YTL mokasi kemian YO-kokeessa - ketä rangaistaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täytyi pariin kertaan hieraista silmiään, kun sai aamulla eteensä kemian YO-kokeen: paperissa käskettiin vastaamaan kuuteen tehtävään, vaikka kaikissa ennalta annetuissa ohjeissa oli kerrottu, että kemiassa vastataan kahdeksaan tehtävään. Itse vastasin kuuteen, mutta ilmeisesti osa kokelaista on vastannut kahdeksaan. Hesarissa YTL:n puheenjohtaja puhuu höpöjä:

Lahtisen mukaan yksi vaihtoehto on se, että jos joku on vastannut kahdeksaan kysymykseen, häneltä huomioidaan vain kuusi parasta vastausta.

”Pyrimme kaikkein oikeudenmukaisimpaan ratkaisuun”, Lahtinen vakuuttaa.

En näe kyllä mitään oikeudenmukaista siinä, että liian moneen vastanneilta jätetään kaksi huonointa huomiotta.

Nolo moka, enpä haluaisi olla vastuussa tällaisesta.

Kommentit (7)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Olipas munaus. Mitä orankeja sinne lautakuntaan nykyään sensoreiksi hyväksytään?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Onhan se selvää että toimitaan viimeisimpien ohjeiden mukaan, ja varsinkin jos asia vieläpä koulun toimesta varmistetaan YTL:ltä (kuten jokaisen koulun olisi tullut tehdä, niin meillä ainakin) ja käsky kävi vastata, luonnollisesti kuuteen.

Ei mitään pelleilyä että vain parhaat tehtävät huomioidaan. Yleensä olen melko rauhallinen, MUTTA MIELENI TEKISI VETÄÄ TURPAAN SITÄ JOKA NOIN NAURETTAVAN IDEAN SAI. Taisi tulla järkiinsä ja tukki turpansa.

Asia on varsin selkeä mielestäni, kahdeksaan vastanneilta tiputetaan paras ja huonoin tehtävä pois. Ei mitään muttia, kompromissi joka on kaikille "reilu".

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Niin, mitäs jos joku höröpää onkin vastannut kymmeneen kysymykseen? Otetaankos häneltä sitten tarkasteluun kuusi parasta, kuusi huonointa vai siltä väliltä?

Entäs ne jotka olisivat osanneet vastata kahdeksaankin ja ehkä laskivatkin ne, mutta valitsivat kuitenkin sitten kuusi tehtävistä ja vetivät ruksit muiden päälle? Entä jos heillä onkin sitten tullut laskuvirhe sellaiseen tehtävään jonka ovat valinneet arvosteltavaksi, ja joku ylivedetyistä tehtävistä olisikin ollut oikein ratkaistu?

Minustakin ainoa mahdollinen ratkaisu on sama mitä on aina ennekin näissä tapauksissa käytetty: Jos kokelas vastaa liian moneen kysymykseen, häneltä arvostellaan kuusi huonointa vastausta. Mielestäni syy ei tässä ole YTL:n vaan niiden koulujen jotka kehoittivat vastaamaan kahdeksaan kysymättä YTL:n kantaa. Käsittääkseni YTL:ään olivat monet soittaneet ja sieltä oli vastattu että kuuteen vastataan kun kerran paperissa niin lukee.

Käytännössä näiden koulujen valvojien virheestä ei voida rankaista niitä kokelaita jotka vastasivat kuuteen tehtävään. Niinpä YTL arvostelkoon kuusi huonoiten mennyttä tehtävää niiltä jotka kahdeksaan vastasivat. Kuitenkin, mikäli koulun ohjeiden mukaan kahdeksaan vastanneelle koituu tästä arvosanan laskua, hän olkoon oikeutettu kokeen uusintaan koulun kustannuksella mikäli haluaa.

Raaka peli Ranualla, mutta luetun ymmärtäminen on yksi YO-kirjoitusten edellytyksistä. Vaikka kokeen valvoja kehoittaisikin vastaamaan kahdeksaan tuossa tilanteessa, ei ainakaan minulla olisi tullut mieleenkään totella. Jos koepaperissa lukee että kuusi, niin se sitoo silloin YTL:ää ja kokeeseen osallistuvia.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Totta. Mutta olen kuullut että joissakin kouluissa OPETTAJIEN toimesta KÄSKETTIIN vasta kahdeksaan. Tuollaisessa tapauksessa tulisi soveltaa edellisessä viestissä mainitsemiani keinoja.

PS. Tietoa ei ole vahvistettu, mutta näin olen kuullut. Sen takia en maininnut asiasta ensimmäisessä viestissäni. Muuten olen kyllä täysin kunnianarvoisan Herra Tohtorin kanssa samaa mieltä.

EDIT: Nojuu, olisi pitänyt lukea Tohtorin viesti kokonaisuudessaan ekaksi läpi. Tulipa taas lisättyä turhaa tavaraa, näistähän mainittiin jo.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Joge
Totta. Mutta olen kuullut että joissakin kouluissa OPETTAJIEN toimesta KÄSKETTIIN vasta kahdeksaan. Tuollaisessa tapauksessa tulisi soveltaa edellisessä viestissä mainitsemiani keinoja.

Siksipä pitäisikin näissä tapauksissa koulun/asiasta vastuussa olleiden opettajien tarjota kokelaille koulun kustannuksella mahdollisuus osallistua kemian reaalikokeeseen ensi syksynä. Normaalistihan siitä joutuisi maksamaan osallistumismaksun ja koekohtaisen maksun.

Jos nyt joku haluaa sen kokeen uusia siksi että kokee saaneensa huonomman arvosanan tämän jupakan seurauksena.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
tupakka
Heeeeiii, jogehan on palannut myös tänne tiede.fi-foorumin puolelle. Vai onko tämä vain välaikaista?
Katsotaan:) Kuten moneen kertaan todettu, "mikään ei ole niin pysyvää kuin väliaikainen". Ollut hieman kiireitä, piti mm. käydä äheltämässä tätä kuuluisaa kemian koetta ja viisi muutakin oli sen lisäksi. Armas harrastukseni, TiedeForum.net on myös syönyt oman aikansa. Ensi viikolla saadaan vihdoinkin julkaistua lopullinen versio ja sivustoa voidaan vihdoinkin, pitkän odottelun jälkeen alkaa pyörittää tosissaan.

Uusimmat

Suosituimmat