Napsuva nivunen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi, osaisitteko sanoa mistä johtuu että esimerkiksi makuuasennossa koukistaessani toisen jalan päähän päin ja sitten hiljalleen ojennan jalan suoraan niin tietyssä kohdassa ojennusta nivusestani (sen puolen kumman jalkaa ojennan) kuuluu, ja tuntuu, selvä napsahdus. Ja sama kyllä onnistuu istuessa ja seistessäkin. Olen yrittänyt venytellä nivusiani runsaasti mutta paukkuu silti, osaisitteko selittää mistä johtuu?

Tässä siis pieni kuvaesimerkki tuosta 'ojennuksesta'.

Tämä on kiusallinen ongelma ja haluaisin tietää mistä tämä johtuu, joten kiitoksia jo etukäteen avustuksista, neuvoista, kommenteista tai mistä vaan.

Sivut

Kommentit (40)

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Minulla on sama ilmiö vain toisessa, heikommassa jalassani. Fysioterapeutin mukaan se johtuu vain huonommista vartalolihaksista sillä puolella. Lihakset eivät jaksa pitää yllä oikeaa asentoa liikkeen äärirajoille asti.

Saattaa olla, että pystyt työntämään jalkaa vähän pidemmälle, ehkä jopa loppuun asti ilman naksahdusta, kun tietoisesti pyrit jännittämään keskivartalon lihaskorsetin mahdollisimman tiukaksi liikkeen aikana.

Vierailija

Meinasin juuri sanoa että täällä on asiantuntija, joka on jo diagnosoinut sen ja on valmis lähettämään sinut Lahteen naksauteltavaksi, mutta se pahus ehti itse ensin. Ei tuota voi edes parodioida. Se tekee sen itse.

Vierailija
Bomt Kneder
Meinasin juuri sanoa että täällä on asiantuntija, joka on jo diagnosoinut sen ja on valmis lähettämään sinut Lahteen naksauteltavaksi, mutta se pahus ehti itse ensin. Ei tuota voi edes parodioida. Se tekee sen itse.

Niin no itse en ole vielä tuommoista tavannut, mutta enpä ole kovin montaa muutenkaan nähny. Mutta uskon, että suurin osa alaraajavaivoista johtuu lantion virheasennosta... PubMedistäkin löytyy:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Vierailija
Vai että huonoista lihaksista...
Toimintahäiriö lantiossa. fysioterapeutti Merja Soanjärvi

taas se alkaa....

Vierailija
tavu
taas se alkaa....

Eihän se ole missään vaiheessa loppunutkaan..

Pubmed, tuo amerikanpipomiesten luvattu totuuden torvi:

Lainaus pubmed:

Disclaimer
Liability: For documents and software available from this server, the U.S. Government does not warrant or assume any legal liability or responsibility for the accuracy, completeness, or usefulness of any information, apparatus, product, or process disclosed.
iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Ottakaapa huumorilla, osapuolet:

Mua puri SI-kärpänen mut miksi suremaan?
Jo kauan sitten lääkkeen löysin siihen puremaan.
Alla niksautteluopin onnellisten tähtien
on hyvä olo ollut mulla siitä lähtien.

Jos selässä on kipua niin missä vika on?
No lääketieteen toiminta on ollut vastuuton.
Kas hoito menee ensin SI:n kautta aivoihin
ja sieltä käsin vaikuttaa se kaikkiin vaivoihin.

Siis lantioo oikomaan joka aamu sännätään
ja kun päivä on ohi niin nettiin spämmätään.
Tahdon olla julistamassa aina sekä maanantaina,
tiistaina, keskiviikkona ja torstaina.

(Kai se on minunkin viisainta jo lähteä tästä nukkumaan...)

Vierailija

Siis aivan ihana Iisakka kertakaikkiaan tuo sinun laulun sanotus, herrajestas että oli osuvasti sanoitettu

Oletko tehnyt enemmänki samankaltaisia sanoituksia vanhoihin musiikkikappaleisiin sinulla selvästi olis taitoa moiseen

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

steath: Napsuminen sinänsä ei kai ole niin paha juttu, jos ja kun siihen ei liity sen kummempia kipuja. Voit kuitenkin harjoittaa lihaksiasi ojentelemalla jalkaa, mutta vain niin pitkälle ettei vielä naksu (koska naksaus lienee merkki siitä, että on menty jo yli ja kontrolli on pettänyt), ja jännittämällä samalla keskivartalon tiukaksi.

[size=75:4f8fmwrc]kirstiina1: No tämä laulunsanojen vääntelyhän kuuluu teekkariperinteeseen, (vaikken enää teekkari olekaan). Pari kuukautta sitten riimittelin Partisaanivalssista Ylityövalssin, ja oli sitä tehdessä kyllä ainakin itsellä oikein hauskaa! Enempää kokemusta ei ole.[/size:4f8fmwrc]

Vierailija
uralrane

Ja ensimmäisiä saamiani neuvoja taisi eräs olla jotenkin näin: "etsi viittauksia PubMedistä. Sitä käyttävät lääkäritkin."

Nytkö on takki käännetty?

Vierailija

Taitaa aika harvassa olla suomessa ammattimaiset Pubmedin käyttäjät. Suomessa kun on saatavilla ihan oikeaakin tietoa.

Tuonnehan Pubmediin voi laittaa tietoa kuka tahansa, sinäkin. Kaivat vain taaloja taskusta. Siis aineisto voi olla täysin samalla tasolla kun se Gregin piposivusto. Ja sinun omat sivut.

Minä en ole koskaan antanut minkäälaista viitettä käyttää viitteenä Pubmediä. Kun on olemassa virallista tieteeseen perustuvaa tietoa, suomenkielisenäkin. Ammattilaiset eivät tutkielmia harrastakaan.

Vierailija
uralrane

Pubmed on maailman suurin lääketieteellisten artikkeleiden kokoelma. Sieltä löytyy käytännössä kaikki vertaisarvioinnin läpikäyneet lääketieteeseen liittyvät julkaisut, siis koko maailmasta. Kyseessä on erittäin luotettava tieteellinen tietokanta.

Niksauttelijamme vain on aika valikoiva sieltä poimimiensa sitaattien kanssa ja tulkitsee aina esim. että jos joku sanoo SI:n virheasennon aiheuttavan selkävaivoja sen tarkoittavan että kaikki selkävaivat johtuvat siitä.

edit.

-> Uralrane.

Pubmed on lääkäreiden vakiotyökalu suomessa. Sitä käyttävät nimen omaan ammattilaiset. Sinne ei takuulla saa riviäkään rahalla, vaan vain ja ainoastaan tieteellisellä foorumilla julkaistuilla tutkimuksilla. En oikein ymmärrä lausettasi:

"Ammattilaiset eivät tutkielmia harrastakaan."

Vierailija

Perustietoja ja tutkimusmetodeja hallitseva voi lukea mitä tahansa tietolähdettä, koska osaa arvioida tiedon luotettavuuden itse.

Perustietoja hallitsemattoman on syytä turvautua varmoihin lähteisiin:

Itse pidän ykkösenä Cochrane librarya, noin 1% lähetetystä materiaalista hyväksytään julkaistavaksi tai kerätään kirjastoon. Juuri eilen luin erään artikkelin, taisi liittyä selkäjuttuihin: oli lähetty 3600 tutkimusta, joista kaksi hyväksyttiin julkaistavaksi.

Ammattilaisille on portaaleja lukemattomia: ei niihin taida muuten päästä, läheskään kaikkiin:

Literature Finder:
Hae useasta lähteestä – mukaan lukien PubMed, Medical News, BraunwaldPLUS, Merck Manual, ja Internet – yhdestä helposta liittymästä. (eräs lääkäriportaali, josta pääsee kymmeniin eri tietokantoihin)
MedLine ja MedLinePlus ovat vakiotietokantojani myös.

Lehdistä ykkösiä ovat: Lancet, BMJ (British Medical Journal) ja NEJM (New England Journal of Medine)

http://www3.interscience.wiley.com/cgi- ... 68753/HOME

PS. Valitettavasti suomen kielellä saatava materiaali on varsin rajallista. Suomalaiset huippututkijat haluavat julkaisunsa kansainvälisiin lehtiin ja yleinen julkaisukieli lääketieteessä Suomessa on englanti.

Vierailija
Bomt Kneder
En oikein ymmärrä lausettasi:

"Ammattilaiset eivät tutkielmia harrastakaan."

Jos parantunut ei löydä netistä sopivaa artikkelia josta poimia "parhaita paloja" –tulkitakseen niitä omalla omintakeisella logiikallaan; tekee hän sellaiset ihan itse julkaistavakseen omilla sivustoillaan.

Ilmeisestä häveliäisyydestä hän ei nimitä noita tutkimuksiksi, vaan käyttää termiä tutkielma. Sehän ei noista tiedettä tee, vaikka niitä nimittäisi millä tavalla.

Tästä tuo kyseinen maininta.

Parhaat tietolähteet ovat suljettuja ja maksullisia. Noihin on usein pääsy esimerkiksi yliopistoilla. Mutta tunnettua tämän pipoyhdistyksen tiimoilta on että mikään ei saisi maksaa mitään.

Vierailija

Koska en löytänyt tuolta sivustolta sitä kohtaa, mistä sieltä voi ostaa omaa tilaa aineistoille, lienee asia niin että sotkin sen johonkin toiseen parantuneen referenssikohteeseen. Voin sanoa, että niitä on paljon. Vähemmästäkin sekaantuu. Joten perun tuon aikaisemman väitteeni. Errare humanum est.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat