Vääntömomentin mittaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarkoitus olisi saada mitattua auton vääntömomenttia ajon aikana. Mikä olisi paras tapa toteuttaa mittaus? Kytkimessä taitaa olla jotain jousia joitten painumaa voisi jollain laskurilla mitata vai saisiko tarkemman tuloksen
mittaamalla takavetoisen auton *akselin vääntymää vai jostain muualta?

Vääntömentti olisi melko hyödyllinen tieto koska siitä saisi helposti laskettua auton tehon, hyötysuhteen ja ehkä jopa renkaitten kitkan tai auton ilmanvastuksen.

Kommentit (11)

Vierailija

Kiihtyvyydestä voi laskea renkaiden vääntömomentin, kun tiedetään auton massa.

F = ma

sekä

M = Fr

Jossa.
m on massa
a on kiihtyvyys
F on renkaiden tiehen kohdistama voima
M on renkaan akselilla vaikuttava momentti
r on renkaan säde

Tasaisessa ajossa on mahdotonta laskea momenttia kiihtyvyydestä, vaan pitää tietää auton ilmanvastuskerroin ja ilman vauhti suhteessa autoon. Tästä sitten voidaan laskea voima, jolla autoa pitää työntää eteenpäin että se säilyttää senhetkisen nopeutensa, eli renkaiden tiehen kohdistama voima.

Vierailija

Parhaasta en tiedä, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin "Sigma Power" Valtroissa moottorinohjainyksikkö mittaa vääntöä vertailemalla kampiakselin etupään ja vaihteiston pääakselin loppupään välistä vaihe-eroa.

Vierailija
Veikko
Miten se kalibroidaan? Ainahan siellä on jonkun verran klappia.

Muistikuvat olivat hieman hataria, joten yritin hakea hieman tarkennusta asiaan... Tulokset jäivät hieman laihoiksi, mutta sen verran kun nyt sain näin äkkiseltään asiaa kaiveltua, niin ilmeisesti muistin hieman väärin, mittaukset tehdäänkin vertailemalla vaihteiston pääakselin alku ja loppupään vaihe-eroa.

Ainakin Valtroissa vaihteiston pääakseli on ihan suora akseli, johon päävaihteiston eri välitykset, voimanotto ja joissain malleissa myös hydrauliikka pumppu liittyvät, mutta itse akselin välissä ei ole mitään välityksiä, joten ei ole klappiakaan.

Vierailija

Tähän mennessä ei kukaan ole kyllä postannut yhtään järkevää ehdotusta siitä miten auton vääntömomentti mitataan.Mä voin kertoa helpon tavan:vie autosi johonkin pajaan missä on ns.dynometri.Eli auto on paikallaan ja revitetään täysillä,dynon pyörät mittaa vastuksen eri kierrosluvuilla.Jokaisessa suuremmassa kaupungissa on tällainen verstas.

Vierailija

Kyse oli kuitenkin ajonaikaisesta mittauksesta.

Ehkä paras menetelmä tavalliseen autoon sovellettavaksi taitaa olla juurikin kardaanin päiden välisen vääntymän mittaaminen. Jos materiaaliominaisuuksia ei tunneta tarkkaan, voidaan siirtymä mitata myös kokeellisesti ja kalibroida laite siihen.

Toinen vaihtoehto on liittää auton voimansiirron väliin jonkinlainen kuminen välilevy. Kumin materiaali pitää vain valita tarkkaan siten, että se ei ala värähtelemään moottorin vääntövaihtelun kanssa resonanssissa - toisinsanoen siitä pitää tehdä värähtelyä vaimentava. Kumin kiertymästä voidaan mitata vääntömomentti.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Aika jännää. Autonvalmistajat käyttävät moottorin tehon mittaukseen kahta eri standardia, DIN ja SAE. Tuossa saksalaisessa otetaan mukaan myös todellisuudessa tarvittavat lisälaitteet, laturi ja vesipumppu, siksi se on mielestäni reaalisempi kuin SAE jolla ilmoitetaan suurempia tehoja olevan ilman näitä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Tämä ei ihan liity tähän topickiin, mutta liippaa läheltä...

Voisiko auton moottorin hyötysuhteen määrittää näin:

1 ) ajetaan suoraa tietä vakionopeudella (miel. vakionopeussäätimellä) vaikka 72 km/h (20 m/s) ja merkitään auton kulutus muistiin

2 ) ajetaan samaa vakionopeutta suoraa ylämäkeä, jonka jyrkkyys tunnetaan (esim. 12%) ja katsotaan auton kulutus uudestaan

3 ) tietysti ylämäkeen mentäessä kulutus on suurempi, vähennetään kohdan 1 lukema kohdan 2 lukemasta

4 ) nyt sitten lasketaan, että millä hyötysuhteella polttoainetta muuttuu potentiaalienergiaksi

kai tuolla suht tarkan arvon saisi..

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Yksi mahdollisuus olisi mitata moottori-vaihteisto-paketin reaktioita eli moottorin ripustuskohdissa vaikuttavia voimia. Nämä voimat antavat vakionopeudella ajettaessa suoraan moottorin vääntömomentin. Moottorin pyörimisnopeutta nostettaessa tai laskettaessa voimiin tulee lisäykseksi myös pyörivien osien inertiavoimat. Ongelmaksi saattaisi vain tulla moottorin muiden inertiavoimien (kaartamiset, kiihdytykset ja hidastukset) puhdistaminen mittaustuloksesta.

Toinen mahdollisuus olisi käyttää esimerkiksi venymäliuska-antureita akseleissa ja siirtää signaali langattomasti antureilta mittaustulosten käsittelyyn. Antureiden sijoittelu voisi olla ongelmallista, sillä nykyautojen voimansiirtosysteemit on ahdettu todella pieneen tilaan.

Vanha jäärä

Vierailija

Tyrkkäät auton käydessä ollessa kampiakselin päässäolevaan hihnapyörän mutteriin momenttiavaimen ja katot mitä viisari näyttää.

Uusimmat

Suosituimmat