Hämähäkki väärinpäin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ei ole kirkkovenematkakertomuksia ähähää

Vaan: Keittiönikkunan välissä on aamusta alkaen kököttänyt lasissa kiinni hämähäkki.

Ikkuna on kolmilasinen ja hämppi on siinä ulko- ja kaksoislasin välissä. Kahvanreiät on tukittu niillä läpillä.

Mitäs ja milloin se on sinne tullut?

Ikkuna on itään ja pesty viimeksi syyskuussa.

Että onkos joku hämämamma käynyt siellä munimassa ja onko siellä huomenaamulla tsiljoonasata hämppistä?

Voiko olla, että se yksilö on hibernoinut (?) puitteen varjossa ja aamuauringosta virkistyneenä sulanut ja ruvennut kiipimään?

Kauanko niitten muna (?) "kypsyy"? Onko tuuli kuljettanut vain yksinäisen munan syyspesulla tiivisteiden väliin?

Ja etteikö meikällä olisi netinulkoista elämää? Haa, jo keittiössäni tapahtuu kaikkea kiinnostavaa!

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Jos saa arvata, luulisin sen päässeen/joutuneen ikkunanpuitteiden väliin syksyisen pesun aikana; toisaalta hämärähäkkilapsoset ovat niiiiin pieniä, että millimetrin sadasosakin riittää niille liikkumaraoksi näin keväisin, jolloin kylmä/lämmin-virtaukset talojen rakenteissa johdattelee niiden talvipainajaisilta heräämistä ja liikkumista.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Tuo lienee mennyt syksyllä talvehtimaan ikkunanrakoon. Niveljalkaiset mahtuvat uskomattoman pienistä raoista, joita kaikista ikkunanpuitteista aina löytyy. Munana hämähäkki ei ole voinut sinne mennä, koska munasta kuoriuduttuaan se vaatii ravintoa kasvaakseen. Sitä ikkunoidne välissä on tarjolla huonosti.

Hämähäkki ei osaa enää pois siitä mistä tulikin. Sinun pitää vapauttaa se, ellet halua sen jäävän ikkunoiden väliin.

Vierailija

Sori, mutta aion antaa sen kuolla ihan itsekseen.

Minulla on voimakas hyönteiskammo. Lauantaista "Avaraa luontoa" olen kartellut, siinä on ollut ötökkäteema pitemmän aikaa.

Vierailija
Mummo

Minulla on voimakas hyönteiskammo. Lauantaista "Avaraa luontoa" olen kartellut, siinä on ollut ötökkäteema pitemmän aikaa.

No anna sille edes jotain ruokaa. (vaikka pala makkaraa)

Sitä paitsi, hämähäkit on ihan hyödyllisiä kapistuksia. Syövät muita, enemmän ärsyttäviä ötököitä.

Julmuri

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Mummo

Minulla on voimakas hyönteiskammo.

Hyönteiskammo ei kelpaa perusteluksi hämähäkkien välttämiseen. Hämähäkit (lahko Araneia) kuuluvat Hämähäkkieläinten luokkaan (Arachnida). Hyönteiset muodostavat toisen luokan (Insecta). Molemmat luokat kuuluvat niveljalkaisten pääjaksoon.

Muita hämähäkkieläimiä ovat esimerkiksi skorpionit ja punkit, joiden voin myös kuvitella kuuluvat hyönteispelkoisen suosikkieläimiin.

Vierailija

Hämähäkin tappaminen tuo huonoa onnea. Varo sen nääntymään jättämisen aiheuttamia karmisia vibraatioita. Sinuna vapauttaisin sen.

Vierailija
Armitage
Hämähäkin tappaminen tuo huonoa onnea. Varo sen nääntymään jättämisen aiheuttamia karmisia vibraatioita. Sinuna vapauttaisin sen.

Juu, näin olen minäkin kuullut. Lapsena peloteltiin, että jos tappaa hämähäkin, se tulee yöllä ja muuraa silmät umpeen.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Hämähäkit toimivat hyötyeläiminä pitäessään kotitaloudessa kaikenlaisten haitallisten tai muutoin epämiellyttävien mönkiäisten kannat kurissa, olivatpa ne sitten oikeinpäin tahi väärinpäin.

Sitäpaitsi minulle sanottiin lapsena, että hämähäkin tappamisesta seuraa jonkun sukulaisen kuolema, ja todella: jotkin sukulaisistani ovatkin jo lapsuuteni jälkeen siirtyneet manan majoille.

Vierailija

Nuo hämähäkin tappamiset/huonot onnet kirjataan (ainakin tällä palstalla?) taikauskon piikkiin, mutta itse olen vuosien varrella kieltänyt vaimoani siivouspäivinä imuroimasta hämähäkkejä! Ja tämä on ihan tosi juttu: hämähäkit syövät pilvin pimein lähes mikroskooppisen pieniä ötököitä, esimerkiksi pölypunkkeja, joten hämähäkit jos mitkä ovat vahvaa siivousapua antavia kotieläimiä!

Ja mitä näihin fobioihin tulee: pahin asia, minkä hämähäkki (Suomen olosuhteissa) saattaa aiheuttaa, on kutina iholla muutaman kerran vuodessa sen kävellessä yöllä käsivarrellasi. Itseasiassa minä nautin siitä!

Hämähäkit ovat meidän ystäviämme ja apulaisiamme!

Vierailija

Aivan, minä jopa ruokin ja videoin huonehämähäkkipopulaationi ruokkimistilanteita aina ajoittain. Hyytäviä ovat.

Pelastakaa Hämähäkki Mummon ikkunan takaa!

Vierailija

Kun nuo hämikset sitten on tässä todettu hyödyllisiksi, niin syömällä pikkuötököitä huonehämähäkki varmaan tuottaa myös sitä lopputuotetta. Eli onko mieluisampaa "kaahlata" pikkuötököissä ja vipeltäjissä vai nilkkojamyöten hämähäkin jätöksessä?

Tulipa tyhmä kysymys, tai ainakin hieman liioiteltu

-Minuakin yritettiin lapsena pelotella hämähäkeillä...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Peksu
Kun nuo hämikset sitten on tässä todettu hyödyllisiksi, niin syömällä pikkuötököitä huonehämähäkki varmaan tuottaa myös sitä lopputuotetta. Eli onko mieluisampaa "kaahlata" pikkuötököissä ja vipeltäjissä vai nilkkojamyöten hämähäkin jätöksessä?

Ei hämähäkin paska huonepölystä eroa. Ylipäätään hyönteisten ulosteet eivät yleensä muistuta nisäkkäiden inhottavia ja haisevia jätöksiä. Ja eivät ne hämähäkin ruuatkaan pyhällä hengellä elä, nekin syövät ja ...

Vierailija
Peksu

Tulipa tyhmä kysymys, tai ainakin hieman liioiteltu

-Minuakin yritettiin lapsena pelotella hämähäkeillä...

No, jos nurkat alkavat olla tonneittain täynnä hämähäkin "paskaa", niin sitten kannattaa ehkä miettiä että, kuinka paljon niitä kämpässään sietää.

Kannattaa ehkä miettiä muutakin sen jälkeen.

Vierailija
Loptio
Hämähäkit toimivat hyötyeläiminä pitäessään kotitaloudessa kaikenlaisten haitallisten tai muutoin epämiellyttävien mönkiäisten kannat kurissa, olivatpa ne sitten oikeinpäin tahi väärinpäin.
Tästä on henkilökohtaista kokemusta. Lapsuudenkodissa käytettynä ostetun sohvan mukana tuli koiperhosia, jotka talven aikana lisääntyivät ärsyttävästi. Kevään tultua kun hämähäkkejä alkoi ilmestyä taloon enemmän koipopulaatio koki äkkikutistumisen .

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat