Seuraa 
Viestejä28

Vaikka vetyä voi nykysin varastoida turvallisesti ja tehokkaasti huoneenlämpötilassa ja normaali-ilmanpaineessa – muurahaishappona, kertoo Physorg.com.
Yhdysvaltalais- ja japanilaistutkijat yhdistivät voimansa ja keksivät katalyytin, jolla vetyä voidaan varastoida helposti ja turvallisesti sellaisessa muodossa, että se saadaan tarvittaessa taas puhtaaksi vetykaasuksi polttoainekäyttöön.
-
Joten minulla tuli sellainen omaperäinen ajatus: mitä jos vetyä voisi vielä muuttaa jonkinlaiseksi jauheeksi säilömistä varten ja tietynlaiset moottorit käyttävät vety jauhetta polttoaineena?
-
Ymmärsittekö tuon? Olisikohan siinä mitään järkee?

Kommentit (17)

Aloittaja on selvää ainesta stallarivihreisiin. Kun odotetaan vain ihmettä niin sillä välin voidaan ydinvoima ja vesivoima kieltää ja ajaa alas. Oletko kuullut hiilivedyistä? Kemian alkeiden kertaus hopi hopi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
savvantaur
Vaikka vetyä voi nykysin varastoida turvallisesti ja tehokkaasti huoneenlämpötilassa ja normaali-ilmanpaineessa – muurahaishappona, kertoo Physorg.com.
Yhdysvaltalais- ja japanilaistutkijat yhdistivät voimansa ja keksivät katalyytin, jolla vetyä voidaan varastoida helposti ja turvallisesti sellaisessa muodossa, että se saadaan tarvittaessa taas puhtaaksi vetykaasuksi polttoainekäyttöön.
-
Joten minulla tuli sellainen omaperäinen ajatus: mitä jos vetyä voisi vielä muuttaa jonkinlaiseksi jauheeksi säilömistä varten ja tietynlaiset moottorit käyttävät vety jauhetta polttoaineena?
-
Ymmärsittekö tuon? Olisikohan siinä mitään järkee?



Tuo on täysin mahdollista. Yksi helppo tapa on. Vaatii tosin jauheen säilyttämistä pakkasessa. Ja vedyn vapautumista voi helposti säädellä sähkövirran avulla.

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä183

Minullakin on kotona teollisesti valmistettua puhdasta, paljon vetyä sisältävää kaasua teollisesti valmistetussa muovisessa paineastiassa. Puhtautta tuossa polttoaineessa on niin paljon, että sillä saan sisäfileet paistettua makoisiksi ilman minkäänlaisia sivumakuja. Vetypitoisen polttoaineen säilyvyyttä rajoittaa ainoastaan paineastia johon se on säilötty: astia pitää tarkistaa noin kymmenen vuoden välein.

Palava jauhe joka sisältää vetyä sopii suoraan dieselmoottorin polttoaineeksi kun vain ratkaiset polttoaineen syötön sylinteriin puristustahdin loppuvaiheessa. Polttoaineen sisältämän vedyn määrälläkään ei ole merkitystä se voi olla vaikka jauheeksi murskattua puuhaketta.

Vedyn sijasta jauhaisin kotitalousjätteet jauhoksi joka kävisi suoraan auton polttoainesäiliöön ja ajaisin ilmaisia kilometrejä.

Rautakaupasta saat vetypitoista massaa valettuna paperisäkkeihin josta voi aloittaa jauheen tekemisen.

Kun ratkaiset miten syötetään milligrammoista sataan grammaan jotain jauhetta vaikka sata kertaa minuutissa korkeapaineiseen palotilaan ja saat tuon toiminnan jatkumaan vaikka 8760 tuntia vuodessa vuosikausien ajan niin olet huippuyksilö!

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
tassuttaja

Kun ratkaiset miten syötetään milligrammoista sataan grammaan jotain jauhetta vaikka sata kertaa minuutissa korkeapaineiseen palotilaan ja saat tuon toiminnan jatkumaan vaikka 8760 tuntia vuodessa vuosikausien ajan niin olet huippuyksilö!



Aika hidaskäyntinen kone sulla. Tuollaisessa ruutimoottori-idea voisi toimiakin.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622

Tosihankalia aineita nuo jauheet.

Esim. filleriä (kivituhkaa) tuli joskus siirreltyä. Ruuvikuljetin ja kauhaelevaattori osoittautuivat kivoiksi kunhan saivat pyöriä jatkuvasti -- viikolopun jälkeen kivettyivät ikijumiin. Putkessa paineilmasaatteella jotenkin.

Avoin hihnakuljetin toimii. Mutta jos kama olisi tulenarkaa

Kiikkustuoliskeptikko

Neutroni
Seuraa 
Viestejä35126
apoc
Oksidimuodossa vety säilyy kiinteänä erittäin hyvin, kunhan on pakkasen puolella.



Mutta divetymonoksidihan on nykyään täysin pannassa kaikissa sivistysmaissa mittavien ympäristö- ja terveyshaittojensa takia. Kiinteä divetymonoksidi on matalissa lämpötiloissa usein hiutalemaisessa herkästi pölyävässä muodossa. Pölyn hengittäminen on äärimmäisen vaarallista, jokaisen keuhkosyöpäpotilaan keuhkoista löydetään ruumiinavauksessa suuria divetymonoksidipitoisuuksia kaikista kudoksen osista. Lisäksi divetymonoksidi on erittäin huono polttoaine. Tiettävästi sitä on historiassa käytetty jopa palontorjunta-aineena ennen kuin sen vaarallisuus täysin ymmärrettiin.

tassuttaja
Seuraa 
Viestejä183
Lisäksi divetymonoksidi on erittäin huono polttoaine.



