole mitään keinoa ratkoa kyseistä ongelmaa ja seurata vain sivusta.

Esimerkki: saavut syvän ja vuolaan joen rantaan. Haluat päästä toiselle rannalle. Yksi mahdollinen ratkaisu olisi etsiä ylityspaikka. Toinen olisi rakentaa silta tai muu apuväline joen ylitykseen. Kolmas olisi odottaa että joki mahdollisesti kuivuu tai jostain muualta ilmaantuu tapa ylittää joki. Sinun ratkaisusi olisi päättää että et haluakaan joen toiselle rannalle.

En väitä, että mikään näistä tavoista on se oikea, ja en myöskään mitenkään arvostele eri tapoja. Kunhan puran ongelmaa osiin oman rajallisen älyni keinoin

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

4. Eskimo:

Keksimisen (lue: joskus vaivannäön) ilo ja mahdollinen hyöty on niin suuri, että joskus tai useamminkin sitä ajattelee, ettei valmiita ja kovin täydellisiä vastauksia tee oikein mieli edes katella. Missaa kuitenkin sen mahdollisuuden, johon olisi voinut itse tarttua.

koepallo

Esimerkki: saavut syvän ja vuolaan joen rantaan. Haluat päästä toiselle rannalle. Yksi mahdollinen ratkaisu olisi etsiä ylityspaikka. Toinen olisi rakentaa silta tai muu apuväline joen ylitykseen. Kolmas olisi odottaa että joki mahdollisesti kuivuu tai jostain muualta ilmaantuu tapa ylittää joki. Sinun ratkaisusi olisi päättää että et haluakaan joen toiselle rannalle.

Aivan, tämäntapaista tarkoitin, silloin,kun on kyseessä niinsanotusti psykologinen ongelma.

Käytännön ongelma jonka esitit ei ole psykologinen.

Pyrkiessäni ratkaisemaan halun ongelman olen itse se ongelma.

eskimo
fata morgana

Jep.

Tällaisenkin väittämän aukikelaus on oikeasti melkoisen mittava tehtävä,
mikäli tulee umpimetsästä suhteessa vaadittuun.

SS Ajattelu on vaikeaa, toistava "ilmaisu" nopeaa.

((LISÄTTY lainausmerkit))

Olet havainnut aivan oikein, se on mittava tehtävä, näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta.

Yleensä tälläiset tokaisut ohitetaan kiinnittämättä niihin huomiota.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
fata morgana
Olet havainnut aivan oikein, se on mittava tehtävä, näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta.

Tuosta voisi kirjoittaa pitkän teoksen, siis jopa kirjan. Näin voi arvella.

Mitä tulee mm siihen em "kevyeen" tokaisuun (joka voi olla helppoudesta käsin sanottu), niin suhteessa siihen "aika" moni tulee pystymettästä. Ruutia tarvitaan, että saadaan tuo lausahdus räjäytettyä erilaisiin osiin.

eskimo
fata morgana

Tuosta voisi kirjoittaa pitkän teoksen, siis jopa kirjan. Näin voi arvella.

Mitä tulee mm siihen em "kevyeen" tokaisuun (joka voi olla helppoudesta käsin sanottu), niin suhteessa siihen "aika" moni tulee pystymettästä. Ruutia tarvitaan, että saadaan tuo lausahdus räjäytettyä erilaisiin osiin.

Luulenpa, että siitä on kyllä kirjoitettukin "kirjoja" tai ainakin sitä sivuavia, toisaalta melkein kirja, kuin kirja sivuaa sitä.

Onhan kysymys ihmisenäolemisen ongelmasta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat