Tampere-Helsinki moottoritielle 180 km/h nopeurajotus

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Moni nykyajan auto, menee tuon 180 kilometrä tunnissa, vaikka ei olisikaan hirveät tehot koneessa. Miksi pitää olla hiljaiset nopeudet moottoriteillä?

Ja jos auto ei kulje 180, niin ajakoon ihmiset niin nopeasti kuin mahdollista. kyllä minun mielestä moottoriteiden nopeus pitäisi nostaa 180 km/h.

kyllähän se sitten vähän polttoainetta enempi vie. toinen vaihtoehto että moottoriteiltä nopeudet poistettaisiin kokonaan.

Mitäs olette mieltä asiasta?. Valtio toki vastustaisi, koska junat jäisivät toiseksi. koska Helsinkin juna ei kulkisi kuin jotain 160 km/h. Joutuisivat pendolinoihin vääntämään lisää tehoa, maksimissa kulkee 220km/h se pendoliino malli mitä suomessa on.

Sivut

Kommentit (30)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10596
Liittynyt16.3.2005

Miksi maanteillä pitäisi olla joku määrätty nopeusrajoitus, kuten 120 km/h, 80 km/h tai 180 km/h? Kaikki ovat aivan samalla tavalla hatusta nykäistyjä. Mikä tekee autoilusta turvallisempaa, jos rajoitus on 79 km/h eikä 80 km/h? Tai olisiko 119 km/h turvallisempi kuin 118 km/h? Hatusta otettuja arvoja kaikkityynni. 180 km/h ei ole yhtään sen järkevämpi kuin 380 km/h.
Ainoa järkevä rajoitus on se, millaista nopeutta auton kuljettaja itse katsoo pystyvänsä turvallisesti kussakin tilanteessa käyttämään, eli tilannenopeus ratkaisee. Nopeusrajoitukset pitäisikin muuttaa ohjeellisiksi, että vieraspaikkakuntalaiset eivät tietämättömyyttään menisi mokaamaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen

Ainoa järkevä rajoitus on se, millaista nopeutta auton kuljettaja itse katsoo pystyvänsä turvallisesti kussakin tilanteessa käyttämään, eli tilannenopeus ratkaisee.

Moni lähtee auton rattiin kuitenkin väsyneenä/päihtyneenä eikä täten ole itse välttämättä aina itse kykeneväinen säätämään omaa "turvallisen ajonopeuden" rajaansa.
Moottoriteillä jossa ei risteyksiä tai taajamia ole häiritsemässä voisi ajonopeus kyllä olla paljon isompikin.
Enpä kyllä aio koskaan autoa itse omistaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
o_turunen
Nopeusrajoitukset pitäisikin muuttaa ohjeellisiksi, että vieraspaikkakuntalaiset eivät tietämättömyyttään menisi mokaamaan.

Tuohon voisi ottaa sellaisen käytännön, että ylinopeus sellaisenaan ei olisi taajamien ulkopuolella rangaistavaa, mutta onnettomuuteen syylliselle se toisi mojovan lisärangaistuksen. Ja erityisesti tuo systeemi pitäisi saada liikennevalosääntöihin. Punainen ei olisi ajokiellon, vaan väistämisvelvollisuuden merkki. Normaalisti valot toimisivat kuten nytkin, mutta hiljaisen liikenteen aikaan ne eivät haittaisi liikennettä.

Mutta kun kerran valtio haluaa rahaa ja propagandan pelottelemat turvallisuushakuiset lampaat huutavat kuorossa "mää mää, lisää holhousta, kieltäkää kaikki", tässä sitä ollaan.

Vierailija
tiäremiäs
Moni nykyajan auto, menee tuon 180 kilometrä tunnissa, vaikka ei olisikaan hirveät tehot koneessa. Miksi pitää olla hiljaiset nopeudet moottoriteillä?

Ja jos auto ei kulje 180, niin ajakoon ihmiset niin nopeasti kuin mahdollista. kyllä minun mielestä moottoriteiden nopeus pitäisi nostaa 180 km/h.

kyllähän se sitten vähän polttoainetta enempi vie. toinen vaihtoehto että moottoriteiltä nopeudet poistettaisiin kokonaan.

Mitäs olette mieltä asiasta?. Valtio toki vastustaisi, koska junat jäisivät toiseksi. koska Helsinkin juna ei kulkisi kuin jotain 160 km/h. Joutuisivat pendolinoihin vääntämään lisää tehoa, maksimissa kulkee 220km/h se pendoliino malli mitä suomessa on.

Niin, kyllähän se uraputkessa kieriskelevää juppia vituttaa, kun alla on BMV jossa tehoja olis kevyesti ajella 220km/t. Sitte pitää vain satasta jurruutella. Varta vasten pitäisi keksiä asiaa Saksaan, että saisi todellisen totuuden autostaan ulos. Kyllä on köyhää.

Vierailija

Tämä on yltiöpäinen holhousyhteiskunta. Saas nähdä tuleeko sitä pyöräilykypäräpakkoa.....huh heijaa....

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10596
Liittynyt16.3.2005

Jos joku lähtee kännissä tai väsyneenä ajamaan, niin ei tuossa nopeusrajoituksilla ole enää mitään vaikutusta, oli rajoitus 200 km/h tai 20 km/h.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
Cosmic-Fairy
o_turunen

Ainoa järkevä rajoitus on se, millaista nopeutta auton kuljettaja itse katsoo pystyvänsä turvallisesti kussakin tilanteessa käyttämään, eli tilannenopeus ratkaisee.

Moni lähtee auton rattiin kuitenkin väsyneenä/päihtyneenä eikä täten ole itse välttämättä aina itse kykeneväinen säätämään omaa "turvallisen ajonopeuden" rajaansa.
Moottoriteillä jossa ei risteyksiä tai taajamia ole häiritsemässä voisi ajonopeus kyllä olla paljon isompikin.
Enpä kyllä aio koskaan autoa itse omistaa.

Ainakaan päihtyneet eivät pääsisi moottoriteille ajamaan jos moottoriteiden sisäänpääsyissä oli portti josta pääsee vain jos läpäisee alkometri testin.Varmaan tulisi aika ruuhkaista mutta jos kerran lujaa halutaan ajaa.

Vierailija

Nopeuden noustessa reippaasti sadan päälle, alkaa kulutuskin kasvamaan eksponentiaalisesti. Varmaan tästä syystä autobahneillakin valtaosa porukasta tuntuu ajavan alle 130km/h. Jos Helsingistä Tampereelle olisi koko matka 180km/h rajoitus, niin monikohan viitsisi ajaa koko matkan tuota nopeutta? Tuulen suhina alkaa olla jo aika kova ja polttoainettakin kuluu turhan paljon. Tarvittaessa pääsisi perille kyllä nopeastikkin. Vaatisi kuitenkin tasaisen tienpinnan ja kolmannen kaistan.

Eli voisihan noita taajaman ulkopuolisia nopeusrajoituksia hieman kasvattaa, ainakin hyväkuntoisilla tieosuuksilla. Tuntuu vaan menevän niin, että kun tien kunto heikkenee, ei sille tehdä pitkään aikaan mitään vaan lasketaan paikalliseti nopeusrajoitusta. Saisivat poliisit muutenkin enemmän kytätä taajamien ajokäyttäytymistä, kuin vaania pikateiden varsilla. Poliisia ei keskikaupungilla näe, paitsi viikonloppuisin kaitsemassa teinien juopottelua.

Vierailija
tavu
Tämä on yltiöpäinen holhousyhteiskunta. Saas nähdä tuleeko sitä pyöräilykypäräpakkoa.....huh heijaa....

Aijai kun sulla on hyvä avatar. Ei mulla muuta.

nimim. ensimmäiset sata jaksoa DVD:llä.

Ja holhousyhteiskunta on toki ikävä asia.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Moottoriteiden nopeusrajoitusten nostaminen lisäisi hurjasti vaarallisten ohitusten määrää, koska huomattava osa ihmisistä ei kuitenkaan uskaltaisi ajaa ainakaan paljoa yli sen 120 km/h.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
iisakka
Moottoriteiden nopeusrajoitusten nostaminen lisäisi hurjasti vaarallisten ohitusten määrää, koska huomattava osa ihmisistä ei kuitenkaan uskaltaisi ajaa ainakaan paljoa yli sen 120 km/h.

Moottoritien kahden kaistan tarkoitus on juuri estää tämä. Kun molemmat ajavat liikennesääntöjen mukaan omilla kaistoillaan, niin nopeuseroilla ei ole suurtakaan merkitystä (toki poikkeuksiakin löytyy, esim. loskainen keli).

Vierailija

En kannata. 120 km tunnissa on riittävä nopeus.
Idiootteja kuolis moninkertainen märä jos nopeuksia nostettaisiin.
Kaikki eivät aja sääntöjen mukaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat