Nikamien naksauttelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on sellainen tapa, että naksauttelen selkärangan nikamia pois "vääristä" asennoista useaan kertaan päivässä. Myös niskasta olen välillä naksautellut nikamia ja sielläkin nivelet tuntuvat muljahtelevan liian hyvin.

Mites tämä MD tai muut, jotka tietävät lääketieteestä, niin onko niskan vääntelemisessä jotakin suuriakin vaaroja? Halvaantuminen, kuolema yms.?
Mitä pitäisi välttää niskan omakätisessä niksauttelussa ja kuinka paljon saa venytellä ja väännellä niskaa, ennen kuin on mahdollista saada jotakin vahinkoa?

Siinä samalla voisin kysyä, että kuoleeko ihminen hirttäytyessään juuri johonkin nikamavaltimoiden hajoamiseen vai ihan verisuonien puristuksesta johtuvaan verenkiertohäiriöön vai johonkin muuhun?

Kiitos

Edit: Kysyn nyt tämänkin vielä. Eli olen monesta lähteestä lukenut, että aamupituuden ja iltapituuden välillä on n.1-2cm eroa. Minulla tämä ero on jopa 3cm. Meneekö normaalin vaihtelun sisälle vai onko siinä jotakin erikoista?

Sivut

Kommentit (85)

Vierailija

Omatoimisesta nikamien naksuttelusta tuskin on haittaa, koska siinä ei käytetä ulkopuolista voimaa.

Hirttäytynyt kuolee kaularangan murtumaan ja sen johdosta selkäytimestä, ydinjatkoksesta ohjattujen tärkeiden elintoimintojen pysähtymiseen. (hengitys, sydän)
Ydinjatkos lamaantuu, hengitys lakkaa, sydän pysähtyy.

Pituus lyhenee päivän mittaan 1-3cm välilevyjen kasaanpainumisen johdosta ja on ihan normaalia. Siksi ihanteeellista olisi, jos voisi pari kertaa (työ)päivän aikana mennä 10min:ksi pitkälleen, välilevyjen nestebalanssi palautuisi.
Suomen luterilaiseen mentaliteettiin tuo ei sovi, koska se olisi samaa kuin laiskottelu, ei kehon hyvinvoinnista huolehtimista. Ehkä meillä joskus ajattelutapa muuttuu.

Itse menen pritsille (tutkimuspöydälle) välillä pötkölleni selkääni ajatellen.
Ruokatauolle tuo sopii, vaikka en ehdikään olla pitkälläni kuin pari minuuttia. Mutta sekin tekee tosi hyvää selälle. Olen sen jälkeen taas teräkunnossa iltapäivän haasteita varten.

PS. Voisin tietenkin olla 10min, jos hankkisin nestemäistä syötävää ja nokkamukin ruokailua varten.

Vierailija
MD
Pituus lyhenee päivän mittaan 1-3cm välilevyjen kasaanpainumisen johdosta ja on ihan normaalia. Siksi ihanteeellista olisi, jos voisi pari kertaa (työ)päivän aikana mennä 10min:ksi pitkälleen, välilevyjen nestebalanssi palautuisi.

Olen jostain lukenut että jos normaalikokoinen mies istuu normaalissa konttorituolissa vääräoppisessa asennossa, saattaa välilevyyn kohdistua 300 kg:n pistekuorma. Ei ainakaan varmaan mahdoton yhtälö, tuleehan siinä vipuvarttakin mikäli istuu väärin. Ja kun välilevyn aineenvaihdunta tapahtuu pääasiassa selällään ollessa, ei ole ihme että tapahtuu degeneroitumista.

Josta tuli mieleen että ovatkohan välilevyrappeutumat sittenkin itsehankittuja? Vaikka geneettinen rasite on varmaan myös suuri. Tunnustan istuneeni pitkiä päiviä vaikka minkälaisessa "rönötysasennossa". Isälläni oli myös ongelmia välilevyn kanssa (sama L4-5 väli, mutta ei tarvinnut sentään leikata koskaan) ja työhän meillä oli samantyyppinen.

Käytännön tasolla asento on liian usein tuollainen kuin vasemmanpuoleisessa. En osaa sanoa onko tuo satulatuoli sitten hyvä ratkaisu, mutta ei varmaan ainakaan heikoin. Kallis se ainakin on.

Vierailija

Ooh, toinen nikamiennaksauttelijatoveri! Minä raksun paikasta jos toisesta ja se tekee niii-iiin gutaa, vaikka lähelläolijat huutaakin että "HYII ÄLÄ YÖKKK!!!"

Vierailija

Muistan kun luin jonkun artikkelin ulkomaisen vierailijan kommenteista: ihmetteli, kuinka meillä työtuolit ovat kuluneet vain etuosasta.

Niin: meillä on olevinaan niin kiire, että ei ehditä istuutua tuoliin oikeaoppisesti eli selkänojaan nojautuen.

Tätä minä olen opetellut itse ja opettanut omille asiakkailleni.

Vaikka kuinka olisi työpisteen ergonomia tarkistettu, mutta jos istumme vain tuoilin etureunalla, selkä ei saa tukea ja varmaa on, että selkäongelmia tulee esiintymään.

Yritän itse istua oikeaoppisesti ja päivittäin opetan asiakkaitani oikeassa istuma-asennossa.

Vierailija
Minagi
Ooh, toinen nikamiennaksauttelijatoveri! Minä raksun paikasta jos toisesta ja se tekee niii-iiin gutaa, vaikka lähelläolijat huutaakin että "HYII ÄLÄ YÖKKK!!!"

Itse naksuttelen vain sormia

Vierailija

On muuten fiksu fysioterapeutti!! Toivottavasti suomalaiset fysiot on oppineet häneltä jotain...

Darren Higgins:
”On hyvä muistaa, että kipu esiintyy usein muualla kuin siellä, missä itse ongelma on, ja että kyse on ennen kaikkea toiminnan ongelmasta. Kun jonkin alueen toiminnassa on ongelmia, toiset alueet joutuvat tekemään
kahta enemmän työtä tilannetta kompensoidakseen ja saattavat kipeytyä
tästä ylisuorittamisesta. Hyvänä esimerkkinä tästä voidaan pitää SI-nivelen toimintahäiriöitä. 60- 80% SI-nivelen oireiluista aiheutuu vastakkaisen puolen toimintahäiriöistä.

[size=150:3h9v1xzl]Kuullostaako tutulta?[/size:3h9v1xzl]

Vielä ehtii mukaan:
"FYSI ry järjestää loistavan palautteen saaneen Lihasenergiatekniikat (MET) – kurssin (osa I: alaselkä ja lantion alue) parhaimpaan aikaan keväästä Kuusamossa. Koulutusajankohta on pääsiäisviikolla 10.- 12.4.2006 (ma-ke), joten sinulla on hyvä mahdollisuus jatkaa Rukalla tai muualla pohjoisessa pääsiäisen vietolla!

Koulutus on hyvin käytännönläheinen ja sisältää paljon käytännön harjoittelua – tekniikat voit ottaa heti käyttöösi! Kouluttajana toimii australialainen fysioterapeutti Darren Higgins, jolla on pitkä kokemus manuaalisena fysioterapeuttina ja kouluttajana Englannissa."

Vierailija

Kokemuksia niskan naksauttelusta kauan sitten:

Luokassa:

Eräs jätkä naksautti niskansa ja kuului paha ääni. Likat huusivat "yäk".
Sitten meikä naksautti niskansa ja koko luokka hiljeni . Opettaja oli muuttunut valkoiseksi...

Omistan liikaliikkuvat nivelet ja lääkäri kielsi naksuttelemasta esimerkiksi niskoja vaan mieluummin jumpata ja rentouttaa (jos selkä kipeä pitkän päivän jälkeen niin 30 min makuulle... luetaan tai kuunnelllaan musiikkia yms.)

Auttoi hirveästi niskakipuihin ja ne eivät itseasiassa enää naksukaan liian karsean kuuloisesti. (auttoi muuten myös nyrkkeilysäkin hankkiminen ja rentoutustekniikat... särkylääkkeitäkään en enää stressiniskan takia syö ja harvoin ovat kipeät)

Jos tarvii naksauttaa (esim selkää) venyttelen tai jumppaan paikoilleen en suoraan naksauta ja vältän menemästä millekään niksauttajalle. Jos varvas on pois paikoiltaan sen tosin vedän itse takaisin paikoilleen.

Vierailija

Jahas, en olekaan ainut jolla naksuu niska ja lujaa. Niskani naksuu sivusuunnassa ja paukahdus on tosiaankin kova, kyllä siinä aina ympärillä olijat hiljenee.

Vierailija
parantunut
Jos niska naksuu, poksuu tai rutisee, niin kaikki ei ole kohdallaan...

Jos se niska on pahana, pitänee varmaan käydä tankkaamassa siinä tapauksessa niskan nestepussit täyteen..

Vierailija
uralrane
parantunut

Jos se niska on pahana, pitänee varmaan käydä tankkaamassa siinä tapauksessa niskan nestepussit täyteen..

Ei kannata laittaa joka väliin. Vain niihin, joissa sellainen on...

Vierailija
MD
Hirttäytynyt kuolee kaularangan murtumaan ja sen johdosta selkäytimestä, ydinjatkoksesta ohjattujen tärkeiden elintoimintojen pysähtymiseen. (hengitys, sydän)

Onko siis ymmärrettävissä ettei hirtetty kuole "heti" vaan (kymmenien)sekunttien kuluttua kun happi loppuu aivoista?
Giljotiinissähän kuulemma ehtii tajuta kun pää kopsahtaa koppaan, mutta hirtettäessä ehdit katsella kun ihmiset kauhuissaan/onnessaan katselee kuolemaasi. Lisäksi jos homma menee puihin ja niska ei rusahda, niin joudut venttailemaan kunes tukehdut.

Kaiken kaikkiaan varsin ikävätapa vaihtaa hipakuntaa

Vierailija

.....ahaa, vika on varmaan SI-nivelessä !!!!!

Vierailija
Leka
MD

Eikös MOTissakin sanottu, ettei siellä selkärangassa mitään hermoja elimiin mene...

Leka
Onko siis ymmärrettävissä ettei hirtetty kuole "heti" vaan (kymmenien)sekunttien kuluttua kun happi loppuu aivoista?

Kyllähän siinä kai yleensä sätkitään aikansa... Tosin enpä ole yhtään aitoa tapausta nähnyt.

Leka
Giljotiinissähän kuulemma ehtii tajuta kun pää kopsahtaa koppaan,

Kuulemma? Onko joku jäänyt henkiin ja kertonut? Noh eihän missään tavassa kuole "välittömästi"...

Leka
...mutta hirtettäessä ehdit katsella kun ihmiset kauhuissaan/onnessaan katselee kuolemaasi. Lisäksi jos homma menee puihin ja niska ei rusahda, niin joudut venttailemaan kunes tukehdut.

Kaiken kaikkiaan varsin ikävätapa vaihtaa hipakuntaa

Onhan niitä kuulunu tarinoita, joissa ihmiset on selvinneet hirttämisestä, kun heidät on otettu pian alas roikkumasta...

Vierailija
tavu

.....ahaa, vika on varmaan SI-nivelessä !!!!!

Sullako tulee ääni sieltä, kun päätäsi kääntelet?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat