Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011

Lukaisin (ainakin melkein kokonaan) äsken Taloussanomista tuon yhden blogin jossa taas itketään miten sinkku joutuu heittämään ruokaa roskiin koska isoissa läjissä ostettuna ruoka tulee halvemmaksi, mutta sitten sitä ei jaksa syödä loppuun ja joutuu heittämään hukkaan.

Mistä lähtien on lakattu asennoitumasta siihen että jos prkl ostetaan tarjouksesta kymmenen kiloa hapankaalia niin sitten se saastanan läjä syödään vaikka väkisin ja itkua tuhertaen ja oksennusta pidätellen kokonaan pois? Ei ruokaa mene hukkaan niiden isojen annoskokojen takia vaan koska on muotia tehdä ruokaa mielihalujen mukaan.

Ei ole mitenkään yhteensovitettavissa tuollainen ihqsyöminen ja taloudellisesti järkevä ruuan ostaminen. On valittava joko yksi tai toinen. Jos suostut syömään vain juuri sitä mitä sillä hetkellä tekee mieli niin älä osta tarjouksesta isoja mällejä. Jos taas haluat syödä edullisesti niin et voi valittaa ja vinkua että ruoka on yksitoikkoista ja mautonta.

Perkl.

Sivut

Kommentit (32)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Nokun turhamaisuudesta on tullut ok juttu joka kertoo siitä että on normaali. Jos joutuu syömään jotain tylsää säästämisen takia niin hälytyskellot soi päässä että tämä ei voi olla näin, ei Suomessa. Kaiken pitää olla kivaa, muuten tuntuu köyhältä ja kurjalta ja pitää viillellä.

くそっ!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Pakastin on ratkaisu. Jos tulee tehtyä isompi erä sapuskaa, sen voi pakastaa annoksina ja täten sitä ei ole pakko syödä hampaat irvessä jääkaapista pilaantumasta jokaikinen päivä. Voi syödä vuorotellen eri ruokia jotka on tietenkin kaikki pakastanut.

Viime jouluna tuli ostettua niin iso kinkku että pakastin siitäkin osan sitten kun olin sen paistanut. Kinkusta en nimittäin luovu vaikka miten olisin keskenäni, ja niitähän ei kauhean pieniä edes myydä. Mitään kinkkurullia en osta, ne on hirveitä.

Ja sellaisen pakastetun annoksen kun ottaa edeltävänä iltana jääkaapin puolelle sulamaan, voi jääkaapin lämpötilaa pienentää hivenen.

Kaikki tämä sen takia että ei tarvitse syödä joka päivä samaa ruokaa, mutta kukapa niin haluaisi tehdä jos ei asu vankilassa tai muussa laitoksessa?

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

30 litran pakastin ei paljoa maksa. Sellainen on itselläni, enkä näe itkun aihetta. 200 € näyttäisi lähtevän. 50 € lisää., niin päästään 100 litraan. 30 on sopiva mulle ja vie vähän tilaa.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Ronron
Nokun turhamaisuudesta on tullut ok juttu joka kertoo siitä että on normaali. Jos joutuu syömään jotain tylsää säästämisen takia niin hälytyskellot soi päässä että tämä ei voi olla näin, ei Suomessa. Kaiken pitää olla kivaa, muuten tuntuu köyhältä ja kurjalta ja pitää viillellä.

Ei kai tuossa nyt oikeastaan turhamaisuudesta ole kyse vaan välinpitämättömyydestä / ajattelemattomuudesta ja typeryydestä. Sellainen Mika Waltarin sanoin "harmiton turhamaisuus" on ainakin mun mielestä aina ollut ok juttu, kun se ei kerran juurikaan haittaa ketään.

Ruoan säännöllinen ja massoittainen haaskaaminen on vastenmielistä, etenkin maailmassa, jossa on runsaasti nälkää näkeviä ja aliravittuja ihmisiä.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Rousseau
Kaikki tämä sen takia että ei tarvitse syödä joka päivä samaa ruokaa, mutta kukapa niin haluaisi tehdä jos ei asu vankilassa tai muussa laitoksessa?

Ei voi elää ekologisesti/eettisesti/taloudellisesti ja samalla elää niinkuin haluaisi. Se on sellainen harvinaisen selkeä joko/tai -valinta. Jos haluat nauttia makoisasta ja laadukkaasta ruuasta niin se ei sovi mitenkään ekologiseen tai eettiseen ajatteluun, saatika taloudelliseen.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Mouho
Sellainen Mika Waltarin sanoin "harmiton turhamaisuus" on ainakin mun mielestä aina ollut ok juttu, kun se ei kerran juurikaan haittaa ketään.

Ei se aluksi haittaakaan, mutta tuo asenne tyypillisesti eskaloituu äärettömyyksiin saakka, ja alkaa haittaamaan koko maailmaa paljon ennen kuin saavuttaa ääripisteensä. Te ihmiset tyypillisesti ette osaa rajoittaa tai vähentää mielihalujanne, noi "pienten virheiden sallimiset" on vain alkusoittoa täysin mielettömälle tuhlaamiselle tai tappamiselle tai raiskaamiselle.

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Nobelaner
Rousseau

Ei voi elää ekologisesti/eettisesti/taloudellisesti ja samalla elää niinkuin haluaisi. Se on sellainen harvinaisen selkeä joko/tai -valinta. Jos haluat nauttia makoisasta ja laadukkaasta ruuasta niin se ei sovi mitenkään ekologiseen tai eettiseen ajatteluun, saatika taloudelliseen.

Eipäs ole. Tai siis ei sitä noin vaikeaksi tarvitse tehdä. Voihan niistä eettisistä, ekologisista tai taloudellisista vaihtoehdoista valita sellaista mistä tykkää. Ja ostaa sen verran, mitä pystyy syömään tai säilömään. Ja niin edespäin. Ehkä silloin ei aina tule valinneeksi sitä taloudellisinta (tai mistä kriteeristä nyt sitten onkin valmis tinkimään), mutta ei ole mikään pakko tehdä asioista niin mustavalkoisia, että sitten on pakko valita sitä kalleinta, jos ei valitse halvinta.

Jos ihmiset uskovat, että asia on noin mustavalkoinen, ne vähän aikaa koettaa sinnitellä ja tehdä kestäviä valintoja, mutta sitten kun eivät jaksa vaan lipsuvat, menevätkin suoraan toiseen ääripäähän. Mikä ei varmasti ole, jos eettisyyttä ja ekologisuutta ajatellaan, mitenkään toivottava vaihtoehto. Parempi olisi siksi kiittää ihmisiä pienistäkin hyvistä valinnoista, kuin sanoa, että jos et voi valita kaikkea oikein, on ihan sama mitä valitset.

Sitä paitsi, mites kun valintojen taloudellisuus ja eettisyys korreloivat aika vahvasti negatiivisesti keskenään? Eli jos ostan halvempia tavallisia banaaneja tai halpaa tavallista kahvia, niin ryöstän ja raiskaan seuraavaksi vastaan tulevan mummon? Ja jos ostan kalliimpia reilunkaupan banaaneja tai kalliimpaa reilunkaupan kahvia, niin ryöstän ja raiskaan seuraavaksi vastaan tulevan mummon?

Tai ehkä ajatus onkin se, ettei kumpikaan valinta ole kyllin hyvä, vaan pitäisi tyytyä istumaan maakuopassa ja järsimään voikukan juurta tai korkeintaan itsekasvatettua naurista? Tai no, ei kai sentään - se nauris olisi varmaan alkusoittoa silmittömälle tappamiselle ja raiskaamiselle?

Edittiä vielä - niin sitä vaan, että mitä muuten itse sitten syöt?

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Nobelaner
Rousseau

Mikä sitten olisi taloudellisinta, ekologisinta ja eettisintä? Asua kaupan vieressä niin että voi hakea kävellen jokaikinen päivä juuri sopivan annoksen ruokaa niin ettei se pilaannu, mutta toisaalta ei myöskään ole tarvista hommata pakastinta eikä kuluttaa sen osalta sähköä? Kaikilta tämä ei onnistu.

Vaiko syödä vain sellaisia ruokia jotka eivät tarvitse kylmäsäilytystilaa lainkaan? Joka päivä pelkkää kaurapuuroa? Esim. tonnikalahan ei tule kysymykseenkään, koska meret alkavat olemaan tyhjiksi ryöstökalastetut.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1767
Liittynyt9.6.2011
Vaihdokas

Melkein niitä käpyjä ja pettuleipää joo.

Pyrin ostamaan halpaa. En osaa nauttia ruuasta(kaan), teen sitä isoja määriä kerrallaan ja pakastan. Jos ei ole mahdollisuutta pakastaa niin syön sitten väkisin vaikka kaksi kertaa päivässä kolme päivää putkeen samaa. Toisaalta olen oppinut kyllä tässä vuosien varrella aika hyvin taktikoimaan niin että en yleensä joudu tuohon, vaan osaan vaihdella ruokia niin että kuitenkaan mitään ei mene hukkaan.

Tämä varmasti johtuu siitä kun tulot tipahti puolella kun jouduin pois niistä inssihommista, niin oli vähän pakko opetella köyhäilemään ja se on sitten jäänyt päälle. Toisaalta ei kyllä mikään huono tapa millään mittarilla mitattuna.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
Nobelaner
Mouho
Sellainen Mika Waltarin sanoin "harmiton turhamaisuus" on ainakin mun mielestä aina ollut ok juttu, kun se ei kerran juurikaan haittaa ketään.

Ei se aluksi haittaakaan, mutta tuo asenne tyypillisesti eskaloituu äärettömyyksiin saakka, ja alkaa haittaamaan koko maailmaa paljon ennen kuin saavuttaa ääripisteensä. Te ihmiset tyypillisesti ette osaa rajoittaa tai vähentää mielihalujanne, noi "pienten virheiden sallimiset" on vain alkusoittoa täysin mielettömälle tuhlaamiselle tai tappamiselle tai raiskaamiselle.

Jos se "eskaloituu äärettömyyksiin", kuten varmasti joillekin teistä ihmisistä käy, se ei ole enää harmitonta turhamaisuutta, josta minä puhuin. Silloin kun oma turhamaisuus alkaa aiheuttaa massiivista harmia lajitovereille tai muulle luonnolle, se ei tietenkään ole enää ok, eikä tietenkään voida enää puhua "harmittomasta turhamaisuudesta", kuten ilmeistä on.

penni
Seuraa 
Viestejä4831
Liittynyt15.4.2011
Mouho
Nobelaner
Mouho

Jos se "eskaloituu äärettömyyksiin", kuten varmasti joillekin teistä ihmisistä käy, se ei ole enää harmitonta turhamaisuutta, josta minä puhuin. Silloin kun oma turhamaisuus alkaa aiheuttaa massiivista harmia lajitovereille tai muulle luonnolle, se ei tietenkään ole enää ok, eikä tietenkään voida enää puhua "harmittomasta turhamaisuudesta", kuten ilmeistä on.

Noteerattu tulevaisuuden vittuilun tähden.

what a mess to leave behind

Vaihdokas
Seuraa 
Viestejä2332
Liittynyt13.9.2013
Nobelaner
Vaihdokas

Melkein niitä käpyjä ja pettuleipää joo.

Pyrin ostamaan halpaa. En osaa nauttia ruuasta(kaan), teen sitä isoja määriä kerrallaan ja pakastan. Jos ei ole mahdollisuutta pakastaa niin syön sitten väkisin vaikka kaksi kertaa päivässä kolme päivää putkeen samaa. Toisaalta olen oppinut kyllä tässä vuosien varrella aika hyvin taktikoimaan niin että en yleensä joudu tuohon, vaan osaan vaihdella ruokia niin että kuitenkaan mitään ei mene hukkaan.

Tämä varmasti johtuu siitä kun tulot tipahti puolella kun jouduin pois niistä inssihommista, niin oli vähän pakko opetella köyhäilemään ja se on sitten jäänyt päälle. Toisaalta ei kyllä mikään huono tapa millään mittarilla mitattuna.

Okei. Osaatko sitten sanoa, onko huonompi vaihtoehto käyttää eettisyyttä ja ekologisuutta ensijaisena kriteerinä? Ja jos ne ovat taloudellisuutta huonompia valintakriteerejä, niin miksi? Jos minä ostan reilun kaupan banaaneja 2€ kilo ja sinä vierestä Chiquita-banaaneja tarjouksesta euron kilo, niin kumpi meistä on parempi ihminen? Entäs sitten, kun sinä syöt banaanisi kiroten ja kyyneliä pyyhkien ja minä teen omistani ja luomujugurtista pirtelöä ja tykkään siitä? Pitäisikö mun jättää tuo välivaihe välistä ja suorilta napata se mummo ja raiskata, tappaa ja syödä se, kun siihenhän se kuitenkin lopulta menee?

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Liittynyt29.4.2011
penni

Noteerattu tulevaisuuden vittuilun tähden.

OT.

Sun vittuiluilla ja muilla kommenteilla on ainoastaan komedia-arvoa (tahatonta tietysti, kun sinusta on kyse). Mutta huumori on tärkeää ja nauraminen on terveellistä. Komedia onkin ainoa syy miksen ole lisännyt sinua ignore -listalle, johon ilman muuta kuuluisit.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat