Yömaidosta...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muistaakseni joskus ainakin Valio on myynyt tummansinisessä purkissa yömaitoa, eli yöllä lypsetyn lehmän maitoa. Mitä eroa on tällaisella yömaidolla tavalliseen maitoon? Ajattelin vaan kysellä, jos täällä tiedepalstalla sattuisi joku maitoinsinööri surffailemaan. Itse veikkaisin syyksi jotain hormonituotantojuttua; yöllä vähemmän stressihormonia kuin päivällä ja sillä olis sitten jotain vaikutusta maidon laatuun. Myydäänkö sitä enää missään?

Kommentit (3)

Vierailija

En ole kaupasta löytänyt yömaitoa (Helsinki-joskaan nyt en ole edes etsinyt, kun en käytä maitoa-laktoositonta joskus ruoanlaitossa), ehkä sitä ei riitä kaikkialle Suomeen.
Ainakin Itä-Suomessa on maitotiloja, joissa sitä tuotetaan, Kuopion seudulla. Vaatii tilalliselta tavallista enemmän, koska lehmät on lypsettävä yöllä.
Yömaito sisältää melatoniinia eli käpyrauhasen erittämää hormonia, joka säätelee uni-valverytmiä.
Pimeänä aikana sitä erittyyy enemmän ja siksi lehmät lypsetään aamuyöstä, ennen valoisaa aikaa.
Melatoniini edistää unensaantia.

PS. Kun minä lähikaupasta joitakin vuosia sitten kysyin ko. maitoa, olivat kuin H. Moilanen, eivät olleet kuulleetkaan. Minä ominaiseen tapaani selitin ja valistin kauppiasta. En tiedä muistaako hän melatoniinista mitään, vaikka 'lyhyen oppikurssin' hänelle pidin, kysymättä halusiko hän vai ei.
Tuntevat minut ja hullut kysymykseni ja 'luentoni'. Vielä sentään myyvät ruokaa minullekin :p

Vierailija

Eli hormonista oli siis kyse, kuten arvelin... Ihan mielenkiintoista, että jos yöllä ei saa unta, niin yöllä lypsetty maito voi auttaa En ole kyllä ikinä maistanut niin ei ole makuerosta tietoa, mutta voisi joskus ehkä ostaa, jos vaikka lähi-Prisman maitohyllyltä löytyisi...

Vierailija

Itse olen kyseistä maitoa joskus ostanut ja tietääkseni sitä vieläkin saa täkäläisten kauppojen hyllyiltä. Maussa en huomannut mitään eroa, enkä juuri unensaannissakaan.

Uusimmat

Suosituimmat