Mitä B-miehet tekevät?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä eroa intissä on A- ja B-miehillä? Mitä B-miehet tekevät? Eivätkö he ole huonokuntoisia? Itse en tiedä koska olen sivari.

Sivut

Kommentit (52)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Esa aka Lihis
Mitä eroa intissä on A- ja B-miehillä? Mitä B-miehet tekevät? Eivätkö he ole huonokuntoisia? Itse en tiedä koska olen sivari.

B-miehet eivät juuri osallistu rasittaviin tehtäviin, eli jättävät tetsaamisen väliin. Vaikka useimmiten näillä kavereilla on hyvä syy tähän, annetaan armeijassa silti epäsuorasti ymmärtää, etteivät he ole A-miesten arvoisia. Siksi heitä harvoin laitetaankaan mihinkään älykkyyttä vaativiin hommiin. He sijoittautuvat usein huoltoryhmiin, varustevarastolle, ase- ja tavarahuoltoon, postitehtäviin sekä muihin varuskunnan ylläpitotehtäviin.

Eipä tosin A-miehetkään juuri älyä vaadi palveluksen suorittamisessa. Nimimerkillä A-mies, paras arvosana Spolkin älykkyystesteistä, ja jatkokoulutuksesta kieltäydyttyäni 9 kk turhanpäiväisen "tärkeää" aitojen kiertämistä

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Esa aka Lihis

Huonokuntoisuus ei ole kriteerinä. Taustalla voi olla jokin fyysinen vamma, huono näkö, lättäjalat, yhdistelmiä. Lääkäri määrittelee kuntoisuusluokan. Ainakiaan niitä, jotka vasta armeijassa kutsuntojen jälkeen siirretään (pääsevät) B-luokkaan ei valttämättä lähetetä mihinkään alkuperäisestä palveluspaikastaan, jollei osaa valittaa ja käydä usein lääkärin vastaanotolla aamuisin. Huonokuntoisuus parannetaan armeijassa treenaaamalla.

Sitten voi saada siirron, aikaisemmin Esikuntakomppaniaan, nykyisin se on eri nimellä, olisiko jokin huoltojuttu. Alokasajan jälkeen nämä palvelevat erilaisissa komennustehtävissä, sairaalassa, esikunnissa, asevarastoilla, saunanlämmittäjänä, kokkeina. Alokasajan jälkeen ei tarvtse rynniä metsissä vaan on tavallaan oikeissa töissä, tosin ilman palkkaa.

Esikuntakommppaniaan tosin kuului muitakin kuin B-miehiä Oulun nyt lakkautetussa PohPr: ssa, koko kuljetusjoukkue, monet lääkärit ja papit. Meitä sanottiin "kumipäiksi", porukassa oli pari niin selvästi heikkolahjahaista, ettei armeija ollut heille oikea paikka, selviytyivät sitten jotenkuten Sotkussa risteilijöinä. Luulen että sellaset henkilöt vapautetaan nykyisin kokonaan.

Palveluskelpoisuus luokkia on useita. A1, A2 (vaikka silmälasit) B1 (monen tavoite) B2 (voi olla jo oikeesti sairas). A1 ja A2 :sten kohtalo on sama, niistä on vaikea päästä mitenkään helpommalla. Nuo ainakin joutuu armeijaan, olikohan se sitten C-luokka, jotka ovat vapautetut rauhanajan palveluksesta kokonaan. Esikuntakomppaniastakin pääsi RAUK:hon ja sitä kautta, jos menestyi RUK:iin. Jos joku halusi , niin koulutuspaikkana oli Talouskoulu Lahdessa.

Lierikki Riikonen

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Eivätpä nämä silmälasitkaan plaveluskelpoisuuteen vaikuta.

Enemmän vaikuttaa onko jotain kroonista sairautta tai vammaa joka vaikuttaa palveluksen aikana - esimerkiksi selkävaivoja. Lisäksi taitaa myös psyykkisellä tilalla olla osuus asiaan. Oma palveluskelpoisuusluokkani on A1 vaikka minulla on silmälasit joissa on taittoa ihan riittävästi, miinus kuuden luokkaa molemmissa silmissä.

Oho, paljastinkohan juuri salaista tietoa...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

B-mies eli bemari, ei välttämättä ole huonokutoinen.
Bemariksi joutuu tai pääsee, riippuu siitä haluaako vai joutuuko. (yllätys jo sinänsä)
Intissä olin parasta A-luokkaa, no en nyt sentään parasta mutta A-mies kumminkin. Olisin itse päässyt toden näköisesti astman takii bemariksi, mitä kärsin lapsena.
Mut nyt asiaan.
Bemareissa on huippu urheilijoita yhtenä ääripäänä ja helvetin läskejä toisena ääripäänä, siihen väliin mahtuu esim. psyykkisesti ”heikkoja”, laiskoja, hajonneita ja super moveja.
Varma en oo mitä bemarit tekee, mutta sit kun tekee jotain niin tekee hyvin hiljaa ja rauhallisesti, että ei tule rasitusvammoja. Enimmäkseen siivoo yksikköä, kai. Putsaa asetta jos on tarvetta, lueskelee lehtee ja kirjoja, sekä hajoilee parhaansa mukaan, ku ei ne kelpaa edes koiraksi, heh

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Muistin aikaisemmin väärin, kirjoitin että "alokasajan jälkeen alkaa kumipäissä komennusajat. Nämä komennukset alkavat peruskoulustukauden jälkeen, se kestää n 3kk. Sen aikana opeteltiin sulkeista, harjoiteltiin sotimista siinä lähimesikössä, pidettiinpä siellä jopa parin yön metsäkeikka teltassa yöpyen, ei tosin kovin syvällä korvessa, kun Eversti ulkoiluttaessaan Kiinanpalatsikoiraansa ilalla, kävi siinä samalla moikkaamassa, kyseli onko pojilla kaikki hyvin ja valitteli, kun ette pääse iltalomille.

Pilkkaa ammuttiin kanssa, talvella hiihdeltiin vähän. Tosiaan, huippu-urheilijat olivat kanssa Esikuntakommppaniassa, koska siellä oli helpompi treenata ja käydä tarpeen vaatiessa kilpailuissa. Pari kertaa kävin minäkin saunalenkillä. Pyöräilin joskus, mutta siiten siitä meni kumi puhki, enkä viitsinyt sitä korjauttaa. Siivottu ei juuri ollenkaan, siellä oli jumalattoman likaista, villakoiria lattialla ja muuta, verrattuna aikaisempaan palveluspaikkaani kolmannessa kiväärikommpaniassa. Meillä oli kyllä oma siivojakin, se oli yhden ylikersantin vaimo, piti aika lyhyttä hametta. Illaksi sai joskus lipun jääkiekko-otteluun tai teatteriin, jos ilmottautui, kun kyseltiin epämääräisiä "vapaaehtoisia", yleensä sellaiseksi kaanatti ilmottautua.

Isolla 50W radiolla leikittiin, kun se kuuluu ilmavalvonta-aseman varusteisiin, kuten myös kuuluisa Sergei 20mm kaksipiippuinen ilmatorjuntatykki, jolla Vienamilaiset pudottelivat Amerikkalaisia koneita. Ilmavalvonta-aseman varustukseen kuuluu myös naisia yleensä.

Komennusaikana olin töissä Kemin sotilaspiirin esikunnassa. Kaikki viikonloput olivat vapaita ja sattui vielä kesä, niin noudatettiin valtion virastojen kesäaikaa, niin työt loppuvat jo kolmelta, perjantaina parituntia aikaisemmin, se oli liikuntavapaata. Lounaalla ja päivällisellä kävin Kultakuru-ravintolassa, sieltä annettiin myös aamu- ja iltapalat mukaan pusissa. Se oli ravintolalle hyvää bisnestä, niin laittoivat meille aina välillä kaikkia erikoiherkkuja joita ei ollut listassa, ettei olisi vain mitään valittamista.

Kun kommennus loppui, kerkesin juuri ja juuri syksyllä Lappiin lomalle, sitä sanottiin kovapanosammunaksi. Voitettiin kaikki. Urheilijat partiokilpailun. me muut ammunnat. Kerran käytiin ajemassa traktorilla, oltiin maaliosastona, kun muut ei joutaneet. Harjoituksen johtaja, joku kenraali, kohui, kuinka erityisesti Esikuntakomppania on kunnostautunut. Päästiin sitten lomalle. Paha kilpailija PST jäi komppanianpäälikkonsä käskystä kiipeileen tunturin rinnettä. Se oli aika ilkeä mies, herätteli porukkaansa keskellä yötäkin. Ne majaili yläkerrassa, niin häiritsivät meidänkin yöuntamme metelöimällä. Kaikenlaisen ilkeilyn vuoksi ne ei varmaan pärjänneetkään. Ei ollut pojilla motivaatiota mihinkään. Ei se vittuilemalla lisäänny.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Peruskoulutusjaksolla valittiin EK:sta aina porukka niin sanottuun pitkään väijyyn, jos muut prikaatista joutuvat johonkin muualle, kaiken maaiman sotaharjoituksiin. Pari kertaa minäkin ilmottauduin, koska siellä oli aika lunkia, eikä ollut joka ilta rahaa istua Marin baarissa, tai Saluuna-ravintolassa kaljalla. Ensimmäisenä päästettiin aina Päävartioon tullessa vangit vapaaksi, olivat hyvillään.

Ryhmänjohtajat ja kokelaat olivat niitä Lahden Talouskoulun käyneitä. Erinomaisen vetelää sakkia. Siinä meidän metsäkeikallakin tuli riitaa, kun ryhmänjohtaja ei halunnut huolehtia vartiovuorostaan, vaan hänen kuuluu kuulemma nukkua päivät pitkät teltassa. Ei ollut viitsinyt tehdä edes vartivuorolistaa. Kun joku eri kommpanian kapiainen tuli tarkastatelemaan meitä, kerkesin jonkinlaisen listan väsätä teltassa piilossa, sillä aikaa, kun selitteli, selvittiin siitäkin.

Kerran oltiin mainitussa väijyssa, otettiin siinä nurmikolla aurinkoa yläosattomissa. Joku arestilanen meinasi saada hepulin, kun vartiopäälikkö, eikä kukaan muukaan, ei viitsinyt mennä vastaamaan puhelimeen. "En kai minä voi vastata puhelimeen: Puhelimessa arestilainen se ja se." "Koittakaa nyt joku vaivautua." "Sun on mentävä, kun olet vartiopäälikkö." "Usko huvikses, kohta on PU täällä taas kyselemässä, mikä mättää." "Joo, joo mennään, kun jaksetaan." Tuollaista velttoilua aliupseerikoulutuksen saaneelta mieheltä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

B-miehet laitettiin KesR:ssä esim. kirjureiksi, ampumaradan apulaisiksi, lääkintämiehiksi, varastomiehiksi, spadeiksi. Lähinnä siis tehtäviin joissa joutui tekemään ihan oikeasti töitäkin. Spadet olivat keittiöllä E-kauden ja tekivät ruokaa keittiöhenkilökunnan kanssa. Lääkintämiehet taas päivystivat vastaanotolla ja kirjurit hoitivat kompaniassa paperitehtäviä.

Itse olin A-mies vaikka kohtalaisen voimakkaat silmälasit omasin. Eniten kummastelin, miksei jaettu kaasunaamarin mukana vahvuuksilla olevia laseja. Tuntui meinaan kohtalaisen vaaralliselta ammuskella kovilla ja räjäytellä kantoja näkemättä mitä oli tekemässä.

Vierailija
Itse olin A-mies vaikka kohtalaisen voimakkaat silmälasit omasin. Eniten kummastelin, miksei jaettu kaasunaamarin mukana vahvuuksilla olevia laseja. Tuntui meinaan kohtalaisen vaaralliselta ammuskella kovilla ja räjäytellä kantoja näkemättä mitä oli tekemässä.
Ei siellä piilolinssejä voinut käyttää?

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Piruako niiden kanssa alat mehtässä nysväämään. Sanoohan sen jo järkikin että siitei tule muuta ko sanomista.

Sitä ihmettelin itsekin että miksi, miksi ei suojanaamariin saanut käyttöön niitä korjauslaseja joita on olemassa tai ainakin pitäisi olla; niitä vain ei ilmeisesti ole Sodankylässä, eikä Haminassa... tai jotain muuta vastaavaa. Kyllä ketuttaisi kuin liito-oravalla hakkuaukean laidalla jos pilliin puhallettaisiin ja kaasuhyökkäyksen aikana ei voisi käyttää silmälaseja. Aika heikkoa on viholllisen tunnistaminen ja tähtääminen kun silmä tarkentuu pisimmillään noin 13 cm etäisyydelle pupillista.

[size=75:3qguykwm]Toinen vastaava asia mikä kummastutti oli se, että Sodankylässä meille ihan tosissaan väitettiin että PKM:n paukkupatruunoita (7,62x53R PL PAP) ei ole koko maassa käytössä. Ja RUK:ssa niitä lapettiin niin paljon käyttöön ettei kaikkia ehditty yleensä edes ampua. [/size:3qguykwm]

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
iisti

En suostunut kaasunaamaria pitämään. Hengittäminenkin oli vaikeaa. Kun käskivät ottaa silmälasit pois, näyttelin sokeaa ja hiihtelin sinne tänne. ylivääpeli antoi periksi. Siellä kyynelkaasuteltassa, missä niitä testattiin, pysyttelin typeryyttäni vaaditun ajan, vaikka suurin osa porukasta luikki ulos. Kaasu tarttui ryysyihin ja silmät vuosivat vettä viikon. Varusvarastolle en viitsinyt lähteä niitä vaihtamaan, siitäkin on oma vaivansa.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Näin naisena puheistanne (kuten myös tuttavamiesten, mukaan lukien 1 entinen A-mies ja sotilaspoliisi) saa sen käsityksen, että jotain lyhyttä koulutusjaksoa lukuunottamatta armeijassa olevista miehistä (ja naisista) on vähemmän hyötyä kuin siviilipalvelusmiehistä, siis rauhan aikana. Olenko väärässä/oikeassa?

Vierailija

Eikös armeijan käymisellä ole tarkoitus kouluttaa reserviä mahdollista kriisitilannetta silmällä pitäen. Eli en vetäisi ihan tuollaisia johtopäätöksiä.

Tosin jos aina olisi rauha, niin armeijahan olisi periaatteessa tarpeeton.
Toisaalta voidaan miettiä että armeija tasapäistää ikäluokkia. Ja opettaa sosiaalisuutta nuorille miehille ja naisillekin.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Riippuu siitä miten hyöty määritetään.

Siviilipalvelusmiehet ovat halpaa työvoimaa jota käytetään sivilipalvelusajan yhdessä samassa työssä (? korjatkaa jos olen väärässä...). Tästä on luonnollisesti hyötyä valtiolle ja sen kansalaisille yhdessä mielessä.

Varusmiehet ja varusmiespalvelusta suorittavat naiset koulutetaan palveluksen aikana vaihteleviin sotilastehtäviin, minkä lisäksi he toimivat mahdollisesti koottavan kenttäarmeijan ensimmäisinä yksiköinä, koska heillä on jo varusteet ja he ovat yhdessä paikassa valmiina liikkeellelähtöön varsin lyhyellä varoitusajalla. Lisäksi käytännössä jokaisessa varuskunnassa on viikoittain yksi joukkoyksikkö virka-apuosastona. Tämä tarkoittaa sitä, että yksiköllä on koko ajan yksi osasto (joukkue) tunnin lähtövalmiudessa ja seuraavat osastot muistaakseni kolmen tunnin valmiudessa.

Virka-apuosasto on velvollinen lähettämään joukkueita viranomaisten pyytämiin tehtäviin, joita voivat olla esimerkiksi etsintä- tai pelastustehtävät ja myös erilaisten katastrofien sattuessa varusmiehet kutsutaan avustamaan viranomaisia tehtävissä, jotka eivät vaadi pitkää koulutusta tai suurta osaamista mutta jotka vaativat suuren joukon tekijötä. Viime keväänä sattuneet tulvat Pohjoisessa olivat oivallinen esimerkki siitä, mitä hyötyä varusmiehistä voi olla rauhan aikanakin.

Mistä olisi saatu niin lyhyellä varoitusajalla vastaava joukkio täyttämään hiekkasäkkejä talojen suojaksi?

Vierailija
iisti
B-miehet laitettiin KesR:ssä esim. kirjureiksi, ampumaradan apulaisiksi, lääkintämiehiksi, varastomiehiksi, spadeiksi. Lähinnä siis tehtäviin joissa joutui tekemään ihan oikeasti töitäkin. Spadet olivat keittiöllä E-kauden ja tekivät ruokaa keittiöhenkilökunnan kanssa. Lääkintämiehet taas päivystivat vastaanotolla ja kirjurit hoitivat kompaniassa paperitehtäviä.

Medän yksikössä ei ollut yhtään bemarii, ne kaikki laitettiin PstK:hon, ja jengiä lähti viel E-kauden puolivälissä. B-kaudella meidän joukkueessa alikessut kiusas yhen jätkän aika loppuun henkisesti, jätkä luovutti ja pääty PstK:hon. Alikessut oli kuuelmma saannut käskyn koulttailta, tiedähäntä. Olihan niitä muitakin, mut tän näki läheltä ja jäi mieleen, sekä se painostus oli kovaa.

Kaikki Kirjurit, lämärit, spadet ja kaikki oli A-miehijä, tiedä sitten syytä, kyllä nyt ainakin spadet olis helposti voinnut olla vaikka bemareita. Ampumaratavahteina oli movet, tai sit spadet, esisijaisesti movet.

Extra kyssäri: meillä kuuden kuukauden suorttaneilla oli kolme kautta B-,E- ja J-kausi. Niin mietin, Mitä niillä lämäreille ja kuljun säkeillä on kolmeksi viimeiseksi kuukaudeksi? G-kausiko eli gona-kausi?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat