Seuraa 
Viestejä45973

Lisäävätkö golfpallossa olevat "kolot" sen nopeutta? Jos lisää, niin kuinka paljon? Lentääkö pallo montakin metriä enemmän kuin esim tennispallo?

Vain asiaa tähän topickiin, kiitos

Kommentit (20)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Suomen nuori
Lisäävätkö golfpallossa olevat "kolot" sen nopeutta? Jos lisää, niin kuinka paljon? Lentääkö pallo montakin metriä enemmän kuin esim tennispallo?

Lisää ne, mutta tietenkään lähtönopeuteen ne eivät vaikuta. Siitä eteenpäin se kulkee nopeammin, kuin kulkisi ilman koloja. Ilman koloja tuo pallo lentäisi merkittävästi lyhyemmälle. Oliko se jotain luokkaa puolet tai kolmasosa pituutta vähemmän, tai jotain sinne päin.

Tennispalloon tuota on aika huono verrata, koska pinnan ja pallon koon lisäksi vaikuttaa pallon massa. Se kolojen salaisuus sileään palloon nähden on siinä, että ei synny isoja jarruttavia pyörteitä, vaan pienet pyörteet, jotka koloista syntyvät estävät isojen syntymisen.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Minun käsittääkseni, golf-pallon kolot, ehkä hieman nurinkurisesti, itseasiassa lisäävät pallon ilmanvastusta. Kuitenkin, kolot lisäävät myös nk. "Magnus-nostetta", eli jokseenkin erikoislaatuista nostavaa voimaa, jonka pyörivät kappaleet kokevat edetessään väliaineessa (tässä tapauksessa ilmassa).

Tästä voimasta johtuen golfpallojen lentorata eroaa hyvin paljon "tavallisen pallon" lentoradasta; niiden rata ei ole käänteisen paraabelin muotoinen, vaan ne lentävät vapaasti sanottuna alkusysäyksellistä lentorataa. Golf-pallon lentoradan alku muistuttaa jokseenkin tavallisen pallon lentorataa, vaikkakin golf-pallo nousee korkeutta huomattavasti nopeammin, mutta sen loppu eroaa enemmän. Lentonsa aikana, hieman maksimaalisen korkeuden saavuttamisen jälkeen, golf-pallon liikemäärä kentän suuntaisesti menee nollaan, ja pallo tippuu lähes suoraan alaspäin, kun tavallinen pallo laskeutuisi paljon loivemmassa kulmassa maanpintaan nähden.

Kysymykseesi: golf-pallon kolot hidastavat pallon nopeutta, koska ilmanvastus kasvaa. Kuitenkin, kolot kasvattavat nostetta (Magnus-voima), joka saa pallon käyttäytymään huomattavasti eriävällä tavalla tavalliseen palloon verrattuna: golf-pallo lentää tavallista palloa pidemmälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
bosoni
Seuraa 
Viestejä2704

Kas muistin tuon ilmanvastusasian toisinpäin. Jossain lehdessä oli joskus artikkeli tuosta, ja taisi siinäkin olla maininta siitä, että se varsinainen syy pituuden kasvattamiseen on tuo nosteen syntyminen. Siitä lehden lukemisesta on niin monta vuotta, että en mene vannomaan, mutta ei siinä taidettu väittää sen ilmanvastuksen olevan suurempi.

Voi tietysti olla, että muistikuvat ovat sotkeutuneet, koska siinä käsiteltiin myös muita esimerkkejä, joissa epätasainen pinta vähentää vastusta. Jotain veden eläviä, kuten hai, jne. Silloin kyse ei voi olla nosteesta.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922

Golf-ja tennispallojen lentopituuteen vaikuutavat myös sekä pallojen, että mailojen kimmoisuus.

Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.

Lierikki Riikonen

salai
Seuraa 
Viestejä8317
bosoni
Kas muistin tuon ilmanvastusasian toisinpäin.

Niinhän tuo googlen eka linkkikin (golf ball aerodynamics) sanoo:

http://wings.avkids.com/Book/Sports/ins ... lf-01.html

Eli kolojen synnyttämä turbulentti virtaus pallon takana vähentää ilmanvastusta. Golf on erittäin hyvä urheilulaji seurattavaksi TV:stä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

lierik
Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.

Ettei vain ollut hai? Haiden suomuissa on "urat" jotka vähentävät kitkaa.

http://elasmo-research.org/education/wh ... scales.htm

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
abel
lierik
Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.



Ettei vain ollut hai? Haiden suomuissa on "urat" jotka vähentävät kitkaa.

http://elasmo-research.org/education/wh ... scales.htm

Mieluusti myönnän, tuo bosoninjuttu ei ollut näkyvissäni kun jutun kirjoitin. Uivat ne molemmat kuitenkin nopsaan. Nyt jääkiekko.

Lierikki Riikonen

Jääkiekon erätauolla on aikaa kysäistä viisaammilta, mikä onkaan golfpallon suurin lähtönopeus? Ja kuinka pitkälle pallon saa lentämään jumbodriverilla ?

Mietiskelin myös, että kun golfpalloon vaikuttavat noin epätavalliset lentoa pidentävät voimat, tulevatko nuo voimat esille vasta mailallla lyödessä eli erittäin suurissa nopeuksissa vai myös käsin heitettäessä.....

KÄRPÄT !

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Golfpallon kuoppien tarkoitus on tehdä golfpallon ja ilman välinen ns. rajakerros turbulenttiseksi. Jos golfpallo olisi sileä, ilma virtaisi pallon pintaa pitkin pyörteettömästi eli laminaarisesti. Laminaarisella virtauksella on pienempi ilmanvastus kuin turbulenttisella, mutta toisaalta laminaarinen virtaus irtoaa pinnasta herkästi. Sileässä pallossa laminaarinen virtaus irtoaa osapuilleen pallon leveimmässä kohdasssa. Seurauksena pallon taakse muodostuu suuri pyörrehäntä joka lisää pallon kokonaisvastusta. Kun pallossa on kuoppia, rajakerroksesta tulee turbulenttinen. Rajakerroksen ilmanvastus kasvaa, mutta virtaus pysyy pallossa reilusti pidemmän matkaa. Seurauksena pallon taakse muodostuu pienempi pyörrehäntä ja kokonaisvastus muodostuu pienemmäksi.

Suomen nuori
Lisäävätkö golfpallossa olevat "kolot" sen nopeutta? Jos lisää, niin kuinka paljon? Lentääkö pallo montakin metriä enemmän kuin esim tennispallo?

Eivät ne nopeutta lisää, mutta vähentävät sen hidastumista. Kolot nimittäin lisäävät pallon aerodynamiikkaa.

Nopeuteen vaikuttavat enemmänkin pallon koostumus, mailan rakenne ja lyöjän taidot.

Olisiko kenelläkään tiedossa mitään hyvää nettisivua, jossa olisi aerodynamiian perusteita selitettynä? Olisi mukava oppia perusteet, niin ymmärtäisi noita kilpa-autojen ja lentokoneiden muotoja paremmin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Pikkupoikana kun rakentelin liidokkeja, oli tapana teipata kokeeksi ohut pianoteräslanka toisen siiven etureunaan muuttamaan virtausta turubulenttiseksi. Liidokkia heittämällä sitten selvisi, oliko langasta apua ja/tai oikealla kohdalla. Ja kun hyötyä löytyi, niin sitten lanka molempiin siipiin.

Ihme homma, mutta toimii.

tietää
http://www.up22.com/Aerodynamics.htm#AeroGeneral
http://www.tonyfoale.com/Articles/Aerodynamics/AERO.htm
http://www.atmosphere.mpg.de/enid/Infor ... g_507.html
http://people.bath.ac.uk/mo207/
Tuossa noita on, jos on englanti hallussa. Hyvin havainnollisia.
Perusasiat ovat: muoto, poikkipinta-ala, nopeus, laminaarisuus, turbulenssi ja kohtauskulma.
Juu, nämä on ihan hyviä basic-kamoja. Olisiko mitään sellaista hyvää sivustoa, jossa selitettäisiin hieman perusteellisemmin tuota aerodynamiikan fysiikkaa? Esim. laskukaavoja ja ohjeita, mutta kuitenkin senverran havainnollisia, että amatöörikin tajuaa.

Esim. miksi uudessa Citikan C4:ssä on tuollainen hyppyriperä?

Aika vanha topiikki mutta pakko vielä palata aiheeseen muutamalla kysymyksellä. En siis ole asiaan ehtinyt perehtyä, tuli nopeasti tarve löytää vastauksia. Toivottavasti joku osaa auttaa...

1. Onko kyseisenlaisista nystyröistä hyötyä esim kypärässä, että ohjautuuko 150km vauhdissa osuva kappale paremmin pois pinnalta. Onko väliä onko nystyräpinta paikallaan vai liikkeessä? Entä iskunvoimakkuus, onko heikompi isku kuin tasaiseen pintaan?

2. Miksei formuloissa tai muissa kilpa-autoissa käytetä kyseisiä kuoppia? Tuleeko liikaa ilmanvastusta?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
abel
lierik
Joskus esitettiin ettei delfiini voi voimiensa perusteella uida niin nopeasti, kuin ui.
Ratkaisu löytyi sen nahasta, siinä on jotain epätasaisuuksia, koloja, jotka pienentävät kitkaa. Tätä on tietääkseni hyödynnetty nopeasti liikkuvissa kappaleissa vedessä ja ilmassa.



Ettei vain ollut hai? Haiden suomuissa on "urat" jotka vähentävät kitkaa.

http://elasmo-research.org/education/wh ... scales.htm




Muistan lukeneeni aikoja sitten, että delfiinien ihonalainen lihaksisto "osaa" reagoida syntyvään turbulenssiin ja pystyy refleksinomaisesti pysäyttämään tuon turbulenssin.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

bosoni
Kas muistin tuon ilmanvastusasian toisinpäin. Jossain lehdessä oli joskus artikkeli tuosta, ja taisi siinäkin olla maininta siitä, että se varsinainen syy pituuden kasvattamiseen on tuo nosteen syntyminen. Siitä lehden lukemisesta on niin monta vuotta, että en mene vannomaan, mutta ei siinä taidettu väittää sen ilmanvastuksen olevan suurempi.

Voi tietysti olla, että muistikuvat ovat sotkeutuneet, koska siinä käsiteltiin myös muita esimerkkejä, joissa epätasainen pinta vähentää vastusta. Jotain veden eläviä, kuten hai, jne. Silloin kyse ei voi olla nosteesta.


Onhan vedessäkin nostetta. Muuten kalat ja muut painuisivat pohjaan. Ja jos kolot vähentäisivät ilmanvastusta, niin silloin autojen peltipinnat olisivat täynnä golfpallon kolojen tapaisia koloja.

Onhan vedessäkin nostetta. Muuten kalat ja muut painuisivat pohjaan.



Kaloilla on ilmarakko. Sillä ne säätävät korkeuttaan. Aivan kuten sukellusveneetkin. Lihaksia supistamalla rakon tilavuus pienenee ja kala vajoaa, rentona taas nousee pintaan, kun rakon tilavuus kasvaa.

Jokainen voi tehdä tämmöisen "sukellusveneen". Tarvitaan kuulakärkikynän suojakärki, tuppi, mikälie, tiivis sellainen, sekä 1,5 litran limupullo (muovinen). Tupin juureen ripustaa vaikkapa kolmisen kappaletta noita mitänenytoli sellaisia rautalankaisia paperiliittimiä. Kärtsää vaikka ensimmäisen siitä korkin juuresta läpi ja sitten lisää siihen kunnes kelluu hyvin, muttei liian hyvin.

Pullo täytetään piripintaan vedellä, siten että se kuulakärkikynän tuppi kelluu siinä pullon nokassa, ruuvataan pullon korkki kiinni, ja sen jälkeen puristetaan pulloa.

Systeemi vajoaa kun painetta nostaa tarpeeksi, ja nousee pintaan kun päästää irti. Ilmarakon ja sukellusveneiden uskoisin toimivan samalla tavalla.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Moses Leone
Ja jos kolot vähentäisivät ilmanvastusta, niin silloin autojen peltipinnat olisivat täynnä golfpallon kolojen tapaisia koloja.



Autot harvemmin ovat pallon muotoisia saatikka tyystin sileitä, joten ihan samanlaista hyötyä kuopilla ei saada. Auto on aika epämääräisen muotoinen möllykkä ja kohtaa ilmavirran milloin mistäkin suunnasta. Sillä ei ole sileän golfpallon kaltaista ongelmaa laminaarisen virtauksen kanssa.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
bosoni
Kas muistin tuon ilmanvastusasian toisinpäin. Jossain lehdessä oli joskus artikkeli tuosta, ja taisi siinäkin olla maininta siitä, että se varsinainen syy pituuden kasvattamiseen on tuo nosteen syntyminen. Siitä lehden lukemisesta on niin monta vuotta, että en mene vannomaan, mutta ei siinä taidettu väittää sen ilmanvastuksen olevan suurempi.

Voi tietysti olla, että muistikuvat ovat sotkeutuneet, koska siinä käsiteltiin myös muita esimerkkejä, joissa epätasainen pinta vähentää vastusta. Jotain veden eläviä, kuten hai, jne. Silloin kyse ei voi olla nosteesta.





Muistaaseni joku Austraalialainen kaveri oli kehittanyt soikean Golf pallon, mitahan sille kuuluu nyt ?!
Jos nuo kolot toimii Golfpallon lentoa vakauttavasti, mitenkohan ne vaikuttaisi lentokoneeseen ?!

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat