Kirjoittamisen vaikeus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä palstalla näkee paljon hyviä kirjoittajia.
Monella teksti on selkeää ja hyvin jäsenneltyä, toisilla jopa nasevaakin.
Kielioppikin tuntu olevan halinnassa monella.

Itsellä ei ole mitään kielioppikirjoja tai muitakaan opuksia mistä vois juttuja tarkistella ja virheitä tulee jatkuvasti. Nopeasti kun kirjoitan niin täytyy käyttää oikolukuun tupla-aika, mitä sinne nyt tulikaan revittyä.

Aikoinaan äidinkielenopettaja sanoi, että kirjoittajia ´´jumalan armosta´´ on todella vähän ja muiden täytyy opetella se muutoin.
Allekirjoitan lausuman.

Onko mitään hyviä nettiopuksia olemassa?
Tai
Ohjelmia jotka tarkastavat tekstin suomenkielellä?

Siis netistä ilmaiseksi saatavia.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

En oo aivan varma, mutta muistaakseni firefoxille saattoi saada jonkun pluginin joka tarkisti tekstejä foorumeilla.

Tiedä sitten millä kielellä.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Kirjoitin pari kuukautta sitten viestin Firefoxin oikoluvusta: Oikoluku Firefoxilla kirjoitettuihin viesteihin
Linkki suomenkielisen tukifoorumin Wikiin: Suomen kielen oikoluku

Minä sain ainakin sen helposti asennettua. Laajennuksesta voi valita kielen mitä tarkistetaan. Itse oikoluku suomen kielellä toimii oikeastaan yllättävänkin hyvin, paremmin ainakin kuin esim. ruotsinkielinen. Sehän ei ole kuitenkaan mikään kieliasun tarkistusohjelma.

Valitettavasti ei ole tullut päivityksiä oikoluvun käyttämään SpellBound-laajennukseen. Inline-moodissa (eli kirjoitettaessa toimivassa) on joku näyttöongelma, eli teksti katoaa välillä näkyvistä, mutta omassa oikolukuikkunassaan tarkistus tuntuu toimivan ihan hyvin.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Kirjoitin pari kuukautta sitten viestin Firefoxin oikoluvusta: Oikoluku Firefoxilla kirjoitettuihin viesteihin
Linkki suomenkielisen tukifoorumin Wikiin: Suomen kielen oikoluku

Minä sain ainakin sen helposti asennettua. Laajennuksesta voi valita kielen mitä tarkistetaan. Itse oikoluku suomen kielellä toimii oikeastaan yllättävänkin hyvin, paremmin ainakin kuin esim. ruotsinkielinen. Sehän ei ole kuitenkaan mikään kieliasun tarkistusohjelma.

Valitettavasti ei ole tullut päivityksiä oikoluvun käyttämään SpellBound-laajennukseen. Inline-moodissa (eli kirjoitettaessa toimivassa) on joku näyttöongelma, eli teksti katoaa välillä näkyvistä, mutta omassa oikolukuikkunassaan tarkistus tuntuu toimivan ihan hyvin.

Tänks,
Ei löytyis mitään ilmaista tekstinkäsittelyohjemaa. Ajattelin tarkistaa muutama sata sivua ´´tajunnanvirtaa´´.

Mulla kun on koneessa eglanninkielinen spellerikin eikä siitä oo paljoo apua.
Windows XP, Word herjaa että mssp232.dll puuttuu. Saiskohan ton jostain ladattua?

Vierailija

Hieno juttu. Tuli asenneltua tuo suomenkielinen oikoluku paikalleen. Ehkäpä meikäläisenkin kirjoitukset ovat taas yhden pykälän selvempiä. Tänks.

Vierailija

Siis noh , itse myönnän tekeväni kirjoitusvirheitä kun teen viestin kiireessä , mutta voinpa sanoa lohdutuksesi , että tämä on niitä harvoja asiallisia palstoja. Eli tiedän aika monta palstaa jossa on näitä kirjoitus virheitä keskimäärä enemmän. (En mainitse palstoja)
Yksi vaihto ehto niille jotka ovat tyylin Pena Kahdeksan , voivat esimerkiksi kopioida viestin johonkin kirjoitus ohjelmaan esim. wordiin. Ja sieltä sitten katsoa kirjoitusvirheet jotka näkyvät alleviivatulla punaisella (jos on oikeen kirjoitus päällä) Tämä on yksi mahdollisuus helpottaa muiden lukeissa tekstiä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Tämä on yksi mahdollisuus helpottaa muiden lukeissa tekstiä

Lukeissa, et taida viitsiä itsekkään käyttää Wordia. Se on liika työlästä. Mitä ne kirjoitusvirheet haittaa, jos asia tulee ymmärretyksi. Ei nämä mitään insinööritöitä eikä graduja puhumattakaan lisessiaattitöistä tai väitöskirjoista ole. Ne jäävät painatuksen jälkeen hyllyihin. Joku saattaa ehkä joskus lukeakkin, silloin ei soisi, että kirjoittajaa pidetään tyhmänä jo kirjoitusvirheiden takia. Lukki luke.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Kun käyttiksenä on Windows XP ja selaimena Firefox 1.5.., ei mistään enää saa apua.
Ei voi laajentaa User Hide, ei voi asentaa Spellbound..etc...
Ei ole hyvä olla liian uptodate.
Lähdenkin kalastelemaan nörttituttaviltani vanhaa Firefox-versiota.

Vierailija
Nukkumatti
Osoitteesta: http://fi.openoffice.org/ voi ladata M$ Officea vastaavan ilmaisen paketin kirjoitus-, laskenta-, yms. ohjelmia, joihin saa myös suomenkielisen Soikko -oikolukuohjelman. Sopii Wndowsiin ja Linuxiin.

Onko Nukkumatti = Phony?

Jos niin, onko sinulla Firefox 1.2 vai oliko se 1.3 versiota?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Hei MD, olen parikin kertaa antanut täällä linkin tuohon User Hiden 1.5.0.1:ssä toimivaan versioon. Minulla on myös tuo oikoluku toiminut yli kaksi kuukautta. Nyt kokeilen jo Firefoxin tulevan 2.0:n esiversiota:

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.8 ) Gecko/20060317 Firefox/2.0a1 - Build ID: 2006031704

Voisin testata tuota oikolukuhommaakin uudestaan, tein siitä nimittäin itselle jo tammikuussa hieman helpommin asennettavan laajennuksen. Vaikka kyllä se onnistui noilla Mozilla.fin ohjeilla. Voin pistää vaikka privana illemmalla linkit.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
MD
Onko Nukkumatti = Phony?

Olenhan minä.

MD

Minulla on ikivanha Firefox 1.0 jotain. Käytän yleisemmin Operaa, joka on UpToDate 8.53 ja 9.0 prewiev toisella koneella kokeilukäytössä.

Vierailija
Deus Ex
MD jos haluat Firefoxin 1.5 versioon spellboundin niin voin neuvoa. Asentelin juuri äsken itselleni.

Tuolta löytyvä kehitysversio spellboundista toimii versiossa 1.5.
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=351130

Vaikka se onkin kehitysversio niin hyvin sen tuntuisi toimivan ainakin itselläni.

Kyseessä näyttäisi olevan keskustelufoorumi. Install ei onnistunut. Jopa vaivauduin rekisteröitymään, mutta ei se asiaa auttanut.
Olen ehkä hieman tyhmä.

Vierailija
Nukkumatti
MD
Onko Nukkumatti = Phony?

Olenhan minä.

MD

Minulla on ikivanha Firefox 1.0 jotain. Käytän yleisemmin Operaa, joka on UpToDate 8.53 ja 9.0 prewiev toisella koneella kokeilukäytössä.

Laittaisitko ko Firefox version exen minulle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat