Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt21.11.2013

Hei, kokeilin ulkomailla kannabista lievässä humalassa ja koin jotain outoa. Olen kahlaillut läpi netin ihmeellistä maailmaa ja koittanut diagnosoida, mistä minun tapauksessani olisi voinut olla kyse, mutta en saa tästä itse mitään tolkkua. Apuja!

Espanjassa kokeilin ekaa kertaa kannabista (en tiedä sen tarkemmin osista tai alkuperästä) kavereideni seurassa. Vedin sätkästä kuutisen hönkäystä, kaverini polttivat vielä puolet enemmän. Parissa minuutissa minulle tyli tosi outo olo: eka naurukohtaus ja humahdus, mutta humahdus jäi jotenkin "päälleni". Tuli vajoamisen tunne. Näin valkoisen pilviverhon, jonka keskellä olin. Pää alkoi painaa tonneja ja vetovoima kohti lattiaa ja sen läpi oli vastustamaton. Pian olin lattialla ihan toisissa maailmoissa. Nauratti yhä, koska kaverini pitivät minusta huolta. Liikkeeni olivat kuin hidastetusta elokuvasta ja tunsin olevani sätkynukke. Näin - omasta kehostani katsoen - mitä tulisin tekemään seuraavaksi ja minun oli pakko tehdä niin. Liikuin naurettavia ja funktioltaan turhia liikkeitä, hitaasti ja kömpelösti (tästä on video). Koko ajan oli lattian lävitse painumisen tunne ja en saanut silmiäni auki, koska nekin painoivat tonneja. Suuni oli niin kuiva, kuin hiekkapaperi, että sattui. Muistan suunnilleen kaiken, koska pilvessä ollessani keskityin ankarasti siihen, että muistaisin, mutta välillä tarinaan tulee parin minuutin katkoja, kun "herään" jälleen todellisuuteen.

Sitten alkoi ikävämpi vaihe. Tunsin olevani pituussuuntaisessa pyörässä (omasta kehostani katsoen jälleen). Pyörä ja kehoni pyöri siinä hyvin hitaasti myötäpäivään. Yksi "kierros" (mikä siis tapahtui vain sisäisessä maailmassani) kesti ehkä 5-15 minuuttia. Aina kun menin ylös, tunsin helpotusta olossani ja ajattelin "jes, nyt tämä vihdoin loppuu" ja pystyin jopa sanomaan kavereilleni pari sanaa, jos keskityin. Mut ylösmenemisen jälkeen menin aina myös alas, jolloin pääni ja hartiani alkoivat painaa, niin että sattui ja myös kehoni oli pakko painua alas. Tunsin suurta ahdistusta ja pelkoa ja jonkin pahan ja saatanallisen läsnäolon ja alhaalla olo kesti paljon hyvää vaihetta kauemmin. Yleensä ottaen pelkäsin, että kaverini hylkäisivät minut. Välillä he olivat koittaneet siirtää minua, mutta en pystynyt juuri yhtään auttamaan omilla lihasvoimillani, vaan olin löysävä ja painava. Pikkuhiljaa oloni hitaasti parantuessa he koittivat ehdottaa nukkumaan menoa, mutta kauhuistuin ajatuksesta yksinjäämisestä ja puistelin päätä ja kielsin. Mitä kauemmin tilaa kesti, sitä synkemmäksi maailmani meni, mutta toisaalta loppua kohen aloin pikkuhiljaa päästä taas paremmin ja paremmin takaisin omaan maailmaan ja kommunikoin enemmän kavereilleni ja pidin pidempiä aikoja silmiä auki. Sitten se vain oli poissa, vihdoin, ehkä kolmen tunnin jälkeen.

Kummallista on, ettei kavereilleni tullut kyseisestä sätkästä mitään. Samaisella viikolla poltin hieman myös parina muuna iltana, mutta silloin ei tullut muuta kuin naurunpuuska ja "humahdus".

Tapahtuman jälkeen (kesällä) olen (syksyn mittaan) saanut elämäni ensimmäisen unihalvauksen, mikä oli hyvin voimakas, synkkä ja teemoiltaan pilvessä oloa muistuttava kokemus. Muutamia kertoja olen myös saanut tiloja, joissa juuri ennen kunnon nukahtamista havahdun siihen, että tuntuu siltä, kuin olisin saamassa unihalvauksen. Olen samalla tavalla kauhuissani ja olen nähnyt kamalaa unta/näkyä hereillä ollessani. Uni on aina hyvin synkkää ja tavallisesta unesta eroaa siten, että minun on vaikea päästä pois siitä mielessäni, vaikka olenkin hereillä ja voin liikkua. Pyörin ympäri asuntoa, mutta aina, kun pysähdyn, uneni jatkuu mielessäni, kunnes olen päässyt siitä "unihalvausfiiliksestä" ja pakokauhusta eroon.

Muutaman viikon välein minulle on tullut myös aamupäivisin kokemus, että en ihan muissa maailmoissa, en pysty tarkentamaan katsetta tai ajatuksia, vaan olen ihan "poissa". Tuntuu humaltuneelta, lamaantuneelta ja kömpelöltä. Erään kerran minulla oli koko aamupäivän ihan humalainen olo, mutta luulen, että se johtui siitä, että olin edellisiltana juonut kahvia.

Kirjoitan tätä nyt siksi, koska tänään paras ystäväni soitti ja otti asian puheeksi, koska sai todistaa minun toisissa maaimoissa -kokemusta ja se hämmensi häntä. Hän on huolissaan.

Olen lukenut, että myös kofeiini voisi vaikuttaa asiaa. Kesällä join 4 kuppia päivässä, mutta tuolloin ulkomailla ollessani viikon vain 1 kuppi/pvä. Nyt syksyllä olen juonut 2-3 kuppia päivässä, joista kaksi kuppia aamusta ja mahdolliset lisäkupit iltapäivästä.

Sainko hallusinaatioita pilvestä? Voisiko kannabis olla myös näiden syksyisten kokemusten taustalla? Ehdotuksia?

Sivut

Kommentit (29)

penni
Seuraa 
Viestejä4987
Liittynyt15.4.2011

Kyllä tuo kaikki liittyy siihen kannabikseen, luulisin. Ensimmäinen kerta saattaa olla aika raju joillekkin. Yksi kaverini taisi paukahtaa psykoosiin, se oli silloin vielä intissä. Selvisi tosin kun siirrettiin kumipääkomppaniaan kirjuriksi. Nykyään olisi varmaan heti laitettu intistä pois.

Uskoisin myös ettei nuo myöhemmät kokemukset liity varsinaisesti siihen kannabiksen kemiaan, vaan omaasi. Jotenkin sinun on vaikea irrottautua siitä shokista mitä nuo kokemukset ovat aiheuttaneet.

what a mess to leave behind

Reisimasa
Seuraa 
Viestejä406
Liittynyt21.12.2012

Ole ihan rauhassa, normi meininkiä. Olinpas itsekin hassuissa kuoseissa silloin joskus, ulkomailla tietenkin, kun polttelin. Ei musta toki apua ole, mutta ei sun hätäillä tarvi ollenkaan. Uusia savuja vaan ottamaan! Kunhan toki ulkomaille maltat.
Nii nuo jälkiskitsoilut on kai myös ihan normaalia, vaikket mitään olisi poltellukaan. Nyt kun huomaat noita sekoiluja, niin toki kiinnität niihin huomiota ja kuvittelet niiden johtuvan niistä savuista.
Itse esim. en kehannu nousta sängystä, koska luulin tienaavani rahaa nukkumalla. Tuonkin voisi yhdistää poltteluun, mutta sen voisi väittää myös olleen normaalia unta. Riippuu miten hc-salaliittoteoorikko olet.

My feeling always is, if I thought of it, somebody else has thought of it

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011

Mitä vähemmän pelkäät tuollaista, sitä vähemmän se haittaa. Olen itsekin kokenut samanlaisia, ja ainoa todellinen ongelma oli keskittymiskyvyn puute. Keskittymiskyvyn kanssa noita kokemuksia pystyy ohjailemaan ihan uudella tavalla, ja vieläkin oudompia tiloja voi oppia kestämään ilman ongelmia.

Kuviteltuja ongelmia oli enemmän, ja sinäkin näytät painottavan sellaisia. Sen voi jättää tekemättäkin.

penni
Seuraa 
Viestejä4987
Liittynyt15.4.2011

Paras lääke on vetää pössyt muutamaan kertaan, ja sitten vaikka lopettaa, jos siltä tuntuu.

Tulee perspektiiviä siihen ettei se loppujen lopuksi oikeen kummallista ole.

kysymysmerkki
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt21.11.2013

Kuviteltuja ongelmia voi olla vaikea erottaa silloin, kun ne oikeat ongelmatkin on enemmän tai vähemmän kuviteltuja. Kerroin mahdollisimman laajasti kaikesta nettikahlauksen perusteella mahdollisesti aiheeseen liittyvästä, jotta te paremmin asiaan perehtyneet saatte sitten lausua oman mielipiteenne. Lienee todennäköistäkin, ettei syksyisillä tapahtumilla ole tuon kanssa mitään tekemistä, mutta mielelläni kuulen, jos jonkun mielestä voisi olla. Mua myös kiinnostaa, mitä sanovat ne ihmiset, jotka kiven kovaan väittävät, ettei kannabiksesta tule hallusinaatioita.

Muutos mun psyykkeessä on kyllä selkeesti tapahtunut, mutta se voi johtua mistä vain muustakin. Ongelmiksi määrittelit kuvaamani asiat ihan itse. Netissä on kovasti puitu tota kofeiinin osuutta ja osa tuntuu pitävän sitä asian todellisena peikkona, joten mielestäni molempia huumausaineita kohtaan reilusti toin senkin puolen asiasta esiin, vaikka itselläni ei mielipidettä aiheeseen olekaan. Toivoisin, että kommentoijat pysyisivät asiassa, se nimittäin on oma asiani, mitä ja miten kysyn - sen puintiin teidän ei tarvitse tuhlata aikaanne.

penni
Seuraa 
Viestejä4987
Liittynyt15.4.2011

Saattaa ensi kokeiluun liittyä myös hallusinaatioita. Kaverini näki lentävän hampurilaisen.
Mutta ei sen jälkeen mitään hallusinaatioita ikinä.

Toiset asioi viranomaisten kanssa tai käy neuvotteluja ihan paukuissa. Toiset ajaa moottoritietä väärään suuntaan. Ei voi tietää.

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

Siitä lie jo yli kymmenen vuotta mutta Saurin yöohjelmassa (kannabisteema) yx kaveri just etelässä/ulkomaille kerto menneensä jo kerrasta psykoosiin. arveli syyksi vahvempia aineita. Pitoisuus voi vaihdella eri maissa/lajikkeissa ?

BMJ:n mukaan puolet Hollannin klinikoille tulevista psykoositapauksista johtuu kannabiksesta.

Pitäis pysyä erossa jos on taipumusta tai suvussa on..

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

totinen
Seuraa 
Viestejä4880
Liittynyt16.3.2005
totinen
Ibuprofeiini saattaa auttaa kannabiksen sivuoireisiin:
http://medicalxpress.com/news/2013-11-m ... llers.html

Aika jännää, kahvin pitäisi vaikuttaa samalla tavalla kuin ibuprofeiinin. Ilmeisesti ne pitäisi nauttia samaan aikaan kannabiksen kanssa. Ehkä ulkomailla juodaan vähemmän kahvia pössyttelyn yhteydessä (kuten sinä teit)? Kesällähän sinulla ei ollut ongelmia, ehkä sinun kannattaisi kokeilla jatkaa neljän kupin päivätahtia?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10963764

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jos ison annoksen ottaa niin voi mennä todella sekaisin. Mie polttelin sellasta vahvempaa kannabista kaverilla, aiemmin takana pari kokeilua joista en huomannut mitään vaikutuksia. Mutta nyt poltin väärinkäsityksen takia vahingossa kolmen ihmisen annokset sitä erikoisvahvaa kun mitään mistään tiennyt. Meni sitten niin oudoksi maailma etten halua kokea sellaista enää ikinä. Muistan ajatelleeni sen aikana että en tule enää ikinä suhtautumaan elämään samalla lailla kuin ennen. No mutta olin väärässä koska ihminen unohtaa. Ja kun on tosi tosi sekaisin niin kaikkea siitä ei muista kuitenkaan jälkikäteen. Ja niin sitä vaan elämä jatkuu, kuten ennen. Toki siinä menee jonkin aikaa että palautuu "maan pinnalle". Se oli hyvin häiritsevä tila se psykoosi jossa olin, ajantaju meni uusiksi, ei saanut otetta todellisuudesta, muuten kuin keskittymällä musiikkiin. Se oli ainoa asia jolla pystyin käsittämään että aika kulkee eteenpäin tai jotain, vaikea selittää. Mutta esim vessaan yritin mennä juomaan hanasta, niin se meni silleen että kävelin, kävelin ja kävelin, kohti vessaa, mutten tuntunut pääsevän lähemmäs.. ja kun olin jo vessassa niin en kuitenkaan vielä ollut.. vähän kuin aikajana olisi sykkinyt eteen, taakse, eteen, taakse.. kun yritti tarttua hanaan kädellä, siinä tuntui kestävän kauan, kun käsi läheni hanaa muttei meinannut saavuttaa sitä.. olin niin yksin ja niin hukassa että pelotti oikeasti ihan hirveästi. Oli siinä ne kaverit kyllä läsnä, mutten voinut kommunikoida, en varmaan edes kyennyt näkemään heitä kun maailma meni ympärillä vähän miten sattuu. Ihan sama. Ehkä sen verran tuosta oppi ettei välttämättä kannata leikkiä oman mielen kanssa. Se tila kun olisi jääny pysyväksi (ne sanoo että huonolla tuurilla voi, en tiedä voiko), niin ollaan lähellä sitä kysymystä "mikä on kamalinta mitä ihmiselle voi tapahtua". Eli kannabiksellakin voi hallusinoida, mennä psykoosiin, kaikkea, ei liene täysin turvallista huumetta olemassa vielä?

くそっ!

deezee
Seuraa 
Viestejä1643
Liittynyt6.6.2011
kysymysmerkki
Mua myös kiinnostaa, mitä sanovat ne ihmiset, jotka kiven kovaan väittävät, ettei kannabiksesta tule hallusinaatioita.

Oikeastaan mistä tahansa aineesta voi tulla hallusinaatioita kun annos on tarpeeksi suuri. Jopa vedestä. Joten siinä mielessä kannabiksestakin voi tulla hallusinaatioita. Mutta se on vähän turha toteamus silloin.

Normaalisti kannabiksessa on sekä THC:tä että CBD:tä, ja jälkimmäinen tasoittaa THC:n vaikutuksia. Viime aikoina markkinoille on tullut erittäin paljon THC:tä ja vain vähän CBD:tä sisältäviä lajikkeita, joilla on selvästi omanlaisensa vaikutus: ne ovat vahvasti psykedeelisiä. Kokemattomalle niiden vaikutus on jopa pelottava.

Nikotiinikin voi käynnistää paniikkikohtauksen, johon voi liittyä todella eläväntuntuisia kuvitelmia. Jos kannabikseen on sotkettu tupakkaa, jopa tupakoijat saattavat saada liian suuren annoksen nikotiinia, kun polttamistapa on erilainen.

Sitten on tämä seikka, että sitä voi olla jatkettu jollakin, jopa kukintoon on voitu lisätä kaikenlaista, ja nämä aiheuttavat omat sivuvaikutuksensa.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Kaksi tai kolme kaljaa sen THCn kanssa niin kyllä se siitä unohtuu, kyseinen yhdistelmä näkyy monilla käyttäjillä nollaavan edellisen päivän (siis käyttöpäivän) aika totaalisesti. Ja jos ei tämäkään vielä auta unohtamaan niin Flunitrazepania vaan, tulipa sekin nähtyä Virossa, jossa tietyt lääkäit määräsivät sitä unilääkkeeksi ja saivat sillä asiakkaat koukkuun. Edellistä päivää ei vaan ollut. Lisää näitä.

Kannabis ei aiheuta psykoosia, se on antipsykootti. Senhän on todettu kokeellisesti jopa helpottavan useampaa kuin yhtä skitsofrenian oireista.

Kannabiksen käyttöön liittyvät epämiellyttävät kokemukset aiheutuvat lähes poikkeuksetta piilevästä kofeiinimyrkytyksestä, jonka oireet kannabis tuo esille herkistämällä aivoja. Kofeiini ja kannabis toimivat päinvastoin aivoissa, kofeiini aiheuttaa aivovaurioita kiihdyttämällä solukuolemaa ja estämällä uusien solujen syntymistä, kannabis ehkäisee solukuolemaa ja kiihdyttää uusien solujen syntymistä samaan tapaan, kuin spatiaalisen oppimisprosessin vaikutus hippokampukseen. Kannabiksesta ei ole löydetty ainuttakaan terveydelle haitallista vaikutusta edes raskaassa pitkäaikaiskäytössä, mutta siitä alkaa kertyä enemmän ja enemmän positiivista tietoa.

On melko yleistä, että ensimmäisillä kerroilla poltettaessa ei huomaa mitään vaikutusta. Itse poltin viikon joka päivä aloittaessani, ennen kuin edes huomasin jotain.

Itselläni esiintyi polttelun yhteydessä ahdistuneisuutta ym psyyken reaktioita siihen aikaan, kun kärsin voimakkaista kofeinismin oireista. Nykyään minkään suuruinen annos miten voimakasta kannabista tahansa, ei aiheuta minulle enää minkäänlaista psyykkistä epämukavuutta.

Tässä ketjussa on niin paljon asiantuntematonta ja paikkansapitämätöntä väittämää ja mutu-juttua kannabiksesta, että en lähde niitä kumoamaan.

Olen käyttänyt itse 40 vuoden ajan, nyt olen lääkekäyttäjä (3 g/vrk). Olen myös perehtynyt tutkimukseen, ja tutkinut itse lääkekäyttöä eri lajikkeilla ja annostuksilla erilaisiin oireisiin.

ps. Kannabis ei ole hallusinogeeni, mutta se voi laukaista kofeiinin aiheuttamia näkö- ja kuuloharhoja. Kofeiininhan tiedetään aiheuttavan näitä harhoja melko suurelle osalle käyttäjistä.

ID10T
Seuraa 
Viestejä2848
Liittynyt3.10.2007

Aloittaja kuulostaa samalta kuin "Löin itseäni kirveellä jalkaan ja se sattui"

Eikö kannabista juuri sen takia käytetä, että saataisiin kumma olotila aikaiseksi? Ja koska ihminen ei ole kone, niin ei pidä ihmetellä, jos omat reaktiot ovat erilaisia kuin kaverilla.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä42620
Liittynyt6.12.2009
qmies
Kannabis ei aiheuta psykoosia, se on antipsykootti.

Cannabis use and the risk of psychotic disorders. An update

Abstract
BACKGROUND:
The use of cannabis has been linked to an increased risk for psychosis, irrespective of confounding factors such as age, gender, use of other drugs and reverse causality. Over the last few years a great deal of research has been done to broaden our understanding of the underlying mechanisms of this link.
AIM:
To update studies that have examined the link between cannabis use and psychosis and that have investigated the possible mechanisms underlying this link.
METHOD:
This article discusses recent epidemiological and experimental research that sheds light on the nature of the link and the influence of interactions between genes and environment.
RESULTS:
The long-term effects of cannabis on the risk factors for psychosis and psychotic disorders are influenced to a large extent by genetic and environmental factors. Furthermore, patients with a psychotic disorder seem to be extremely vulnerable to the acute effects of cannabis.
CONCLUSION:
Studies show that cannabis use is an important risk factor for psychosis and psychotic disorders. So far, however, less research has been done into the effects of cannabis use on patients already suffering from a psychotic disorder.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24242146

Kannabis altistaa psykoosioireille

Raimo K. R. Salokangas

Kannabiksen käyttö voi altistaa psykoosia ennakoiville oireille.

Suomalaisessa, runsaat 6 000 nuorta käsittävässä syntymäkohorttitutkimuksessa kartoitettiin 15-16-vuotiaiden kannabiksen käytön ja psykoosin ennakko-oireiden välistä yhteyttä. Nuorista 5,6 % oli käyttänyt kannabista vähintään kerran ja 0,9 % vähintään viisi kertaa. Yllättäen tytöt olivat käyttäneet kannabista useammin kuin pojat. Vähintään kerran kannabista käyttäneet raportoivat ennakko-oireita yli kaksi kertaa niin usein kuin ainetta käyttämättömät. Käyttökertojen ja ennakko-oireiden lukumäärien välillä oli lineaarinen annos-vastesuhde.
Kannabista käyttävät nuoret muodostavat tärkeän varhaisinterventiota tarvitsevan ryhmä.

http://juhakemppinen.fi/index.php?id=suhmcstneqrnyr

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat