Tietokone on identtisesti yhtä kuin AIKAVARAS!

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Kompuuttereiksikin ehkä jossain ingliskaksi nimitetyt piihemmot, oikkumasiinat ... toisaalta ne toki hyödyttävät meitä aikaa ja suunnatonta vaivaa säästäen mutta juuri nyt en voi niitä kuin otsakkeeni mukaan moittia.
Masiinan turjakkeilla tuntuu olevan jonkinlainen käsitys käyttäjästään ja tämän kiirellisyyden asteesta: juuri, kun jokin työ pitäisi pikaisesti aloittaa Suuren Inspiraation yllättäessä tai muuten vain sukkelasti suorittaa loppuun, niin konepas haraa vastaan kuin joulureklaamin jarruttava piirrosporo. Yhteydet katkeavat, ohjelma hidastelee, tiimalasi tuikki koneenkäyttäjän hermoja raastaen. Ja manuaalisesti ei voi tehdä yhtikäs mitään, kaikki datahan on käsintutkimattomassa piilossa moternien tallenteitten muotoihin muokattuna.
Minulta hävisi äsken yli tunti kirjastosta varaamaani tietokoneaikaa masiinan oikkuiluihin. Ihmetyttää sekin, minne hujahti vuokranantajan tilille mielestäni maksamani asumisaikaraha ... viekö kompuutteri senkin hamaan paikkaan tuntemattomaan.
Kompuutterit: !

Kommentit (14)

Vierailija

Kannattaa laittaa koneen tiedustelupalvelu kuntoon. F-secure on maailman parasta kompuutteritiedustelua. Eiköhän yksi varas löydy jos toinenkin. Ne tulevat sekuneissa uusiinkin koneisiin järjestäytyneen rikollisuuden turvin.

Vierailija

Itse olen aina hieman ihmetellyt näitä juttuja "oikuttelevista tietokoneista"... Minä olen käyttänyt tietokoneita melkein koko elämäni, eikä koskaan ole ollut mitään suurempia ongelmia. Aina kun on ollut jotain isompaa vikaa, niin siihen on löytynyt selkeä syy.

Tietokone on kuitenkin loppujen lopuksi vain kone, se tekee sen mitä käsketään, kaiken mitä käsketään, ja vain sen mitä käsketään.

Koneen käyttäjän pitää vain huolehtia siitä että antaa sellaisia käskyjä jotka tuottavat mieleisen lopputuloksen.

Eikä tietoturvaakaan saa unohtaa, joskus muinoin "tietoturva" tarkoitti sitä että piti harkita hieman kenet päästää koneensa lähettyville, mutta nykyään kun jotakuinkin jokainen kone on kytkettynä "nettiin" on tietoturvasta tullut huomattavasti teknisempää. Varmaankin helpoin ja tehokkain keino suojautua kaikenmaailman uhkia vastaan on hankkia palomuuri. Palomuuria voi halutessaan vielä tehostaa esim. niin, että katkaisee yhteyden aina kun ei sitä tarvitse.

Näillä kahdella keinolla olen selvinnyt jo pitkään ilman ensimmäistäkään virustartuntaa. Aluksi minulla ei ollut ollenkaan virustutkaa, nyt on, mutta kertaakaan ei sille ole ollut mitään tarvetta.

Vierailija

Jep.. kyllähän se itse tietokone toimii miltei joka tapauksessa täysin oikein...

Jos nyt pilkkua viilataan niin virheet johtuvat usein "käyttöjärjestelmän" sille koneelle syöttämistä tehtävistä.. Viat ovat siis ohjelmoinnissa.

Vierailija
Fin3PL
Jep.. kyllähän se itse tietokone toimii miltei joka tapauksessa täysin oikein...

Jos nyt pilkkua viilataan niin virheet johtuvat usein "käyttöjärjestelmän" sille koneelle syöttämistä tehtävistä.. Viat ovat siis ohjelmoinnissa.

Tuokin on epäilemättä totta, mutta toisaalta vaikka esim. windowssin vakaimmatkin versiot ovat monta kertaluokkaa DOSsia epävakaampia, niin siitäkään huolimatta ei edes paljon parjattu Win-98 ole kaatuillut ihan jatkuvasti, vaikka eräiden tahojen puheista voisi niin päätelläkin. Mainittakoot, että en todellakaan ole mikään microsoftin ihailija, mutta kuten sanottu, vaikka olen miltei koko elämäni puuhastellut näiden koneiden kanssa ei minulla ole koskaan ollut mitään suurempia ongelmia.

Omiin kokemuksiini nojaten uskaltaudunkin väittämään että myös koneen käyttäjällä(/-jillä) on suuri merkitys koneen vakaudelle. Mutta toisaalta en ihan moitteetta jättäisi ohjelmiakaan, sillä ohjelmat pitäisi tehdä alusta alkaen mahdollisimman vikasietoisiksi, ja mahdollisuuksien mukaan vielä itsekorjautuviksi. Missään nimessä ei ohjelma saisi levitä käsiin heti ensimmäisen käyttäjävirheen kohdalla.

Ja nyt kun kerran alettiin käyttöjärjestelmiä kritisoimaan, niin rehellisesti sanottuna minua ottaa päähän kun toisinaan käyttöjärjestelmiä oikein mainostetaan sillä miten monta ajuria niihin on saatu integroitua... Jos minulta kysytään, niin tuollainen ajurien integrointi on turhaa, ja suorastaan typerää. Miksi käyttöjärjestelmässä pitäisi olla valmiina ajurit esim. useammalle tuhannelle printterille, kun käytännössä monilla ei edes ole printteriä, ja jos onkin, niin sitten vain yksi, ja kaikki ne tuhannet ajurit ovat täysin tarpeettomia.

Onhan tietysti mukavaa jos käyttöjärjestelmä tunnistaa laitteet heti kun ne kytketään kiinni, mutta kun ajurit kuitenkin vanhentuvat melkein heti, ja laitteiden mukana kuitenkin tulee valmistajan toimittamat ajurit. Ja usein laitteen mukana tulluttakaan ajuria ei käytetä, vaan haetaan uusimmat ajurit netistä.

Toisinaan on hyvä muistaa, että DOS 6.22 mahtuu kolmelle 1.44 levykkeelle täysin pakkaamattomana, ja kaikki käynnistykseen tarvittavat tiedot mahtuvat aivan mainiosti vaikka yhdelle levykkeelle, ja tilaa jää vielä reilusti yli tarpeen. Win 9x vaatii jo kokonaisen CD-levyn, ja asennus vaatii tilaa muistaakseni jotain 200 MT. Eikä tämä vielä mitään XP:n asennus ilmoitti heti alkuunsa että joskus muinoin DOSsin kanssa osioitu 2 GT:n osio on auttamatta liian pieni.

Onhan toki levytilakin kehittynyt, mutta kyllä sitä toisinaan miettii että onko tämä kaikki tosiaankin tarpeellista, ja onko oikeasti niin että pelkästään käyttöjärjestelmän pyörittämiseen tarvitaan "pee-kakkosta" tehokkaampi mylly?

Onhan toki mukavaa kun käyttöjärjestelmä on graafinen, eikä tarvitse opetella tylsiä komentoja kuin DOSsissa muinoin, mutta tämä kehitys, ja etenkin muutokset 98:n ja XP:n välillä pistävät miettimään, että mihin kaikkeen on resursseja pistetty kun käyttöjärjestelmä näyttää kuitenkin likimain samalta kuin ennen, mutta vie pelkästään tilaakin noin 10 kertaa enemmän kuin vanha.

Vierailija
Unterseeboot
Tietokone on kuitenkin loppujen lopuksi vain kone, se tekee sen mitä käsketään, kaiken mitä käsketään, ja vain sen mitä käsketään.

En minä ainakaan ole käskenyt sitä rikkomaan noita kolmea kovalevyä jotka ovat viime vuosina hajonneet. En myöskään ole käskenyt sitä tyhjentämään yhtä kovalevyistäni kysymättä ensin minulta. Teki sen aivan täysin omasta aloitteestaan. En myöskään muista käskeneeni sitä kaatumaan silloin tällöin, näyttäen minulle mukavan rauhoittavaa sinistä näyttöä. Kummallista

Vierailija
HJV
En minä ainakaan ole käskenyt sitä rikkomaan noita kolmea kovalevyä jotka ovat viime vuosina hajonneet. En myöskään ole käskenyt sitä tyhjentämään yhtä kovalevyistäni kysymättä ensin minulta. Teki sen aivan täysin omasta aloitteestaan. En myöskään muista käskeneeni sitä kaatumaan silloin tällöin, näyttäen minulle mukavan rauhoittavaa sinistä näyttöä. Kummallista

Mutta kysymys kuuluukin, että tekikö kone mitään noiden levyjen rikkomiseksi. Tiedetään että ne rikkoutuivat, mutta rikkoiko tietokoneesi ne itse ja omatoimisesti, vai oliko niissä levyissä jotain vikaa mikä rikkoi ne? Oliko koneessa jotain vikaa mikä olisi saattanut aiheuttaa levyjen rikkoutumisen?

Kuten jo edellä sanoinkin:

Aina kun on ollut jotain isompaa vikaa, niin siihen on löytynyt selkeä syy.

On minultakin hajonnut yhtä jos toistakin, mutta tietokone ei ole tässä suhteessa muita koneita parempi, kaikki koneet hajoavat joskus.

Ja mitä kovalevyn tyhjentämiseen tulee, niin sitä ei kone ainakaan omatoimisesti tee. Vaan mikäli kone on esim. formatoinut levynsä, niin joku on myös antanut sille käskyn tehdä niin, joko tietämättään tai tietäen. Tietokone ei välitä siitä mitä käskyn antaja haluaa, se näkee vain käskyt itsessään, käskyn antajan pitää vain osata antaa sellaisia käskyjä jotka tuottavat halutun lopputuloksen.

Esimerkkinä voisin mainita yhden kerran kun kauan sitten onnistuin jotenkin poistamaan kovalevyltäni toisen osion, mukana katosi huomattavat määrät korvaamatonta dataa. Mutta sekään ei ollut koneen vika, vaan minä itse annoin käskyn, vaikken sitä tiennyt, enkä etenkään tahtonut. Minä kuitenkin annoin käskyn, ja kone teki mitä käskin.

Kaatuilukin on minun omien kokemusten mukaan melko harvinaista, tokihan sitäkin tapahtuu, mutta kaikenkaikkiaan kaatuilu on melko harvinaista, siis jos koneessa tai sen ohjelmissa ei ole mitään selkeää vikaa.

Enkä oikein jaksa uskoa että minulla olisi vain ollut jotenkin poikkeuksellisen hyvää tuuria. Minä olen käyttänyt pelkästään PeeCeitä yli 10-vuotta, ja koneita on ollut aina IBM:n 50Z:sta mitä uusimpiin kaksoisytimellä varustettuihin gigahertsiluokan numeron murskaimiin. Käyttöjärjestelmiäkin on ollut aina DOS 5.0:sta Windows XP:hen ja olenhan siinä sivussa ehtinyt linuxejakin kokeilemaan.

Mutta siitäkin huolimatta en ole missään vaiheessa törmännyt jatkuvasti kaatuileviin koneisiin, ellei oteta lukuun sitä yhtä jossa oli viallinen muistipalikka, ja sekin korjaantui muistikorttia vaihtamalla, mutta tuokin tapaus kuuluu siihen joukkoon missä tapahtuneelle on olemassa selkeä syy.

Vierailija
Unterseeboot
Mutta siitäkin huolimatta en ole missään vaiheessa törmännyt jatkuvasti kaatuileviin koneisiin, ellei oteta lukuun sitä yhtä jossa oli viallinen muistipalikka, ja sekin korjaantui muistikorttia vaihtamalla, mutta tuokin tapaus kuuluu siihen joukkoon missä tapahtuneelle on olemassa selkeä syy.

Yleensä sekoilevat koneet ovat käyttäjän rikkomia tosiaankin. Joko niissä on huonot osat (kuinka moni itse kasaaja edes tutkii ovatko osat toimivia ympäristössä X tai toisen komponentin kanssa?) tai sitten tungetaan kone täyteen ties mitä sotkua. Ja ei, ei ne marketin valmispaketitkaan ole sen parempia aina, yleensä niitä kuitenkin vähän testaillaan. (paino sanalla vähän).

Ensimmäinen PC tuli itselle käyttöön pian 20 vuotta sitten (joulukuussa merkkipäivä) enkä myöskään voi valitella suurempia sekoiluja. En kai muuten tällä alalla olisikaan jatkanut, jos muka koko ajan kone sekoilisi.

Olkaa helliä koneille, niin ne ovat teille. Hassusti oikeasti monien tuttujen tuittuilevat koneet ovat aivan kiltisti kun vähän silitän ja käytän.

(Niin ja se F-secure on monesti kyllä se jumittelun ja sekoilun syy, ei korjaus)

Vierailija
tätipensiö
Unterseeboot

Yleensä sekoilevat koneet ovat käyttäjän rikkomia tosiaankin. Joko niissä on huonot osat (kuinka moni itse kasaaja edes tutkii ovatko osat toimivia ympäristössä X tai toisen komponentin kanssa?) tai sitten tungetaan kone täyteen ties mitä sotkua. Ja ei, ei ne marketin valmispaketitkaan ole sen parempia aina, yleensä niitä kuitenkin vähän testaillaan. (paino sanalla vähän).

Ensimmäinen PC tuli itselle käyttöön pian 20 vuotta sitten (joulukuussa merkkipäivä) enkä myöskään voi valitella suurempia sekoiluja. En kai muuten tällä alalla olisikaan jatkanut, jos muka koko ajan kone sekoilisi.

Olkaa helliä koneille, niin ne ovat teille. Hassusti oikeasti monien tuttujen tuittuilevat koneet ovat aivan kiltisti kun vähän silitän ja käytän.

(Niin ja se F-secure on monesti kyllä se jumittelun ja sekoilun syy, ei korjaus)

Kuinka moni edes kykenee tutkimaan onko muistikampa X täysin yhteensopiva emolevyn Y kanssa? Esimerkiksi Kingstonin kampojen kanssa on joskus ollut ongelmia Dual Channel ominaisuutta käyttävien emolevyjen kanssa, vaikka sinänsä sillä ei pitäisi olla väliä minkä merkkistä muistia käytetään, kunhan tyyppi on oikea ja speksit sopii vaatimuksiin.

Näitäkään ei voi tietää, jos ei yksinkertaisesti tiedä ja osia on miljoona erilaista, jolloin on vain luotettava siihen että pyöreä palikka sopii pyöreään reikään ja sillä selvä. Valmistajien ongelma on taata se, että osat toimivan koneessa kuin koneessa, koska niinhän niiden pitäisi toimia.

Lisäksi osien valmistuslaatu vaikuttaa huomattavasti siihen, miten kone käyttäytyy. Kun halvalla ostaa, saa mistä maksaa ja useissa emolevyissä onkin mm. halvat kondensaattorit jotka alkavat mennä pilalle vuodessa parissa ja hyvällä tuurilla kone alkaa sekoilemaan itsekseen miten sattuu. Tätä ei vaan tavallinen käyttäjä kykene tunnistamaan ja vian etsiminen on tuskan takana.

Rautaongelmien ohella eniten kaatuilua aiheuttavat huonosti kirjoitetut ajurit ja ykkössijan niiden kanssa jakaa huonosti kirjoitettu käyttöjärjestelmä. Windows 98:n suurimpia kirouksia oli järkyttävät muistivuodot, jolloin dataa pääsi lipsumaan "ohi kirjanpidon" ja kone hidastui ja hidastui muistin tukkiintuessa, kunnes lopulta kirjanpito sekosi ja kone kaatui. Käyttöjärjestelmän rekisteri korruptoitui ajan myötä asennetuista ja poistetuista ohjelmista ja ihan tavallisessakin käytössä saattoi joutua asentamaan järjestelmän uudelleen noin vuoden välein. Näitä muistivuotoja ei ole korjattu edes Windows XP:ssä täydellisesti, vaan koneen suorituskyvyssä on havaittavissa selvää laskua ajan mittaan, joskaan ei niin selkeää tai näkyvää kuin aikaisemmissa windowseissa. Uudelleenkäynnistäminen tietenkin auttaa asiaan.

Nykyisistä windows XP:n ongelmista esimerkiksi: jos haluat katsella DivX pakattuja elokuvia, sinun tulee asentaa koneelle DivX koodekki. Tämä taas johtaa joissain tapauksissa siihen, että Explorer pyrkii näyttämään tätä koodekkia käyttäen elokuvatiedoston kuvakkeessa esikatselukuvaa, mutta koska explorer ei osaa tehdä sitä oikein, se kaatuu ja käyttäjä ei pysty edes avaamaan tiedoston sisältävää kansiota ilman että työpöytä katoaa. Ongelma on kohtalaisen hankala korjata, ellei halua luopua esikatselukuvista, sillä explorer pitää kynsin hampain kiinni koneelle asennetuista videokoodekeista, eikä anna hävittää niitä, että saisi uuden toimivan version asennetuksi.

Monesti on käynyt niin, että jonkun satunnaisen vian takia windows on käynnistyksen yhteydessä sutannut levyosiotaulukon tyhjäksi, joka vastaa käytännössä samaa kuin että kovalevy formatoitaisiin. Boottisektoreita on kadonnut ja tiedostoja korruptoinut ihan vaan sen takia, että kesken levynkäyttöoperaation käyttöjärjestelmä lyö jumiin ja tekee jotain omituista.

Tietotekniikkakin tekee virheitä, vaikka sen ei kaiken järjen mukaan pitäisi. Tietokoneet yleensä tekevät vain niin vähän laskentavirheitä, ettei niitä esiinny normaalissa käytössä kuin vuosien välein. Prosessori voi laskea väärin, vaikka tietokone on "vakaa" ja näitä väärinlaskemisia voi testata esimerkiksi Prime95 ohjelmalla laskettamalla koneella pitkiä alkulukuja.

Ohjelma voi rullata koneella viikkoja ennenkuin ensimmäinen laskentavirhe esiintyy. Kyseessä ei silloinkaan ole mikään yhteensopivuusongelma, vaan laskentavirheitä esiintyy myös silloin, kun ajetaan ohjelma kokonaan prosessorin omaan välimuistiin ja käytetään pelkkää prosessoria sen suorittamiseen.

Vierailija
Veikko
Kuinka moni edes kykenee tutkimaan onko muistikampa X täysin yhteensopiva emolevyn Y kanssa? Esimerkiksi Kingstonin kampojen kanssa on joskus ollut ongelmia Dual Channel ominaisuutta käyttävien emolevyjen kanssa, vaikka sinänsä sillä ei pitäisi olla väliä minkä merkkistä muistia käytetään, kunhan tyyppi on oikea ja speksit sopii vaatimuksiin.

Näitäkään ei voi tietää, jos ei yksinkertaisesti tiedä ja osia on miljoona erilaista, jolloin on vain luotettava siihen että pyöreä palikka sopii pyöreään reikään ja sillä selvä. Valmistajien ongelma on taata se, että osat toimivan koneessa kuin koneessa, koska niinhän niiden pitäisi toimia.

Lisäksi osien valmistuslaatu vaikuttaa huomattavasti siihen, miten kone käyttäytyy. Kun halvalla ostaa, saa mistä maksaa ja useissa emolevyissä onkin mm. halvat kondensaattorit jotka alkavat mennä pilalle vuodessa parissa ja hyvällä tuurilla kone alkaa sekoilemaan itsekseen miten sattuu. Tätä ei vaan tavallinen käyttäjä kykene tunnistamaan ja vian etsiminen on tuskan takana.

Rautaongelmien ohella eniten kaatuilua aiheuttavat huonosti kirjoitetut ajurit ja ykkössijan niiden kanssa jakaa huonosti kirjoitettu käyttöjärjestelmä. Windows 98:n suurimpia kirouksia oli järkyttävät muistivuodot, jolloin dataa pääsi lipsumaan "ohi kirjanpidon" ja kone hidastui ja hidastui muistin tukkiintuessa, kunnes lopulta kirjanpito sekosi ja kone kaatui. Käyttöjärjestelmän rekisteri korruptoitui ajan myötä asennetuista ja poistetuista ohjelmista ja ihan tavallisessakin käytössä saattoi joutua asentamaan järjestelmän uudelleen noin vuoden välein. Näitä muistivuotoja ei ole korjattu edes Windows XP:ssä täydellisesti, vaan koneen suorituskyvyssä on havaittavissa selvää laskua ajan mittaan, joskaan ei niin selkeää tai näkyvää kuin aikaisemmissa windowseissa. Uudelleenkäynnistäminen tietenkin auttaa asiaan.

Nykyisistä windows XP:n ongelmista esimerkiksi: jos haluat katsella DivX pakattuja elokuvia, sinun tulee asentaa koneelle DivX koodekki. Tämä taas johtaa joissain tapauksissa siihen, että Explorer pyrkii näyttämään tätä koodekkia käyttäen elokuvatiedoston kuvakkeessa esikatselukuvaa, mutta koska explorer ei osaa tehdä sitä oikein, se kaatuu ja käyttäjä ei pysty edes avaamaan tiedoston sisältävää kansiota ilman että työpöytä katoaa. Ongelma on kohtalaisen hankala korjata, ellei halua luopua esikatselukuvista, sillä explorer pitää kynsin hampain kiinni koneelle asennetuista videokoodekeista, eikä anna hävittää niitä, että saisi uuden toimivan version asennetuksi.