Tuostahan on helppo yksinkertaisella prosessilla vapauttaa vety esimerkiksi polttokennokäyttöön tai erilaisten liikennevälineiden polttokennoihin tai suoraan autojen moottorien polttoaineeksi.

Vedyn käyttö liikennevälineissä loppui nopeasti kun lentävä kulkuneuvo Zeppeliini Hindenburg tuhoutui nopeasti palavan vedyn puhtaisiin liekkeihin.

Onhan noita jopa kaupallisiakin laitoksia jotka käyttävät divetymonoksidia energian tuottamiseen ja verottajakin on huomannut mahdollisuuden verottaa puhdasta divetymonoksidia käyttäviä tuotantolaitoksia vähäisillä saastepäästöillä saavutettavista tuotoista.

syytinki
Seuraa 
Viestejä10222
Denzil Dexter
tassuttaja

Kun ratkaiset miten syötetään milligrammoista sataan grammaan jotain jauhetta vaikka sata kertaa minuutissa korkeapaineiseen palotilaan ja saat tuon toiminnan jatkumaan vaikka 8760 tuntia vuodessa vuosikausien ajan niin olet huippuyksilö!



Aika hidaskäyntinen kone sulla. Tuollaisessa ruutimoottori-idea voisi toimiakin.

Muistaakseni toimii.

Taisi olla 70-luvulla kun ruotsalaiset saivat moottorin käymään puupölyllä. Liekö jokin salaiiitto iskenyt kun ei ole kuulunut mitään tuolloisen pikku-uutisen jälkeen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Tässäpä olisi verottajalle oiva tulonlähde: Jos voimalaitoksessa virtaa hapen ja typen lisäksi divetymonoksidia, niin siitä pitää maksaa vero. Tietysti argonin talteenotto on näissä olosuhteissa ehdottomasti verotettava.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

syytinki
Seuraa 
Viestejä10222
o_turunen
Tässäpä olisi verottajalle oiva tulonlähde: Jos voimalaitoksessa virtaa hapen ja typen lisäksi divetymonoksidia, niin siitä pitää maksaa vero. Tietysti argonin talteenotto on näissä olosuhteissa ehdottomasti verotettava.

Pitikö tuo ajatus panna näkyviin.

Samaa tuotettahan sitä on uloshengityksessäkin ja ja taitaa mennä sisäänvedossakin. Toivottavasti Urpilainen ei lue tätä palstaa.

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622

P[size=85:23ua8stq]ikku kikka pojat:[/size:23ua8stq]:[size=150:23ua8stq]Vetyhajoitus [/size:23ua8stq]

No kaikkihan sen muistaa -- ellei niin autan vähän: Matsku (hiili, hake, turve. . .) kuivataan alipaineessa tyhjöön saakka ja sitten siihen säitiöön lasketaan pienipaineista vetyä. Kun säiliöstä polttimeen johtava venttili avataan, vapautuva vety räjäyttää matskun molekyylikokoon ja se voidaan pumpata polttoainesuuttimiin kuin neste.

Vety on erotettava kiertoon enen poltinta, muutoin seuraa räjähdys. Pieni vetyjäämä tehostaa palamista. Keksijäneromme varmaankin esittävät miten homma saadaan jatkuvatoimiseksi?

Voihan olla että hajotuskaasun pitää olla inerttiä?

Kiikkustuoliskeptikko

JoukoA
Seuraa 
Viestejä622
JoukoA
P[size=85:1vskl75z]ikku kikka pojat:[/size:1vskl75z]:[size=150:1vskl75z]Vetyhajoitus [/size:1vskl75z]

No kaikkihan sen muistaa -- ellei niin autan vähän: Matsku (hiili, hake, turve. . .) kuivataan alipaineessa tyhjöön saakka ja sitten siihen säitiöön lasketaan pienipaineista vetyä. Kun säiliöstä polttimeen johtava venttili avataan, vapautuva vety räjäyttää matskun molekyylikokoon ja se voidaan pumpata polttoainesuuttimiin kuin neste.

Vety on erotettava kiertoon enen poltinta, muutoin seuraa räjähdys. Pieni vetyjäämä tehostaa palamista. Keksijäneromme varmaankin esittävät miten homma saadaan jatkuvatoimiseksi?

Voihan olla että hajotuskaasun pitää olla inerttiä?




Ei tainnutkaan olla tuttu -- no -- ei mitään uutta auringon alla. Vetyhajoitusta tarvitaan supermagneettien teossa:

http://www.vacuumschmelze.de/ :
Willkommen bei der VACUUMSCHMELZE!
Der Fortschritt beginnt beim Werkstoff!
Die VACUUMSCHMELZE ist eines der weltweit führenden Unternehmen im Bereich der magnetischen Werkstoffe und daraus weiter veredelter Produkte. Mit einer ausgeprägten technischen Kompetenz sorgen wir für eine kontinuierliche Innovation.

Suomessa NEOREM Ulvila -- http://www.neorem.fi/ :

Neorem Magnets – your European partner in high quality permanent magnets

Neorem Magnets Oy is a Finnish company, who manufactures sintered NdFeB permanent magnets and magnet assemblies under the Hitachi Metals licence.We are a part of the German Vacuumschmelze GmbH & Co. KG and have our factory and head office in Ulvila, Finland.

We are specialized in the production of NdFeB magnets and pole elements for large machines and renewable energy applications. Our strength lies in the long experience of manufacturing big magnets, difficult shapes and assemblies. Our magnets are also used for example in servo and linear motors and in mobile equipment.

Voisiko em. hajoitus toimia heliumilla?

Kiikkustuoliskeptikko

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat