Ikä kypsyttää vai kypsyttääkö?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nuorena työskentelin itseäni pari kymppiä vanhemman kollegan kanssa ja ihmettelin kaverin lapsellisuutta. Ajattelin - itse tuossa iässä olen paljon kypsempi kuin nyt ja moninverroin kollegaani kypsempi.

Toisin kävi. Tuntuu etten ole kasvanut tai kypsynyt noista ajoista paljoakaan. Ehkä kokemusta on tullut lisää ja näkökulmat laajentuneet, mutta siinä se taitaa olla.

Miten on?
Kypsyttääkö ikä ihmisen vai onko se vain myytti?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Mitä on kypsyys? Mene ja tiedä.

Oli, mitä oli, ikä tuskin tekee mitään, vaan ennemminkin juuri tuo kokemus jne. Mtä tulee luonteeseen, näitä mallejahan kerätään muualta ja se kehittyy tarpeen mukaan - kyse on vain siitä, minkälaista kokemusta saat. Jos et saa sellaisia malleja, jotka saisivat sinut muuttumaan luonteeltasi, eikä muutenkaan elämä siihen pakota, niin sitten et muutu, vaan pysyt siltä osin samanlaisena kuin mitä olit lapsena. Näin pikaisesti pohdittuna.

Vierailija

"Kaikki on suhteellista", sanoi Einstein.

Kun seisoin rivissä 11-vuotiaana entisen "oppikoulun" ekaluokkalaisena juhlasalissa, viereisessä rivissä olivat abiturientit, keväällä ylioppilaaksi kirjoittavat. Muistan hyvin, miten "varttuneiltra, kokeneilta ja viisailta" he 11-vuotiaan silmin näyttivät!
Vaan entä nyt, keski-ikäisenä, samanikäiset opiskelijat vaikuttavat lähinnä räkänokilta noviiseilta. Mielipiteet mukan lukien

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

*BÄÄÄÄÄ-Ä*
"Minne mun tutti keikattiin!?"

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Kultamuna
Miten on?
Kyllä ikä kypsyttää ja kypsyminenhän tarkoittaa käytännössä vain sellaista kokemuksen tuomaa rikkautta kuin ikäsidonnaista oikeassa olemista, nuorison ja nuorten äitien/isien vuosi vuodelta yhä olemattomammaksi käyvän moraalin suhteen mitä negatiivisen palautteen antamisen oikeuttamiseen tulee. Jos olette nääs huomanneet kuinka joka vuosi kasvaa yhä kehnommalla moraalilla varustettuja ihmisiä(?)

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Echi
Armitage
Minä pysyn lapsena ainakin niin pitkään kun pystyn.

Yhdyn tähän.

Se on laitonta, perverssiä ja moraalitonta.
No joo, riippuu siitä, tarkoititko nimimerkkiä vai ajatusta.

Itse olen aina vakava ja pysyn asiassa. Kuten nytkin.
42 v. meni rikki pari kuukautta sitten. Ei uskoisi.

Vierailija
[Kyllä ikä kypsyttää ja kypsyminenhän tarkoittaa käytännössä vain sellaista kokemuksen tuomaa rikkautta kuin ikäsidonnaista oikeassa olemista, nuorison ja nuorten äitien/isien vuosi vuodelta yhä olemattomammaksi käyvän moraalin suhteen mitä negatiivisen palautteen antamisen oikeuttamiseen tulee. Jos olette nääs huomanneet kuinka joka vuosi kasvaa yhä kehnommalla moraalilla varustettuja ihmisiä(?)

Olet käsittänyt moraalin käsitteen väärin. Moraalilla tarkoitetaan yhteisössä toimivia kirjoitettuja ja kirjoittamattomia säädöksiä, käsityksiä oikeasta ja väärästä. Siis yhteisön hyväksymiä tapoja jotka voivat vaihdella. Yhteisöissä vallitsevat aina tietyt moraalikäsitteet, olkoon ne sitten miten heppoiset tahansa. Yhteiskunta jossa ei ole minkäänlaisia moraalikäsitteitä elää täydellisessä anarkiassa.

Seuraa 
Viestejä26991
Liittynyt13.5.2005
Echi
[Kyllä ikä kypsyttää ja kypsyminenhän tarkoittaa käytännössä vain sellaista kokemuksen tuomaa rikkautta kuin ikäsidonnaista oikeassa olemista, nuorison ja nuorten äitien/isien vuosi vuodelta yhä olemattomammaksi käyvän moraalin suhteen mitä negatiivisen palautteen antamisen oikeuttamiseen tulee. Jos olette nääs huomanneet kuinka joka vuosi kasvaa yhä kehnommalla moraalilla varustettuja ihmisiä(?)

Olet käsittänyt moraalin käsitteen väärin. Moraalilla tarkoitetaan yhteisössä toimivia kirjoitettuja ja kirjoittamattomia säädöksiä, käsityksiä oikeasta ja väärästä. Siis yhteisön hyväksymiä tapoja jotka voivat vaihdella. Yhteisöissä vallitsevat aina tietyt moraalikäsitteet, olkoon ne sitten miten heppoiset tahansa. Yhteiskunta jossa ei ole minkäänlaisia moraalikäsitteitä elää täydellisessä anarkiassa.
Älä nyt? Voi rähmä!

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija
Kultamuna

Yleensä kokemukset kypsyttävät. Myös ajattelu auttaa, mutta ajattelukin voi olla vaikeaa ilman apua, koska omat ajatukset ovat usein varsin rajoittuneita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat