Seuraa 
Viestejä13176

Moni nykyajan auto, menee tuon 180 kilometrä tunnissa, vaikka ei olisikaan hirveät tehot koneessa. Miksi pitää olla hiljaiset nopeudet moottoriteillä?

Ja jos auto ei kulje 180, niin ajakoon ihmiset niin nopeasti kuin mahdollista. kyllä minun mielestä moottoriteiden nopeus pitäisi nostaa 180 km/h.

kyllähän se sitten vähän polttoainetta enempi vie. toinen vaihtoehto että moottoriteiltä nopeudet poistettaisiin kokonaan.

Mitäs olette mieltä asiasta?. Valtio toki vastustaisi, koska junat jäisivät toiseksi. koska Helsinkin juna ei kulkisi kuin jotain 160 km/h. Joutuisivat pendolinoihin vääntämään lisää tehoa, maksimissa kulkee 220km/h se pendoliino malli mitä suomessa on.

Sivut

Kommentit (30)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Miksi maanteillä pitäisi olla joku määrätty nopeusrajoitus, kuten 120 km/h, 80 km/h tai 180 km/h? Kaikki ovat aivan samalla tavalla hatusta nykäistyjä. Mikä tekee autoilusta turvallisempaa, jos rajoitus on 79 km/h eikä 80 km/h? Tai olisiko 119 km/h turvallisempi kuin 118 km/h? Hatusta otettuja arvoja kaikkityynni. 180 km/h ei ole yhtään sen järkevämpi kuin 380 km/h.
Ainoa järkevä rajoitus on se, millaista nopeutta auton kuljettaja itse katsoo pystyvänsä turvallisesti kussakin tilanteessa käyttämään, eli tilannenopeus ratkaisee. Nopeusrajoitukset pitäisikin muuttaa ohjeellisiksi, että vieraspaikkakuntalaiset eivät tietämättömyyttään menisi mokaamaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen

Ainoa järkevä rajoitus on se, millaista nopeutta auton kuljettaja itse katsoo pystyvänsä turvallisesti kussakin tilanteessa käyttämään, eli tilannenopeus ratkaisee.

Moni lähtee auton rattiin kuitenkin väsyneenä/päihtyneenä eikä täten ole itse välttämättä aina itse kykeneväinen säätämään omaa "turvallisen ajonopeuden" rajaansa.
Moottoriteillä jossa ei risteyksiä tai taajamia ole häiritsemässä voisi ajonopeus kyllä olla paljon isompikin.
Enpä kyllä aio koskaan autoa itse omistaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34685
o_turunen
Nopeusrajoitukset pitäisikin muuttaa ohjeellisiksi, että vieraspaikkakuntalaiset eivät tietämättömyyttään menisi mokaamaan.

Tuohon voisi ottaa sellaisen käytännön, että ylinopeus sellaisenaan ei olisi taajamien ulkopuolella rangaistavaa, mutta onnettomuuteen syylliselle se toisi mojovan lisärangaistuksen. Ja erityisesti tuo systeemi pitäisi saada liikennevalosääntöihin. Punainen ei olisi ajokiellon, vaan väistämisvelvollisuuden merkki. Normaalisti valot toimisivat kuten nytkin, mutta hiljaisen liikenteen aikaan ne eivät haittaisi liikennettä.

Mutta kun kerran valtio haluaa rahaa ja propagandan pelottelemat turvallisuushakuiset lampaat huutavat kuorossa "mää mää, lisää holhousta, kieltäkää kaikki", tässä sitä ollaan.

tiäremiäs
Moni nykyajan auto, menee tuon 180 kilometrä tunnissa, vaikka ei olisikaan hirveät tehot koneessa. Miksi pitää olla hiljaiset nopeudet moottoriteillä?

Ja jos auto ei kulje 180, niin ajakoon ihmiset niin nopeasti kuin mahdollista. kyllä minun mielestä moottoriteiden nopeus pitäisi nostaa 180 km/h.

kyllähän se sitten vähän polttoainetta enempi vie. toinen vaihtoehto että moottoriteiltä nopeudet poistettaisiin kokonaan.

Mitäs olette mieltä asiasta?. Valtio toki vastustaisi, koska junat jäisivät toiseksi. koska Helsinkin juna ei kulkisi kuin jotain 160 km/h. Joutuisivat pendolinoihin vääntämään lisää tehoa, maksimissa kulkee 220km/h se pendoliino malli mitä suomessa on.


Niin, kyllähän se uraputkessa kieriskelevää juppia vituttaa, kun alla on BMV jossa tehoja olis kevyesti ajella 220km/t. Sitte pitää vain satasta jurruutella. Varta vasten pitäisi keksiä asiaa Saksaan, että saisi todellisen totuuden autostaan ulos. Kyllä on köyhää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Jos joku lähtee kännissä tai väsyneenä ajamaan, niin ei tuossa nopeusrajoituksilla ole enää mitään vaikutusta, oli rajoitus 200 km/h tai 20 km/h.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Cosmic-Fairy
o_turunen

Ainoa järkevä rajoitus on se, millaista nopeutta auton kuljettaja itse katsoo pystyvänsä turvallisesti kussakin tilanteessa käyttämään, eli tilannenopeus ratkaisee.

Moni lähtee auton rattiin kuitenkin väsyneenä/päihtyneenä eikä täten ole itse välttämättä aina itse kykeneväinen säätämään omaa "turvallisen ajonopeuden" rajaansa.
Moottoriteillä jossa ei risteyksiä tai taajamia ole häiritsemässä voisi ajonopeus kyllä olla paljon isompikin.
Enpä kyllä aio koskaan autoa itse omistaa.

Ainakaan päihtyneet eivät pääsisi moottoriteille ajamaan jos moottoriteiden sisäänpääsyissä oli portti josta pääsee vain jos läpäisee alkometri testin.Varmaan tulisi aika ruuhkaista mutta jos kerran lujaa halutaan ajaa.

Nopeuden noustessa reippaasti sadan päälle, alkaa kulutuskin kasvamaan eksponentiaalisesti. Varmaan tästä syystä autobahneillakin valtaosa porukasta tuntuu ajavan alle 130km/h. Jos Helsingistä Tampereelle olisi koko matka 180km/h rajoitus, niin monikohan viitsisi ajaa koko matkan tuota nopeutta? Tuulen suhina alkaa olla jo aika kova ja polttoainettakin kuluu turhan paljon. Tarvittaessa pääsisi perille kyllä nopeastikkin. Vaatisi kuitenkin tasaisen tienpinnan ja kolmannen kaistan.

Eli voisihan noita taajaman ulkopuolisia nopeusrajoituksia hieman kasvattaa, ainakin hyväkuntoisilla tieosuuksilla. Tuntuu vaan menevän niin, että kun tien kunto heikkenee, ei sille tehdä pitkään aikaan mitään vaan lasketaan paikalliseti nopeusrajoitusta. Saisivat poliisit muutenkin enemmän kytätä taajamien ajokäyttäytymistä, kuin vaania pikateiden varsilla. Poliisia ei keskikaupungilla näe, paitsi viikonloppuisin kaitsemassa teinien juopottelua.

tavu
Tämä on yltiöpäinen holhousyhteiskunta. Saas nähdä tuleeko sitä pyöräilykypäräpakkoa.....huh heijaa....

Aijai kun sulla on hyvä avatar. Ei mulla muuta.

nimim. ensimmäiset sata jaksoa DVD:llä.

Ja holhousyhteiskunta on toki ikävä asia.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848

Moottoriteiden nopeusrajoitusten nostaminen lisäisi hurjasti vaarallisten ohitusten määrää, koska huomattava osa ihmisistä ei kuitenkaan uskaltaisi ajaa ainakaan paljoa yli sen 120 km/h.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
iisakka
Moottoriteiden nopeusrajoitusten nostaminen lisäisi hurjasti vaarallisten ohitusten määrää, koska huomattava osa ihmisistä ei kuitenkaan uskaltaisi ajaa ainakaan paljoa yli sen 120 km/h.

Moottoritien kahden kaistan tarkoitus on juuri estää tämä. Kun molemmat ajavat liikennesääntöjen mukaan omilla kaistoillaan, niin nopeuseroilla ei ole suurtakaan merkitystä (toki poikkeuksiakin löytyy, esim. loskainen keli).

En kannata. 120 km tunnissa on riittävä nopeus.
Idiootteja kuolis moninkertainen märä jos nopeuksia nostettaisiin.
Kaikki eivät aja sääntöjen mukaan.

Kesällä kuivalla kelillä 140 km/h saattaisi tulla kysymykseen, mutta 180 km/h on jo liikaa, ottaen huomioon, että Hki-Tre moottoritiellä on kuitenkin vain 2 kaistaa per suunta ja ko. tieosuudella liikkuu paljon raskasta kalustoa jonka nopeus ei ylittäisi kuitenkaan 100 km/h.

Liikenteessä on myös vanhempia autoja joiden huippunopeus ylittää sen 180 km/h, mutta vanhan Taunuksen siivittäminen siihen nopeuteen on jo hieman arveluttavaa. Siinä nopeudessa jos ajokki karkaa hanskasta, ei juuri ole mitään tehtävissä, liike energia, kuten kaikki tietävät kasvaa eksponentiaalisesti nopeuden suhteen.

Talvipyryssä ko. nopeutta ei kaahaa kuin itsemurhakandidaatti.

Kiire(mukamas) ja vauhdinhurma tuottavat jo nykyisinkin ihan tarpeeksi vainajia.

Saksassa todella ajetaan uskomattomia nopeuksia esim frankfurtista bremeniin ajaessani keskimmäistä kaistaa n160kmh, jouduin ohittamaan silloin tällöin joitakin ja kokemattomana autobahnan ajotavasta, jouduin pari kertaa hankalaan tilanteeseen, kun takapuskuriin lensi uusia urheiluautoja 100kmh lujempaa, nopeasti sen tietenkin oppi katsomaan kaukaa kovaa lähestyvät mutta nopeuserot ovat käsittämättömiä!
Keskikaistalla 160 ja vasemmalta ohi 250-270, siinä ei virheitä kaivata!
oikealla todella jokuset ajaa jopa alle 100!
Ajatelkaa meidän kilpailuhenkisellä nykytyylillä mitä vastaavat nopeudet meidän huonokuntoisemmilla teillä tarkoittaisivat, varsinkin kun mutkat pitäisi oikaista monin paikoin! Minä en ainakaan nauttinut pätkääkään ajettuani hieman yli 200 vartin verran.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670

Noissa suurissa nopeuksissa piilee myös vauhtisokeuden vaara.

Itse tuli joskus ajettua lähemmäs 300 ja siitä reilun jarrutuksen jälkeen jatkoin matkaa normaalinopeutta. Usean minuutin kuluttua vasta huomasin, että vauhtia oli vielä 220. Tuollaisella nopeudella kun jarruttamatta kääntää auton rampille, niin siinä on hyvälläkin autolla renkaat helposti irti tiestä.

Vautisokeuden pystyy toki välttämään harjoittelulla, mutta kokemattomalle voi tulla viimeisenä yllätyksenä.

Tieremies: Tuli muuten mieleeni oletko useinkin ajellut Tre-Hki väliä? Moottoritien kunnossa ei aina ole hurraamista, jos en väärin muista, niin jossain Nurmijärven tienoilla motari on pienillä notkoilla, joista 200 lasissa nousisi jo ilmaan:)

Perus hakkapeliitoilla tai Barumeilla ei kahtasataa kauaa ajellakaan...

Hanki tiäremies ensin ajotaito ja mene kokeilemaan miltä 180km/h tuntuu. Voin kertoa että normaali 2-kaistainen moottoritie alkaa tuntua melko kapealta ja loivatkin mutkat tuntuvat jyrkiltä siinä nopeudessa. 120km/h on ihan järjellä harkittu nopeus. HKI-TRE-tie on kyllä melko suora ja näkyvyys hyvä. Osa autoilijoista pystyisi varmasti ajamaan esim. 150km/h keskinopeudella, mutta hitaammin ajavat ja raskas kalusto tekisi sellaisesta nopeudesta liian vaarallisen.

Kesärajoituksilla ajaessa saa Stadiinpäin matkatessa usein manata kanssa-autoilijoita jotka eivät katso peileihin kaistaa vaihtaessaan. Jos ajettaisiin ehdottamaasi 180km/h ja normiautoilija lähtee ohituskaistalle ohittamaan 22m rekkaa normaaliin tapaansa ilman kiihdytystä, tulee takanatuleva 90km/h kovempaa kontista sisään. Kolmas kaista toki auttaisi asiaa, mutta sen kustannukset eivät kata mahdollista ajansäästöä.

Sitten on vielä se polttoaineenkulutus. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä ja useimpien autojen voimansiirto on suunniteltu niin että ne kulkevat taloudellisimmillaan n. 80-100km/h. Jos ajettaisiin 180km/h voi auto kuluttaa helposti 50% enemmän polttoainetta kuin jos ajettaisiin sama matka 120km/h.

Itse kannattaisin muuttuvia nopeusrajoituksia, jotka sallisivat vapaat nopeudet esim. suorilla tieosuuksilla yöaikaan.

EDIT: Sitten on vielä sekin että nastat pakenevat talvigummeista jos paljon yli 160km/h painaa menemään.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat