Taloustietokilpailu.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sellainen on kai tulossa joskus.

Haluaisin tiedustella tällaista, jos luulette tietävänne kilpailusta:
- Miten siihen tulisi valmistautua? (Kaikki vinkit käy.)
- Millainen sen vaikeustaso on?
- Millaisia kysymyksiä sellainen yleensä sisältää?
- Onko teillä ennen ollut sitä. Jos on, niin millainen se oli.

Kommentit (13)

Vierailija

Tarkoitatko yläasteen oppilaille järjestettyä?

Historian ja yhteiskuntaopin maikat laativat kysymykset siihen. Eiköhän nimenomaan yhtesikuntaopin kurssien lukeminen ja talousterminologian kertaus ole parasta valmentautumista.

Vierailija

Juuri se.

Tuota noin. Meillä on sellainen n. 240-sivun pituinen kirja kurssikirjana. Tänä iltana en todennäköisesti ehdi sitä lukaista läpi. Kilpailu on 30.3. eli kai ensi viikolla. Kuulostaa hienolta lukaista oppikirja läpi. Mutta, hmm, eikö kirjastosta löytyisi jotakin miniopusta...?

Edit. Lisää vinkkejä, kiitos.

Vierailija

Kuin paljon oikein panostatte tollaisiin kilpailuihin????MEikä ajatteli sen riittävän että kattelee yhteinkuntaopinkirjasta jotain talouteen liittyviä kappaleita!!!! Minkä tyylisiä kysymyksiä niis yleensä on? Maikka sano et saattais tulla kysymys arvolisäverosta....

Vierailija
Satsuma
:shock: Kuin paljon oikein panostatte tollaisiin kilpailuihin????MEikä ajatteli sen riittävän että kattelee yhteinkuntaopinkirjasta jotain talouteen liittyviä kappaleita!!!! Minkä tyylisiä kysymyksiä niis yleensä on? Maikka sano et saattais tulla kysymys arvolisäverosta....

Kyllä kouluopetuksella, ja -läksykirjoilla pitäis pärjätä ihan hyvin. Jos ei, on opetuksessa vikaa. Vaan ei liene ollenkaan haitaksi seurata myös talousuutisia. Muuta panostusta en ite tuohon pistänyt, kun 30 v sitten osallistuin, ja hyvin pärjäsin. Vaan ehkä nyt on toisin?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Minun olisi pitänyt vastata tähän jo aiemmin, mutta en kehdannut, kun tämä on itsensä kehumista. Minä olen voittanut taloustieotokilpailun kolme kertaa. Se on siksi mahdollista, kun keskikoulussa jäin viidennellä luokalleen, tai en käynyt ehdoissa. Politiikka koulussa oli silloin kiinnostavampaa, kuin opiskelu. Sen en soisi palaavan enää Suomen kouluihin, ei se sinne kuulu. Kolmas voitto tuli sitten ammattitalouskilpailuissa. Kieltäydyin aluksi siihen osallistumasta, koska järjestäjänä oli suurporvariston edutaja KOP, mutta inssi sanoi että pitää sen minulle sitten normaalina kokeena, niin sorruin. Silloin sain jo osakkeita palkinnoksi, aikaisemmin vain Ballograf kyniä.

Maaherra Ahti Pekkala pankinjohtajan ominaisuudessa luovutti ne minulle. "Nyt tuli Lierikkikommunististakin kertaheitolla kapitalisti." Irvailivat vielä, lahjoitin mitättömät osakkeeni äidilleni.

Siis jos haluat pärjätä taloustieotokilpailussa niin neuvoja sinulle: Lue Marxia, Keynesiä, Smithiä tai jotain muuta taloustieteilijää, aivan sama ketä, perusteista ovat suurinpiirtein samaa mieltä. Sitten vastauksissa analysoi omalla päälläsi, mitä tästä voi seurata. Sillä ei ole merkitystä, vaikka fiktiosi olisi virheellenenkin, pääasia, että huomaavat sinun ajattelevan omilla aivoillasi, etkä kopioi muiden ajauksia, siinä se menestyksen avain. Arvaa kuinka kommunismia kirjoitin silloin kun sain Kansallis Osake Pankilta ne osakkeet. Ei ne siitä välittäneet, jos ajatus ja analyysi on arvostelijoiden mielestä johdonmukainen.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
totinen
Minä pärjäsin suureksi yllätyksekseni aikoinaan vain lehtiä lukemalla.

Tietenkin, pitää olla ajan hermolla ja kirjoittaa nykymenosta. Nuo mainitsemani taloustieteilijät luovat kuitenkin pohjaa sille. Sitten kun soveltaa oppejaan tähän päivään, on kilpailussa vahvoilla

Lierikki Riikonen

Vierailija

Turha siihen on valmistautua. Itse en valmistautunut ja sain luokkani parhaan. En kyllä ollut läheskään paras historiassa, enkä yhteiskuntaopissa.

Vierailija

MInä luin niin pirusti ja tulin jaetulle ykkössijalle koko koulussa. Arvatkaapa mitä: Voitto arvottiin. Totta helvetissä hävisin arvonnan. MIten voi olla: luetaan niin älyttömästi ja voitto arvotaan. Olisi pitänyt olla uusintakoe tai jotain. Ottaa päähän vieläkin. No ei siitä ole aikaa kun jokunen vuosi.

Vierailija
Analyytikko
MInä luin niin pirusti ja tulin jaetulle ykkössijalle koko koulussa. Arvatkaapa mitä: Voitto arvottiin. Totta helvetissä hävisin arvonnan. MIten voi olla: luetaan niin älyttömästi ja voitto arvotaan. Olisi pitänyt olla uusintakoe tai jotain. Ottaa päähän vieläkin. No ei siitä ole aikaa kun jokunen vuosi.

Mutta sait voittoakin arvokkaamman oppitunnin elämästä.

Vierailija

Oliko tämä kilpailu joskus ysiluokalla? Voitin oman koulun kilpailun ja tässä edelleenkin komeilee edessäni saamani palkinto: Taloustiedon taloussanasto, 2 p. Vaasa 1981. Luulin että koe on pakollinen, joten en lukenut mitään (niinkuin en muutenkaan koulussa). Net vain muut kertoivat, että aikasammat voittajat olivat saaneet silloisen KOPin osakkeitakin. Noh, kun en kuulunut paikallisen mafian eliittiperheisiin tai ollut opettajakunnan lapsia, niin jäi osakkeet saamatta. Väärä puolue ja väärä elämänkatsomus lasseleevin väärtien parissa. Arvostellaanko tämä koe jossakin muualla kuin omassa koulussa?

Vierailija
Deus Ex Lähetetty: Maa Huh 10, 2006 10:23 pm Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Analyytikko kirjoitti:

Mutta sait voittoakin arvokkaamman oppitunnin elämästä.

Niin, elämä on vain olemassaolon taistelua.

Uusimmat

Suosituimmat