Monesti on käynyt niin, että jonkun satunnaisen vian takia windows on käynnistyksen yhteydessä sutannut levyosiotaulukon tyhjäksi, joka vastaa käytännössä samaa kuin että kovalevy formatoitaisiin. Boottisektoreita on kadonnut ja tiedostoja korruptoinut ihan vaan sen takia, että kesken levynkäyttöoperaation käyttöjärjestelmä lyö jumiin ja tekee jotain omituista.

Tietotekniikkakin tekee virheitä, vaikka sen ei kaiken järjen mukaan pitäisi. Tietokoneet yleensä tekevät vain niin vähän laskentavirheitä, ettei niitä esiinny normaalissa käytössä kuin vuosien välein. Prosessori voi laskea väärin, vaikka tietokone on "vakaa" ja näitä väärinlaskemisia voi testata esimerkiksi Prime95 ohjelmalla laskettamalla koneella pitkiä alkulukuja.

Ohjelma voi rullata koneella viikkoja ennenkuin ensimmäinen laskentavirhe esiintyy. Kyseessä ei silloinkaan ole mikään yhteensopivuusongelma, vaan laskentavirheitä esiintyy myös silloin, kun ajetaan ohjelma kokonaan prosessorin omaan välimuistiin ja käytetään pelkkää prosessoria sen suorittamiseen.

Niin, siis jos kone hajoaa, niin kone hajoaa, ja jos ihminen kuolee, niin ihminen kuolee. Nämä ovat väistämättömiä tapahtumia, ja täyttävät hyvinkin "force majeure" tilanteen tunnusmerkit, ja silloin ei voida enää olettaa että sen enempää ihminen kuin konekaan kykenee suorittamaan enää yhtään mitään niin kuin pitäisi. Tämä on mielestäni sellainen "selvä syy" joka oikeuttaa koneen tekemään jotain muuta kuin pitäisi.

Muut koneen tekemät virheet ovatkin sitten melko harvinaisia, ei sillä etteikö niitä sattuisi, mutta virheet ovat melko harvinaisia.

Mitä windowssin rekistereihin tulee, niin on totta, että niihin kertyy aikojen saatossa tarpeetonta moskaa, joka näkyy koneen toimintakyvyssä, mutta harvemmin ohjelmia asennetaan ja poistetaan yhden vuoden sisällä niin paljon että ongelmia alkaa tosissaan ilmaantua. Se vaatii jo poikkeuksellisen aktiivista asentelua. Ja tätäkin voidaan korjata jonkin verran erilaisilla rekisterin siivousohjelmilla.

On myös totta, että windowssit ovat suhteellisen epävakaita, ja hiljalleen muisteihin kertyy roskaa jota käyttöjärjestelmä ei ymmärrä poistaa, ja totta on sekin, että lopulta tämä roska täyttää muistin sen verran tehokkaasti, että se alkaa näkymään myös koneen käyttäytymisessä. MUTTA tähän pisteeseen pääsy kuitenkin vaatii yleensä sitä, että konetta pidetään yhtäjaksoisesti päällä useamman vuorokauden. Mikä ei ole kovin yleistä, ja senkin haittavaikutuksilta vältytään käynnistämällä kone uudelleen parin vuorokauden välein. Tokihan voi olla, että liian pienillä muisteilla saattaa ongelmia tulla jo aiemmin, mutta silloin muistia on oikeasti vähän, ja todennäköisesti kone joutuu normaalistikin turvautumaan kovalevyyn keskusmuistin jatkeena, mikä hidastaa konetta muutenkin, eli siinä tapauksessa keskusmuistin päivitys olisi jo muutenkin suositeltavissa.

Vierailija
Veikko

Jos ei noita juttuja tiedä, kannattaa jättää asennustyöt alan ammattilaisille tai ostaa kone valmiina pakettina - muutaman kympin asennusmaksu ei ole paha siitä takuusta, että osat toimivat yhteen.

Kuka autostakaan alkaa osia vaihtelemaan omin päin, jos ei niistä mitään tiedä?

Kingstoneilla ei muuten ole mitään ongelmia Dual Channelin kanssa yleisesti, vaan lähinnä DFI:n valmistamien NF4 emojen kanssa. Kyseessä siis nuo perus Kingston ValueRam palikat. Esim. HyperX:t toimivat.

Vierailija
A. Mukunen
Jos ei noita juttuja tiedä, kannattaa jättää asennustyöt alan ammattilaisille tai ostaa kone valmiina pakettina - muutaman kympin asennusmaksu ei ole paha siitä takuusta, että osat toimivat yhteen.

Sevnverran täytyy kommentoida, että pidän itseäni asian ja alan osaavana. Ainakin senverran, että osaan valita osat jotka sopivat toisiinsa.

Kuitenkin mitä ihmeellisimpiä yhteensopivuusongelmia ilmenee. Kun kasasin nykyisen lelukoneeni, jouduin ostamaan emolevyn ja näytönohjaimen joita en alunperin ollut suunnitellut. Haluamani mallit olivat loppuneet, mutta myyjä vakuutti, ja osien speksit kertoivat että osat ovat yhteensopivia.

Käytännössä joudun kuitenkin aina lataamaan koneen käynnistyessä NVRAM-muistista asetukset BIOSsille, koska se ei osaa säilyttää tietoja jännitteen katkettua. Olen yrittänyt etsiä vastaavanlaisia ongelmia ja niiden ratkaisuja netistä, mutta en ole löytänyt. Lisäksi muistien latensseja joutuu säätämään suosituksista poikkeaviksi ja boottausjärjestys pitää valita logiikanvastaiseksi, jotta SATA-ohjain suostuu käynnistymään koneen boottauksen yhteydessä.

Lisäksi koneen näytönohjaimena toimiva Radeon 9800 proo sekoaa jos keskusmuistin väylätaajuuden nostaa yli 204MHz:n. Tein testin nVidian suunnilleen vastaavanlaisella mallilla ja tulos oli sama. Koneen saa toimimaan aina 250MHz väylätaajuuteen asti kunhan ei käytä näytönohjaimen 3D-ominausuuksia.

Kerran jouduin jo palauttamaan näytönohjaimen, kun se päätti olla näyttämättä minkäänlaista kuvaa. Parin viikon huoltoreissun jälkeen minulle annettiin uusi ohjain, joka valittaa vähän väliä lisävirtakaapelin puuttumisesta.

Vierailija
Veikko

Win98 ei tosiaan viittä päivää pitempään pystyssä pysynyt, sitten oli käynnistyksen aika. W2k ja WXP sen sijaan eivät todellakaan korruptoidu tai sekoile, ellei käyttäjä oikeasti tunge turhaa sotkua sinne. Se, että joku ei osaa tehdä asennusohjelmaa ei ole käyttöjärjestelmän vika. Ei se sitä voi estää.

Enkä minä ainakaan käynnistele käyttöjärjestelmää uusiksi välttämättä edes joka kuukausi. Ja koneilla tehdään paljon asioita. Ja oletko oikeasti kokeillut ajaa vaikkapa vuoden verran konetta ilman että asentelet ja touhuilet ties mitä sillä? Vai miten voit sanoa että koneen suorituskyky heikkenee ajan mittaan? Ja millä testiohjelmilla tämän olet todennut? Se että oma kone alkaa tuntua hitaammalta kun sillä tekee mitä sattuu on taas kaukana faktasta.

Veikko

Eli kun asentaa rikkinäistä softaa, se on käyttöjärjestelmän vika? Ja jos ei osaa vaihtaa näkymää toiseksi (ei minulla mitään esikatselukuvia ole ikinä), sitten voi lukea manuaalia. Tietysti peruskäyttäjälle ei niin selkeä ratkaisu, mutta peruskäyttäjä voisikin pysytellä poissa rikkinäisistä ohjelmista, jollainen esimerkiksi DivX on useasti osoittanut olevansa. Kaikkeen kun ei voida varautua ikinä ja vielä kun "osaavat" käyttäjät ottavat kaikki turvaominaisuudet pois ("kun ne häiritsevät ja kyllähän mä osaan") niin...

Veikko

"satunnaisen vian takia"? Eli rautavika tai muu? Hassua että tälläkin hetkellä istun paikassa, jossa on satoja tietokoneita, kaikissa XP eikä yksikään ole koko aikana moista tehnyt, joten selvästihän se on silti XP:n vika kun jollain moista sattuu joskus.

Kuten jo sanoin, ei kannata asennella ties mitä sotkuja niin ei tule ongelmia. W2k ja WXP toimivat aivan mainiosti vuosikausia ilman mitään uudelleenasennuksia, rekisterien putsailuja tai mitään. Kun sinne ei mitään kerry jos ei asenna jokaista satunnaisen virittelijän ohjelmaa tai muuten tyhmäile.

Ja voi lukea myös HCL:ää jos ei tiedä toimiiko laite X varmasti vaikkapa XP:n kanssa.

Vierailija

Kaikki tämä "käyttäjän pitää vaan osata pysyä erossa rikkinäisistä ohjelmista" kertoo vain sitä, että tavallisella käyttäjällä ei ole juuri mahdollisuutta pysyä erossa näistä viallisista ohjelmista, viallisista ajureista, viallisista laitteista ja viallisista käyttöjärjestelmistä.

On ihan turha syyllistää käyttäjää siitä, että hommat on tehty niin leväperäisesti että kone kaatuilee päivittäin.

Tavallinen mattimeikäläinen ei voi tietää DFI:n ongelmista Kingston Valuerammin kanssa ja DivX:n pulmista, kun myyjä sanoo että ongelmaa ei ole ja vika on näppäimistön ja tuolin välissä.

Mitä sitten teet? No ei mitään. Kärsi menemään, ruoja.

Esimerkiksi:

Miten vaihdat näkymää toiseksi, kun jo pelkkä kansion avaaminen aiheuttaa explorerin kaatumisen? No, se pitää tietää että sen näkymän voi vaihtaa muualtakin. No, tietääkö tavallinen käyttäjä tämän. No eihän se tiedä.

Sitten kun pertti peruskäyttäjä haluaa katsoa niitä videoita, sanotko sinä sille että voi voi, et voi katsoa videoita, kun exploderi on niin seula ja sinun ei pitäisi sen takia pystyä katsomaan niitä videoita ensinnäkään.

Sitten kun se herra Pera Persuskäyttäjä tulee kysymään meikäläiseltä, että korjaatko koneen kossupalkalla kun taas kaatuilee ja ei tee mitään, niin minähän sanon, että en varmasti ala siihen rumbaan, kun exploreri estää olemassaolevien koodekkien poiston ja kaivelee jostain helvetin jemmasta ne aina takaisin kun uusia toimivia versioita yrittää asentaa. En minäkään siis osaa, kun on kaikki asiat tehty niin vaikeaksi että olla ja voi.

Omakin kone on kuukausikaupalla päällä kerrallaan ja kyllä sen huomaa milloin pelit ei pyöri ja photoshoppi jauhaa tuplasti kauemmin. Levyvälimuistiakin kun katsoo, niin siellä se vaan paisuu ja paisuu menemään niinkuin pullataikina. Onko vika sitten ajureissa, raudassa vai muistin määrässä?

No ei voi tietää. Kuka näistä ottaa selvää. Muistia on gigatavu, prosessoria kaksi, näytönohjainta kolme, mutta ei se auta kun joku mättää joka tapauksessa ja pitäisi tunkea rahaa insinöörille että kasaa semmonen kone joka toimii. Ja eikä se toimi siltikään. En minäkään sitten osaa, vaikka kymmenen vuotta on väsätty näitten vehkeiden kanssa. Hirveätä narulla tasapainoilemista että käyttöjärjestelmä pysyy kasassa. Erehdyppä asentamaan väärä videokoodekki koneelle, niin saat asentaa koko paskan uudelleen että saat hommat toimimaan.

Seuraavaksi ostan mäkin ja olen tyytyväinen. Toivottavasti.

Ja ne "turvaominaisuudet" on yksi suuri vitsi. Käyttöjärjestelmä sanoo joidenkin netistä ladattujen tiedostojen kohdalla että "ethän aja tätä kun se voi olla vaarallinen.". Joo-o... sehän auttaa paljon. Sitten Pertti painaa Ok Ok Ok ja taas on koneella virus. Spywarea puskee koneelle palomuureista ja virustorjunnasta huolimatta, kun tietoturvareikää on vaikka kaverille jakaa. On noita muutama tullut korjattua nimittäin.

Helppo se on sanoa jossain koulun tietojärjestelmässä että hyvin toimii, kun kaikki on standardin mukaan ja ohjelmat on viimeisen päälle. Kolminkertaiset palomuurit ja koneet boottaa verkon yli kirjoitussuojatulta raid-varmennetulta verkkolevyltä. No näitä etujapa ei tavan käyttäjällä ole, eikä tule olemaan.

Mitä sitten teet, kun pikkusisko soittaa kännykkään että tuu auttamaan, kone heittää sinistä ruutua kun virtanappulaa painaa eikä käynnisty. No siellähän on levyosiotaulukko korruptoitunut kovalevyltä, eikä mitään muuta ole tehty kuin netissä surffattu. Kovalevyssä ei mitään vikaa.

Vierailija
tätipensiö

Itse olen turvautunut lähinnä monottamiseen. Toisinaan toimii ja toisinaan ei.

Uusimmat

Suosituimmat