Adressi taideaineiden opetuksen puolesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt kaikki kantamaan kortensa kekoon taideaineiden opetuksen puolesta ja niihin jatkuvasti kohdistuvia järjettömiä säästötoimenpiteitä vastaan! Yli 12 500 allekirjoitusta on tähän mennessä tullut.

http://www.uiah.fi/projects/kooma/

*Adressi taideaineiden opetuksen puolesta*

Taideaineiden opetusta on leikattu viime vuosina merkittävästi sekä
peruskoulussa, että luokanopettaja- ja lastentarhaopettajakoulutuksissa.
Me allekirjoittaneet pidämme taideaineita itsestään selvänä osana koulun
yleissivistävää opetusta, emmekä hyväksy leikkauksia.

Taidekasvatus herkistää aisteille ja mahdollistaa oman itsen ja
ympäröivän maailman syvällisemmän ymmärryksen. Nykypäivän
mediakulttuurissa tämä on tärkeämpää kuin koskaan. Haluamme uskoa
kouluun, joka vaalii ihmisen kokonaisvaltaista kasvua ja pysyy
perusarvoissaan.

Tämä adressi luovutetaan opetusministeriölle, opetushallitukselle ja
eduskunnalle.
Tarkoituksenamme on saada aikaan julkista keskustelua
taidekasvatuksen asemasta ja kohdistaa huomio asiaan tulevia päätöksiä
silmällä pitäen.`

Edit: lähes 21 800 allekirjoitusta.

Sivut

Kommentit (41)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Wolfram
Olisi kiva tietää mitä ko. tuntien tilalle tulee

Aivan. Jos tilalle tulee esim. äidinkieltä, niin laittaisin nimeni mielelläni "puolesta" -addressiin.

Vierailija

Kouluista voisi poistaa mielummin opiskelijoille suunnatut tietokoneet ja suurentaa kirjastoja, tarkoitan siis ala-asteita.

Vierailija

Kiintoisaa, että oppilaiden psyykkisten ongelmien lisääntyminen on suoraan verrannollista taito- ja taideaineiden (liikunta, musiikki, kuvaamataito) vähenemiseen. Tilalle ei ole koskaan tullut mitään järkevää.

Vierailija
Andúril
Kiintoisaa, että oppilaiden psyykkisten ongelmien lisääntyminen on suoraan verrannollista taito- ja taideaineiden (liikunta, musiikki, kuvaamataito) vähenemiseen. Tilalle ei ole koskaan tullut mitään järkevää.

Mää vihaa noita aineita varsinki liikuntaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Andúril

Onko noidenkaan asioiden välillä pystytty osoittamaan mitään yhteyttä. Itse pitäisin perstuntumalta vanhempien lastenhoitohalujen (ja mahdollisuuksien, jos halua onkin) pienenemistä syyllisenä tuohon.

Itse olen aina inhonnut noita aineita käsityötä lukuunottamatta. On ollut hyvin vastenmielistä piirtää opettajan käskemiä aiheita soittamisesta puhumattakaan. Liikunta oli aina eniten inhoamani aine ala-asteelta lukioon. Ennemmin jättäisin ne harrastuneisuuden varaan ja keskittyisin opettamaan enemmän äidinkieltä ja luonnontieteitä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Wolfram
Kouluista voisi poistaa mielummin opiskelijoille suunnatut tietokoneet ja suurentaa kirjastoja, tarkoitan siis ala-asteita.

En poistaisi tietokoneita, mutta en sijoittaisi niihin euroakaan. Kunnan jätehuollosta voitaisiin ottaa toimivat tietokoneet kouluihin. On järjetöntä, että tietokonemyyjien kestitsemät kuntien päättäjät tilaavat kouluihin huippunykyaikaisia ja kalliita tietokonejärjestelmiä samalla kun ryhmäkoot kasvavat, opetuksen taso laskee ja opetusmateriaalista on pulaa kuin kehitysmaissa.

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005
Andúril

Niin, myöskin ilmansaasteiden lisääntyminen, Golf-virran heikkeneminen, Formula 1:sten kustannusten kasvu ja vaikkapa lisääntyvä koulukiusaaminen ovat suoraan verrannollisia psyykkisiin ongelmiin, mutta se ei tarkoita että asioilla olisi silti kausaliteettiä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Tämä on hyvin vaikea kysymys.

Toisaalta taideaineiden opetus lisää ihmisten kykyä hahmottaa maailmaa. Abstraktioiden tajuamisen kyky varmasti kehittyy ja henkisen kehittymisen mahdollisuudet kasvavat. Kyllä minä uskon vahvasti, että ihmisen kehitykselle taideaineiden opiskelu tekee hyvää.

Sitten on itse taide ja kulttuuri, jotka kylläkin taantuvat kun niistä tulee massojen viihdettä. Taide siis popularisoituu, kuten on jo käynyt, ja sen taso laskee. Kilpailun myötä shokeeraavuus astuu hiljaisen pohtimisen edelle, näinkin on jo käynyt. Ja onko sekään järkevää, että yhteiskuntamme valmistaa joka vuosi parisataa uutta taiteilijaa työttömyyskortistoon?

Olen kallistumassa Neutronin kannalle. Taiteelle itselleenkin on eduksi, jos tuleva taiteilija oppii mahdollisimman laaja-alaisesti muita aineita, etenkin äidinkieltä ja luonnontieteitä. Ei taideaineitakaan silti kokonaan pidä unohtaa.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Sitten on itse taide ja kulttuuri, jotka kylläkin taantuvat kun niistä tulee massojen viihdettä. Taide siis popularisoituu, kuten on jo käynyt, ja sen taso laskee. Kilpailun myötä shokeeraavuus astuu hiljaisen pohtimisen edelle, näinkin on jo käynyt. Ja onko sekään järkevää, että yhteiskuntamme valmistaa joka vuosi parisataa uutta taiteilijaa työttömyyskortistoon?

Nyt ei kuitenkaan puhuta taiteilijaksi kouluttautumisesta, vaan taideaineiden opetuksesta kouluissa (ala- ja yläasteilla). Koulun tulisi yleissivistävänä laitoksena antaa ainakin perustiedot erityisesti länsimaisen taiteen historiasta. Lisäksi "kuvis" on yksi niistä aineista, joissa saa hetkeksi hengähtää kieliopeista ja laskusäännöistä. Taiteen popularisointi taas ei kouluissa tunnu niinkään kuviksessa kuin musiikissa; kaiken poppiroskan ja -paskan keskellä jää todellinen musiikkitietämys jalkoihin, koska se vaatii aivotyötä, ja ihmisillähän on taipumusta mennä sieltä, missä aita on matalin aina kun mahdollista. Musiikin suhteen ei esim. nuottien oppimisen suhteen saisi tinkiä. Eihän musiikin soittaminen tai tarkempi seuraaminenkaan muuten suju. (Eihän kertotaulun tai jakokulmankaan oppimisen suhteen tingitä, ja nuotinlukutaito on samalla tavalla oleellinen osa musiikkitietämystä.) Kitaranrämpytys tai rumpujen hakkaaminen vailla teorian perustietojakaan tosiaankin on vain rämpytystä ja hakkaamista.

Olen kallistumassa Neutronin kannalle. Taiteelle itselleenkin on eduksi, jos tuleva taiteilija oppii mahdollisimman laaja-alaisesti muita aineita, etenkin äidinkieltä ja luonnontieteitä. Ei taideaineitakaan silti kokonaan pidä unohtaa.

Luulenpa, että ala-asteen tehtävänä ei kuitenkaan ole muovata lapsista fyysikkoja, matemaatikkoja tai kielineroja, joskin esim. äidinkielen oikeinkirjoitukseen tulisi kiinnittää paljon enemmän huomiota.

Toisaalta taideaineiden opetus lisää ihmisten kykyä hahmottaa maailmaa. Abstraktioiden tajuamisen kyky varmasti kehittyy ja henkisen kehittymisen mahdollisuudet kasvavat. Kyllä minä uskon vahvasti, että ihmisen kehitykselle taideaineiden opiskelu tekee hyvää.

Henkinen kehittyminen ja kyky tajuta abstraktioita heijastuvat suoraan edellä mainittuihin luonnontieteisiin ja äidinkieleen.

15 600 nimeä, ja koko ajan tulee lisää.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Allekirjoitan.

Medialukutaitoa ja kulttuuriaineita joka tapauksessa tulisi opettaa lisää. Nykyinen humanistinen perussivistys nuorilla on simpanssin tasoa, etenkin pojilla.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Ihmetyttää vaan että suurin osa alekirjoittaneista on itse tavalla tai toisella alaan liittyviä henkilöitä.

Paljonko niitä tunteja sitten nykyää on ja paljonko on tarkoitus vähentää?

Itse opiskelin aikanaan taidetta taidelukiossa, mutta päädyin tekniselle alalle. Ei missään nimessä haittaa, pelkkää hyötyä on ainakin itelle ollu.

Vierailija
Kultamuna
Ihmetyttää vaan että suurin osa alekirjoittaneista on itse tavalla tai toisella alaan liittyviä henkilöitä.

Adressi varmaan leviää sähköpostitse alan ihmisten keskuudessa.

Paljonko niitä tunteja sitten nykyää on ja paljonko on tarkoitus vähentää?

Jo omina aikoinani vain pari tuntia viikossa. Paljon huolestuttavampaa on kuitenkin se, että valmistuneet opettajat eivät omaa riittävää soittotaitoa edes säestääkseen suvivirttä. Jotakin on tehtävä, tai todellisen, taitoa vaativan taiteen arvostus valtaväestön keskuudessa kärsii peruuttamatonta vahinkoa. Yksi taiteiden suhteen ummikko sukupolvi riittää saamaan aikaan suunnatonta kulttuurituhoa: miten käy, kun tämä sukupolvi alkaa opettaa seuraavaa?

Itse opiskelin aikanaan taidetta taidelukiossa, mutta päädyin tekniselle alalle. Ei missään nimessä haittaa, pelkkää hyötyä on ainakin itelle ollu.

Taidelukiossa, tai sanokaamme taideopiskelun suhteen mahdollisuuksia suovassa lukiossa minäkin olin, ja tekniselle alalle päädyin. Taiteellisuudellakin on toki rajansa; minussa on liikaa inhorealistista insinööriä vuodattaakseni sydänvertani ääriabstraktin hörhötaideteoksen tähden. Oma taiteeni onkin aina ollut realistista; ihailen enemmän Leonardo da Vincin kuin vaikkapa Picasson töitä, vaikka ymmärrän kyllä idean niiden takana. Rumia ovat silti.

Vierailija

En allekirjoita, kukaan ei ole ikinä hyötynyt minun piirtämistä tikku-ukoista.
Kuvaamataidon tunnit olivat tosin siinä mielessä hauskoja ettei tarvinnut ajatella, vähän niin kuin olisi ollut välitunnilla tjsp.

Vierailija

Kuvaamataidontunnit, joilla oppilaat piirtavat mita opettaja kaskee ovat ehka tylsia, mutta niillakin on merkitysta. Esimerkiksi perspektiivioppia ei voi oppia jollei joku sano miten piirretaan talo oikeassa perspektiivissa. Ainakin toistaiseksi myos tekniset alat kuten arkkitehtuuri tarvitsee myos tuon kaltaista visuaalista tietamysta.

Yhteiskunnan ja elinymparistomme asettamien haasteiden kannalta kuvaamataidon opetuksen kannattaisi kuitenkin keskittya enemman media- ja kuvanlukutaitoon ja taidehistoriaan. Tieto- ja kuvamyrsky joka meita ymparoi voi olla hammentavaa, jos ei osaa edes perusteita siita, miten sita kaikkea voi tulkita ja ymmartaa. Myos mainosten, elokuvien ja muun visuaalisen materiaalin kayttamat symbolit pulppuavat usein historiasta, eika niitakaan voi ymmartaa ilman peruskoulussa saatua yleistietoa kuvan maailmasta. Ilman perustaitoja kaikesta tulee merkityksetonta massaa, osasi sitten luonnontieteita tai ei. Biologia tai kemia eivat selita sita, miten ja miksi Da Vincin tai Botticellin maalaukset ovat vaikuttaneet lansimaiseen kulttuuriin.

Kaikelle on paikkansa, eika mitaan ainetta pitaisi lisata muiden kustannuksella.

Edit. Allekirjoitin adressin, ja olen myos alan ihminen - niin kuin kaikki, jotka katselevat televisiota, elokuvia tai ymparistomme muita visuaalisia jarjestyksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat