Rekka-auto pitääkö mutkassa kääntää ennakkoon?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

pitääkö mutkaan mentäessä kääntää vähän ennakkoom että saadaan mutkassa oikea kääntymiskulma. Metsäkoneessa ainakin pitää kääntää että koko vekotin kääntyy. Onko rekkautossa sama systeemi.

Sivut

Kommentit (20)

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
tiäremiäs
pitääkö mutkaan mentäessä kääntää vähän ennakkoom että saadaan mutkassa oikea kääntymiskulma. Metsäkoneessa ainakin pitää kääntää että koko vekotin kääntyy. Onko rekkautossa sama systeemi.

Ei vaan liian myöhään, koska muuten takapää oikaisee ojan/jalkakäytävän päältä.

Vierailija
tiäremiäs
Dredex
Tarkoitatko, että mutkaan pitää kaartaa kauempaa, että koko pitkä systeemi kääntyy?




joo

Niin kuten Juoni sanoi, niin pitää kaartaa kauempaa. Tai ajetaan hiukan risteyksessä pitkäksi ja sitten vasta käännetään, jotta takarengas tulee oikein mukana.

Isoista vaunurekoista en tiedä sen tarkemmin, mutta luultavasti voisi olla hyvä idea ottaa myös hiukkasen vasemmalle ensin jos kääntyy oikealle.

Vierailija
Dredex

Isoista vaunurekoista en tiedä sen tarkemmin, mutta luultavasti voisi olla hyvä idea ottaa myös hiukkasen vasemmalle ensin jos kääntyy oikealle.

Kyllä näin melkeen joutuu tekemään. Lisäksi vaunun perähän kääntyy vasemmalle jyrkästi oikealle käännyttäessä noin sen verran, mitä viimeisen rengasparin ja vaunun perän välissä on matkaa.

(Olipa huonosti ilmaistu )

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Dredex

Isoista vaunurekoista en tiedä sen tarkemmin, mutta luultavasti voisi olla hyvä idea ottaa myös hiukkasen vasemmalle ensin jos kääntyy oikealle.

Liikennesäännöissä kyllä kielletään moinen. Eli esim. oikealle käännettäessä ei saa ohjata vasemmalle, jotta saisi kaaren suuremmaksi vaan kurvia saa oikaist suuremmaksi vasta käännyttävän tien osuudella. Näin autokoulusta muista.

Vaan tuota noudattamalla taitaisi moni rekka jäädä aika useaan risteykseen jumiin

Vierailija

Vasemmaltahan voi hakea tilaa sen verran kuin kaistaa riittää, kun käännytään oikealle. Ja jos perävaunu kääntyy jonkin verran vasemmalle kumminkin, niin sehän saa sitä tilaa sieltä väkisin. Toisaalta silloin pitää katsoa, että ei itse ota niin paljon lisätilaa että perävaunu heittäisi toiselle kaistalle. Itse kuitenkin varoisin tuollaisia isoja kääntyilijöitä, jos olisin henkilöautolla siinä vieressä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Dredex
Itse kuitenkin varoisin tuollaisia isoja kääntyilijöitä, jos olisin henkilöautolla siinä vieressä.

Niin on syytä tehdä

Sitten ovat nämä henkilöautoilijat, jotka parhaimmillaan rymittyvät sen verran paljon vasemmalle, vaikka kääntyvät oikealle, että viereistä kaistaa ajavana joutuu jo ohjaamaan sivuun välttääkseen törmäyksen.

Vierailija
tiäremiäs
no, oletteko ajanu sitten kuora-autolla tai rekka-autolla? Kuinka on hommat sujunu?

Eipä se ajo sen kummempaa ole kuin henkilöautollakaan. Enemmän tilaa se vie tietysti, ja pitää katsoa siltojen korkeus ja painorajat. Sitten pitää osata vähän teoriaa kuorma-/rekka-autoista kuten akseleista yms. ja ajopiirturikiekoista, maksimi-ajoajoista, lastauksesta, jne... Niin ja ovat hitaampia kiihtymään, ja renkaat maksavat enemmän, ei ole talvirenkaita erikseen, eli hyvä ajotapa on tärkeämpää

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1373
Liittynyt26.3.2006

Juna on hyvä monessakin mielessä. Erityisesti siinä mielessä, että vaunut eivät oikaise, käännyttiin sitten oikealle tai vasemmalle. Saksassa kävin kerran iltapalalla Hampurin päärautatieaseman Mäkissä, kun sieltä näkee junia! Sieltä näkee suoraan asemahalliin, jossa tapahtuu koko ajan. Iltapalan jälkeen poikkesin iltaretkelle katsomaan Euroopan suurinta järjestelyratapihaa, Maschenia. Ratapihan laidalla on oma seisake, jonne pääsee RegionalBahnilla, kun vain ensin vaihtaa junaa Harburgissa. Ratapihalla on leveyttä oli enemmän kuin suomalaisella pituutta ja parhaimmillaan peräti 130 raidetta vierekkäin.

Suosittellen ajamista junalla, mikäli rekan kanssa tulee vielä vaikeuksia.

tiäremies
no, oletteko ajanu sitten kuora-autolla tai rekka-autolla?

Joskus ajelin sellaisella isolla 70-luvun viimeisen päälle laitetulla amerikanautolla. Sitä joku sanoi kuora-autoksi, mitä sitten ikinä tarkoittikaan.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti)

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1373
Liittynyt26.3.2006
Prossimo Treno
tiäremies
no, oletteko ajanu sitten kuora-autolla tai rekka-autolla?

Joskus ajelin sellaisella isolla 70-luvun viimeisen päälle laitetulla amerikanautolla. Sitä joku sanoi kuora-autoksi, mitä sitten ikinä tarkoittikaan.

Kääk! Se olikin huora-auto! Ihmettelinkin, kun oli aika erikoisen näköistä naista auto täynnä koko ehtoon ja yön.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti)

Vierailija

Olen huomannut, että rekat joutuvat koukkaamaan oikealle käännyttäessä, eli tarvitsevat lähes koko tien. On viisasta varoa kääntyviä rekkoja . Sen lisäksi rekoilla on jarrutusmatka paljon pidempi kuin henkilöautoilla, joten sekin olisi viisasta huomioida. Olen kuullut rekkamiesten manailevan typeriä hlöautoilijoita, jotka puikkaavat eteen ja ajelevat hiljaa. Silloin olisi parasta kiihdyttää reippaasti.

Vierailija
N.E.R.O
uskon, että rekkakuskit osaaavt kääntyä niin, kuin he ovat koulutettu kääntymään/oppineet kääntymäät.

Tiestö vaan on liian kapea nykyiselle liikenteelle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat