Seuraa 
Viestejä45973

dieselistä ollukki puheita, mutta just nyt jaksanu kaivaa bensasta, joten mahtaako jo olla topikki tuohonkin, jos ei..,.,.,

mahtaako bensan tilalle tulla mitään korvaajaa joka oikeasti toimii, ilaman että maksaa 20e/l ja/tai tiputtaa tehoja 50%.

??

Sivut

Kommentit (96)

No tuskin mitään "bensamaista" eli nestemäistä ainetta ainakaan.

Sanoisin, että seuraavan polttoainesukupolven autot kulkevat joko vetytableteilla tai sähköllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Carwajalca
Vedyn metallihydridejä veikkaisin polttoaineeksi, vety puhtaana tuo pienen turvallisuusriskin.. Tai sitte vanha kunnon häkäpönttö

Häkäpönttö tosin ei sovellu normaaliautoon ihan sellaisenaan, tai ei ainakaan jos halutaan pitää kiinni siitä tehojen putoamattomuudesta. Mutta luulisin että turboahtimella voitaisiin aika hyvin kompensoida tehottomuutta.

Toivon ja uskon että meillä tulee
olemaan vielä oikeita bensiiniautoja
pitkään pitkään.

Toisaalta suuntaus on huolestuttava; ruokakaupasta
on jo vaikeuksia löytää muuta kuin rasvattomia, laktoosittomia,
gluteenittomia ja mauttomia vammaistuotteita.

Mistäs se sähkö vedyn valmistukseen ?

Vetyhän ei ole energian lähde, ainoastaan välittäjä.

Tiesittehän, keksijänerot, sen tosiasian, että siirto- ym.
häviöt huomioiden on edullisempaa kuitenkin polttaa ne
hiilivedyt suoraan autossa kuin voimaloissa ?

Ai niin, sähköhän tulee TÖPSELISTÄ

Näin tuollaisen Toyotan hybridin Kaliforniassa tuttavallani
viime syksynä. Säälittävä leluauto. Kehui maasta taivaisiin.
Pakkohan oli, kun oli erehtynyt investoimaan summan,
jolla olisi saanut hyvä OIKEAN autonkin !

mitäs muutoksia bensakone vaatii että etanoli käy?

jos mulla on esim. moottoripyörä jossa 120kw ja puristussuhde 13:1.
jos tuommoisen saa jotenki etanolille, niin tarviiko puristuksia muuttaa ja häipyykö kw:t taivaalle, vai tuleeko niitä peräti enempi??

autoonhan on helppo rakennella kaikkea oheisvitkutinta, mutta jos tuommoisen ratapyörän meinaa pitää yhtä ketteränä/kevyenä, niin modifikaatio mahdollisuudet rajoittuvat huomattavasti.

Eihän se viellä mihinkään lopu vaan sen saanti vaikeutuu, hintaa tulee enemmän ja kasvihuoneilmiön takia pyritään käyttämään vaihtoehtoisia ja puhtaampia energianlähteitä.

Carwajalca
Vedyn metallihydridejä veikkaisin polttoaineeksi, vety puhtaana tuo pienen turvallisuusriskin.. Tai sitte vanha kunnon häkäpönttö

Jos et sattunut tietämään, niin tarkoittamani vetypillerit ovat täysin turvallisia. Olen nähnyt telkkarissa kuinka niitä jopa sytkärillä eräs poltteli eikä käynyt mitään.

BUSHMAN
Bensa museotekniikkaa ???

Kukaan ei vielä ole esittänyt TOIMIVAA
korvaavaa infrastruktuuria !

Kenties 50 vuoden päästä

50 vuoden päästä Kiinan ja Intian yli 2 miljardia oleva väestö on kehittynyt teollisuudessa jo sen verran, että öljyn kulutus on melkoista. Kyse ei ole siitä, onko korvaavaa infrastruktuuria, vaan siitä, että öljyn kulutus kasvaa enemmän kuin öljyn tuotanto. Jos öljyä erotellaankin tulevaisuudessa hiekkaliuskeista, niin saa olla aikamoiset erottelukoneistot, koska nykyään öljyä kuluu tosi sairaat määrät, puhumattakaan sitten Kiinan ja Intian kulutustarpeista... Sanoisin, että USA tekee ihan viisaasti, kun se on aloittanut vähentämään riippuvuuttaan tuontiöljystä ja alkaa käyttämään muita teknologioita. 50 vuoden päästä Kiinassa ja Intiassa on varmaan jo 3 miljardia ihmistä yhteensä.

Älkää viitsikö.

Jo nyt FT:llä saadaan dieseliä, bensaa ja muita nestemäisiä hiilivetyjä kivihiilestä. Kapasiteettia ei vain vielä ole tarpeeksi. Se korjaantunee suht'koht nopeasti.

Jo Aatu hallitsi tekniikan 40 luvulla.

Kivihiiltä riittää sadoiksi vuosiksi.

Ainoa ongelma että hiilidioksiidipäästöt about kaksinkertaistuvat...

Fisher-Trops-synteesi, kyllä vain !

Aatulla oli vähän pakorako, kun Romanian öljykentät
jäivät haaveeksi ...

Mutta se CO2 ..... ehkä sen sitominen ratkaistaan ...

Tai sitten vetytalous, vety ydinvoimalla ... Auringolla ..

Fisher-Trops-synteesi, kyllä vain !

Aatulla oli vähän pakorako, kun Romanian öljykentät
jäivät haaveeksi ...





Jos öljyn hinta vielä nousee vielä hieman niin taloudelliset realiteetit rupeavat olemaan otollisia.

Mutta se CO2 ..... ehkä sen sitominen ratkaistaan ...



Talten kerääminen. Se tosin maksaa. Tuotanto on kai sitten jossain missä ei välitetä pienistä CO2 päästöistä...

Tai sitten vetytalous, vety ydinvoimalla ... Auringolla ..

Ei taida vedystä olla bensiinin korvaajaksi. iikennepolttoaineen siitä voi osin saada, mutta ei ottomoottoriin... Moottorikannan ja valmistuskapasiteetin usiminen kestää ja maksaa.

Luultavasti tosin löytyy jokin menetelmä jolla vedystä ja hiilestä saadaan hiilivetyä. Jokin käänteisreformointi? Vetykrakkaus? Joku kemisti osannee kertoa.

2H2 + CO2 + E -> CH4 + O2 ?

http://www.wired.com/news/technology/0, ... chnology_1

Miten niin ei vety käy ottomoottoriin ?
Ymmärtääkseni vedyllä käyviä ottomoottorisia autoja
on jo kokeiltu ? Ongelma kai lähinnä on vedyn
säilöminen, paineessa vai metallihydridinä.

"Hiilen nesteytys", sitähän tehtiin jo natsi-Saksassa
juuri aiemmin mainitsemieni proffien Fisher ja oliko Tropsch
tai sinnepäin, innovaation pohjalta. Oikean katalyytin
keksiminen kai oli ratkaisevaa, taisi olla jotain rauta-
oksidipohjaista ?

Nykyisiä bensan korvikkeita on oikeastaan pääasiassa etanoli. Tulevaisuudessa ehkä jotain muuta (sähköauto, vetyauto tms.), mutta tällä hetkellä vaihtoehtoja ei paljoa ole.

winstrol
mitäs muutoksia bensakone vaatii että etanoli käy?

Ruotsissakin käytetty E85, eli 85% etanoli + 15% bensa käy ihan hyvin useimpiin moottoreihin. Puhtaalla etanolilla voi tulla voiteluongelmia.

Moottorin teho verrattuna kulutukseen tippuu, mutta etanolin puristuskestävyys on suurempi, joten virittämällä ja turboilla saadaan teho nousemaan bensiinin tasolle. Netsitä varmaan löytänet ruotsalaisten virityksiä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat