Säästä rahaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On ihmisiä joilla menee suuri osa ansioista viinaan ja tupakkiin.

Miksi näiden aineiden valmistaminen itse ei ole kovinkaan yleistä?
Kessut vois viljellä omassa pensaassa ja käärästä sätkät.

Olutta jo kotiviiniä on helppo valmistaa.

Ihmetyttää miksi valmistus ei ole kovinkaan yleistä vaan alkosta haetaan kuitenkin tuotteet.

Tekemällä itse säästyisi pitkä penni. Parhaimmillaan tuhansia euroja.

Kommentit (6)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kotona tehty olut ja viini ovat yleensä hirvittävää kiljunmakuista skeidaa. Silloinkin kun tekijä on ns. pätevöitynyt ja meuhkaa itse tuotteidensa laadusta. Ainakaan minä en vielä ole niin juoppo, että jaksaisin moisia litkiä.

Kotona viljelty kessukin on kuuleman mukaan aika kauheaa. Tehdasröökiä 'parannellaan' kemikaaleilla yms. aineilla. Sikarilaatuinen tupakka ei taida edes kukkapurkissa Suomessa kasvaa; kääriminenkin kysyy taitoa, jota ihan jokaiikalla ei ole. Piippukessua tiedän kyllä joidenkin kasvatelleen, mutta senkään mausta en tiedä sanoa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Kotona tehty olut ja viini ovat yleensä hirvittävää kiljunmakuista skeidaa. Silloinkin kun tekijä on ns. pätevöitynyt ja meuhkaa itse tuotteidensa laadusta. Ainakaan minä en vielä ole niin juoppo, että jaksaisin moisia litkiä.

Kotona viljelty kessukin on kuuleman mukaan aika kauheaa. Tehdasröökiä 'parannellaan' kemikaaleilla yms. aineilla. Sikarilaatuinen tupakka ei taida edes kukkapurkissa Suomessa kasvaa; kääriminenkin kysyy taitoa, jota ihan jokaiikalla ei ole. Piippukessua tiedän kyllä joidenkin kasvatelleen, mutta senkään mausta en tiedä sanoa.

Tosta kessusta en tiedä, mutta kyllä muistan hyvää kotiviiniä juoneeni esim. omenoista ja viinimarjoista dusattua.

EDIT: Niin ja meinas kokonaan unohtua vanha kunnon sahti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Olen minäkin kelvollista maistanut mutten koskaan hyvää juonut.

Kyllä se niin on, että noissa kotiviineissä arvostelupisteytys menee kotiviiniasteikolla eikä viiniasteikolla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26886
Liittynyt16.3.2005

Nykyään ihmiset taitavat olla liian helppoudenhakuisia vaivautuakseen tekemään itse mitään. Eiväthän he tee edes ruokaansa. Pontikkaa saa tosiaan tehtyä kotitarpeiksi 40 euron laitteistolla, jonka valmistamiseen ei tarvita mitään erikoistyövälineitä ja -taitoja, muutamalla eurolla per etanolikilo, jos ei työlleen laske hintaa. Maku on aina makuasia, mutta aika harva pikku pöhnässä (pikku pöhnä ei tarkoita kunnon känniä, jossa menee vaikka jarruneste konjakkina) olija erotti tuon valtion viinasta limsalla lantratusta paukusta ellei asiaa erityisesti korostanut. Ainakin jokaiselle humalahakuisesti juovalle tuo on tie käytännössä ilmaiseen viinaan.

Mutta raha laiskistaa. Eipä tuota opiskeluaikojen jälkeen ole itsekään viitsinyt tiputella. Kun vähän juo niin nykyisillä viinan hinnoilla ei se taloutta kaada. Mutta opiskelijalle viinankeitto oli nerokas oivallus, joka säästi pitkän pennin harrastustoimintaan.

PS. Jokainen täysi-ikäinen tietää, että pontikankeitto on rikollista. Suomessa sitä ei saa tehdä, mutta nykyäänhän moni opiskelee sivistysmaissa, joissa lainsäädäntö on vähemmän ahdasmielistä. Heitähän minä vain neuvon.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joskus tuli harrasteltua tuota kotiviinin tekoa.

Itse pidän valtavasti punaviineistä ja tuohan ei kotikonstein tuntunut onnistuvan. Kunnes ajattelin ottaa hieman kemiaa avuksi:

Viinin käymisen ja kirkastamisen jälkeen hain tanniinia apteekista ja lisäsin sitä viiniin. Se auttaa makujen kehittymisessä ja tekee sen punaviinille tyypillisen karvauden.

Sitten tammilastuja reilusti. Näillä saa aikaan tyypillisen tynnyrissä kypsytetyn viinin maun. Hieman aitoa vaniljaa makua virittämään.

Värin säädin kohdalleen mustikkamehulla. Lopputuloksena oli kirkas ja syvän rubiininpunainen viini.

Viini ei kuitenkaan valunut oikella tavalla lasin reunoilta, myös makuja pitäisi saada pyöristettyä. Taas apteekkiin ja glyserolia. Sillä sai makeutta, joka kivasti pyöristää maut yhteen. Samalla viinin viskositeetti muuttui siten, että se valui kivasti lasin reunoja pitkin - kuten hyvän viinin kuuluukun.

Sitten pulloihin ja muutaman kuukauden päästä pystyi toteamaan, että hyvää siitä tuli. Sokkotesteissä pärjäsi hyvin halvoille alkon punkuille.

Vietiin muutama pullo kerran yhdelle kaverille, joka sattui olemaan alkon myyjä. Kehui viiniä ja ihmetteli etikettiä (itse tehty laserilla) ja pulloa, jossa luki ALKO. Ei ollut kuulemma nähnyt tuollaista.

Viinissä oli vain yksi vika. Tuo reilu 20 l taisi tulla juotua alle kuukaudessa.

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Tunnen tyyppejä, joille viinin tai oluen teko on jo muotoutunut harrastukseksi. He kyllä käyttävät hieman enemmän rahaakin noihin hommiin, mutta hinta jää silti kaupan hintoja alemmaksi ja laatu on erinomaista.

Toisaalta kotiviinistä saa hyvin helposti niin hirvittävän makuista, ettei viitsi ainakaan pariin kuukauteen suunnitella uuden satsin tekemistä .

Uusimmat

Suosituimmat