Meneekö holhous amerikassa jo liian pitkälle?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://news.yahoo.com/s/nm/20060322/us_nm/bars_dc

Mitäs mieltä tästä olette? USA:n hallitus kaivaa jo omaa hautaansa.

Sivut

Kommentit (25)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tuohan kuullostaa jo ihan suomalaiselta touhulta.

Texas ei kuitenkaan ole koko Yhdysvallat, vaan kyse on erillisestä osavaltiosta. Osavaltioillahan on kullakin omat lakinsa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kyllähän ne poliisit jo nytkin Suomessa vievät ravintola-asiakkaita putkaan selviämään harva se ilta. Ottaen huomioon Suomen koon suhteessa Texasiin, niin Suomi on kyllä vielä reilusti edellä. Ja täällä Suomessa osataan vetää niin kunnolla, ettei siinä enää tarvita mitään naamiointeja vaan virkavalta voi astella humalaisen eteen aivan virka-asussaan. Ja siitä huolimatta virka-vallan edustajasta voi ajoittain tuntua, että häntä ei edes huomata - huomaa vain, että jostain tuli nyrkistä.

Vierailija

Suomessa poliisit vievät putkaan lähinnä kaikkein toivottomimmat tapaukset, mutta jos otettaisiin tuo Amerikan malli, niin putkaan saisi viedä suurimman osan porukkaa.

Vierailija
Dredex
Suomessa poliisit vievät putkaan lähinnä kaikkein toivottomimmat tapaukset, mutta jos otettaisiin tuo Amerikan malli, niin putkaan saisi viedä suurimman osan porukkaa.

Mistä tuossa jutusta näkee, että kuinka kännissä pitää olla päästäkseen poliisin huomaan jenkeissä?

Vierailija

Kuulostaahan tuo vähän typerältä. Pidätetään vaikka mitään rikosta ei vielä ole tapahtunut. Ilmeisesti baarissa juominen lasketaan julkijuopotteluksi? Jos sama toteutettaisiin täällä, tarvitsisi juoppoputkista tehdä jäähallin kokoisia.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kerran kävi hyvä jekku, olin veljen kanssa puistossa viettämässä piknikkiä, mutta meillä oli vain nestemäistä leipää joka oli tehty ohrasta. kello oli 14

Minä viisaana miehenä menin puskaan kuselle ja minulla kesti siellä 15 minuuttia koska lähdin samalla ottamaan valokuvia kauniista suomen ensimäisen paperitehtaan savupiipusta.

Sitten palasin paikkaan josta lädin kusireisulle, mutta ei ollut veljeä enään. Poliisit olivat vieneet veljen, Poliisit veivät hänet kotio, joka oli noin 3 km päässä. Eivät onneksi vieneet putkaan. Minä kävelin veljen kotio ja jatkoimme alkoholin nauttimista sielä.

Ryyppäsimme Tampereen keskustorilla olevassa pusistikossa ja ilmeisesti oli meidät ilmiannattu poliisille. Kaljat takavarikoitiin julkisella paikalla ryypiskelyn takia.

näin voi käydä jos ei tottele.

Vierailija

Onhan suomessakin laki, ettei selvästi humaltuneelle, eli känniselle(drunk) saa anniskella alkoholia.

Kaljaa saa juoda, muttei humaltua.

Vierailija
Veikko
Onhan suomessakin laki, ettei selvästi humaltuneelle, eli känniselle(drunk) saa anniskella alkoholia.

Jutun hienous piilee siinä, että kuinka hyvin osaat esittää olevasi selvinpäin. Sitä kannattaa oikeasti harjoitella. Minulla on kestänyt vuosia, ennen kuin pystyin siihen kunnolla.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Esa aka Lihis
Veikko

Jutun hienous piilee siinä, että kuinka hyvin osaat esittää olevasi selvinpäin. Sitä kannattaa oikeasti harjoitella. Minulla on kestänyt vuosia, ennen kuin pystyin siihen kunnolla.

Ja Uuno Turhapuro -elokuvasta voit katsoa Heikki Kinnusen hienon sketsin siitä, kuinka se menetelmä oikeasti toimii.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Deckers
Kuulostaahan tuo vähän typerältä. Pidätetään vaikka mitään rikosta ei vielä ole tapahtunut. Ilmeisesti baarissa juominen lasketaan julkijuopotteluksi? Jos sama toteutettaisiin täällä, tarvitsisi juoppoputkista tehdä jäähallin kokoisia.

Samalla periaatteellahan sitä ulkopolitiikassakin heiluvat: toimitaan ennen kuin potentiaalinen rikollinen toimii. Eikö ne amerikkalaiset ole harjoittaneet samanlaista holhousta kansan lihavuuden vuoksi, eli lähinnä siitä minne ja missä saa patukka tai cokacola automaatti sijaita.

Vierailija

En tiiä miten tuo juttu käytännössä toimii, mutta kyllä muo vituttais jos joku "undercover-agent" tulee baarissa ottaa kädestä kiinni ja sanoo et oot liian kännissa. Kyllähän suomessa poliisi korjaa riehuvia ja tielle sammuneita, muttei nyt ihan sentään normi-kännipäisiä... ainaki Helsingissä on näin, en tiedä miten sielä maalla.

Olis aika hiljasta kyllä että tottelisin jotain agenttia joka sanois et nyt heti kotiin... Eikä muuten tottelis hirveesti kukaan muukaan. Kyttiä kyllä, mutta en oo koskaan niin kännis.

Vierailija

Aika älyttömältähän tuo kuulostaa, holhoukselle ei ole enää mitään rajaa. Ikävän monella ei tunnu kyllä olevan mitään tolkkua juomisessa ja sitäkään en ihan ymmärrä, mutta rajanveto on kaikkea muuta kuin selkeää. Kyllä päätösvallan pitäisi olla aikuisella itsellään. Suomessa ei taideta tosiaan kovin tarkkaan noudattaa sitä lakia, ettei selvästi humalaiselle saisi tarjoilla. Taitaisi olla lähinnä tarjoilija vaarassa, jos kehtaisi kieltäytyä myymästä ja moni tarjoilijakin taitaa ajatella, että omapa on asiansa.

Itse tunnen välillä olevani humalassa yhden oluen jälkeen (tulee halvaksi, mutta voisipa olla Teksasissa helposti putkareissu edessä! ), kun taas toisista huomaa vasta joskus seitsemännen tuopin tienoilla että jotain on tullut otettua. Alkometrikö siis avuksi tulkinnassa? Vaikka eipä sekään ole yksiselitteistä, kokeneempi juoppo kestää useamman promillen humalan niin että tuskin mitään näkyy päälle, kun taas toiselta voi samassa tilassa lähteä henki.

Sitä en kyllä pysty käsittämään, miksi ikävän monilla on pakottava tarve päästä humalassa auton rattiin. Tila vaikuttaa taatusti havaintokykyyn ja reflekseihin, vaikkei muuten päälle päin juuri näkyisikään. Muiden henkihän siinä kyllä enemmän on vaarassa tai siltä ainakin lehtijuttujen perusteella vaikuttaa; harvemmin se rattijuoppo itse kuolee tai edes vammautuu.

Vierailija

Mielestäni pointti tuossa ei ole että juoppoudesta pidätetään, jos se kerran on Teksasissa aina ollut laitonta, vaan että baareihin laitetaan asiakkaiksi tekeytyneitä urkkijoita ja näin omalta osalta edesautetaan sairaan urkkijayhteiskunnan luomista. Isoveli valvoo, baarissakin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat