Lakialoite: Mopot pois pyöräteiltä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"LAKIALOITE 4/2006 vp

Laki tieliikennelain 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Tieliikennelainsäädännössä määritellään pyöräkaista ja pyörätie tarkoitetuksi polkupyörä- ja mopoliikenteelle. Laki siis rinnastaa polkupyörät, mopot, mopoautot ja moposkootterit. Kevyen liikenteen väylillä kulkee myös jalankulkijoita. Jalankulkijoista ja pyöräilijöistä suuri osa on lapsia ja vanhuksia. Lisäksi kevyen liikenteen väylillä kulkevat nykyään myös rullaluistelijat ja sauvakävelijät, joita ei lain säätämisen aikaan ollut.

Suomessa mopojen nopeus on rajoitettu 45 km:iin tunnissa, mikä riittää hyvin taajamassa muun liikenteen mukana pysymiseen. Taajamissa nopeusrajoitukset ovat yleensä 30-40 km tunnissa.Liikenneturvallisuuden kannalta mopot, mopoautot ja moposkootterit tulisikin siirtää taajamissa muun moottoriliikenteen joukkoon ja jättää ruuhkaantuneet kevyen liikenteen väylät hitaammin kulkeville." -Oululainen kansanedustaja Lyly Rajala (kok)

lähde

Juuri tästä asiasta olen itsekkin ollut huolissani.Oululaisena Lyly kyllä ymmärtää ongelman! Mopot aiheuttavat ainakin täällä Oulussa sellaista harmia ja vaaratilanteita, paljon pyöräilevänä tiedän mitä pelätä kesän lähestyessä. Ongelmahan on että pääasiassa uhmaikäiset ovat juuri niitä jotka mopoilla ajelevat. Periaatteena näyttää vielä olevan että: kyllä ne muut väistävät! Oululaisena Lyly kyllä ymmärtää ongelman! Autoteillä mopoilijat voisivat opetella kunnioittamaan liikennesääntöjä. Tietysti muitakin vaihtoehtoja on: ikärajan nosto, nopeuden laskeminen tai vaikka pyöräteiden leventäminen.

Sivut

Kommentit (17)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Toisaalta, mopoilija on ensinnäkin melkoinen riski itselleen liikenteen seassa ja toisekseen tukko muulle liikenteelle.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

No en ole usein nähny mopoja missään pyöräteillä, lähes aina autojen seassa ne ajelevat. Sitten mopot ajelevat 70km/h nopeutta 50km/h alueella, jolloin autot ohittavat ne 90km/h nopeudella koska ne "tukkivat tien".

Vierailija

Ongelma nimittäin on vahvasti pyöräily kaupunki Oulussa, ehkäpä nuo edustajat ovat niin irtautuneet tästä maasta ja tästä arjesta. Tänne vaan kesäksi pyöräilemään ja laskemaan kuinka moni vastaan tuleva mopoilija ajaa holtittomasti ja vaarantaa liikennettä.
Te Helsinkiläisethän ette ole pyöräteitä nähneetkään... Toisaalta ymmärrän miksi Pekko ajaa mopolla. Pekko onkin maalta ja kyseessähän on taajama-alueet.

Vierailija

Oulussa, ainakin keskustassa kapeat jalkakäytävät on jostain käsittämättömästä syystä määritelty kevyen liikenteen väyliksi. Kannattaisikohan siellä lähteä ensin pohtimaan tämän dilemman muuttamista. Sillä automäärällä pyöräilijät mahtuvat aivan mainiosti suhaamaan autojen joukossa.

Vierailija

Kuinka monella näistä nuorista mopopojista on edes oikeaa käyttöä mopolle, kun tuntuu siltä, että sillä ajetaan vaarallisesti yleisillä teillä vain ihan huvin vuoksi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Itseäni on tämä asia hämännyt jo muutaman vuoden.

Ainakin joskus laissa määrättiin mopot käyttämään pyörätietä. Monesti ennen näki pyörätien merkkian alla erillisen lisäkilven "ei mopoille". Nyt en tuollaista lisäkilpeä muista nähneeni missään vuosiin.

Ja nuoret kuljettajat joutuvat vielä kaiken lisäksi ajamaan mopokortin, joten luulisi, että heille on opetettu missä pitää ja saa ajaa.

Vaan ne mopot huristelevat silti maantiellä. Kotini lähellä on tiellä 60 km/h rajoitus ja vieressa kulkee pyörätie. Vaan mopot ovat tien tukkeena tiellä.

Voisi olla kaikille turvallisempaa, jos nuo mopot kulkisivat tuon 60 km/h ja ajaisivat ajokaistalla. Nyt välillä oikein pelottaa mopoilijoiden puolesta kun isot rekat jouduvat ohittamaan mopoilijat tien kapeuden vuoksi hengenvaarallisen läheltä.

Vierailija

Jos ne mopot siiretteisiin sinne autoteille niin tulisipa järki myös vanhemmille ettei niitä mopoja hankittaisi huvi vaan oikeaan käyttöön. Se on yhtäoravan pyörää ei jaksa polkea -> hankitaan mopo -> ei jaksa istua näin kauan -> lisätään kaasua -> ei jaksa kiertää -> mennään suoraan -> ei jaksa väistää -> väistäköön muut -> ei jaksa laittaa kypärää -> pidetään tuossa otsalla.

Oulussahan sattui viime vuonna sellainen kuolon kolari jossa kypärä ei ollut oikein asennettuna. Yhessä toisessa tapauksessa itselle tutumpi ajettiin tolppaan ja henki meni.

Vierailija
Volitans
Itseäni on tämä asia hämännyt jo muutaman vuoden.

Ainakin joskus laissa määrättiin mopot käyttämään pyörätietä. Monesti ennen näki pyörätien merkkian alla erillisen lisäkilven "ei mopoille". Nyt en tuollaista lisäkilpeä muista nähneeni missään vuosiin.


Johtuu täysin siitä, että mopoilu kevyenliikenteen väylillä on kielletty ellei erikseen ole lisämerkkiä sallittu mopoille

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
180°
Volitans
Itseäni on tämä asia hämännyt jo muutaman vuoden.

Ainakin joskus laissa määrättiin mopot käyttämään pyörätietä. Monesti ennen näki pyörätien merkkian alla erillisen lisäkilven "ei mopoille". Nyt en tuollaista lisäkilpeä muista nähneeni missään vuosiin.


Johtuu täysin siitä, että mopoilu kevyenliikenteen väylillä on kielletty ellei erikseen ole lisämerkkiä sallittu mopoille

No näin päättelinkin, mutta on tuo uusi lainkohta mennyt ohi korvien. Aikaisemmin oli nimittäin toisinpäin.

Vierailija

Minulle tulee mopopojista, joille etuajo-oikeus on hieman epäselvä asia mieleen Karsea pipo- niminsen bändin Mulla on mopo- biisi ja sen kohta "JA MÄÄHÄN AJAN KYTTIÄ PAKKOON VAIKKA NE ÄNKIÄIS PERSEVAKKOON!!! KYTÄT MENNEE KOHTA LAKKOON KUN NE JOUTUU MUN PERRÄÄN KATTOON!!!"
Hirvittävää epämusiikkia, hauskaa 3 promillen humalassa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Mopot tulisi sallia vain invalidiajoneuvoiksi.

Vaan saako invalidi, joka on menettänyt AB-korttinsa invalidisoiduttuaan ajaa mopolla, johon alunperin hän ei ole korttia tarvinnut? Nythän uusilla kuljettajilla on oltava mopokortti.

Vierailija
Skitsorusina
Minulle tulee mopopojista, joille etuajo-oikeus on hieman epäselvä asia mieleen Karsea pipo- niminsen bändin Mulla on mopo- biisi ja sen kohta "JA MÄÄHÄN AJAN KYTTIÄ PAKKOON VAIKKA NE ÄNKIÄIS PERSEVAKKOON!!! KYTÄT MENNEE KOHTA LAKKOON KUN NE JOUTUU MUN PERRÄÄN KATTOON!!!"
Hirvittävää epämusiikkia, hauskaa 3 promillen humalassa.

Se on korni pipo.

Vierailija

En tiedä pyöräteistä sen enempää Oulussa kuin pääkaupungissakaan, mutta täällä Tanskassa ovat ihan hyviä Suomessahan on joko kevyenliikenteenväylä ja autoille varattu kaista, tai sitten jalkakäytävä ja kaiken maailman pyörillä liikkuvat kulkuneuvot ovat sitten siellä "autotiellä". Noin yleisestikkin niillä kevyenliikenteenväylillä/jaetuilla sellaisilla liikkuu niin jalankulkijoita niin kävellen kuin juostenkin, pyöräilijöitä, rullaluistelijoita, rullahiihtäjä ja vielä niitä mopojakin paikoitellen, kaiken ikäisiä liikkujia.

Tanskassa, ainakin täällä missä itse asun, niin yleisin ratkaisu on sellainen, missä on autokaista, pieni vihreä nurmi ja sitten pyöräkaista(leveys Suomen kävelytien luokkaa jos on tilaa eli taajamissa/suuremmilla liikenne väylillä). Pyöräkaistan vieressä on vielä jalankulkijoille oma, kohtalaisen kapea, yleensä laatoitettu väylä. Aika monesti on vielä jaettu se pyörätie kahteen osaan valkoisella katkoviivalla, ja sitten ajellaan siinä oikealla laidalla, ohittaa saa vasemmalta. Vastaantulevia harvemmin on, kun heillä on oma kaistansa toisella puolella katua. Toimii ihan hyvin, en sitten tiedä toimisiko Suomessa. Ainakin pyöräilen mielummin täällä, vähemmän vaaratilanteta ja nopeamminkin pääsee kun ei tarvitse väistellä koko ajan hitaampia jalankulkijoita jne.

Omaa lukuansa on toki pyöräilijöille suunnatut liikennemerkit ja valot. Myös siirtymiset pyöräteiltä autoteille jne on toteutettu kohtalaisen loogisesti, niin että tietää aina missä on se oma paikka. Suomessa monasti poljin pyörätietä ja yhtäkkiä joku mummo (anteeksi ilmaisu) huuti vieressä että pois jalkakäytävältä Merkinnät kuntoon, ja muutenkin suunnittelua ja ylläpitoa enemmän noihin kevyenliikenteenväyliin, niin uskoisin ihmisten käyttävän niitä enemmän, mikä taas on hyvä sekä kansanterveydellisesti että ilmaston ja taloudellisuuden kannalta.

Edit: Niin ja ne jotka Tanskassa on ikinä käyneetkään, niin varmasti muistavat ne liikennevaloristeykset. Pyöräteillä kun on omat, siniset kaistat (ei siis autoilijoiden seassa eikä suojatiellä) ja valotkin löytyy...

Edit edit: Itse asia meinasi unohtua. Niin täällä ne mopot näkyvät menevän pyöräteillä kun huvittaa, mutta myös autojen seassa. Molemmissa yleensä mahtuu. Laista en tiedä, mutta näin mutulla sanoisin että ne, joilla on tarpeeksi viritetty kone, päristelevät autojen seassa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat