Piilolinssit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sain juuri tänään ensimmäiset piilolinssit. Alkoikin noiden rillien pitäminen jo ärsyttää.

Minkälaisia haittoja voisi piilolinsseistä olla? Opitikko meinaan kertoi vain, että miten otetaan pois ja pistetään silmiin. Pitäisikö muistaa jotain muuta, kuin käsien pesu ennen silmien sörkkimistä. Pitää varmaan mennä vielä maanantaina kyselemään lisää.
Luin netistä jotain, mutta en oikeen jaksa luottaa demi.fi-palstaan

Kommentit (9)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joillakin ne kuivuvat kuivassa ilmanalassa. Itselläni ei näin onneksi ole käynyt.

Hygieniaa tuskin tarvitsee liikaa painottaa.

Itselläni piilareidan laitto ja poisto oli aluksi vaikeaa, vaikka optikko väittikin, että "hyvinhän se sujui....". En kuitenkaan ottanut moisesta mitään stressiä, vaan kokeilin ja jos ei onnistunut, niin mietin linssin ja silmän rakennetta ja sitäkautta oikeaa kulmaa, jolla linssi pitäisi silmään tyrkätä.

Poistossa taas sama juttu. Itse havaitisin, että on helpointa liuttaa linssi alas ja kohti "korvaa" - sitten vain pikku puristus ja linssi on irti.

Paria eri linssiä olen käyttänyt ja eroja on juuri käsittelyssä.

Aluksi linssit tuntuivat silmissä, mutta nyt ei ole ongelmia. Piilolaseja kuitenkin käytän aika harvoin - noin kerran kuukaudessa.

Vierailija

Millaiset piilarit sulla on?

Itse olen käyttänyt ajoittain kolmenkymmenen vuoden ajan, eikä ole haittoja ollut. Kertakäyttöiset kätevimmät. Pese kädet huolellisesti ennen kuin sörkit silmiäsi. Huom. älä kuivaa käsiä pyyhkeeseen vaan ravistele kuivaksi, pyyhe on basiliskojen farmi.

Silmien tiheä räpyttely auttaa, jos tuntuu silomissä kuivuutta.

Älä nuku tahi sammu piilarit simmuissa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Sähköllä hitsatessa voivat jonkinlaiset piilolasit "palaa" silmään kiinni UV-säteilyn vaikutuksesta. Olen lukenut jostakin, olikohan Ahjo-lehti, että Amerikassa olisi muutama hitsaaja menettänyt näkönsä asian vuoksi. Tuntuu vähän kaupunkilegendalta, mutta en silti menisi testaamaan. Joskus on tullut kuitenkin räittyä jotain ilman maskia.

Edit:
Mummo:

Huom. älä kuivaa käsiä pyyhkeeseen vaan ravistele kuivaksi, pyyhe on basiliskojen farmi.

En käytä piilolaseja, mutta miten ihmeessä kädet "ravistellaan kuivaksi" . Housunperseeseen pyyhkimisen tajuan, mutta tuollaista ravistelemisen taitoa en ole vielä oppinut.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Mummo
Millaiset piilarit sulla on?

Noi on tommoset kuukausilinssit. Varmaan melkeen joka päivä meinasin käyttää niitä.

Mummo
Älä nuku tahi sammu piilarit simmuissa.

Tossa voi sitten olla jo haastetta

Vähän outo tunne silmissä kun otin saunaan mennessä linssit pois (ei varmaan olisi välttämätöntä). Laitoin tuossa 10 aikaan päivällä ja otin vasta nytten ensimmäisen kerran pois.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Huom. älä kuivaa käsiä pyyhkeeseen vaan ravistele kuivaksi, pyyhe on basiliskojen farmi.

Tuo tuli huomattua itsekin heti toisella kerralla. Ei kuitenkaan "basiliskojen" vuoksi, vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että pyyhkeestä yleensä aina irtoaa pölyä käsiin, jotka taas päätyvät piilareihin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Lisättäköön vielä, että muutama kerta on tullut nukuttuakin piilarit silmissä. Kertakäyttöiset. Ei ole ollut ongelmia. En kuitenkaan suosittele.

Vierailija

Voit mennä huoleti saunaan ja uimaan piilarit päässä. Uimahalissa kannattaa tosin käyttää uimalaseja.

Linssien poistaminen on tärkeää silmän hapensaannin kannalta. Ajat vaan päähäsi, jotta MUISTA POISTAA LINSSIT.

lierik:
Mitäs et ymmärtänyt? Silleen ravistellaan ja räpytellään käsiä, kunnes ovat kuivat

Vierailija

Minulla on niin "rosoiset" silmäluomet, etten voi käyttää kuukausilinssejä ollenkaan. Joskus kertakäyttöisilläkin tulee silmät inhottavan kuiviksi.

Vierailija

Itse kun sain ensimmäiset piilolinssit, niin sovimme heti optikon kanssa uuden käynnin kuukauden päähän, jolloin tarkistettiin silmien tilanne. Itsellä piilolinssit aiheuttaa ärtymystä silmissä ja käyttöä piti rajoittaa jonkin verran. Kannattaa kyllä käydä säännöllisin väliajoin liikkeessä tarkistuttamassa silmien tilanne, jotta ei pääse mitään yllättävää tulemaan. Itse suosin nykyään kertakäyttölinssejä silloin tällöin, niin ei ongelmia tule. Piilolinssejä voi tilata edullisemmin netin piilarikaupoista, mutta silti suosittelen myös käyttämään silmälasiliikkeiden palveluita.

Uusimmat

Suosituimmat