Tuning ja tehon lisäys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mietin tässä että kuinka saisi helpoiten autoon lisää tehoa.
Osaako joku sanoa esim. kuinka paljon keskimäärin jokin tietty asia vaikuttaa tehoihin.
Esimerkkejä voisi olla Pakoputkiston uusiminen (peltisarjat ym.), vapaavirtaussuodatin, nokka-akselin jyrkentäminen tai vaikka kannen laskeminen..

Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras tapa jos ei noita kaikkia viitsisi toteuttaa?

Ja oletetaan nyt että nuo pistetään perushuonoon (alunperin n100hv) autoon eikä mihinkään uudenkarheaan corvetteen jossa jo valmiina tehoa varmasti löytyy..

Kommentit (14)

Vierailija
ratz
Mietin tässä että kuinka saisi helpoiten autoon lisää tehoa.
Osaako joku sanoa esim. kuinka paljon keskimäärin jokin tietty asia vaikuttaa tehoihin.
Esimerkkejä voisi olla Pakoputkiston uusiminen (peltisarjat ym.), vapaavirtaussuodatin, nokka-akselin jyrkentäminen tai vaikka kannen laskeminen..

Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras tapa jos ei noita kaikkia viitsisi toteuttaa?

Ja oletetaan nyt että nuo pistetään perushuonoon (alunperin n100hv) autoon eikä mihinkään uudenkarheaan corvetteen jossa jo valmiina tehoa varmasti löytyy..

Pakoputkiston ja imuilmanoton uusiminen paremmin virtaaviin ei tuo huomattavaa parannusta. Nokka-akselin uusiminen jyrkempään taas siirtää tehoa eri kierrosalueelle ja voi käydä niin ettei moottori käy enää kunnolla tyhjäkäyntiä. Kannen laskeminen taas nostaa puristussuhdetta ja edistää nakutuksen syntymistä.

Jos säännöt sallii, on ahtaminen varmasti hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu. Jos ei voi tai kannata ahtaa, niin suurempi moottori samasta mallisarjasta.

Olettaen että olet katulaillista autoa suunnittelemassa.

Vierailija

Jaa,kyllä noilla osien vaihdolla saa huomattaviakin tehoja irti koneesta ilman turboa,mutta tulee vaan aika kalliiksi.Ja jos turbon laittaa,tarvii silloinkin vaihtaa männät,laakerit jne.,ettei kone kilahda heti.

Vierailija

Jos budjetti ei salli noiden mainitsemiesi asioiden toteuttamista, voi ahtamisenkin unohtaa. -> vielä enemmän rahanmenoa.

Noilla mainitsemillasi asioilla voi saada jo ihmeitä aikaan. Riipuen auton iästäkin osin.

Mitä enemmän moottorista virtaa ilmaa läpi, sen enemmän siitä saa oheistuotteena potkua..

Mielestäni paras vaihtoehto: imusarjasta pullonkaulat pois-> vapaavirtaus-suodatin vanhan tilalle, nokka jyrkemmäksi, pakosarja ja pakoputki paremmin virtaavaksi.
Jos kyseessä on vielä ruiskulla varustettu auto, niin siihen uuteen nokkaan täsmäävät ruiskun ajoitukset. Jos taas kaasariversio, niin kaasarin säädöt uusiksi. Näillä eväillä auton luonne muuttuu rutkasti.
Hinta riippuu ihan autosta ja siihen käytetyistä osista.

Helpoimman ja nopeimman ilon autoon voisi tuoda pelkkä vapaavirtaus-suodattimen vaihto, sekä pakosarja+pakoputkisto virtaavammaksi. Siihen vielä lisäksi ruiskun/kaasuttimen säädätys, niin puhutaan jo pienestä piristyksestä. (luokkaa 15-20hv..?)

Yksistään jonkin osan vaihtaminen ei tuo mitään järkyttäviä muutoksia autoon.

Vierailija

Mitenkäs sitten tuollaiset pienehköt muutokset kuten juuri pakoputkiston muuttaminen sekä esim vapaavirtaussuodattimen lisäys vaikuttaa kun mennään katsastamaan autoa? Ei kai noin pienien muutosten takia tarvitse muutoskatsastuksia..?

Jos ei noiden takia tarvitse muutoskatsastaa niin mitä pitää tehdä ennen kuin "joutuu" sen tekemään? Mitä katsastusmiehet yleensä pitävät vaikka korisarjoista ja madalluksista?

Ja sitten vielä renkaista.. Leveyden saa ylittää 30mm suurimmasta ilmoitetusta arvosta ja vanteen halkaisijan yhdellä tuumalla. Kovin helposti vain voi käydä että autoon sovitetaankin parikin tuumaa suuremmat vanteet.. Onko jollain kokemusta kuinka tarkkaan tuota sääntöä pitää "oikeasti" noudattaa..

..ja millainen prosessi se muutoskatsastus oikein on kun itse en ole ennen joutunut sellaista tekemään? Ei siinä varmaan muuta tehdä kuin kirjoitetaan rekisteriotteeseen vähän uutta tietoa, vai? Ja kuinka kallista se on?

Vierailija
ratz
Mitenkäs sitten tuollaiset pienehköt muutokset kuten juuri pakoputkiston muuttaminen sekä esim vapaavirtaussuodattimen lisäys vaikuttaa kun mennään katsastamaan autoa? Ei kai noin pienien muutosten takia tarvitse muutoskatsastuksia..?

Jos ei noiden takia tarvitse muutoskatsastaa niin mitä pitää tehdä ennen kuin "joutuu" sen tekemään? Mitä katsastusmiehet yleensä pitävät vaikka korisarjoista ja madalluksista?

Ja sitten vielä renkaista.. Leveyden saa ylittää 30mm suurimmasta ilmoitetusta arvosta ja vanteen halkaisijan yhdellä tuumalla. Kovin helposti vain voi käydä että autoon sovitetaankin parikin tuumaa suuremmat vanteet.. Onko jollain kokemusta kuinka tarkkaan tuota sääntöä pitää "oikeasti" noudattaa..

..ja millainen prosessi se muutoskatsastus oikein on kun itse en ole ennen joutunut sellaista tekemään? Ei siinä varmaan muuta tehdä kuin kirjoitetaan rekisteriotteeseen vähän uutta tietoa, vai? Ja kuinka kallista se on?

Pakoputkisto/ilmanputsarimuutokset ei katsastusmiestä kiinnosta, jollei pakoputkiston myötä desibelit nouse liian korkeaksi, tai katti ei lähde laittomasti pois. Saatavilla on isompia katteja, jos sellainen vaaditaan autoon. Ei tarvitse muutoskatsastella.

Muutoskatsastus periaatteessa vaaditaan, jos auton teho nousee yli 20%, tai moottorin koko yli 25%. Renkaiden ja moottorin puolesta sääntöä noudatetaan, jos se huomataan...

Muutoskatsastus esim. renkaiden osalta-> Insinööri tarkistaa, että ääriasentoon käännettynä pyörä ei ota kiinni mihinkään. Siitä sitten lisäinfo rekisteriotteeseen. Hintaa en muista, markka-aikaan apaut 150. Nyt voi olla sama summa mutta euroja, vaikka hintojen ei pitänyt mihinkään muutua euron myötä...

Vierailija

Olisi mukava tietää mitä autoa olet aikeissa muuttaa. Jos mielestäsi 100hv autosi tuntuu laiskalta, ei 10 lisäheppaa siitä tee tuntuvasti suorituskykyisempää. Jos auto on kovin tuore malli, on siinä varmasti vakiona hyvä moottorin hengitys. Uudella filtterillä ja putkistolla et varmasti yli 10 lisähv:ta saavuta. Kovin radikaaleilla nokka-akselin muutoksilla kärsii ajettavuus esim. ruuhkaliikenteessä kuten yllä jo totesin.

Vähäpäästöisen ahtaminen on todellakin kallista, mutta jos on kyse vanhemmasta autosta, on tuntuvan teholisän saavuttaminen ahtamalla edullisinta. Kaikista helpointa olisi ottaa tekniikka mallisarjan tehokkaammasta mallista.

Mitä madallukseen tulee, niin ei kannata. Yleensä renkaat menevät linkkuun ja kuluvat epätasaisesti ja laakerit kärsivät. Lisäksi esim. hidastetöyssyjen ylityksestä tulee tuskaa, ja pakoputki on poikki joka toinen päivä.

Yli 2" vannekoon muutoksen joudut muutoskatsastamaan, mutta renkaan tuumakoko ei saa muuttua. Ts. joudut isompien vanteiden kanssa käyttämään matalaprofiilisempia renkaita. Tästä seuraa ikävää uraherkkyyttä ja kasvanutta rengasmelua. Lisäksi matalaprofiilisemmat renkaat maksavat yleensä korkeampia enemmän. Ennenkuin harkitset leveämpiä renkaita, katso pyöräkoteloihin. Rengas ei saa tulla lokasuojasta ulos, eikä hinkata kiinni ripustuksiin tai lokasuojaan joustoissa.

Pakoputken tai ilmansuodattimen vaihdosta ei tarvitse tehdä muutoskatsastusta. Soita katsastuskonttoriisi ja kysy kuinka paljon veloittavat muutoskasastuksesta.

Jos todellakin haluat tehokkaamman auton, kannattaa semmoinen hankkia valmiina. Viritys maksaa aina, eikä tulos ole kuitenkaan taattu. Jos haluat viritellä pelkästä tekemisen ilosta, niin siinätapauksessa onnea ja menestystä projektillesi!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Tesla

Ja sitten vielä renkaista.. Leveyden saa ylittää 30mm suurimmasta ilmoitetusta arvosta ja vanteen halkaisijan yhdellä tuumalla. Kovin helposti vain voi käydä että autoon sovitetaankin parikin tuumaa suuremmat vanteet.. Onko jollain kokemusta kuinka tarkkaan tuota sääntöä pitää "oikeasti" noudattaa..

Renkaat voivat olla muistaakseni tuon 30 mm leveämmät, mutta vain, jos rekisteriotteessa ei ole erikseen lueteltu sopivia rengaskokoja - uudemmissa autoissa tuntuua näin olevan aina. Leveämmät renkaat vaativat tyyppikatsastuksen. Useissa autoissa kyllä on jo valmiina kaikki sopivat rengaskoot. Renkaanhan pitää kaikissa asennoissaan pystyä vapaasti pyörimään.

Jos suorituskykyä haluaa, niin valitsee sopivat kuvioidut racing-renkaat, joissa on pehmeämpi kumiseos. Huippunopeus ja kiihtyvyys laskevat, mutta pito paranee ja sitä kautta myös kierrosajat.

Helpoiten ja parhaimmin tunaat autoasi laittamalla alustan kuntoon: Kunnolliset, mieluiten säädettävät iskunvaimentimet ja mahdollisesti kevyt jäykennys jousiin. Myös rungon vääntöjäykkyyttä voi parantaa.

Kevytmetallisilla vanteilla saat jousittamatonta massaa pienemmäksi: kiihtyvyys paranee ja auton pito paranee. Halpisvanteet eivät välttämättä ole normaaleja peltivanteita kevyempiä. Avainsanana on tässä nimenomaan vanteen paino.

Vierailija
Olisi mukava tietää mitä autoa olet aikeissa muuttaa. Jos mielestäsi 100hv autosi tuntuu laiskalta, ei 10 lisäheppaa siitä tee tuntuvasti suorituskykyisempää.



Vielä ei ole mitään kulkupeliä hankittuna, vasta suunnitteilla. ..jokin 80 luvun takatuuppari haussa.

Jos todellakin haluat tehokkaamman auton, kannattaa semmoinen hankkia valmiina. Viritys maksaa aina, eikä tulos ole kuitenkaan taattu. Jos haluat viritellä pelkästä tekemisen ilosta, niin siinätapauksessa onnea ja menestystä projektillesi! Very Happy

Kyllä tässä on ihan vaan tekemisen ilo ja vanhojen taitojen parantaminen mielessä. Nyt sitten hiotaan vähän remonttimiehen taitoja ettei vallan pääse unohtumaan.

Vierailija

Kyllä se näissä "halvalla" viritetyissä tulee, että viritys on onnistunut jos teho ei putoa yli 5hv

JA MITÄÄN TEHOA EI TULE LISÄÄ ILMAN POLTTOAINEEN LISÄÄMISTÄ (kulutus)

Jos laitat avaran putkiston (ei hyötyä jos ei saa myös ilmaa lisää)
Jos laitat myös ilmanputsarin (ei hyötyä ellei saa myös polttoainetta lisää)
Jos laitat lisää polttoainetta (ei hyötyä sytytysennakko täytyy säätää)
Jos säädät sytytyksen (voi taas toimia)

Näiden jälkeen alavääntö on jo aikaisempaa huonompi, mutta yläkierroksilla voi tuntua pientä "lisäystä". Ainakin äänissä (kovat äänet lähes tuplaa tehon...)

Jos nyt alat lisää innostua:

Muutat myös nokka-akselin (täytyy miettiä tarkoin syy miksi) yleinsä erikoiset nokka-akselit tuovat lisäpotkua taas sinne ylärekisteriin, ja alavääntö katoaa.

Muista seuraavat kun alat virittämään:

-Avara putkisto ja hengittävä ilmanputsari => ilma liikkuu koneessa. Mutta polttoainetta liian vähän (tällöin riski Detonointiin / Nakuttamiseen, joka on moottoririkkojen yleisin syy)
-Ja taas liian rikkaalla käyvä (pelkkää kaasariaä/ruiskua säädettäessä) Liika polttoaine liuottaa sylinteripinnalta öljykalvoa => moottorin kuluminen moninkertaistuu sekä vedätettäessä kiinnileikkaamisen riski kasvaa.

Eräs hyvä pikkutehon lisäys on Ilokaasut.
Näillä saat samalla niin polttoaineen & "ilman" lisättyä sylinteriin. +50hv on summa jonka uskaltaa lähes joka moottoriin laittaa (100hv+50hv=150hv). Tässä jää sytytyksen säädätyttäminen sitten ainoaksi murheeksi => mutta pikku tehonlisäyksillä toimii ilman sytkän säädätystä, kun käyttöaika on vielä niin lyhyt....

Ilokaasut saa laillisesti asentaa kaikkiin moottoriajoneuvoihin, mutta pullo ei saa olla kytkettynä järjestelmään.
Itse myin +50hv satsin pois 350eur joka ei ole kovinkaan paha lisä laittaa auton virittämiseen. vert. Orkkis äänenvaimennin maksaa omaan -91 bilikkaan jo 250eur... joten ei kannata alkaa putkistolla virittämään

TEHOT EI TULE ILMAISEKSI...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sWaltsu

Ilokaasut saa laillisesti asentaa kaikkiin moottoriajoneuvoihin, mutta pullo ei saa olla kytkettynä järjestelmään.
Itse myin +50hv satsin pois 350eur joka ei ole kovinkaan paha lisä laittaa auton virittämiseen. vert. Orkkis äänenvaimennin maksaa omaan -91 bilikkaan jo 250eur... joten ei kannata alkaa putkistolla virittämään

Mistä tuota ilokaasua / pulloja voi ostaa?

Vierailija
sWaltsu
-Avara putkisto ja hengittävä ilmanputsari => ilma liikkuu koneessa. Mutta polttoainetta liian vähän (tällöin riski Detonointiin / Nakuttamiseen, joka on moottoririkkojen yleisin syy)



Liian laihalla käynti sulattaa moottorin, kun taas liian korkea puristus suhteutettuna polttoaineen nakutuskestävyyteen aiheuttaa mainitsemasi nakutusilmiön.

sWaltsu
Ilokaasut saa laillisesti asentaa kaikkiin moottoriajoneuvoihin, mutta pullo ei saa olla kytkettynä järjestelmään..

Mitäs järkeä sellaisessa sitten on?

Vierailija

En ole kyllä yhtään konetta vielä sulattanut....
Kyllähän siihen mäntään saa sen reijän laihalla ajettaessa, mutta se detonointi on se todennäköisempi.... Sitä kun tuppaa olemaan kokoajan noissa viritetyissä... Se vaan laukeaa sitten kun saa tarpeekseen.

Niin ja ilokaasuahan saa vaikka voikoskelta.

Vierailija
sWaltsu
En ole kyllä yhtään konetta vielä sulattanut....
Kyllähän siihen mäntään saa sen reijän laihalla ajettaessa, mutta se detonointi on se todennäköisempi.... Sitä kun tuppaa olemaan kokoajan noissa viritetyissä... Se vaan laukeaa sitten kun saa tarpeekseen.

Niin ja ilokaasuahan saa vaikka voikoskelta.

Äläpäs nyt päde poika liikoja. Detonointi ei johdu seossäädöistä, vaan yleensäkin liiallisista puristuksista. Ja väärillä polttoainesäädöillä voin luvata ettet saa konetta nakuttamaan, sytytys on aivan eriasia.

Tunnut kenties lukeneen tietoutta aika paljon, mutta ymmärrätkö varmasti kaiken lukemasi? Mietippäs hetki miten voisit polttoainesäädöillä saada bensiinin itsesyttymispisteeseen.

Kun nyt porukat hehkuttavat tuolla että pakoputkiston tulisi olla mahdollisimman avara, niin voin sanoa jo suoraan että näin ei todellakaan ole. Vaikka nelitahtimoottorista venttiilit kannesta löytyvätkin, se tarvitsee silti alipaineimpulssin toimiakseen tehokkaasti. Kireämmällä nokka-akselilla vain tehostuu alipainepulssin tarve.

Aloitetaanpas tarina vaihteeksi keskeltä: Juuri kun työtahti on loppunut, ja molemmat venttiilit ovat kiinni, alkaa pakokaasujen poistotahti ja mäntä alkaa liikkua ylöspäin. Pakoventtiili aukeaa männän ollessa akk:ssa (käytännössä hieman ennen akk:ta aineiden hitaudesta johtuen). Mäntä saapuu yläkuolokohtaan, ja alkaa painumaan jälleen alaspäin ja alkaa imutahti. Pakoventtiili on kuitenkin vielä hetkellisesti auki, samaan aikaan siis kuin imuventtiili, ja tätä vaihetta kutsutaan overlap-tilanteeksi. Mikäli pakoputkisto suunnitellaan oikean mittaiseksi, se muodostaa juuri sopivan alipainepulssin juuri oikeaan aikaan jotta tämä alipaine saapuu pakoventtiilille, ja vetää loputkin pakokaasut sylinteristä, ja samalla sylinteriin uutta seosta.

Pakoputki on tehojen kannalta hyvä olla 4-1 mallia (nelisylinterisessä), ja putkesta täytyy löytyä sopiva kartio. En nyt muista mitään kaavaa ulkoa, mutta ne kyllä löytyy vaikkapa esim. Esko Mauno - Virittäjän käsikirja 1 - Nelitahtimoottorit.

Vierailija

Sen verran olen nyt noiden kiihdytyskikottimien sekä omien moottoreiden kanssa temmeltänyt.

Detonointi = itsesytytys
Johtuu. Esimliian laihasta seoksesta korkeapuristeisessa moottorissa. seoshan kuumenee tolkuttomasti työtahdin aikana jolloin seos puristuu kasaan (tällä diesel toimii) laiha seos ja liian pieni oktaaniluku aiheuttaa itsesytytyksen. Lisäämällä polttoaineen määrää saadaan detonointia lievennettyä, kuten myöskin korkea oktaanisempi polttoaine.

Ja kyllä tiedän tarkkaankin sen kuinka tärkeä on 4-tahtimoottorin pakoputkisto. mitä vääntävämpää moottoria tehdään sitä tarkempi on pakoputkiston ominaisuudet.
Todellakaan ei ole se avarin aina paras. Mutta kun näitä teinitunettajia kuuntelee niin ensin putki sitten putsari ja sillähän se jo menee...
Yritin vain maalaisjärjellä selittää ettei pelkillä "kovalla virtauksella" saada mitään ihmeempiä aikaan.
Ja se 4-1 on paras... Tietyissä tapauksissa. Itsellä oli 4-2-1 "ilmeisesti" optimaalisin kyseiselle moottorille

JA sitten kun tehot nostetaan tuonne "taivaisiin" eli pelkästään ylärekisteriin. Niin putken merkitys alkaa pienentyä (jos metelillä ei ole merkitystä) Kovilla kierroksilla toimivissa moottoreissa alkaa olla tärkeintä että polttoaine virtaa ja ilmaa tulee tarpeeksi

Hyvä esimerkki tästä "tunetuksesta" on eräs ahdettu Subaru... ahtopaineita nostettu, mutta eipä ollut polttoaineen syötölle tehty mittään... Ruisku ei ymmärtänyt että menee liian laihoilla. Moottorista irtosi kyllä tehoa, mutta hetken kiukuttamisen jälkeen nips naps kone ilmeisimmin detonoi... kampuran laakeri siniseksi ja lohkoa puhki yms... Tässä oli oiva esimerkki laihalla käyneestä moottorista

Uusimmat

Suosituimmat