Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Erinäisissä (lukituissa) säikeissä on keskteltu siitä, miten kesämökille saadaan edes minimaalinen sähkönsyöttö, jos sähköverkkoa ei kannata asennuttaa.

Jos unohdetaan ideologiset (vihreät) syyt, ongelmaksi muodostuu tekniset kustannukset.

Sähköä tietysti voidaan tehdä missä tahansa, mutta taloudellinen mielekkyys karsii monet "kiinnostavat" vaihtoehdot.

Jossain (radio)majakkasaaressa varsin pieni aurino/tuulivoimala riittää.

Isompia tehotarpeita (yli 100 W) tarvitaan esim. polttomoottorikäyttöisiä generaattoreita.

Pienentkin kaupalliset generaattorit ovat 1 kW luokkaa, joten noita tarvitsee käyttää joko kymmenes tunti akkujen lataamiseksi, joten generaattorin melun kannalta tämä on hyvä asia.

Niin kauan kun voidaan toimittaa fossiilisia polttoaineita perille asti tankkiautolla (yli 20.000 l) tai edes 600-2000 W henkilöauton generaattorilla ei juuri ole järkeä käyttää muita energialähteitä.

Jos ainoa tapa on toimittaa generattorin fossiilinen polttoaine on kumiveneellä saaren rantaan tai helikopterilla tai selkärepussa metsän poikki, tuo ei välttämättä ole kovin järerkevää.

Jos raskaalla autolla pääsee mökin pihaan, minä en ainakaan keksi, miksi kukaan täysjärkinen käyttäisi mitään tuuli/aurinkovoima ratkaisuja.

Sivut

Kommentit (74)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Erinäisissä (lukituissa) säikeissä on keskteltu siitä, miten kesämökille saadaan edes minimaalinen sähkönsyöttö, jos sähköverkkoa ei kannata asennuttaa.

Jos unohdetaan ideologiset (vihreät) syyt, ongelmaksi muodostuu tekniset kustannukset.

Sähköä tietysti voidaan tehdä missä tahansa, mutta taloudellinen mielekkyys karsii monet "kiinnostavat" vaihtoehdot.

Jossain (radio)majakkasaaressa varsin pieni aurino/tuulivoimala riittää.

Isompia tehotarpeita (yli 100 W) tarvitaan esim. polttomoottorikäyttöisiä generaattoreita.

Pienentkin kaupalliset generaattorit ovat 1 kW luokkaa, joten noita tarvitsee käyttää joko kymmenes tunti akkujen lataamiseksi, joten generaattorin melun kannalta tämä on hyvä asia.

Niin kauan kun voidaan toimittaa fossiilisia polttoaineita perille asti tankkiautolla (yli 20.000 l) tai edes 600-2000 W henkilöauton generaattorilla ei juuri ole järkeä käyttää muita energialähteitä.

Jos ainoa tapa on toimittaa generattorin fossiilinen polttoaine on kumiveneellä saaren rantaan tai helikopterilla tai selkärepussa metsän poikki, tuo ei välttämättä ole kovin järerkevää.

Jos raskaalla autolla pääsee mökin pihaan, minä en ainakaan keksi, miksi kukaan täysjärkinen käyttäisi mitään tuuli/aurinkovoima ratkaisuja.

Myrsky katkoo sähköjä ympäri suomen ja tuli mijeleen että pelastuslasitos voisi ylläpitää genujen lainausta niille jotka välttämättä sitä tarvitsevat. Nyt sitä ei organisoi kukaan.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

no aika moneen tarpeeseen riittää 200W panelisto (150 euroa tarpeineen), 12V 200Ah:n akusto (200-400 euroa) ja joku 1kW invertteri (100 euroa). näillä jo pääsee aika hyvään vauhtiin jos sähkökatkos tulee ja pärjää päivän, kolmekkin jos vähääkään invertterin kanssa käyttää järkeä.

agrella ongelmana on se että aina pitää olla tuoretta bensaa jossain kanisterissa riittävästi. tuttu oire on se että tankkiin konsoituu vettä, kaasari sakkaantuu jne. muita mukavia oireita jotka yleensä ilmoittavat itsestään kun laitetta tarvitaan. vähänkään käyttökelpoinen ja mahdollisesti myös toimiva agre maksaa sen 300 euroa.

toisen polven pilkkuvirhe

miilu
Seuraa 
Viestejä761
Liittynyt25.1.2011

Kymmenen tuntia on tullut sinniteltyä ilman sähköjä. Generaattori piti käynnistää pakastimien takia, muilla ei ole niin väliä.

miilu
Seuraa 
Viestejä761
Liittynyt25.1.2011

Agregaatti tuntuisi paremmalta ilmaisulta kun generaattorin yhteydessä on voimakone. Pyörittelin muutaman tunnin mekaanisella voimansiirrolla varustettua generaattorin ja polttomoottorin yhdistelmää. Pakoputkessa oli tosi huono äänenvaimennin, ja meteli tunkeutui asunnon sisätiloihin asti. 60 Ah:n vpaa-ajan akkua täytyy vähän väliä ladata. Mitenkä saisi varaustilan selkeästi sähköiselle mittarille? Ominaispainon mittaus akkunesteestäkin on hankalaa.
Sähköjä on lupailtu 12.00, mutta jäi epäselväksi tarkoitettiinko keskiyötä vai huomista. Sama se, joka tapauksessa kynttilöiden valo luo jouluisen tunnelman

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Volttimittarilla pystyy seuraamaan akun varaustilaa aika hyvin.Inverttien liipaisutkin reagoivat jännitteeseen. Itsellä invertti antaa äänimerkin ennen katkaisua, että tietää lataustarpeen. Tuota soveltamalla...

- Ubi bene, ibi patria -

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6888
Liittynyt8.11.2007
Katkera
Ihan turha sana tuo aggregaatti, kun voitaisiin aina puhua generaattoreista.

Generaattorin pyörittämiseen tarvitaan useimmiten joku voimakone, siksi tarvitaan aggregaattia.
Lentokoneissa käytettävä APU on myös periaatteessa aggregaatti.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Ertsu
Katkera
Ihan turha sana tuo aggregaatti, kun voitaisiin aina puhua generaattoreista.

Generaattorin pyörittämiseen tarvitaan useimmiten joku voimakone, siksi tarvitaan aggregaattia.
Lentokoneissa käytettävä APU on myös periaatteessa aggregaatti.



Miten tuo APU tarkalleen ottaen toimii?

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

MAK
Seuraa 
Viestejä2618
Liittynyt6.9.2008
Katkera
Ihan turha sana tuo aggregaatti, kun voitaisiin aina puhua generaattoreista.

Aggregaatti on = generaattori + voimakone. Generaattori ei ole sama asia kuin aggregaatti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat