Parta ja hiukset kasvavat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mistä tulee myytti, että parta ja/tai hiukset kasvavat nopeammin jos ne välillä leikkaa? Mitä tämä käytännössä oikein meinaa? Kasvaako ajettu parta nopeammin, kuin ajamaton?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Mä oon ajanut pääni kaljusi pari kertaa kuussa, eikä tukka ole kasvanut hippiletiksi millään. Humpuukia koko touhu. Naapuri ei ole leikannu lettiään vuosiin, eikä ole peseytynyt kun lapsena liikuntatunnin jälkeen. Äijän letti roikkuu naamalla ja persauksissa asti. Kokkareita fleda täynnä, tode¨lla järkky tapaus: Tukka kasvaa vauhilla, se varmaan hankaa hajusta päätellen tukan juureen omaa ulostettaan. Sehän on vanha hyvä lannoite

Vierailija
Volitans
Eiköhän se vain johdu siitä, että juuri ajetun karvan kasvu voidaan havaita helpommin kuin vaikkapa 10 cm pitkän.
Tämän lisäksi ainakin voisi kuvitella että pitkä hius katkeaa helpommin kuin lyhyt. Tällä tavalla hiusten pituuden kasvu voisi pikkuhiljaa hidastua kun ne alkavat olla pitkiä. Tämä tuskin alkaa kovinkaan nopeasti hiusten pituuden kasvuun vaikuttaa, mutta jotain merkitystä sillä voisi olla todella pitkien hiusten tapauksessa.

Vierailija

Karvat kasvavat nopeimmin juuri leikattuina. Tästä on lähtenyt liikkeelle väärä tieto, että leikkaaminen nopeuttaisi kasvua.

Vierailija
Quylthulg
Volitans
Eiköhän se vain johdu siitä, että juuri ajetun karvan kasvu voidaan havaita helpommin kuin vaikkapa 10 cm pitkän.
Tämän lisäksi ainakin voisi kuvitella että pitkä hius katkeaa helpommin kuin lyhyt. Tällä tavalla hiusten pituuden kasvu voisi pikkuhiljaa hidastua kun ne alkavat olla pitkiä. Tämä tuskin alkaa kovinkaan nopeasti hiusten pituuden kasvuun vaikuttaa, mutta jotain merkitystä sillä voisi olla todella pitkien hiusten tapauksessa.

Hiuksella on tietty ikä. Se kasvaa aikansa ja putoaa pois. Pitkä hius putoaa ennemin tai myöhemmin ja karvatupesta alkaa kasvaa uusi.
Ennätyskirjojen monen metrin letit ovatkin vain yhteenpunottua kuollutta hiusmassaa jota juuresta pitää kiinni elävä kasvava hius.

Vierailija

Kokemuksesta tiedän, että mitä pidemmät hiukset, sen helpommin takkuuntuvat. Aiheuttaa pakolla repimistä ja lähtee/katkeilee enemmän letti. Ainakin ohentaa ja hamputtaa hiuksia. Säännöllinen? (1-2krt) vuodessa vähentää takkuuntumista ja hiukset kasvavat tasaisemmin. Parta kasvaa vaikka ajais sen ruohonleikkurilla ja polttais bensiinillä juuret, on se semmonen perkele se parta.

Vierailija

Minä olen taas kuullut useammalta taholta niin, että hiukset kasvavat nopeammin lyhyempänä, koska niiden ei tarvitse käyttää energiaa hiuksen 'latvan' hoitamiseen, vaan voivat käyttää kaiken energian kasvamiseen. Tiedä sitten onko totta, kuulostaa ainakin loogiselta.

Vierailija
Peksu
Säännöllinen? (1-2krt) vuodessa vähentää takkuuntumista ja hiukset kasvavat tasaisemmin. Parta kasvaa vaikka ajais sen ruohonleikkurilla ja polttais bensiinillä juuret, on se semmonen perkele se parta.

Säännöllinen mikä? Ryyppyputkiko?

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Jotenkin tuntuisi loogiselta sellainen selitys, että painavampi (=pitempi) hius vaikuttaisi hiustuppeen niin ettei hius kasva enää niin nopeasti. Tätä tukee myös se havainto, että painottomuudessa hiukset ja parta kasvavat nopeammin.

Same shit, different day...

Vierailija
Esa aka Lihis

Säännöllinen mikä? Ryyppyputkiko?

No eikun hiustenleikkuu. Vai meinaatko, että 1-2krt/vuosi ei ole säännöllistä hiustenleikkaamista?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Jostakin luin, että kuumeessa karvankasvukin kiihtyy. Olisiko sitten niin, että kaljuilla on päänahan verenkierto/lämpötila alhaisempi?

Nimim. hiukset niin pitkät että päällä istuu, ja kuumetta 37,2...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Vinttu
Minä olen taas kuullut useammalta taholta niin, että hiukset kasvavat nopeammin lyhyempänä, koska niiden ei tarvitse käyttää energiaa hiuksen 'latvan' hoitamiseen, vaan voivat käyttää kaiken energian kasvamiseen. Tiedä sitten onko totta, kuulostaa ainakin loogiselta.

Latva on kuollutta solukkoa, jota keho ei luonnostaan "hoida" mitenkään, eikä sinne myöskään mene ravinteita.

Vierailija
Esa aka Lihis
Mistä tulee myytti, että parta ja/tai hiukset kasvavat nopeammin jos ne välillä leikkaa? Mitä tämä käytännössä oikein meinaa? Kasvaako ajettu parta nopeammin, kuin ajamaton?

Myytti se todellakin on. Hiuksen ja muiden karvojen kasvunopeuteen ei vaikuta minkä pituisena tai miten usein sitä leikataan. Kuten jokainen tietää, itse hius on "kuollutta tavaraa", pääasiassa keratiinia, proteiinia.

Edit: Kirjoitusvirhe

Vierailija
Stalker
Rasistinen viestiketju. Tämä pitää poistaa, koska minä olen kalju.
Mikä onkaan tuo kalju rotu, jota edustat?
Pikku Gen
Jostakin luin, että kuumeessa karvankasvukin kiihtyy. Olisiko sitten niin, että kaljuilla on päänahan verenkierto/lämpötila alhaisempi?

Nimim. hiukset niin pitkät että päällä istuu, ja kuumetta 37,2...

Jos kuumeessa aineenvaihdunta nopeutuu, niin loogisesti hiuksetkin kasvaisivat nopeammin. Noin ainakin päättelisin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat