Selkäkipupotilaat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suomen selkäliiton toiminnanjohtajan lehdistötiedote 16.3.2006.

Valitettavaa, mutta totta!
"Selän hoitoon erikoistuneiden lääkäreiden ja fysioterapeuttien liian vähäisestä määrästä johtuen selkäpotilaiden on usein vaikea päästä spesialistin vastaanotolle. Vastaajat myös kokivat, että erityisesti terveyskeskus- ja työterveyslääkäreiden asiantuntemuksessa on huomattavasti parantamisen varaa: vain 8 % vastaajista oli tyytyväinen heidän asiantuntemukseensa."

Ja koska selkäkivuista kärsiviä on 80% ihmisistä ja heistä 92% on tyytymättömiä saamaansa palveluun, niin eikös kannattaisi jotakin tehdä?

Onkohan suurempaa epäkohtaa olemassakaan, josta kärsisi vielä useampi? Ei tule nyt mieleen... siis Suomessa!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

" 80 % suomalaisista kokee selkäkipua elämänsä aikana."

Parantunut kirjoitti:

"Ja koska selkäkivuista kärsiviä on 80% ihmisistä ja heistä 92% on tyytymättömiä saamaansa palveluun, niin eikös kannattaisi jotakin tehdä? "

Onko taas luetun ymmärtämisessä ongelmaa parantuneella

Selkäkipujen kokeminen elämänsä aikana taitaa tarkoittaa hieman eri asiaa kuin se että selkäkivuista kärsii :roll:

Ei ihan mun mielest sama asia ole..... miekin olen kokenut pyörtymisen elämäni aikana mutta en ole jäänyt asiasta kärsimään vaikka näin niinku esimerkiksi

Vierailija
kirstiina1
Onko taas luetun ymmärtämisessä ongelmaa parantuneella

Selkäkipujen kokeminen elämänsä aikana taitaa tarkoittaa hieman eri asiaa kuin se että selkäkivuista kärsii :roll:

Minä kärsin aina kun koen kipua? Kipu on haitta! Haitoista kärsitään... Ja vaikka sitä kipua ei juuri nyt olisi, niin kärsin silti, koska tiedän että kohta se taas tulee. Ehkä sä koet kipusi sitten eri tavalla?

kirstiina1
Ei ihan mun mielest sama asia ole..... miekin olen kokenut pyörtymisen elämäni aikana mutta en ole jäänyt asiasta kärsimään vaikka näin niinku esimerkiksi

Minä taas olen kärsinyt mm. pyörtyilemisestä. Olen pyörtynyt monestikin. Mutta kärsin siitä siis myös silloinkin, kun en taju kankaalla ole... koska olen oppinu tunnistamaan tilanteet joissa se tulee. Siis kärsin, koska se pitää ottaa huomioon! Kärsitäänhän allergiastakin? Allergian takia pitää jättää asioita tekemättä ja varoa...

Nyt en ole kyllä kärsiny huimauksesta enää 10 kuukauteen. Tiedätte kyllä miksi...

"80 % suomalaisista kokee selkäkipua elämänsä aikana."
= 80% suomalaisista on kärsinyt selkäkivuista jossakin vaiheessa elämänsä aikana!

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Mutta olet tainnut kärsiä jonkin sorttisesta pakkomielteestä jo pidemmänkin aikaa...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Minä en ole kivuton koskaan, kipu on aina läsnä minä elän kipuni kanssa, eikä minun koko elämä ole yhtä kärsimystä ....

Se on asia jonka kanssa on vaan opeteltava elämään.....siis kohdallani jos alkaa kärsimään saa kärsiä kyllä hautaansa saakka ja kuolla katkerana ja koko elämänsä kärsineenä

Kun on kestämättömät kivut päällä, sillon toimin tilanteen mukaan ja haen apua joko omasta lääkekaapista tai sitten lääkäriltä yleensä ottaen, ja lepään.....tiedän että se kipu helpottaa jossain vaiheessa siedettäväksi ja siedettävän kivun kanssa kykenen taas puuhailemaan ja elämään elämääni

Vierailija

Minä itse asias jatkuvasta kivusta huolimatta nautin pienistä asioista elämässäni, hyvä musiikki, kivat keskustelut, käsillä tekemät muovailemani linnut, lasten kans lautapelien pelaaminen, koirien kans oleminen ja puuhailu jne. eli lukematon määrä pieniä asioita ja lisää löytyy

Vierailija

Tietenkin samalla voi nauttia muista asioista, kun kärsii kivuista. Jos ei voisi, niin se on itsarin paikka silloin! Tosin kipujen takia niitä itsareitakin tehdään se YLI 200 vuodessa...

Vierailija

En koe kärsiväni, olen sen vaiheen jo ohittanut

Tää kipuprosessi on mun elämään kuuluva asia, eikä se kärsimällä muuksi muutu....pahentaa vaan se "kärsiminen" sitä omaa oloa....mikä nyt on selkeetäkin, kun seuraa sua ja sun edesottamuksia ja kirjotuksia

Vierailija

Minäkin siis kärsin selkäkivuista.

Muutaman kerran on nimittäin iskenyt kunnollinen noidannuoli, kun on yleensä hikoilemisen jälkeen kylmettynyt ja tehnyt äkkiseltään jonkin selkää nopeasti liikuttavan liikkeen - esim auton istuimelle rojahtamisen tai haudan umpeenluomiseen liittyvää lapionheiluttelua.

Pari kertaa on pitänyt käydä terkkarissa relaksanttipiikillä, mutta ei minulla ole pahaa sanottavaa lääkäreistä.

Peiliin sensijaan tulisi katsoa 89,7% enemmän, kun miettii syitä selän venähdyksiin.

Luulen, että 78,38 % selkävaivoista johtuu liikkumattomuudesta, heikoista vatsan ja selän lihaksista ja liian suuresta mahasta ja sitä kautta liikkeen jatkuvuuden lain tuomista ongelmista selän heiveröisille lihaksille.

Prosenteissa +-10% virhemarginaali

Move. Order yourself a massage once a month.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mekaniikan_peruslait

Vierailija
Leuka

Luulen, että 78,38 % selkävaivoista johtuu liikkumattomuudesta, heikoista vatsan ja selän lihaksista ja liian suuresta mahasta ja sitä kautta liikkeen jatkuvuuden lain tuomista ongelmista selän heiveröisille lihaksille.

Mulla on ainakin aina ollu hyvä lihaskunto. Ja liikuin sit ehkä liikaakin... Toisaalta ilman liikuntaa olisin ehkä kärsiny kivuista vieläkin enemmän. Mulla ne kivut parani kyllä ihan muulla tavalla ku liikkumalla.

Mun mielestä liikunta ei tuo kuin apua kipuihin. Sillä ei niitä ehkäistä kuin hyvin vähäisissä määrin. Ja kun liikunta muuttuu kilpaurheiluksi, niin se ei enää ole hyvästä. Kyllä 80% urheilijoistakin kärsii selkäkivuista, joten ei se liikunta juurikaan auta. No, kukin uskoo mihin uskoo...

Vierailija
parantunut

Ja koska selkäkivuista kärsiviä on 80% ihmisistä ja heistä 92% on tyytymättömiä saamaansa palveluun, niin eikös kannattaisi jotakin tehdä?

Onkohan suurempaa epäkohtaa olemassakaan, josta kärsisi vielä useampi? Ei tule nyt mieleen... siis Suomessa!

Voikohan selkäkivuilla olla yhteyttä rintakipuihin? Näin olen ainakin jotain epämääräistä lukenut jostain. Nimittäin itselläni on päivittäin alaselkä kipeä ja jäykkä ja myös minulla on ollut rintakipuja sydämen kohdalla. Puolessa vuodessa kolesteroli ja verensokeri on laskenut jo melkein normaalilukemiin, mutta rintakivut eivät vain katoa vaan tuntuvat vielä enemmnä yleistyvän. Voisiko näillä olla jotain yhteyttä selkävaivoihini?

Vierailija
Herrmann
Voisiko näillä olla jotain yhteyttä selkävaivoihini?

Tietenkin!

Mulla oli huimausta, päänsärkyä, migreeniä, heikotusta, korkeaa verenpainetta, sydämen muljahtelua ja rytmihäiriäöitä, niskaa ja selkää lihaksia "poltteli", olkapään kipuja... ja kaikki johtui nikamista. Lisäksi oli selkäkipua, jalkojen puutumista, pohjeet kireenä, akillesjännettä poltteli, jalkapohjia kramppaili. Ja monia muita pikkuvaivoja...

Ei ole noita enää!

Luepa tuo lääkäreiden tutkimuskooste.

Vierailija

Parantunut varmaankin heti diagnosoi oikein mielellään mikä sua vaivaapi ja vieläpä hoitavan tahonkin valmiiks ettii

Mut kyl ihan oikeesti suositteleisin lämpimästi noist vaivoist ottaa yhteyttä lääkäreille ja tutkituttaa ihan lääketieteellisestikin et missä ongelma on

Vierailija
kirstiina1
Parantunut varmaankin heti diagnosoi oikein mielellään mikä sua vaivaapi ja vieläpä hoitavan tahonkin valmiiks ettii

Mut kyl ihan oikeesti suositteleisin lämpimästi noist vaivoist ottaa yhteyttä lääkäreille ja tutkituttaa ihan lääketieteellisestikin et missä ongelma on

Mutta jos moni lääkäri tai jopa ortopedi ajattelee näin, niin voi meitä parkoja:
"Kuulemma nikamat tuskin aiheuttavat päänsärkyä: jos niissä jotain olisi vialla, se heijastuisi alas- eikä ylöspäin, näin sanoi lääkäri. " Linkki

Vierailija

Sulla on niin vääristynyt maailman kuva parantunut, että en paljo perustas sun ohjeisiin kyllä

Ja olet nii häikäilemätön et hyökkäät kyl het tarjoomaan tota näkemystäs ja "ammatillist otettas" jos vaan sua tuntematon "uhri" eteen sattuu

Et ei millään pahalla "Herrmann", mut älä ihan ton parantuneen juttuihin hoitoon menoas perusta, ihan ittes takia

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat