Yksilö vai elämä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nimimerkki Awebin kirjoitus toiseen threadiin herätti minulla ajatuksia, jotka eivät suoranaisesti kuulu sen otsakkeen alle, joten avasin tälle uuden puun.

Aweb
On johdettavissa looginen ajatusketju, jossa ihmispopulaatio kehittyy niin suureksi, että se syrjäyttää muut lajit ja kuluttaa kaikki luonnonvarat, jolloin ainoa keino on tarttua pakotteisiin ja valvoa niiden toteutumista fasistisella tehokkuudella.

yhteiskuntajärjestelmien vaihtaminen nykyisestä äärisuvaitsevaisuudesta ja yksilön oikeuksia korostavasta yhteisölliseen, valistuneen diktatuurin ja sotilasjuntan kuoleman uhalla pakottavaan järjestelmään, jolle yksilöllä ei ole merkitystä, ja jonka ainoa tavoite on varmistaa lajin selviytyminen rajusti muuttuneiden luonnonolosuhteiden kourista.

Mikäli ihmiskunta joutuisi tilanteeseen, jossa lajin selviämisen edellytys olisi siirtyminen 'muurahaisyhteiskuntaan', jossa yksilön oikeuksilla tai hänen hyvinvoinnilla on toissijainen merkitys ja kaikki joutuvat elämänlaadun kustannuksella toimimaan kurinalaisesti yhteisön hyväksi, mikä olisi oikea ratkaisu? Tulisiko meidän jatkaa yksilöä kunnioittavaa elämäntapaa, joka asettaisi lajin selviämisen vaakalaudalle, vai olisiko oikein merkittävästi murentaa yksilön elämänlaatua, jotta elämä itsessään voisi jatkua?

Kumpi on siis tärkeämpi: yksilö vai elämä?

Minä kallistun yksilön puolelle.

Kommentit (1)

Vierailija
Juha

Kumpi on siis tärkeämpi: yksilö vai elämä?

Minä kallistun yksilön puolelle.

Se nyt on sama mihin kallistuis, jos joku päättäisi ja onnistuisi tuollaisen järjestelmän toteuttamaan. En ota kantaa onnistuisikko se ollenkaan, mutta rumihia tulisi ainakin melkomoiset läjät sitä yrittäessä. Niin, no toisaalta mitä hyötyä on elämällä, jos ei voi olla yksilö.

Uusimmat

Suosituimmat