Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Katsoin äsken maailman huonoimpia rekkakuskeja telkkarista ja rupesin miettimään, että onko tosiaan jumiutumisen syy tasauspyörästö.. kun toinen vetävistä renkaista jää tyhjän päälle niin kaikki voima kohdistuu siihen koska se pyörii helpoimmin. Ja silloin se pyörii ilmassa ja toinen vetävä pyörä ei pyöri ollenkaan. Eikö voisi autoihin laittaa sellaista nappia, joka mekaanisesti lukitsisi tasauspyörästön jotta molemmat vetävät pyörät todellakin pyörisivät, silloin voisi päästä irti paskapinteistä? Jos tämä olisi todellakin näin yksinkertaista niin luulisi kaikissa autoissa olevan moisen systeemin integroituna. Mutta kun ei ole niin ajatuksessa täytynee olla jotain vikaa. Mitä?

くそっ!

Kommentit (15)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Katsoin äsken maailman huonoimpia rekkakuskeja telkkarista ja rupesin miettimään, että onko tosiaan jumiutumisen syy tasauspyörästö.. kun toinen vetävistä renkaista jää tyhjän päälle niin kaikki voima kohdistuu siihen koska se pyörii helpoimmin. Ja silloin se pyörii ilmassa ja toinen vetävä pyörä ei pyöri ollenkaan. Eikö voisi autoihin laittaa sellaista nappia, joka mekaanisesti lukitsisi tasauspyörästön jotta molemmat vetävät pyörät todellakin pyörisivät, silloin voisi päästä irti paskapinteistä? Jos tämä olisi todellakin näin yksinkertaista niin luulisi kaikissa autoissa olevan moisen systeemin integroituna. Mutta kun ei ole niin ajatuksessa täytynee olla jotain vikaa. Mitä?

くそっ!

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Ronron
Eikö voisi autoihin laittaa sellaista nappia, joka mekaanisesti lukitsisi tasauspyörästön jotta molemmat vetävät pyörät todellakin pyörisivät, silloin voisi päästä irti paskapinteistä?



Sanotaan tasauspyörästön lukoksi joita ei ole kaikissa autoissa. Joissain on, Ivecon kuorma-autot hyvänä esimerkkinä joissa saa monessa akselikohtaiset lukot.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

No niin, höpö. Miksei sitten kaikissa? Lienee ihan helvetin kallista rakentaa autoon sellainen mekanismi. Ainiin ne katteet, tietenkin. Kun voidaan säästää yhdessä tuotantoyksilössä euro, niin miljoonan yksilön kanssa säästetään miljoona euroa! Tämä vain on sellaista logiikkaa jota en ole koskaan ymmärtänyt. Että jostain tingitään tyyliin 0,1% tuotteen hinnasta ja samalla jätetään tuote epälaadukkaaksi, ohjaten asiakas ostamaan jonkun muun valmistajan tuotteen joka on paree. Kun kymmenessä vuodessa lopulta saadaan myytyä se miljoonas kappale niin voidaan avata shamppanjapullot että saatiin miljoona ylimääräistä. Siihen mennessä onkin jo keretty törsäämään 100 miljoonaa ties mihin kaikkeen epäoptimaalisuuteen. Kuitenkin todetaan että tämä oli hieno juttu ja loppujen lopuksi todelliset tappiot joita kukaan ei myönnä, revitään työntekijöiden selkänahasta.

くそっ!

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Tasauspyörästö on aika tekninen juttu. Sitä ei voi käyttää miten sattu. Traktorissa tasauspyörästön asemasta voi käyttää toispuoleista jarrua. Se on joskus kätsempi tapa, koska ohjattavuus säilyy paremmin.

Tuollaisia hallintalaitteita ei uskalla ehkä asentaa autohin, koska se olisi liian haastavaa suurimmalle osalle. Autossa priorisoidaan turvallisuus ja osa tätä on sopiva yksinkertaisuus mitä tulee hallintalaitteistoon.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
eskimo
Tasauspyörästö on aika tekninen juttu. Sitä ei voi käyttää miten sattu. Traktorissa tasauspyörästön asemasta voi käyttää toispuoleista jarrua. Se on joskus kätsempi tapa, koska ohjattavuus säilyy paremmin.

Tuollaisia hallintalaitteita ei uskalla ehkä asentaa autohin, koska se olisi liian haastavaa suurimmalle osalle. Autossa priorisoidaan turvallisuus ja osa tätä on sopiva yksinkertaisuus mitä tulee hallintalaitteistoon.




Tuo ei voi olla se syy. Jos on niin en halua elää tässä maailmassa.

くそっ!

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Liittynyt12.12.2006

Turhaa haaskausta toteuttaa normiautoon mekaanisesti toiminnallisuus joka lisää kulutusta ja hintaa, mutta tarvetta on muutaman kerran vuodessa.

Nykyään tuo hoituu näppärästi ajovakavuudenhallintajärjestelmillä jotka jarruttavat luistavaa pyörää niin että momenttia ohjautuu myös pitävällä puolella olevalle pyörälle. Voima ei pääse karkuun.

Törmäsin reilu vuosi? takaperin videoon jossa järjestelmää esiteltiin testiradalla jollain etuvetoisella pikkumersulla. Testiradalla oli pitkä ja jyrkkä nousu jonka toinen puoli oli peilijäätä. Mese nousi mäen ylös ongelmitta koska toinen puoli oli kuivaa asvalttia ja yhden pyörän pito riitti nostamaan auton ylös.

Muutama vanhempi nelivetoinen ei selvinnyt koska pyörähtivät hankalassa tilanteessa jatkuvasti poikittain.

P.S.
Järjestelmä tulee kait pakolliseksi 2014 tai 2015 alkaen.

P.S.II
En tarkoita että tämä olisi maastokäytössä parempi kuin mekaaniset lukot, mutta se on parempi normikäytössä, jossa ko. ominaisuutta tarvitaan äärimmäisen harvoin ja silloin kun tarvitaan on tärkeää että kuljettajan ei tarvitse osata mitään.

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

RR. Luulen, että olet väärässä.

Jos tasauspyörästön lukituksen iskee päälle, niin kulkuväline hyökkää suoraan eteenpäin vailla ohjausmahdollisuuksia. Se on vaaraa aiheuttava juttu.

Toisaalta toispuolenen jarru voi kipata väärin käytettynä sut väärälle kaistalle tai metsään.

Näin minä itse epäilen. Voisin kuitenkin kuvitella, että maastureissa olisi jotain näistä mainituista teknisessä toteutuksessa.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
-PP74-
Eiköhän jokasesta suomi rekasta löydy tasauspyörästönlukko!



Voi olla. Ymmärrettävämpää, sillä rekkamiesten ja naisten oletetaan olevan vähän teknisempiä kulkuneuvon käsittelyssä. Menee pikkaisen sinne työjuhdan puolelle tuo rekan käyttö. Toisin kuin siviilijutut.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Dossari
Seuraa 
Viestejä40
Liittynyt15.5.2013

Mjoo, aikoinaan oli Toyota Carina (vai olikohan Corolla sittenkin....) takavetoinen josta hitsillä "mällättiin" tasauspyörästö yhdeksi möntiksi, ei se tuntunut mihinkään kääntyvän, pikkukylän kaupankin parkkipaikalle oli melkein pakko tulla kylkimyyryä että sen sai kääntymään, siis talvi/jääauto projekti kossina tuommoinen.
Jos on pakko saada semmoinen jossa saa kaikki kulmat viuhtoon samaa tahtia oli tilanne mikä hyvänsä niin muistaakseni Lada Niva oli edullisin tuohon.
Nykyään tuo tosiaan hoidetaan ajonvakautuksen kautta, eipä tuo oma Mondeokaan mikään huono ole möyrimään huonomalla tiellä että kyllä se ainakin jonkin verran toimii.
Muistikuvan mukaan missä on ollut käsilukot niin on jouduttu korjaileen kun on unohdettu ko. lukot päällä ja lähdetty ajeleen ihan normaalisti sillä tuloksella että mutka kun tulee niin joku paikka antaa periksi kun väkisin pyörät haluaa pyöriä samaa tahtia.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Lukkoja menisi vain liian usein rikki ihan turhaan, kun tavan pulliaiset käyttäisi niitä joka tapauksessa väärin. Laita lukko päälle asfaltilla ja aja mutkaan, niin lukko on entinen.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1562
Liittynyt12.4.2005
Heksu
Lukkoja menisi vain liian usein rikki ihan turhaan, kun tavan pulliaiset käyttäisi niitä joka tapauksessa väärin. Laita lukko päälle asfaltilla ja aja mutkaan, niin lukko on entinen.

Siihen aikaan, kun tasauspyörästön lukot olivat vielä pääosin mekaanisia, niin suurin osa niistä oli limited slip -tyyppisiä, eli lukon muodosti esikuormitettu levykytkin, joka salli tietyn maksimimomenttieron vetoakseleiden välillä. Tuon jälkeen lukko alkoi luistaa. Tämä esti sen, ettei vetoakseleita saanut solmuun.

Oikeissa maastoautoissa kaikki mahdolliset tasauspyörästöt saa lukkoon, että jos yhdessäkin pyörässä on pitoa, niin ajoneuvo etenee. Täten ajoneuvon saa paikkaan, josta tullaan takaisin vain vinssillä tai traktorin vetämänä.

Vanha jäärä

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Liittynyt1.2.2010

Lukkoja on "visko, kemppi, kitka, sähköinen, ja mekaaninen".

Mielenkiintoisempi lukkoa on "läpivetävä perä" joka asiaan usein yhdistyy, samoin kuin "etuperä" ja "jakolaatikko".

- Ubi bene, ibi patria -

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat