Kuntopyörän matkamittari

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Monissa kuntopyörissä on matkamittari, mutta tuli mieleen että onko kuntopyörällä yleensä järkeä mitata matkaa.

Kuinka matka mitataan, onko se pyörän ulkokehällä olevan pisteen kulkema matka. Tässä tapauksessahan saataisiin matka kaksinkertaistettua pelkästään vaihtamalla kuntopyörään 2 kertaa isompi pyörä eikä polkeminen tuntuisi yhtään rankemmalta.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
Heppu
Monissa kuntopyörissä on matkamittari, mutta tuli mieleen että onko kuntopyörällä yleensä järkeä mitata matkaa.
Kai se on hauskaa tietää kuinka pitkälle olisi oikealla pyörällä päässyt?
Heppu
Kuinka matka mitataan, onko se pyörän ulkokehällä olevan pisteen kulkema matka. Tässä tapauksessahan saataisiin matka kaksinkertaistettua pelkästään vaihtamalla kuntopyörään 2 kertaa isompi pyörä eikä polkeminen tuntuisi yhtään rankemmalta.
Kaksi kertaa isommalla renkaalla olisi taasen isompi hitausmomentti vaikka massa olisikin sama. Eli ei se yhtä helppoa olisi. Jos massa olisi sillä isolla renkaalla sopivasti pienempi kuin sillä pienellä, niin sitten se menisi kuvailemallasi tavalla.

Vierailija
Quylthulg
Heppu
Kuinka matka mitataan, onko se pyörän ulkokehällä olevan pisteen kulkema matka. Tässä tapauksessahan saataisiin matka kaksinkertaistettua pelkästään vaihtamalla kuntopyörään 2 kertaa isompi pyörä eikä polkeminen tuntuisi yhtään rankemmalta.

Kaksi kertaa isommalla renkaalla olisi taasen isompi hitausmomentti vaikka massa olisikin sama. Eli ei se yhtä helppoa olisi. Jos massa olisi sillä isolla renkaalla sopivasti pienempi kuin sillä pienellä, niin sitten se menisi kuvailemallasi tavalla.

Ja vaikka hitausmomentin vaikutus voitaisiinkin tilanteessa unohtaa, on polkeminen silti raskaampaa isommalla renkaalla. Halkaisijan kasvattaminen lisää renkaan ja tien välisen kitkavoiman momenttivartta. Momentti kasvaa suoraan verrannollisesti halkaisijaan nähden, kuten myös renkaan kulkema matka kierrosta kohden. Näin ollen ideaalitilanteessa samalla työmäärällä liikutaan yhtä pitkämatka, oli renkaan halkaisija mikä tahansa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Matkan mittaamiseen lienee syynä, että matkamittari on hyvin helppo asentaa. Poljettu kierrosmäärä ei ole mitenkään yhteismitallinen ajetun matkan kanssa, joskin valitsemalla kokemuksella säädöt oikein niillä on jonkinlainen korrelaatio.

Parempi on mitata kulutettua energiaa. Nykyiset hyvät kuntopyörät tekevätkin niin, mutta se edellyttää nopeuden lisäksi momentin mittaamista.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Heppu
Monissa kuntopyörissä on matkamittari, mutta tuli mieleen että onko kuntopyörällä yleensä järkeä mitata matkaa.

Kuinka matka mitataan, onko se pyörän ulkokehällä olevan pisteen kulkema matka. Tässä tapauksessahan saataisiin matka kaksinkertaistettua pelkästään vaihtamalla kuntopyörään 2 kertaa isompi pyörä eikä polkeminen tuntuisi yhtään rankemmalta.


Laitapa jonkinlainen kuva siitä, miten vaihdat kuntopyörään 2 kertaa isomman pyörän. Kun en oikein käsitä asiaa.
Vaikkapa tuollaiseen Tunturiin: http://www.finfit.fi/images/e402.jpg tai tuollaiseen: http://www.intersport.fi/channels/defau ... /P_49.html

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
salai

Laitapa jonkinlainen kuva siitä, miten vaihdat kuntopyörään 2 kertaa isomman pyörän. Kun en oikein käsitä asiaa.

Tuossa lienee akselilla magneetti, joka vaikuttaa joka kierroksella Reedin releeseen. Laita toinen magneetti toiselle puolelle, niin homma hoituu. Kun polkaiset kierroksen, kone luulee että poljitkin kaksi.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Neutroni
Tuossa lienee akselilla magneetti, joka vaikuttaa joka kierroksella Reedin releeseen. Laita toinen magneetti toiselle puolelle, niin homma hoituu. Kun polkaiset kierroksen, kone luulee että poljitkin kaksi.

Jaa, kiitoksia tiedosta.

Kysyin kuitenkin, miten siihen kuntopyörään vaihdetaan 2 kertaa isompi pyörä, niin kuin aloitusviestissä sanottiin.

Tuttavalla oli muuten aikoinaan retkipyörässään useampikin mekaaninen, vaijeritoiminen mittari. Ainakin kaksi niistä särkyi muutaman kilometrin tarkkuudella 5000 kilometrissä. Hitto kun ei tajunnut laittaa fillariinsa kaksi kertaa suurempia (kehämitaltaan) pyöriä, olisivat mittarit kestäneet varmaankin 10000 km asti.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
Tässä tapauksessahan saataisiin matka kaksinkertaistettua pelkästään vaihtamalla kuntopyörään 2 kertaa isompi pyörä eikä polkeminen tuntuisi yhtään rankemmalta.

Ei saataisi. Jos kuntopyörään vaihdettaisiin kaksi kertaa suurempi pyörä, niin matka kolminkertaistuisi. Kaksinkertaisella pyöräkoolla matka kaksinkertaistuisi, mutta kun se pyörä oli alkuperäistä kaksi kertaa suurempi eli kolminkertainen.

Tämä nyt on matemaattista lillukointia, mutta kun satutaan olemaan matematiikkapalstalla.

Vanha jäärä

Vierailija

Pyörän koosta riippumatta, matkaa ei voida edelleenkään mitata. Kadenssi tai laitteen vauhtipyörän kierrosluku ei ainakaan auta matkan mittaamisessa. Ehkä voisi mitata tehon ja sitä kautta tehdä oletuksia, kuinka kauas tasamaalla, tyynessä säässä olisi keskivertopyöräilijä tietyllä teholla, tietyssä ajassa ajanut. Melkoista arpomista...

Vierailija

Ei tämä matkan mittaaminen mitään salatiedettä ole.

Mitattu matka normaalilla kuntopyörällä on tietysti kyseenalainen, mutta ehkei sitä pidä ottaa absoluuttisena totuutena. Tietoa voi sen sijaan käyttää hyväksi verratessaan eri harjoituskertoja toisiinsa.

Itselläni on ns. "rullat" aerodynaamisella vastuksella. Laitos on siis sellainen johon normaali fillari laitetaan ja vaihteetkin toimivat normaalisti. Nopeus-matkamittari on takapyörässä ja näyttää tietysti juuri sen matkan minkä takapyörän kehä kulkee.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
salai

Kysyin kuitenkin, miten siihen kuntopyörään vaihdetaan 2 kertaa isompi pyörä, niin kuin aloitusviestissä sanottiin.

Puretaan pyörä. Sorvataan pyörässä olevan kitkajarrupyörän paksuinen mutta sitä kaksi kertaa halkaisijaltaan suurempi kiekko. Kiinnitykset akseliin apinoidaan tietysti siitä alkuperäisestä, ellei sitten tunne palavaa halua luoda uutta. Kiinnitetään isompi kiekko alkuperäisen tilalle. Katkaistaan laitteen runkoputket, ja jatketaan niitä hitsaamalla jatkot teräsputkista (tai alumiinistä, jos on alumiinirunko) siten, että isompi pyörä mahtuu laitteeseen. Viimeistellään saumat ja maalataan runko. Kasataan kokonaisuus ja homma on tehty. Jos on pedantti luonne, voi vielä laminoida uudet suojakuoret lasikuituvahvisteisesta polyesteristä.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Neutrini
Puretaan pyörä. Sorvataan . . .
Noin kai se tapahtuu pelkistettynä, mutta onko kanssa varma, ettei polkeminen tunnu yhtään rankemmalta?

PS. Hitsausneuvojahan olikin toisessa ketjussa, mutta onko kaikilla sorvia käytössä?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
Ricke
Ja vaikka hitausmomentin vaikutus voitaisiinkin tilanteessa unohtaa, on polkeminen silti raskaampaa isommalla renkaalla. Halkaisijan kasvattaminen lisää renkaan ja tien välisen kitkavoiman momenttivartta. Momentti kasvaa suoraan verrannollisesti halkaisijaan nähden, kuten myös renkaan kulkema matka kierrosta kohden. Näin ollen ideaalitilanteessa samalla työmäärällä liikutaan yhtä pitkämatka, oli renkaan halkaisija mikä tahansa.
Eikös se momentti ole hitausmomentti kertaa kulmakiihtyvyys?
Oletan että kulmakiihtyvyys on tarkoitus saada samaksi molemmilla isolla ja pienellä pyörällä käyttäen saman suuruista momenttia. Vähennetään vain ison pyörän massa 1/4:ksi pienen pyörän massasta niin samalla työllä edetään kaksinkertainen matka siihen pieneen pyörään verrattuna. Ei kai se tuon kummempaa ole?

(olettaen tietysti että pyörät ovat saman muotoisia enkä tehnyt mitään tyhmää virhettä )

Vierailija
totinen
Pyörämatkan pituutta mitattaessa matkan rasittavuuteen vaikuttaa oleellisesti ilmanvastus ja maaston mäkisyys, joita kuntopyöräiltäessä ei tavallisesti ole.

Saa niihin parempiin (lue = kalliimpiin) kuntopyöriin jo ohjelmiakin ja ne mittaavat pulssia, tehoa, kalorinkulutusta, "matkaa", aikaa ja vaikka mitä. Eikä niissä ole enää edes pyörääkään, vain vastus jota säädellään tietokoneella. Tai ohjelma säätelee sitä kuvitteellisten mäkien mukaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
salai
Noin kai se tapahtuu pelkistettynä, mutta onko kanssa varma, ettei polkeminen tunnu yhtään rankemmalta?



Jos laitat jarrun jarruttamaan samalta kohtaa kuin ennen muutosta, polkeminen on yhtä raskasta. Tietysti jos jarru jarruttaa pyörän ulkokehältä, tuon toteuttaminen vaatii lisää vaivannäköä.

Tasaisella nopeudella poljettavat pyörän koko tai massa eivät vaikuta vastukseen, jos oletetaan laakerikitkat ja sellaiset olemattomiksi. Mielekkäillä massoilla ja nopeuksilla (kaksinkertaistetaan kuntopyörän massa) se on perusteltu oletus. Tietysti jos laitat siihen jonkun laivan kampiakselin runkolaakereineen, tilanne muuttuu.

Pyörän massa, tai tarkemmin hitausmomentti, vaikuttaa kyllä nopeudenmuutoksissa, mutta normaalissa kuntopyöräilyssä kai poljetaan pitkiä aikoja vakionopeudella.


PS. Hitsausneuvojahan olikin toisessa ketjussa, mutta onko kaikilla sorvia käytössä?

Mitähän tuollaisessa kuntopyörässä on sen pyörän koko. Jotain 300 mm ehkä. Sen tuplaaminen vaatii sorvin, jossa mahtuu pyörimään 600 millin kappale. Se ei ole mikään harrastekone enää. Konepajoilta noita tietysti löytyy.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat