Vitamiinilisät?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut ristiriitaisia tietoja vitamiinilisien hyödyistä. Jotkut sanovat että vitamiinipillereistä vitamiinit eivät imeydy lähes laisinkaan. Onko tämä totta? Syönkö niitä siis aivan turhaan? Entä kalkkitabletit? Niistä lienee sentään jotain hyötyä? Tai miten on sinkin laita? Sinkin pitäisi lisätä vastustuskykyä huomattavasti mutta auttaako sinkkitablettien syönti lisäämään vastustuskykyä?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Imeytyvät ne, mutta vitamiinit joita pillereistä löytyy - usein suurina annoksina (esim. C-vitamiineissa jokin 250-500mg lienee yleisin) - eivät imeydy yhtä hyvin kuin hedelmistä sun muista saadut. En ole aivan varma onko pääasiallinen ongelma niiden synteettisyys vaiko se, että annosmäärä on suuri. Em. kaltaisesta C-vitamiinitabusta hukkaan menee (eli virtsan mukana poistuu suht samantien) muistaakseni 25-50% vitamiinista.

Muistin varassa meni, joten vaikkapa MD korjatkoon asiaa.

Vierailija

Minä en yleensä osaa pysyä aiheessa. En pääse roolistani eroon, ainakaan kesken työpäivän. En ole kovin hyvin perehtynyt vitamiineihin ja niiden imeytymisiin. Kuitenkin eri tutkimuksista ja lukemastani olen saanut käsityksen, että parhaiten imeytyvät ravinnon vitamiinit.
Olettaisin, että vitamiinien keskinäinen tasapaino vaikuttaa imeytymiseen.

Kaikkien ravintoaineiden imeytymiseen vaikuttaa suolinukan - suoliston kunto. Jos syystä tai toisesta (laktoosi-intoleranssi-keliakia) suoliston nukka on madaltunut, kaikkien ravintoaineiden imeytyminen on alentunut.

Vitamiinit, hivenaineet kokonaisuutena ovat vaikea aihe, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen ja tasapainon horjuessa, voi vitamiinilisästä olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Sama mantra toistuu minullakin.

Seuraava artikkeli tuli heti mieleen, kun luin topikin. Senkin arvioinnissa pitää olla varovainen. Hedelmät sisältävät monia muitakin vitamiineja kuin C-vitamiinia.
C-vitamiinin tiedetään edistävän raudan imeytymista ja Kalsium ei imeydy ilman D-vitamiinia ja aina pitäisikin olla Ca-D-vit. yhdistelmä.
Jotkut oikeasti tarvitsevat Ca-D-vit lisää: osteoporoosi- tai esiaste osteopeniapotilaat, laktoosi-intolerantikot, jos eivät käytä maitovalmisteita.

"C-vitamiini mahdollisesti hyväksi myös verisuonille

C-vitamiini saattaa edistää myös verisuonten sisäpintojen toimintaa ja siten ehkäistä sydäntauteja. Tähän viittaa ainakin brittitutkimus, jonka perusteella C-vitamiini vaikuttaisi monien sydäntauteihin liittyvien merkkiaineiden pitoisuuksiin. Tutkimukseen osallistui 3 300 yli kuusikymppistä brittimiestä.

Tulosten perusteella suuri veren ja ravinnon C-vitamiinipitoisuus ja runsas hedelmien syöminen liittyivät akuutista tulehduksesta kertovan CRP-proteiinin pitoisuuden pienenemiseen ja verisuonten sisäpintojen ongelmiin liittyvän tPA:n eli kudoksen plasminogeeniaktivaattorin vähyyteen. Veren C-vitamiinipitoisuus liittyi myös veren hyytymiseen vaikuttavan fibrinogeenin pitoisuuksiin ja veren viskositeettiin eli sitkaisuuteen.

Monet tutkimukset ovat päätyneet myös toisenlaisiin tuloksiin, ja tutkimusta kommentoivat asiantuntijat kehottavatkin tulkitsemaan tuloksia maltillisesti. Ei ole esimerkiksi selvää ovatko havainnot seurausta juuri C-vitamiinista, sillä C-vitamiinin lisäksi hedelmissä on myös monia muita ainesosia, jotka saattavat vaikuttaa tuloksiin. Yli kuusikymppisillä miehillä saadut tulokset eivät myöskään välttämättä päde kaikkiin väestöryhmiin."

Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Clinical Nutrition 2006;83:567-574)
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/3/567

PS. Viime viikolla Tampereen Lääkäripäivillä jouduin erään hihhuloijan kohteeksi. Hän markkinoi jotain omaa kehittämäänsä maitohappobakteeria. Sain läjän prujuja luettavaksi. Luenkin ehkä joskus.

Täältä oppimaani tapaan kysäisin häneltä. "Auttako nuo pillerit nyt sitten KAIKKIIN vaivoihin?" No, joo. Kyllä meitäkin kuulemma vielä tarvitaan, ehkä ehkä ei jos kaikki popsisivat noita pillereitä.
En meinannut päästä kaverista eroon. Kuvanveistäjä ammatiltaan ja esitteli kuvia teoksistaan.
Käy "saarnaamassa" kaikkialla nykyisin noista pillereistään.
Saarnamiehet taitavat vainota minua täällä ja nyt myös jo IRL :p

Vierailija

Itse olen syönyt yliannoksia (1000-1500 mg/vrk) C-vitamiinia jo parikymmentä vuotta, kuin luin nobelisti Linus Paulingin tekevän myös niin. (Tosin Linus ei saanut lääketieteen Nobelia )
Jos Paulingin oletus (C-vitamiini ehkäisee syöpää) on oikea, olen voittaja, jos hän on väärässä, liritän vessan pönttöön vain muutaman turhan euron vuodessa.
Siinäkin mielessä tuon MD:n edellinen kommentti oli rohkaiseva, ainakin minulle.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minä syön vitamiinilisiä. Jos söisin samaa suomalaista ruokaa kuin muutkin suomalaiset, saisin ruoasta ehkä alle viidesosan siitä vitamiini- ja kivennäisainemäärästä jonka esi-isämme aikoinaan saivat, ja johon ihmiskeho on siksi sopeutunut. Hehän söivät kasviksia, riistaa, hedelmiä, kokojyväviljaa; ja suuret määrät koska tekivät fyysistä työtä päivät pitkät. Siis ne esi-isät jotka elivät lämpimissä maissa.

Ennen ruoassa oli enemmän ravinteita. Ainakin tomaatit ja appelsiinit olivat alkuperäisessä muodossaan paljon ravinteikaampia kuin nykyiset laimeaksi jalostetut ja köyhtyneessä maaperässä viljeltävät kasvit, ja kuoritut viljat.

D-vitamiinilisät ovat usein jopa välttämättömiä tämän maan pohjoisen sijainnin vuoksi, ja niitä jopa virallisesti suositellaan tietyille väestöryhmille kuten vanhuksille.

Vierailija

Mites MD, kun tosta kalsiumista D-vitamiinin kans sanovat apteekis, et kesällä ei tarttis sitä D:tä siihen ?? että talvisaikaan vaan...

Kannattasko sitä sit kuitenkin syödä D-vitamiinin kanssa kesälläkin ?

Vierailija
kirstiina1
Mites MD, kun tosta kalsiumista D-vitamiinin kans sanovat apteekis, et kesällä ei tarttis sitä D:tä siihen ?? että talvisaikaan vaan...

Kannattasko sitä sit kuitenkin syödä D-vitamiinin kanssa kesälläkin ?

Parin vuoden ajan suositukset ovat olleet, että Ca-D-vit tulee syödä ympäri vuoden, kesälläkin. Aiemmin suositus oli pitää taukoa kesäaikaan.
Suomen leveysasteilla auringonsäteet kuitenkin tulevat niin vinosti, että liika-annosvaaraa D-vit ei ole, vaikka löhöilisikin auringossa kesäisin.

Vierailija
MD

Kaikkien ravintoaineiden imeytymiseen vaikuttaa suolinukan - suoliston kunto. Jos syystä tai toisesta (laktoosi-intoleranssi-keliakia) suoliston nukka on madaltunut, kaikkien ravintoaineiden imeytyminen on alentunut.

Eli siis jos kärsii laktoosi-intoleranssista (niin kuin minä) kaikki vitamiinit ja ravintoaineet imeytyvät huonosti? Olisiko sillä vaikutusta siihen etten juurikaan liho vaikka syön paljon rasvaista ruokaa?

Vierailija

Toistanpa minäkin tätä mantraa:
Ihminen ei tarvitse lisävitamiineja purkista jos muutoin syö monipuolista ruokaa.

Vitamiineissa voi olla myös valmistusprosessista jääneitä jäämiä, jotka eivät välttämättä ole terveellisiä.

Kuinka paljon me loppujen lopuksi tiedämme ravintoaineiden imeytymisestä ja kuinka niiden kombinaatiot vaikuttaa?

Kohtuus kaikessa, myös vitamiinien vetämisessä.

Vierailija
pointless
MD

Kaikkien ravintoaineiden imeytymiseen vaikuttaa suolinukan - suoliston kunto. Jos syystä tai toisesta (laktoosi-intoleranssi-keliakia) suoliston nukka on madaltunut, kaikkien ravintoaineiden imeytyminen on alentunut.




Eli siis jos kärsii laktoosi-intoleranssista (niin kuin minä) kaikki vitamiinit ja ravintoaineet imeytyvät huonosti? Olisiko sillä vaikutusta siihen etten juurikaan liho vaikka syön paljon rasvaista ruokaa?

Suolistosi kuntohan riippuu ihan siitä, noudatatko laktoositonta ruokavaliota. Monet laktoosi-intolerantikot sietävät mm. Hyla-tuotteita.

Ongelmana on pikemminkin diagnosoimaton keliakia ja suolinukan häviö ja siten sekundaarinen laktoosi-intoleranssi.

Dna-testi on varma, ei tule vääriä positiivisisa. C/C - genotyyppi on laktoosi-intolerantikko.

"Laktoosimalabsorbtioon liittyvä geenimuutos, DNA-tutkimus (Laktoosi-intoleranssi, DNA-tutkimus)

Laktaasientsyymin puutoksesta johtuvaa laktoosimalabsorptiota esiintyy noin joka kuudennella suomalaisella, ja se on usein epäselvien vatsavaivojen taustalla. Laktoosin imeytymishäiriö on peittyvästi periytyvä ominaisuus, joka on yhdistetty noin 14 kiloemäksen päässä laktaasin geenistä kromosomissa 2 sijaitsevaan geenimuutokseen (T > C–13910-). Laktoosimalabsorptiossa tavataan genotyyppi C/C –13910-, kun taas genotyypit C/T –13910- ja T/T –13910- ovat laktoosia sietäviä.

Menetelmä
Polymeraasiketjureaktio (PCR) ja restriktioentsyymidigestio.

http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasi ... 556&char=L

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Vitamiineista olen kokeillut ylisuuria C-vitamiini annoksia pitääkseni flunssakuumetta kurissa armeija-aikana, kun sitä oli meidän lääkekaapissa sotilaspiirissä tieten tuhannen kappaleen purkki, tablettien C-vitamiini pitoisuutta en muista. Tuntui kuitenkin auttavan, jasoi aina pävän keraallaan, kunnes meni ohi. Ei varmaan mitään terveellistä hoitoa ollut.

Magnesiumin syönnillä on häipynyt pari vuotta esiintynyt suonenvetotaipumus jalkaterissä. Kun Magnex tabut loppuivat, alkoi hiljalleen taas oireilla. Tuotatin nyt sellaisen törpöllisen, että vähäksi aikaa riittää. Se ei ole edes kallista. Jos unohtaa syödä niitä, ja oireita ilmenee, lääke auttaa yllättävän nopeasti, tuntuu että melkein heti. Voi tietysti olla myös plasebovaikutusta.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Pari vuotta sitten reenasin aktiivisesti vomanostoa, nyt vain pari kertaa viikossa keskimäärin. (Ja lisännyt airobisen liikunnan osuutta)

Kiskoin pari multitabsia, kreatiinia, paria eri proteiinilaatua ja kaiken maailman öljykapseleita päivittäin.
Kaikenkaikkiaan olo tuntui aika tukkoselta. Muutoinkin söin hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Lopulta jätin kaiken ´´extran´´ ja tuntuu siltä kun olis vintti kirkastunut.

Vierailija
Kultamuna
Pari vuotta sitten reenasin aktiivisesti vomanostoa, nyt vain pari kertaa viikossa keskimäärin. (Ja lisännyt airobisen liikunnan osuutta)

Kiskoin pari multitabsia, kreatiinia, paria eri proteiinilaatua ja kaiken maailman öljykapseleita päivittäin.
Kaikenkaikkiaan olo tuntui aika tukkoselta. Muutoinkin söin hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Lopulta jätin kaiken ´´extran´´ ja tuntuu siltä kun olis vintti kirkastunut.

Tästä ei voida päätellä, että juuri vitamiinilisissä olisi jotain vikaa. Muuttujia on paljon ja ne ovat kaikki ilmeisen tuntemattomia. Voipi olla vaikka niin, että homma oli lipsahtanut ylitreenauksen puolelle ja että treenimäärän maltillistaminen ja lisätyn aerobisen kautta parantunut yleiskunto ovat myös auttaneet asiaa.

Vierailija
Anders
Kultamuna
Pari vuotta sitten reenasin aktiivisesti vomanostoa, nyt vain pari kertaa viikossa keskimäärin. (Ja lisännyt airobisen liikunnan osuutta)

Kiskoin pari multitabsia, kreatiinia, paria eri proteiinilaatua ja kaiken maailman öljykapseleita päivittäin.
Kaikenkaikkiaan olo tuntui aika tukkoselta. Muutoinkin söin hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

Lopulta jätin kaiken ´´extran´´ ja tuntuu siltä kun olis vintti kirkastunut.




Tästä ei voida päätellä, että juuri vitamiinilisissä olisi jotain vikaa. Muuttujia on paljon ja ne ovat kaikki ilmeisen tuntemattomia. Voipi olla vaikka niin, että homma oli lipsahtanut ylitreenauksen puolelle ja että treenimäärän maltillistaminen ja lisätyn aerobisen kautta parantunut yleiskunto ovat myös auttaneet asiaa.

Pienenä tarkennuksena lisään, että reenasin samoin vielä jonkin aikaa mutta jätin ´´mömmöt´´ pois. Ei vaikuttanut tuloksiin mitenkään, mutta polla tuntui kirkkaammalta. Väitän että monet urheilijat vetävät vitamiinenja ja lisäravinteita yliannoksina. Airobista olen lisännyt vasta myöhemmin tasapainottamaan treeniä.

Kuten aluksi sanoin, kohtuudella kaikkea. Uskon että ravinnetietämyksemme on edelleenkin vajaavaista ja aina tulee uusi tutkimus joka kumoaa edellisen.

Vierailija
Wolfram
Jos et edes tiedä mitä napsit niin se voi olla hyvin odotettava vaikutus

Siis mitä tarkoitat?
Johan mainitsin mitä napsin. Purkin kyljessä yleensä on myös tuoteseloste.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat