Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiede-lehden verkkojulkaisussa oli 10.11.2013 päivätty uutinen siitä, että yhden tutkimuksen mukaan auringon havaituilla aktiivisuuden muutoksilla voi olla korkeintaan vain vähän merkitystä maapallon lämpötilaan.

http://www.tiede.fi/uutiset/5218/auring ... penemiseen

Uutisessa annettiin asianmukaisesti linkki itse tutkimukseen, jossa linkissä tutkimuksen tekotapa ja päätelmien tarkemmat perustelut ovat luetavissa ilman maksumuuria.

Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä julkisuudessakin esitettyä mahdollisuutta, että auringon toiminnan muutokset voisivat vaikuttaa maapallon ilmastoon siten, että aurinko vaikuttaa galaktisen kosmisen hiukkassäteilyn määrään, joka puolestaan vaikuttaa maapallon pilvisyyteen, vaikka auringon säteilemässä kokonaistehossa ei tapahtuisikaan mitään merkittävää muutosta.

Kritiikkini kohdistuu uutisoinnin tapaan. Otan tarkasteluun yhden kappaleen.

Tiede-lehti
Jotkut tutkijat ovat ehdottaneet Auringosta tulevan säteilyn muutosten nostavan lämpötiloja maapallolla. Samoin on esitetty, että kun Aurinko toimii vilkkaasti, sen lähettämät hiukkaspurkaukset estäisivät kosmisten säteiden pääsyä ilmakehään. Vähäisempi määrä kosmisia hiukkasia supistaisi ajatuskulun mukaan maapallon pilvipeitettä, mikä puolestaan nostaisi lämpötiloja, kun enemmän Auringon säteilyä pääsee ilmakehään.

Minusta tässä on kolme väitettä, joita tarkastelen erikseen.

Tiede-lehti
Jotkut tutkijat ovat ehdottaneet Auringosta tulevan säteilyn muutosten nostavan lämpötiloja maapallolla.

Tällainen väite on todellakin esitetty, mutta itse väite on kiistanalainen. Auringon tuottama teho toki kasvaa koko ajan, mutta aikavakio on miljoonia vuosia.

Tiede-lehti
Samoin on esitetty, että kun Aurinko toimii vilkkaasti, sen lähettämät hiukkaspurkaukset estäisivät kosmisten säteiden pääsyä ilmakehään.

Niin on esitetty ja tätä on myös mitattu. Auringonpilkkumaksimin aikaan maapallolle tulee vähemmän galaktisia hiukkasia kuin auringonpilkkuminimin aikaan. Ymmärtääkseni tästä asiasta ei ole kiistaa.

Tiede-lehti
Vähäisempi määrä kosmisia hiukkasia supistaisi ajatuskulun mukaan maapallon pilvipeitettä, mikä puolestaan nostaisi lämpötiloja, kun enemmän Auringon säteilyä pääsee ilmakehään.

Tällainen vaikutus pilvisyyteen on kiistanalainen ja esimerkiksi sitä tarkastelaan siinä uutisessa mainitussa julkaisussa.

Kritiikkini kohdistuu siihen, että samassa kappaleessa esitetään kiistanalaisia väitteitä ja tunnettuja tosiasioita, jolloin lukijalle jää se kuva, että ne kaikki on kumottu jossain uudessa tutkimuksessa.

Minä en kadehdi tiedetoimittajan osaa.

Hyvin kauan sitten tarjouduin ilmaiseksi kommentoimaan fysiikkaan liittyviä uutisia ennen lehden julkaisua, ettei niissä puhuttaisi ”elektronien jännityksistä” tunnelointimikroskoopin kuvauksessa.
Sehän oli tietenkin aivan toinen lehti.

Nyt en toista sitä tarjousta, koska yleistajuisiin tiedelehtiin kirjoittavien toimittajien osaamisen taso on noussut huimasti – ja koska minäkin olen vuosien varrella oppinut ymmärtämään vaikeutta tiivistää sanoma.
.

Kommentit (0)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat