Vanhuuden ilot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

”On nuoruus jo mennyttä elämää,
vain vanhuus eessä häämöttää…”

Näin pessimistisesti alkoi itse kirjoittamani, kerran vielä Nobel-palkinnon saava runokokoelmani vanhuuden ongelmista. Onko itse kullakin meistä ennemmin tai myöhemmin tuleva vanhuus vielä ihmisarvoisen elämisen aikaa?

Otin eräänä päivänä käteeni kynän ja paperia ja tein ihan listan niistä asioista, jotka tuovat vanhuuteen ilonaiheita, joista nuoret eivät osaa vielä edes uneksia!

1. Menemällä hissiin saat samat fiilikset kuin nuorena Linnanmäen vuoristoradalla.
2. Pääset huristelemaan huippunopeuksilla keskikaupungillakin – ambulanssissa.
3. Hampaita ei tarvitse harjata aamuin, illoin. Riittää kun liotat niitä yön vesilasissa.
4. Tukkaa ei liioin tarvitse pestä ja hoitaa jatkuvasti. Riittää, kun käytät sitä kerran kuussa kuivapesussa.
5. Ystäviä (perinnönkärkkyjiä) pyörii sänkysi ympärillä enemmän kuin koskaan. Kuuntelevat vieläkö hengität, vaikka olisit vain päiväpainajaisilla.
6. Vanhatkin vitsit kuulostavat joka päivä ihan uusilta.
7. Autoa ei tarvitse tankata viikottain. Riittää, kun muistat vaihdattaa pariston sydämentahdistajaasi kerran vuodessa.
8. Itse asiassa et tarvitse autoa lainkaan, riittää kun maksat auton kulut, korjaukset, vakuutukset, polttoaineet; perilliset huolehtivat muusta käytöstä.
9. Ruokatavoista ei tarvitse enää huolehtia. Voit ryystää ja röyhtäillä; perilliset sietävät näitä asioita yllättävän hyvin.

Vieläkö löytyisi muita asioita, jotka tekevät vanhuudesta odottamisen ja elämisen arvoisen? Mitäpä mieltä on vaikkapa ystäväni Mummo? Kaikki muutkin voivat toki vastata!

Sivut

Kommentit (295)

Vierailija

Näin äkkiseltään jatkoa listaan:

10. Saat kätevästi paljon liikuntaa, kun haeskelet koko päivän silmälaseja, kännykkää ja avaimia, silmälaseja, kännykkää ja avaimia..

11. Kamalinkin passikuvasi näyttää oikeastaan aika hyvältä.

12. Voi itse piilottaa omat pääsiäismunansa.

13. Voi olla juuri niin omituinen kuin haluaa, kaiken voi panna vanhuudenhöperyyden piikkiin.

14. Luokkakokouksissa huomaa luokan kaunottarenkin rupsahtaneen ilahduttavan perusteellisesti.

15. Voi leveillä ihan uusilla asioilla: "Minäpäs saan itse annostella oman lääkedosettini"

Vierailija

(Kiitos kommentista, sinä ihana Mummo!)

Vanhusten yleisimmät puheenaiheet: (Gallup/A.Dorkin)

1. Viimeisin leikkaus
2. Seksin puute
3. Yksinäisyys
4. Sitä edellinen leikkaus
5. Nuorilla on liian helppoa
6. Vanhat hyvät ajat
7. Kansaneläkkeen perusosa
8. Sitä edellinen leikkaus

Vierailija

Sohsoh, Alan! otoksesi taitaa sittenkin olla liian suppea tai jopa omasta ennakkoluulostosta tempaistu. Viinipiirin jutunaiheet ovat huomattavasti monipuolisempia.

Ei ihminen tyhmisty ja katkeroidu, vaikka vanheneekin. Odota vaan..

Vierailija

Mistäköhän johtuu se, parahin Mummo, että muut palstalaiset eivät tunnu olevan kiinnostuneita tästä aiheesta?

Laitetaanpas tähän vielä pari ajatelmaa:

"Vanhana onni on se mielentila, jonka saavuttaa parhaiten aiheuttamalla harmia muille."

"Jos luulet, että elämä kahdeksankymppisenä on surkeaa, odotahan, kunnes olet yhdeksänkymmentä...!"

No, Mummo ja minä olemme itseasiassa vielä nuoria, mutta opastamme tässä vain vielä nuorempia vääjäämättä saapuvaan vanhuuteen

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kuulepas, Alan, joillakin ei vaan ole aikaa tai elämää roikkua palstan ääressä koko yötä/päivää... Kiinnostava on aihe, vaikka läheisin pyöreä merkkipäivä onkin vasta 30...

(Tai mitä "vasta". Muuan kaverini on sitä mieltä, että 30 on hautausmaan portti, 40 haudan partaalla, 50 toinen jalka haudassa, 60 toinenkin jalka haudassa ja 70 vain peittämistä vaille...)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Pikku Gen kirjoitti: "Kuulepas, Alan, joillakin ei vaan ole aikaa tai elämää roikkua palstan ääressä koko yötä/päivää... Kiinnostava on aihe, vaikka läheisin pyöreä merkkipäivä onkin vasta 30..."

Kiitos kommentista. Mutta jos tarkkoja ollaan: Olet liittynyt palstalle 2.6.2005 ja lähettänyt tänä aikana keskimäärin 2,5 viestiä per päivä, eli sinäkin olet kuitenkin ehtinyt "roikkua palstan ääressä" muutaman tovin.

Tuo ystäväsi siteeraus oli muuten ihan hauska!

Vierailija

Minun mummoni selittää jatkuvasti miten suoli on toiminut ja mikä on tuotoksen koostunus ja värii. Sairaalassa kun joka päivä kysyvät että onko suoli toiminut. Olen sanonut mummolle että aihe ei kiinosta ketään muita kuin sairaanhoitajia, ja heitäkin vain virkansa puolesta.

Tänään junassa, kun olin palaamassa kotiin, vastapätä minua istui kiukkuinen iäkäs nainen, joka lähtiessään löi minua ilmaisjakelulehdellä polveen?

Kamalaa ajatella, että itsekin tulee vanhaksi. Päivän kohokohdat ovat, kun selitän suolen toimintaa ja lätkin tuntemattomia ihmisiä sanomalehdellä.

Vierailija

Geenalle:
Voisit kait ajatella asiaan positiivisesti, eli niin, että olit vastapuolen kannalta liian kaunis ja nuori! Siis liian hyvän näköinen!

(Lohduttiko yhtään?)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Alan Dorkin
Pikku Gen kirjoitti: "Kuulepas, Alan, joillakin ei vaan ole aikaa tai elämää roikkua palstan ääressä koko yötä/päivää... Kiinnostava on aihe, vaikka läheisin pyöreä merkkipäivä onkin vasta 30..."

Kiitos kommentista. Mutta jos tarkkoja ollaan: Olet liittynyt palstalle 2.6.2005 ja lähettänyt tänä aikana keskimäärin 2,5 viestiä per päivä, eli sinäkin olet kuitenkin ehtinyt "roikkua palstan ääressä" muutaman tovin.

Tuo ystäväsi siteeraus oli muuten ihan hauska!

Olipahan vaan kommentti siihen, ettei muka ketään kiinnosta... Aika epätasaisesti minun viestit sijoittuvat, jos niissä kellonajat on tallella.

Jaa-a. Ei ole vanhaksi tulemista. Tuntuu että on ihan rampa urheilusuoritusten ja töiden jälkeen... Jos vaivoista valittaminen lasketaan vanhuudeksi, niin *heiluttaa kättä* ...

Siteeraten kahta kuuluisaa runoilijaa: "Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Vapaa on vain umpihanki."

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Tuleeko sitä vanhaksi ihan yhtäkkiä,siis tarkoitan että omasta mielestään salskea uros katsahtaa eräänä päivänä peiliin ja toteaa"Ei p*kele , peli on menetetty", vai tuleeko vanhuus niin hitaasti että siihen sopeutuu?

Tarkoitan että pysyykö sisäinen minäkuva mukana ulkoisen olemuksen muuttuessa?

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija
installer
Tuleeko sitä vanhaksi ihan yhtäkkiä,siis tarkoitan että omasta mielestään salskea uros katsahtaa eräänä päivänä peiliin ja toteaa"Ei p*kele , peli on menetetty", vai tuleeko vanhuus niin hitaasti että siihen sopeutuu?

Tarkoitan että pysyykö sisäinen minäkuva mukana ulkoisen olemuksen muuttuessa?

Minä uskon, että ihminen sopeutuu. Teini-ikäisenä en voinut käsittää, että ihmiset olivat perjantai- ja lauantai-iltana kotona. Mitä ihmettä viikonloppuna illalla voi tehdä kotona?!? Nyt kyllä tiedä, koska viihdyn erinomaisesti pe-la illat kotona. Vanhana sitten varmaan tutkailen mielenkiinnolla ruumiini tilaa ja toimintoja.

Vierailija

Mummo: where are You?

- Muistan vielä ajan, kun telkkari alkoi näkyä vasta jysäyttämällä sitä nyrkillä!
- Muistan musiikkisi vain savikiekoilla, vinyylilevyillä...
- Lapsenlapsesi kysyvät: oliko lemmikkinäsi koskaan dinosaurusta?
- Tehdäänkö treffit teho-osastolle?

Missing You...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat