Meteori eilen illalla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eilen illalla näkyi erittäin kirkas meteori, joka tuli alas Helsingin Vuosaaren /Puotilanlahden tienoille. Paloi kirkkaana havaintojeni mukaan maahan saakka.

Odotin jo pientä pamausta, mutta mitään ei kuulunut. Alueella aika tiheä asutus, lie sattunut kuitenkin ohi rakennuksista.

Hieno luonnonnäytelmä todellakin! Harvinaista herkkua.

Kommentit (9)

Vierailija

Ei ollut hätäraketti. Mikään "ruutiraketti" ei viuhahda niin nopeasti.

Oisko ollu joku pikku murikka Virginideistä?

Vierailija

Todennäköisesti kysymys on ollut ihmisen avaruusromusta, jota taivaalta "sataa" jatkuvasti loppuunkäytettynä maahan. Maata kiertää jo satamäärin loppuunkäytettyjä satelliitteja, jotka vain "odottavat" lopullista saapumistaan ilmakehään. Lentokorkeudesta riippuen putoaminen saattaa viipyä vuosia, jopa vuosikymmeniä.
Kovin harvoin niitä kuitenkin sattuu itse näkemään, jollei tähtikirkkaina iltoina tai öinä makaa jatkuvasti selällään makuupussissa tuntikausia taivaalle katsellen.
Sen sijaan tuo lopullinen määrittely putoamispaikasta voi olla hyvinkin vaikeaa. Jos katsojasta arvioiden putoamispaikka on esimerkiksi lähimmän metsän takana, todellisuudessa se voi olla vaikkapa keskellä Tyyntä Valtamerta!

Vierailija

Täytinpä päivällä URSA:n ilmoituslomakkeen ja heti sieltä otettiin kiinnostuneena yhteyttä.

Saas nähä, minkälainen morkula oli kyseessä.

Vierailija

Keltavalkoinen, noin 30 asteen kulmassa etelästä pohjoiseen. Eli tosi loivaan suhahti ohitte. Olin kameran kanssa parvekkeella kuuta kuvaamassa, mutta eihän tuommoiseen kerkiä kameraa jalustalta poistaa. Hieno näky ja kokemus kyllä oli!

Jostain syystä kuun kuvaaminen jäi sitten siihen

Vierailija

Minä puolestani näin meteorin lauantai iltana 11.3. klo 23 - 00 välisenä aikana havainnoidessani taivasta Rovaniemellä. Väriltään keltavalkoinen, ilmansuunnasta en uskalla mennä sanomaan kuin, että jonnekin länteen päin sujahti.

Vierailija
Leuka
Täytinpä päivällä URSA:n ilmoituslomakkeen ja heti sieltä otettiin kiinnostuneena yhteyttä.

Saas nähä, minkälainen morkula oli kyseessä.

Kertoile ihmeessä lissää, jos tuolta URSAsta päin ottavat yhteyttä.

Vaikeahan tuollaisia on kuvata, ovat niin pirun nopeasti ohitse.

Uusimmat

Suosituimmat