Vähäosaiset todellisia hyväntekijöitä - Päästöoikeuskauppa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nämä minimitoimeentulotasolla eläväthän ovat itse asiassa todellisia hyväntekijöitä, koska pienine tuloineen ja kulutuksineen tuhoavat ympäristöä erittäin vähän. Jää meille muille suurkuluttajille enemmän ympäristöä tuhottavaksi. Jo tästä ekologianäkökulmasta kaikille pienituloisille pitäisi maksaa 650 euroa kuussa kansalaispalkkaa vastikkeetta, hehän ovat varsinaisia hyväntekijöitä joiden avulla maailma pelastuu.

Ehdotan että valtioiden lisäksi myös kaikille ihmisille jaettaisiin päästöoikeudet, niin että omalla suihkarillaan maailmaa pilaava tai isolla muskeliveneellä kruisaileva miljonääri joutuisi ostamaan päästöoikeuksia muilta kansalaisilta. Näitä päästöoikeuksia jaettaisiin kuukausittain ja ne voisi myydä markkinahintaan.
Erityisen pieni kulutus suhteutettuna elinympäristöön toisi erityisiä päästöoikeusbonuksia, eli kannusteita pieneen kulutukseen. Näin vähävaraisten ympäristötekoa palkittaisiin ja he saisivat ansaitsemansa kiitoksen tulevien sukupolvien hyväksi tekemästä työstään.

Kommentit (4)

Vierailija

Autoille voisi kyllä lisätä ihan mieluusti jonkun saasteveron puhumattakaan jostain yksityislentokoneesta.

Vierailija

Siis pienituloiset, jotka ajelevat katalysaattorittomilla, 10-15 litraa bensaa ja 1-5 litraa moottoriöljyä/1000 km polttavilla 20-30 vuotta vanhoilla romuilla, ovat jonkin sortin hyväntekijöitä?

Puhuin työmarkkina- ja toimeentulotuella elävistä. Heillä ei ole varaa edes vanhan auton ostoon, puhumattakaan sen muista kuluista. Kun yksinäisen henkilön toimeentulotuen perusosa (eli se mitä jää käteen vuokran ja sähkön jälkeen) on 360 euroa/kk ja avo/avioparilla kummallakin 306 euroa/kk, niin jokainen voi laskea ettei tällä summalla osteta autoa, makseta satojen eurojen liikennevakuutusmaksua vuodessa, hoideta auton huoltoja(joita oletettavasti edellä olleilla tuloilla ostetusta autosta pakostakin aiheutuu) puhumattakaan että maksetaan polttoaineesta. Yhtälö toimeentulotuella elävistä autoilijoista on melko mahdoton, mikäli ihminen syö ja elää muuten suhtkoht normaalia elämää.

Johan on kummaa. Itse olen sitten varmaan todella suuri rikollinen kun ajan 5 litraa dieseliä kuluttavalla, hiukkassuodattimella varustetulla uudehkolla autolla. Sähköä kulutan, juu. Ei se sauna muuten lämpiäisi, porealtaasta puhumattakaan.

No päästöoikeuksia joutuisit todellisilta hyväntekijöiltämme ostamaan, tosin huomattavan vähän verrattuna todellisiin ympäristörikollisiin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Cosmic-Fairy
Autoille voisi kyllä lisätä ihan mieluusti jonkun saasteveron puhumattakaan jostain yksityislentokoneesta.

Autoilua verotetaan aivan törkeästi jo nyt. Selkeästi suurin osa autoilun kuluista menee suoraan valtion kassaan. Autovero on luokkaa 100 % auton maahantuontihinnasta, bensan huoltoasemahinnasta yli puolet on valmisteveroa ja arvonlisäveroa, käyttömaksut tulevat tuohon päälle, autoilijoiden järjestelmällinen sakotus rahastamistarkoituksessa ja niin edelleen.

Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa autoilun verotus on aika lailla loppuun kuljettu tie. Jos verotusta vielä kiristetään, alkaa pienituloistan mahdollisuudet autoiluun loppua. Pitkien matkojen maassa se tietää mahdottomuutta töissäkäyntiin ja vahinkoja valtiontaloudelle. Eikä se poista liikenteen todellisia ongelmia, saasteita ja ruuhkia kaupungeissa.

Saastuttavaa lentoliikennettä voisi tietysti periaatteessa verottaa, mutta se vaatisi kansainvälistä sopimista. Haluja siihen ei varmaankaan maailmalla ole, kun suuret ja valtioiden taloudelle tärkeät lentoyhtiöt kamppailevat talousvaikeuksissa jo nykyisten polttoaineiden hintojen ja vainoharhaisten turvamääräysten kanssa.

Uusimmat

Suosituimmat