Informaatiotulva

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lieneekö muut havainneet saman?

Minulla näin 60-luvulla syntyneellä tuottaa jo melkoisia vaikeuksia hallita/omaksua tätä joka tuutista tulevia uusia asioita.

Tietokoneen näin ensimmäisen kerran vuonna -86. Olin silloin armeijassa, kyseistä härveliä käytettiin viestien salaamiseen.

Seuraavan kerran törmäsin tietokoneeseen vuonna -92, kävin koulua ja siellä piti näihin kummiin härveleihin tutustua.

Tuli sitten vuosi -96. Silloinen vaimo tarvitsi opiskeluaan varten järeän tietsikan.

Ja minä pöljä maksoin.

Maksoin mansikoita siitä härvelistä.

Nettiyhteys oli meillä myös.

Eron tultua olin muutaman vuoden ilman nettiä ja Kas: sitten on ilmaantunut meset (joista en tajua yhtään mitään vaikka Phony yritti minua opastaa) chatit (joita nyt jotenkuten tajuan) keskustelupalstat... jne.

En nykyään tilaa lehtiä. Tiede-lehti on poikkeus. Tarvitsemani tiedon löydän kyllä täältä. On vain kummallista kun telkku on auki, netti on auki, radio siinä sivussa, kännykkä soi jatkuvasti ja kirjoja on useita kesken...

Huomasin omalta kohdaltani tässä talven mittaan että nukun paremmin kun taustalla soi taukoamaton muzak kuin täydellisessä hiljaisuudessa,

Tuo muzak korvaa kai sen sateen ropinan aitan kattoon...

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tervetuloa keski-ikään, Balt!

Infotulva on totisesti kasvanut, mutta sitä voi padota ihan omatoimisesti. Radiota en yleensä pidä päällä, muuten ryhtyisin salamurhaamaan juontajia. Telkkarista katson vain muutaman, ennelta merkkaamani ohjelman. Pappa katsoo enemmän (=nukkuu telkkarin edessä), mutta kuulokkeet korvilla.

Lehdistä tulee enää Hesari (ja Tiede, tottakai!) ja senkin lopettamista olen harkinnut, melko hintava näin eläkerahoissa. Ajankohtaisuutiset näen netistä ja osaan tarvittaessa hakea taustatietoa. Oikeastaan kulttuurisivujen takia sitä tilaan.

Ulkomailla tai sähköttömällä mökillä huomaan kärsiväni uutisvieroitusoireista, mutta muutaman päivän jälkeen tulee autuas olo. Ei tarvitse surra maailman kamaluuksia, voi olla vaan.

Mitenkä selviäisit esim. kuukauden uutispaastosta?

Vierailija

Informaatiotulvaan ja uutisten luotettavuuteen ei ainakaan auta kun MTV3.n iltalehtityyppinen uutiskanava kympin uutiset taannoin kertoi tutkimuksesta jossa kansa oli valinnut juuri heidän uutisensa luotettavammaksi uutislähteeksi. Ja sehän on uutisten uutinen.

Uutisia ei tule oikeasti liikaa, tulee vaan liian vähän OIKEITA eli TÄRKEITÄ uutisia...Ja liian paljon viihde uutisia.
ESIM: Ei illan pääuutislähetyksissä pidä paneutua kulttuuriministerin ja pääministerin keskinäisiin vietoksiin hotelli rosedahlissa. MIKÄ PERKELEN TÄRKEÄ UUTINEN SE ON..kysyn vaan?
Ne joita se kiinnostaa saa sitä kyllä joka tuutista, ei tuo ole sitä uutista jota minä haluan katsoa kun katson uutisia. Tässä vaan mennään koko ajan suuntaan missä uutisiin lisätään joka toinen "uutinen" viihdetarkoituksessa, jotta kaikki olisi tyytyväisiä ja kilpaillaan katsojilla.

Eikä kyllä BBC.n uutiset, missä Michael "almost a brother" Jacksonin
oikeudenkäyntiä puitiin ties kuinka kauan. edit: saa yhtään enempää sympatiaa kuin meidän oman maan uutiset vaikka hoitaa hommansa hieman paremmin...

Missä on se digiaika mitä minä odotan missä voit valikosta valita että "hömppä" pois mun uutisista, sitä saa parturin tuolilla 14/2 päivää lehdestä 15 minuuttia kerran kuussa ja se riittää.

Johan oli vuodatus...työpäivä on ollut ehkä hiukan liian rankka

Vierailija

Kyllä tosiaan jättää minusta ajan kelkka. Eli olen pudonnut siitä.

Esimerkkinä: Taannoin (tammikuun alussa ennen Suurta Häntäluu Tapaturmaa) onnistuin hätistelemään nuoren naaraan pirttiini.

Siinä sitten rahnuttelin niskavillojani ja muistelin hartaasti että mitä sitä vastakkaisen sukupuolen kanssa tehdään niin neiti loihe lausumaan: "Mehän ollaan tavattu mesessä."

Minä jäin sanattomaksi. Neiti alkoi nauramaan. (miksiköhän aina naiset nauravat minulle,en ala) Näytin kuulemma vielä huvittavammalle kuin yleensä kun alaleukani hipoo polvia. Tattis.

Sain sitten itseni koottua ja koko länsimaisen sivistykseni voimalla kysyin:
"Mikä *itun mese?"

Seurauksena uusi naurukohtaus.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Te jotka ette osaa medialukutaitoa niin olette median ja mainosten uhreja.

Jos esimerkiksi mainostetaan televisiossa gigantin alennuspäiviä, niin se ei tarkoita sitä että tuotteet olisivat alennettu. Gigantti ei myy alennustuoteita alennuspäivillä vaan sama hintaisia tuotteita kuin normaalisti.

Kaikkea ei siis kannata uskoa, mitä selitetään. vaan on hyvä suodattaa tietoa. Esimerkiksi uutiset antavat yksipuolisen kuvan ongelmista ja maailman tapahtuneista asioista.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
suodattamalla tietoa saa kaikki tärkeät asiat esille, esimerkiksi kertomukset eivät kiinnosta. Eli suodatan ne pois.

Mistä tiedät mikä on kertomus?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Volitans
tiäremiäs
suodattamalla tietoa saa kaikki tärkeät asiat esille, esimerkiksi kertomukset eivät kiinnosta. Eli suodatan ne pois.

Mistä tiedät mikä on kertomus?

mistä oot volitaani repässy ton pätkän jos yrität puristaa tietoa? Pidätkö sinä niitä uutisen arvoisina asioina, jolla tiedolla ihminen tekee jotain.

Vierailija

Pappa soitti, ilmoitti ostaneensa minulle (?) DVD:n. Kun kysyin, jotta mikähän se on, kertoi että vehkeellä voi katsoa niitä litteitä elokuvia.

Paljo välii..Itse halusi uutta hilavitkutinta, motkotusta välttääkseen muotoili asian noin. No, mikäpä siinä, saakoot lelunsa.

Vaan miten sitä vehjettä voisi ylistää?Mitä hyötyä tommoisesta on?

Nyt nalkututtaa..

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26990
Liittynyt13.5.2005
Mummo
Pappa soitti, ilmoitti ostaneensa minulle (?) DVD:n. Kun kysyin, jotta mikähän se on, kertoi että vehkeellä voi katsoa niitä litteitä elokuvia.

Paljo välii..Itse halusi uutta hilavitkutinta, motkotusta välttääkseen muotoili asian noin. No, mikäpä siinä, saakoot lelunsa.

Vaan miten sitä vehjettä voisi ylistää?Mitä hyötyä tommoisesta on?

Nyt nalkututtaa..

Niiden litteiden elokuvien kuvanlaatu on parempi kuin niiden läskimpien. Joidenkin litteiden elokuvien mukana tulee dokumentti ko. elokuvan tekemissestä ja sen sellaista. Vievät vähemmän tilaa ja maksavat enämpi... Hyöty on sitten kiinni ihan yksilöstä

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

No, tuota "yrttihoitoa" en Suomen oloissa uskalla kokeilla, pelkään polliisia, vaikken oo Oulussa käynykään

Pappa tuli DVD:n kanssa kotiin ja pidin sitten turpani kiinni. Oli tohkeissaan.

Telkkarin vieressä on nyt päällekäin litteitä laatikoita: kahdet videot, digiboksi ja DVD. Vieressä latausteline langattomille kuulokkeille. Pappa nukkuu sohvalla onnellisena. Stilleben.

Vierailija

Mummo kirjoitti muun muassa: "Tervetuloa keski-ikään, Balt!" Ja sitten: "Tiede-lehti on kallis eläkerahoissa!"

(Minulla meni hetki aikaa, kun etsin naurunpuuskieni välissä tekohampaitani!)

Onkohan Mummo sekoittanut keskenään käsitteet nuoruus, keski-ikä ja vanhuus? (Kaikella rakkaudella!)

Vierailija
Balthasar

Eron tultua olin muutaman vuoden ilman nettiä ja Kas: sitten on ilmaantunut meset (joista en tajua yhtään mitään vaikka Phony yritti minua opastaa) chatit (joita nyt jotenkuten tajuan) keskustelupalstat... jne.

En sinulle meseä yrittänyt myydä, vaan IRCcailua, joka nyt on _ihan_ eri juttu. Teinixin mesettää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat