Seuraa 
Viestejä17
Liittynyt4.12.2007

Aloin miettimään, että kuinka paljon vääntöä pitäisi moottorissa olla, että tommonen takavetonen pikkuauto sutisi 100km/h vauhdissa kaasusta Meniköhän oikein?

massa m = 750kg
nopeus v = 28m/s (~100km/h)
painojakauma = 50 : 50
ilmanvastuskerroin Cv = 0,4
vierintävastuskerroin uR = 0,02

ilmantiheys s = 1,205kg/m³ (+20°C ja vakioilmanpaine)
auton otsapinta-ala A = ~1,2m²

Eli liikettä vastustavat voimat olisivat yhteensä ~374N.

Siihen päälle vielä renkaan ja asfaltin välisestä kitkakertoimesta johtuva sutimista vastustava voima:

Eikös tämä nyt oleta, että molemmat takanakit supattaa?

Eli vastustavat voimat on nyt yhteensä 2213,27N?

Ja renkailla pitäis olla yhteensä vääntöä M = Fr = 2213,27N * 0,3m = 663,98Nm?

Oletetaan, että 3. vaihde käytössä tuossa vaiheessa, jonka välityssuhde = 1,384:1

-> Koneella pitäisi olla 479,75Nm ja kun huomioidaan tehohäviö (=~15%?)

-> Koneella pitäisi olla noin 550Nm

Meniköhän kuinka pahasti metsään Melko tehokkaan myllyn se vaatisi Olkaa hyvä, ampukaa alas [size=50:sf5ixttg](muistakaa kyseenalaistaa, että miksi sen pitäisi sutia)[/size:sf5ixttg]

Täh?

Sivut

Kommentit (18)

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Öh.
Jos sopii, niin kysyn väliin erään kyssärin, joka ei laskelmia ehkä vaadi.

Auton kiihtyvyys ei ole tasaista, vaan se taitaa jonkin verran pienetä. Näin, vaikka ilmanvastus ja kitkatekijät jätettäisiin huomiotta.

Jos totta (luulen), niin miksi noin?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28911
Liittynyt16.3.2005
Jonke

Oletetaan, että 3. vaihde käytössä tuossa vaiheessa, jonka välityssuhde = 1,384:1



Tuo kuulostaa vaihteiston välitykseltä, huomioitko perän?

Meniköhän kuinka pahasti metsään Melko tehokkaan myllyn se vaatisi



Tunnetusti ihan joka mopo ei ala sutia kun polkaisee kaasun pohjaan sadan vauhdissa.

(muistakaa kyseenalaistaa, että miksi sen pitäisi sutia)



Kai se on itsestäänselvää jokaiselle kaaharille, koska se on hauskaa.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
eskimo
Öh.
Jos sopii, niin kysyn väliin erään kyssärin, joka ei laskelmia ehkä vaadi.

Auton kiihtyvyys ei ole tasaista, vaan se taitaa jonkin verran pienetä. Näin, vaikka ilmanvastus ja kitkatekijät jätettäisiin huomiotta.

Jos totta (luulen), niin miksi noin?

kyllä se auton kiihtyvyys saataisiin tasaiseksi, mutta siihen tarvitaan enemmän vaihteita ja välityksiä joten hommasta tulisi hintavaa ja vaikeampaa.

koska kiihtyvyyttä tarvitaan enemmän alkupäässä kuin loppupäässä on autojen vaihdelaatikot mitoitettu niin, että pienemmät hammasrattaat on siellä loppupäässä. mikään ei estäisi mitoittamasta hammasrattaita niin, että vaihdetta vaihdellaan useammin. se ei vaan olisi kivaa maantienopeuksissa pykältää uutta vaihdetta silmään joka 10km/h nopeuden nousun jälkeen, eikä järkevääkään, kun auton ajamisesta tulisi sen jälkeen "työtä".

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Neliveto, massaltaan n.1700kg, sutii 2-vaihteella yli sataseen, komosellakin taitaa luistaa mikäli haluaa. Tehoa taitaa olla yli 800hv ja vääntöä varmaan yli 800 nm. Muistaakseni yli 1G:n tuottaa kakkosella parhaassa kohdassa.

Jonke
Seuraa 
Viestejä17
Liittynyt4.12.2007
Neutroni

Tuo kuulostaa vaihteiston välitykseltä, huomioitko perän?


Erittäin hyvä huomio, en huomioinut. Mutta jos perävälitys sitten on luokkaa 4:1, niin eihän tuo laskelma voi mitenkään olla sinne päinkään (550Nm / 4 = ~138Nm?)

tms
Neliveto, massaltaan n.1700kg, sutii 2-vaihteella yli sataseen, komosellakin taitaa luistaa mikäli haluaa. Tehoa taitaa olla yli 800hv ja vääntöä varmaan yli 800 nm. Muistaakseni yli 1G:n tuottaa kakkosella parhaassa kohdassa.
Kiihtyvyys alkaa olemaan kohdillaan

Täh?

-PP74-
Seuraa 
Viestejä341
Liittynyt6.1.2010

Mulla on Focuksessa 100hp ja kyllä sutii, ainakin oletan ku kävin kaupassa. Nelosvaihteellakaan ei voinu kovin kiihdytellä. Eilen tuli vettä kaatamalla tiet ihan jäässä

Vierailija
Jonke
Neutroni

Tuo kuulostaa vaihteiston välitykseltä, huomioitko perän?


Erittäin hyvä huomio, en huomioinut. Mutta jos perävälitys sitten on luokkaa 4:1, niin eihän tuo laskelma voi mitenkään olla sinne päinkään (550Nm / 4 = ~138Nm?)

tms
Neliveto, massaltaan n.1700kg, sutii 2-vaihteella yli sataseen, komosellakin taitaa luistaa mikäli haluaa. Tehoa taitaa olla yli 800hv ja vääntöä varmaan yli 800 nm. Muistaakseni yli 1G:n tuottaa kakkosella parhaassa kohdassa.
Kiihtyvyys alkaa olemaan kohdillaan



1,13G:tä, piti tarkastaa, ja olin väärässä painon suhteen, tässä yksilössä vain 1200kg. 80-120km/h n.1.1 sec.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
taucalm
kyllä se auton kiihtyvyys saataisiin tasaiseksi, mutta siihen tarvitaan enemmän vaihteita ja välityksiä joten hommasta tulisi hintavaa ja vaikeampaa.



En ole varma.

Ajatteleppa jos auton kiihtyvyys on vaikka 10 m/ss. Joka sekunti em tilanteessa nopeus kasvaa tosiaan 10 m/s. Energia on 0.5MVV. Eikö energian tarve ole pikkasen rajoitteena?

Kiihdytysaikaväli 0-1 sekuntia:

max nopeus: 10 m/s, energian lisäys: 0.5*M*10*10 ... = 50M ...

Kiihdytysaikaväli 9-10 sekuntia:

max nopeus: 100 m/s, energian lisäys: 0.5*M*100*100 ... - 0.5*M*90*90 ... = 1900M ...

JNE ...

Onko tuo oikein ja jos on, niin mahdoton kuvio.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28911
Liittynyt16.3.2005
Jonke
Erittäin hyvä huomio, en huomioinut. Mutta jos perävälitys sitten on luokkaa 4:1, niin eihän tuo laskelma voi mitenkään olla sinne päinkään (550Nm / 4 = ~138Nm?)



Tuo puolikkaan kitkakerroin on ainakin alakanttiin arvioitu. Tavallisilla renkailla tavallisilla teillä se on lähellä ykköstä. Eli sanotaan 200 Nm. Takavetoisen auton paino siirtyy tuollaisilla kiihtyvyyksillä reippaasti takapyörille. Tulisiko siitä karkean perstuntuman mukaan 100 Nm lisää, niin ollaan jo 300 Nm:ssa. Tuo esimerkkiauto on vielä epärealistisen kevyt, todelliset tehokkaat pikkuautot painavat toista tonnia. Jos oletetaan kierrosluku 6000 rpm, niin 300 Nm tekee sellaiset parisataa kW. Tuskin se kovin isolla kertoimella totuudesta heittää.

Jonke
Seuraa 
Viestejä17
Liittynyt4.12.2007
Neutroni

Tuo puolikkaan kitkakerroin on ainakin alakanttiin arvioitu. Tavallisilla renkailla tavallisilla teillä se on lähellä ykköstä. Eli sanotaan 200 Nm. Takavetoisen auton paino siirtyy tuollaisilla kiihtyvyyksillä reippaasti takapyörille. Tulisiko siitä karkean perstuntuman mukaan 100 Nm lisää, niin ollaan jo 300 Nm:ssa. Tuo esimerkkiauto on vielä epärealistisen kevyt, todelliset tehokkaat pikkuautot painavat toista tonnia. Jos oletetaan kierrosluku 6000 rpm, niin 300 Nm tekee sellaiset parisataa kW. Tuskin se kovin isolla kertoimella totuudesta heittää.

Erittäin loistavia huomioita, juuri tällaista kommentointia kaipasinkin, kiitos! Ihan en allekirjoita noita lukemia, mutta korjauslaskuja laskeskelin:

-0,9 kitkakertoimen hyväksyn sellaisenaan, 0,5 repäisin vaan ensimmäisestä vastaantulleesta lähteestä
-Massasta sen verran, että kyseinen auto jonka pohjalta näitä mietin, on 750kg omamassaltaan, eli realistinen "kisapaino" voisi olla noin 900kg
-Painosuhde kyseisessä autossa ei varmaankaan tehtaalta tullessaan, saatika modifioituna, ole 50:50, vaan 60:40 (etupainoinen) voisi olla lähempänä
-Kiihdytyksessä akseleille kohdistuva massa voisi olla luokkaa 40:60 (takapainoinen), mikäli jarrua ei käytetä

Ja näiden muutosten pohjalta:

Fu = u*N = 0,9 * 540kg * 9,81m/s²
=4767,66N

M = Fr = 4767,66N * 0,3m
= 1430,30Nm

Välitysten jälkeen:

1430,30Nm / 1,384 / 4
=258,36Nm

Ja vielä voimansiirron tehohäviö (15%?):

258,36Nm * 1,15
=297,11Nm

Eli täytyy kyllä sanoa, että esittämäsi 300Nm arvio (?) osui helevetin hyvin kohdilleen!

Täh?

Vierailija
taucalm
kyllä se auton kiihtyvyys saataisiin tasaiseksi, mutta siihen tarvitaan enemmän vaihteita ja välityksiä joten hommasta tulisi hintavaa ja vaikeampaa.
Ei sitä vaihteita lisäämällä tasaiseksi saa. Mitä isompi vaihde sitä pienempi vääntö ja kiihtyvyys. Jotta kiityvyys olisi tasaista pitäisi vetäviin pyöriin välittyvän tehon olla suoraan verrannollinen nopeuteen kun ei ilman vastusta huomioida. Kun se huomioidaan niin tehon pitäisi kasvaa likimain nopeuden kolmanteen potenssiin verrannollisena. Se tarkoittaa että nopeuden kaksinkertaistuessa tehon tulisi kavaa 8-kertaiseksi

Max Kalba
Seuraa 
Viestejä980
Liittynyt12.3.2007

Sen verran omaa kokemusta on, että 300 hv ja 500 nm 4-vetoautossa ei riitä ykkösellä edes renkaan vinkasuun.

Huomasin tuossa, että nykyään Tesla Roadsterissa on vain yksi vaihde. Vääntö riittää ilman vaihteitakin siihen, että 0-100 km/h (noin 3.7 s) mennään koko ajan normirenkaan pitorajoilla.

1-vaihteisen välityksillä 0-90 km/h taka-akselille tarjotaan 3300 nm vääntöä. Tarkoittaa reilun 10 kN työntövoimaa.
1200 kg autolla 8,8 N/kg, eli melkein 1G (9,81 m/s2) kiihtyvyys.

Tuo olisi raju peli slikseillä ja kahdella vaihteella.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006

Oletetaan:

Vetäville pyörille kohdistuva paino: 4000 N
Renkaiden ja tien välinen kitkakerroin: 0,9
Nopeus: 28 m/s

Noiden perusteella voidaan laskea:

Eteenpäin työntävä voima sutimisen rajalla: 3600 N
Sutimiseen tarvittava teho: 100,8 kW

En ottanut voimansiirron hyötysuhdetta huomioon laskuissa.
Tähän kertolaskutehtävään käytin laskinta.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat